Bettysmatte, nej. hon blev inte röntgad; fick bara klinisk undersökning. Röntgen säger inte så hemsk mycket. Det finns hästar med pålägring/bildar som inte ser bra ut, och mår toppen och det finns hästar vems bildar knappast visar något och som är jättehalt. Pga alla symptom innan, sätt hon gick, belastningsproblem och problem med böjprovet (kändes nästan elak att göra det och vet struntade att göra det i 4e ben pga hon inte längre tänkte plåga hästen, tror jag nog att det var en legim diagnos. Hade själv en häst med artros fram innan (med bildar) som hade exact samman symptom. Hovar är inte röntgend, men linjer på hovar, form och sätt de växar visar tyvärr kronisk fång (har tyvärr även erfarenhet i denna område och hovslagere håller fullt med).
Till de andra... jag har funderad en hel del om detta, och känslan säger nog att inte behandla henne. Som sagt var det bara strull med min shettis som hade cushing men även om de reagerar bra på medicin, då är det som efwa säger... de blir inte fullt frisk, de får komplikationer igen och det brukar vara fång. Jag får fråga mig om jag hjälper henne med att hålla på med medicinering eller om jag gör det bara för jag tycker det är svårt att veta att det blir dags.
Just nu har hon ingen smärtan så vid jag vet. Hon strular omkring i hagen, busar ibland litte mm, men det kan mycket bra beror pp förhöjd beta endorphine, som de brukar ha med PPID. Jag är mycket medveten att hon inte är frisk men tror nog inte att jag ska behandla henne. Bara hålla riktigt koll på henne och ta bort henne när hon får ont.
'Emellantid får jag kolla om jag hitter en (låne)kompis till var kallblodtravare, så att hon inte stannar kvar ensam när det är dags till hennes kompis.