Potatisprotein - tillgång och pris

Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag kan också skicka till dig om du betalar portot. Jag har några kilon som jag inte har någon användning för då mina blev lösa i magen av det.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Hämta i Örebro vore perfekt :) Jobbar där +att pojkvännen finns där :)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Synd att du inte frågade tidigare då vi precis beställt från Kvarnby. Men ring Ylva på Kvarnbyfoder och be om att få sambeställa med travet så kan man hämta där (vet flera andra som gjort).
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Ah, det var ju smart :) Måste kolla först om hästskrället äter det. Svårfödd OCH kräsen. Och det hjälper inte att jag säger åt henne att hon är islänning och borde vara lättfödd och glupsk :D
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

*knapplån*

Vi har haft potatisprotein till våra hästar en tid nu, och inte haft några problem med ätandet.

Däremot har jag slutat utfodra med potatisprotein, eftersom potatis är en av våra hårdast besprutade grödor. Om potatisproteinet kom från ekologiskt odlad potatis vore det en sak, men det tror jag knappast det gör. Om det vore från ekologiskt odlad potatis hade det nog blivit helt andra kilopriser och dessutom hade man nog varit noga med att påtala att det just var ekologiskt foder. :)

Längre ner i denna länk finns information om hur man framställer potatisprotein. Efter att ha läst detta bestämde jag mig för att inte ge potatisprotein till våra hästar mer. Vi själva äter för övrigt ekologiskt odlad potatis sedan vi kom till insikt om besprutningen.

http://www.homeopathuset.se/frisk-vard/hastens-foder/olampligt-foder

Var och en väljer ju efter sitt eget förnuft, men för min del vill jag inte fodra mina hästar med potatisprotein numer.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag ger lusernpellets. Det är heller inte helt bra är jag medveten om, men åtminstone slipper man de bekämpningsmedel som potatisen får öst över sig. Proteinhalten i potatisprotein är ju rejält hög, jämfört med lusern där man också får med energi, men som sagt, kemikalier vill jag undvika. :(

Tyvärr är utbudet av ekologiskt producerat hästfoder reducerat till ett minimum. Hö, halm och havre (säkert annan spannmål också) kan man köpa ekologiskt odlat. När det gäller större foderproducenter är än så länge intresset litet, men jag försöker hitta alternativ.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag undrar hur mycket våra hästar får i sig från luften då vi står ganska nära E4an? Dygnet runt , jämfört med nåt milkrogram bekämpningsmedel i några gram potatisprotein.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Delvis KL

De har många ideér där på Homeopathuset såg jag när jag följde länken
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Ja, om man kollar på Homeopathusets tillskott. Verkar dom svindyra och utan innehållsförteckning.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Förringar det informationen om hur potatisprotein framställs, menar du? Tror du att ingen potatis besprutas med bekämpningsmedel? Homeopathuset skriver om att man ska anlita veterinär och att deras medel inte ersätter sådan. Det tycker jag tyder på seriositet oavsett vad deras tillskott är. Personligen köper jag inte deras produkter.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Vad besprutas inte? Både vi och hästarna är nog så fulla i skit att det kvittar, uppriktig sagt. Men bra är det säkert inte. :sneaky:
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Ja om man tror på homeopati, annars så ska man nog ta vad de skriver med en nypa salt ;)


Rolle
IpL
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Det brukar stå innehållsförteckning på deras burkar hinkar, de innehåller oftast 99-100% laktos (mjölksocker) till et hutlöst pris!

Det finns en gammal tråd om bl a Minesyl och dess innehåll!

Har kopierat HelenaHandbergs inlägg angående Minesyl i en äldre tråd:

Har du läst innehållsförteckningen? Det är inte svårt att ersätta innehållet i Minesyl!
För att tillverka ett kg tar du

995 gram laktos (mjölksocker)
25 mg askorbinsyra (vitt pulver från kryddhyllan),
0,025 mg Riboflavin (gult pulver från apoteket),
0,025 mg Tiamin (pulver från apoteket),
50 mg krita (Kalciumkarbonat) från färghandeln
7,5 mg Magnesiumlaktat, köpes enklast som receptfri tablett på apoteket
5 mg Kaliumjodid. Från apoteket el välsorterad färghandel.
4,2 gram icke uppgivet innehåll

Sen blandar du och säljer för 175 kr/ kg!

Den traditionella homeopatin spädde ut saker i vatten. Den moderna skolan tycks spä ut ämnena i mjölksocker! Att vuxna hästar inte kan spjälka mjölksocker tycks man inte bry sig om. (dock är det på intet sett olämpligt att ge, men nyttan kan ifrågasättas).

Det finns inte en chans att hästen får i sig de mineraler de behöver på detta sätt!! Dock stor chans att tillverkaren får en god inkomst. HH
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Men det är ju inte bara detta med potatisprotein....."hästar ska bara äta rent foder...havre eller korn", förutom hö. Taskigt då om det saknas tex protein i ditt hö och ska tillsätta detta genom att fodra havre eller korn som inte är speciellt proteinrika....fatta att du då ska upp 5 kg havre för att det ska täcka proteinet!! Skit!!

All pellets är är också farligt ??? Man ska alltså hålla hästen igång på hö och havre och deras pulver. Man får ju verkligen hoppas att dessa kusar ges ett grovfoder som täcker behoven.....
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Inte klokt....och detta tycker "folket" att de har råd med....men de vill inte lägga pengar på att analysera hö för att se vad som egentligen saknas?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp