Potatisprotein - tillgång och pris

@TinyWiny Vilken tur att jag är vegetarian sedan 15 år, så jag har jobbat in min tilldelning av hästsoja :o

Jag har så katastrofala värden i år så att hur jag än gör så får jag enligt foderprogrammet ett överskott av fosfor, bara av att ge hö tom :crazy: Hur farligt är det? Nån som vet?

Vad brukar soja kosta? Hur mkt billigare är det än att ge Krafft Muskel? Det verkar ju tydligen inte skilja så mkt i innehåll vad gäller MJ och protein.
 
Haha vad bra! Då har du ditt på det torra du med ;)

Du behöver ju balansera upp fosforet med kalcium för att det inte ska bli fel men jag kan inte komma ihåg att just själva överskottet ska vara farligt på något sätt.

Jag minns faktiskt inte vad jag betalade senast. Jag har summan 325 kr för 25 kg i huvudet men jag är väldigt osäker på om det stämmer. Jag kan ringa på måndag och fråga vad sojan kostar så återkommer jag :)
 
@Liten Jag tittade på deras hemsida men jag får inget produktinnehåll? Bara rubrik att det finns. De har ju även soja, kanske det går bättre att ge torrt till kräsen häst? Sojaproteinkoncentrat är månne de gamla hederliga "sojakulorna", eller ska man ge det i mjölform med?

Dessa produkter finns heller inte på onlinebutiken...

Vilomix (fd Kvarnbyfoder) säljer både potatisprotein och sojaskrå, du kan få det levererat till stalldörren om du köper minst halv pall! Kontakta den säljare (inte återförsäljare) som enligt hemsidan är ansvarig för området där du bor! Har du tur så finns det andra kunder i din närhet som köper från dem och då kan du få ett mindre antal säckar om de kan levereras till den kunden (samleverans)!
 
@stjarnfrugt Har själv funderat på potatisprotein men det blev lika dyrt som att ge krafft muskel. Så jag fortsätter med muskeln eftersom jag vet att hästen äter (har också en ganska kräsen häst som inte gillar blött). Soja är nog lite billigare.

Angående fosforn är det ingen fara att ge mer än behovet bara Ca/P kvoten är ok.
 
Jag köper pp genom en återförsäljare, då jag har en som håller till inte alltför långt bort. Jag har inte möjlighet att förvara större mängder, så för mig är det ett måste att kunna köpa en säck i taget.

Värdena jag fått (säcken jag köpte har lite andra värden, pga den är från förra säsongen - var avsedd till deras egen produktion men gick inte åt så den såldes) per kg foder är:
TS: 91%. MJ: 12,5, Smrp: 672g, kalcium 0,51g, fosfor: 2,02g, magnesium: 1,01g.

För min häst är pp det alternativ jag hittat som matchar bäst (grovfodret innehåller lite väl mycket MJ egentligen, så Muskel funkade inte tyvärr). För min räcker en säck i ca 4 månader (ger 1dl/dag), och jag har för mig (kommer inte ihåg exakt och har inte tillgång till fakturan) att jag betalade under 600:- för säcken.
 
Okays, jag mindes inte helt rätt. 668:- betalade jag för min säck á 25kg (kollade internetbanken).

(Muskel kostar här ca 299:-/15kg och när jag räknade på Muskel som proteintillskott i min hästs foderstat skulle det gå åt en säck i månaden. Vilket innebär att för min häst är Muskel i dagsläget ungefär dubbelt så dyrt som pp.)
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar :)

Ca/P kvoten får jag till ungefär 1,7.

Vad är det för hållbarhet på pp? Kan man använda i flera år? Jag har ju bara en häst, och ev en ponny i vår. Så stora partier kan jag nog inte ta hem...

Verkar som att Krafft Muskel nog är det smidigaste kanske. Har för mig att jag får ge 0,5-0,7 kg/dag så det blir väl runt 300-500 kr/mån.
 
Gammal tråd, men intressant för mig som precis börjat ge PP.
Anledningen är att mitt hö har katastrofvärden på protein i år, och jag har en häst som inte får äta socker eller stärkelse (PSSM1). PP är utmärkt eftersom det inte innehåller något av det, men massor med protein istället. Men jag blir lite fundersam över maxgivan som angavs här, 30g per 100kg häst och tillfälle. Vad bygger den på? Den har jag inte hört innan?
 
@Mli Även Krafft Muskel har ju en maxgiva. Jag ska medge att jag inte är 100% insatt i exakt varför, men har fått intrycket att de starkare proteintillskotten alltid ska fasas in och att det sen finns en gräns för hur mycket man bör ge per fodringstillfälle. Jag ger Vilomix PP och har pratat lite med ÅF om det, och hen har påpekat noga att man generellt bör vara lite försiktig med kraftiga proteintillskott.
 
Förhoppningsvis forskning :p Den står med i min foderräkningstabell från SLU. Vill du att jag dubbelkolla om det är några kommentarer till potatisprotein?

Jag har aldrig sett den siffran i andra sammanhang när det pratats om pp, därför blev jag förvånad. Jättegärna om du vill kolla!
 
Den siffran har ni nog hittat på infobladet jag brukar ge kunderna som köper PP hos mig! Finns även på min hemsida!
Eftersom pp är ett mycket koncentrerat proteinkoncentrat så ville jag ge mina kunder några råd!
Siffran kom jag fram till utifrån rekommenderad maxgiva för soja + att jag la mig lite under, troligen kan man ligga lite högre eftersom pp är snällare än soja! Jag har heller inte hittat några riktiga rekommendationer ang pp!
Men för att inte riskera att någon av mina kunder överutfodrar sina hästar med pp och får förgiftningsfång eller Baron Gruffsjuka pga av felutfodring, så gjorde jag denna uträkning!

Rätt förvarat står sig potatisproteinet i minst ett år, torrt!
Det är mycket dammigt och måste blötläggas, en del hästar dricker soppa på det, men de flesta hästar måste man blanda ihop det med något annat foder!
 
Senast ändrad:
@YW1966
Så de råden du ger dina kunder är alltså rätt så godtyckliga med andra ord? Förstår att du vill ge rekommendationer, men jag som helt klart blev förvirrad av din rekommendation (och att du inte angav någon källa) hade uppskattat en tilläggstext om att det var en rekommendation och inte en maxgiva.

Det verkar som om det inte finns mycket forskning på maxgivor, och att det tvistas om det är per dag eller per utfodringstillfälle. Potatisprotein verkar inte heller vara så välkänt som hästfoder ännu, kanske kommer mer studier efterhand..
 
@Mli Det är inte vanligt som "rent" foder men vanligt i foderblandningar.
Hittade inga rekommendationer i min fodertabell till häst..
 
@YW1966
Så de råden du ger dina kunder är alltså rätt så godtyckliga med andra ord? Förstår att du vill ge rekommendationer, men jag som helt klart blev förvirrad av din rekommendation (och att du inte angav någon källa) hade uppskattat en tilläggstext om att det var en rekommendation och inte en maxgiva.

Det verkar som om det inte finns mycket forskning på maxgivor, och att det tvistas om det är per dag eller per utfodringstillfälle. Potatisprotein verkar inte heller vara så välkänt som hästfoder ännu, kanske kommer mer studier efterhand..

Man kan väl se det som en rekommendation för att vara på den säkra sidan!
Men läs spaderÄss svar, jag är ganska säker på det är den personen som kan mest om foder och utfodring av hästar i detta land! H*n kan du lita på!
 
@Mli Det är inte vanligt som "rent" foder men vanligt i foderblandningar.
Hittade inga rekommendationer i min fodertabell till häst..
Det är få företag som säljer det rent på småsäck, på storsäck är det fler som säljer, men det är få hästägare som har behov av så stora mängder!
Men det blir vanligare och vanligare med rent potatisprotein eftersom hästägare börjar efterfråga det!
Så det kommer säkert att komma mer rekommendationer om det i framtiden!
 
Jag har två säckar stående, min häst tål inte pp öht...

Men för de som tål det är det ju ett väldigt bra foder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp