Potatisprotein - tillgång och pris

Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Den infon går säkert att googla fram. :)

Det jag vill lyfta fram är olämpligheten i att använda besprutad gröda som djurfoder. Pp är dessutom processat för att utvinna just proteinet.

Jag bryr mig i övrigt inte om försäljare av homeopatiska medel.

Det har ju tagit några år att väcka folk ur sin slummer om hur illa det är med cocktaileffekten av gifter...
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Hösilage är banlyst, det insinueras att tängerna inte slits som de ska när hästen äter det (men väl när hästen äter gräs och hö). Man kan säga mycket om hösilage, men att det skulle vara sämre att tugga än gräs och hö känns inte seriöst.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Den infon går säkert att googla fram. :)

Det jag vill lyfta fram är olämpligheten i att använda besprutad gröda som djurfoder. Pp är dessutom processat för att utvinna just proteinet.

Jag bryr mig i övrigt inte om försäljare av homeopatiska medel.

Det har ju tagit några år att väcka folk ur sin slummer om hur illa det är med cocktaileffekten av gifter...

Vad menar du processat? Klart att man måste processa potatisen för att få ut det man vill åt. Värma saker är tex en process, är det också farligt?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Den infon går säkert att googla fram. :)

Det jag vill lyfta fram är olämpligheten i att använda besprutad gröda som djurfoder. Pp är dessutom processat för att utvinna just proteinet.

Jag bryr mig i övrigt inte om försäljare av homeopatiska medel.

Det har ju tagit några år att väcka folk ur sin slummer om hur illa det är med cocktaileffekten av gifter...

Det finns nästan bara besprutade grödor. Många gånger är det då den ätliga delen som besprutas, med potatisen så äter man "bara" roten och den drabbas indirekt. Dessutom bearbetas potatisen mycket för att få fram proteinet så det lär inta vara mycket kvar alls.

Ja det är illa med coktaileffekter av gift, men om potatisproteinet är en någon större bidragande faktor är tveksamt.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

*delvis KL*

Dessutom är havre och korn inte sällan besprutade när det står på åkern..
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Det verkar som om de på Homeopathuset tycker det i alla fall, att det är farligt med "värmen"....det är därför all pellets är livsfarlig förstås, även lusernpellets....alltså allvarligt:D
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Centrifugering tycks också vara extremt farlig, och torkning.

Alla metoder är inte bra och pellets är inte det bästa i alla lägen, men deras mineraler är inget att hurra för heller tydligen.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Hösilage är banlyst, det insinueras att tängerna inte slits som de ska när hästen äter det (men väl när hästen äter gräs och hö). Man kan säga mycket om hösilage, men att det skulle vara sämre att tugga än gräs och hö känns inte seriöst.
Vad diskuterar ni nu?
Någon sektledare som påstår konstiga saker?
Silage är ju mer gräslikt än hö.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Om pellets är bra eller inte beror ju helt på vad den innehåller, vilken häst som ska äta och varför. Pellets är ju inte ett "varumärke" i sig!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Pellets är förmodligen inte drömformen av mat för hästar i sig oavsett innehåll, men ett praktiskt alternativ och troligen inte skadligt heller. Bäst mår hästen 8generellt) av grovfoder men det finns undantag.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Men solanin är inget bekämpningsmedel.
Klart det hade varit bättre utan men om man ger 2 dl om dan så kan det knappast vara så förfärligt skadligt. Då tror jag mer på att hålla koll på hur mycket järn man proppar i sin häst.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Mmm

eller för den delen hur mycket energi man stoppar i sin häst för att ge den tillräckligt med protein. För mycket energi har ju en tendens att inte vara så himla nyttigt.

/Lavinia
 
Väcker liv i gammal tråd...

Har fått analysen på årets grovfoder, katastrofalt dåligt protein med 2,9 resp 4,0 i kvot...

Funderar på att ge potatisprotein eller soja, men hittar inga återförsäljare här (bor i Norrbotten). Granngården har inte i sitt sortiment.

Ser i tråden att andra fått levererat hit upp via kvarnbyfoder, men söker jag på dem kommer jag bara till vilomix hemsida och där hittar jag inte heller pp eller soja?

Jag har dessutom en sjukt kräsen häst som går på lösdrift, jag måste ta in och stödfodra henne men då måste det smaka gott, annars får jag stå och vänta i två timmar medan hon pillar. Förr kunde jag dölja det mesta med mash, men nu vägrar hon även att äta det eftersom hon inte gillar nånting som är blött. Betfor totalratas, mashen också om den är för blöt. Kan man ens tänka på att ge pp då? Måste det blötas eller kan det ges som pulver tex blandat i lucern hackat strå, eller i müsli som bara är fuktat?
 
Ser i tråden att andra fått levererat hit upp via kvarnbyfoder, men söker jag på dem kommer jag bara till vilomix hemsida och där hittar jag inte heller pp eller soja?

Jag har dessutom en sjukt kräsen häst som går på lösdrift, jag måste ta in och stödfodra henne men då måste det smaka gott, annars får jag stå och vänta i två timmar medan hon pillar. Förr kunde jag dölja det mesta med mash, men nu vägrar hon även att äta det eftersom hon inte gillar nånting som är blött. Betfor totalratas, mashen också om den är för blöt. Kan man ens tänka på att ge pp då? Måste det blötas eller kan det ges som pulver tex blandat i lucern hackat strå, eller i müsli som bara är fuktat?

Jag har köpt från Vilomix i år - det ligger under gris på hemsidan.

Pulvret kan egentligen ges som det är, men är inte särskilt smakligt i sig och dammar lätt (pulvret är "lätt" i sig) och därför är det praktiskt att blöta eller fukta det och blanda med något annat fodermedel. Jag ger det uppblött pga hästen inte vill äta sitt salt (granulatform) om det inte blöts och övrigt foder han får i hinken är mineralpellets som jag gärna blöter lite också. Men jag tror absolut inte att det behöver simma i vatten egentligen. Jag skulle prova att blanda pp med hackad lucernstrå och fukta lätt (liite vatten och blanda runt ordentligt), så att pulvret binds till strået så att säga.
 
@Liten Jag tittade på deras hemsida men jag får inget produktinnehåll? Bara rubrik att det finns. De har ju även soja, kanske det går bättre att ge torrt till kräsen häst? Sojaproteinkoncentrat är månne de gamla hederliga "sojakulorna", eller ska man ge det i mjölform med?

Dessa produkter finns heller inte på onlinebutiken...
 
@Liten Jag tittade på deras hemsida men jag får inget produktinnehåll? Bara rubrik att det finns. De har ju även soja, kanske det går bättre att ge torrt till kräsen häst? Sojaproteinkoncentrat är månne de gamla hederliga "sojakulorna", eller ska man ge det i mjölform med?

Dessa produkter finns heller inte på onlinebutiken...

Soja finns både som små pellets och som flingor och båda kan man ge torrt och de flesta hästar tycker att det är ett smakligt foder. Sen är det ju det här med miljön men det är upp till var och en hur man vill göra och hur man resonerar. Jag resonerar som så att jag äter inte kött så då är det okej att jag ger mina hästar 1 dl/dag var av soja istället för att kossan ska äta 3 kg soja/dag för att producera 1 kg kött och en massa mjölk under sin livstid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp