Potatisprotein - tillgång och pris

Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

utblandat endast i vatten? i så fall kanske det finns hopp ändå :)

Japp. Första dagarna (de är kräsna och skeptiska mot allt nytt) blandade jag det i lite lucern, men sen bara pp. Dock var de kinkiga med konsistensen, blev det för hårt eller för löst lämnade det (de ville ha mjuk gröt)

Så du kan ju prova vad sin häst tycker. Måste du blanda med något så betfor eller lucern skulle jag välja för t ex krafft rider. Helt enkelt för att både betfor och lucern har mer "smak" att dölja med. Men ta nåt hästen tycker om och blanda med annars.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag har gett det med det mesta, bara det inte är hela korn, tex okrossad havre så funkar det super att blanda ut det, jag har testat, lucernpellets, lucernstrå, vetekli, betfor, nå färdigpelelts tex mustang, musli osv.
Ha bara i det du vill blanda med först, strö över pp och på med vatten, har aldrig upplevt några klumpar eller annat besvärligt.
Introducera det extremt långsamt då det är väldigt koncentrerat och smak och konsisistens i vissa fall kan uppfattas som äckligt av kräsna hästar!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

*KL*

Jag ger pp som en proteindrink efter träning. Innan ridningen så blandar jag 1 dl pp med 5 dl hett vatten och 1 dl betfor i en burk med lock. Innan han ska få det så skakar jag bara burken ordentligt och häller i krubban. Det blir som en soppa som han verkar storgilla.

På detta vis behöver inte proteinsoppan bli stående många timmar och fastna i hinken.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag ger pp själv o inte tillsammans med det kraftfoder som stallägaren fodrar. Men så behöver jag inte ge så mycket.
Ger man mer så måste man dela upp det precis som med soja.
Hästen älskar sin potatissoppa.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Mina äter det med enbart vatten men eftersom det blir så hårt om man har för mycket/lite vatten så ger jag lite speedi beet också så slipper jag det problemet.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Vilka proportioner ger du (och alla andra) för att det inte ska bli cement?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag ger inte potatisprotein längre för mina blev lösa i magen av det och jag minns inte säkert proportionerna. Jag tror att det var 7 dl vatten, 1 dl speedi beet och 2 dl potatisprotein. Jag ber om ursäkt att det lät på mitt förra inlägg som om jag fortfarande ger potatisprotein.
 
Senast ändrad:
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag blandar med annat och det har aldrig blivit cement! Däremot kan det fastna kvar lite i hinken om man har för lite vatten!

Jag blandar med Vitafor Lucern eller Vitafor Derby eller både och, beror på vilken häst som ska ha det!

Har potatisproteinet överst innan jag häller på vattnet!

Priset på potatisprotein har stigit ganska mycket det senaste året, antar att det beror på att efterfrågan ökat, då kan de höja priserna (råvaruproducenterna alltså)!

619 kr inkl moms för en säck på 25 kg ger jag, jag har dock sett att Börjes som är återförsäljare för Kvarnbyfoder säljer den mycket billigare, de kan knappt tjäna någonting på det själva (om de inte höjt sen jag var in i Bro i höstas)!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Priset på potatisprotein har stigit ganska mycket det senaste året, antar att det beror på att efterfrågan ökat, då kan de höja priserna (råvaruproducenterna alltså)!

619 kr inkl moms för en säck på 25 kg ger jag, jag har dock sett att Börjes som är återförsäljare för Kvarnbyfoder säljer den mycket billigare, de kan knappt tjäna någonting på det själva (om de inte höjt sen jag var in i Bro i höstas)!

Det gav jag för 3 år sen, så det är nog ganska lokal prissättning
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

det här känns så jävla lustigt. enligt detta får man bara ge 20 g smbrp/utfodringstillfälle. Det saknas MYCKET protein (mer än 60-80 g) i min hästs foderstat, hur ska det lösas? Krafft muskel har mig veterligen ingen maxgräns, och han får betydligt mer än 20 g protein från potatis per utfodringstillfälle med det.

Det här är en djungel...! varför finns maxgränsen, gäller den ALL protein eller är det olika beroende på proteinkälla?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Men hur har du läst?

Kopierat från länken;
 Maxgiva / utfodringstillfälle är 30 gram / 100 kg häst efter tillvänjning i ca 2 veckor.
 1 dl = ca 50-55 gram
 Till hårt tränande/tävlande hästar ges pp-giva med fördel första målet efter ansträngning, för att ge hästen möjlighet att återhämta muskulaturen så fort som möjligt.

Eller har du läst någon annanstans?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Det står 30 gram / 100 kg häst och utfodringstillfälle, alltså 150 gram till en 500 kgs häst per utfodringstillfälle efter tillvänjning.
 
Senast ändrad:
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

haha gud, tror ögonen är på lite semester eller något... Ser nu och känner mig lite smådum! 400-kiloshäst kan alltså äta 4*30 gram/giva. Låter mer logiskt! :$
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

KL Ingen som bor i Örebro län som skulle kunna tänka sig att sälja en mindre männgd till mig? Vill kolla om pålle åter det, hon är så kräsen :/
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag kan skicka lite till dig om du vill, men vill du ha ett ordentligt smakprov blir portot inte kul.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

KL

Finns andra leverantörer än kvarnbyfoder? Lokala foderbutiken kan visst inte ta hem ifrån kvarnby "för dom åker runt själva och säljer" men i princip vilken annan leverantör som helst kan de beställa ifrån. De tar hem om jag hittar, men hittar ju bara kvarnby...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp