Potatisprotein - tillgång och pris

Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag har hittat det hos en av affärerna där jag köper spån och annat hästmat. Köpte på hink sist, då säcken läckte och kostade betydligt mer än vad jag hade råd med i fall att ponnyerna skulle rata det. Betalade 160kr för 5 kg. Det går nu åt ca 50-60g/dag eftersom min lilla ponny börjat pilla i sig 4 kg hö och då inte behöver det extra proteinet som den andra behöver eftersom han inte äter lika mycket hö. När båda fick gick det år ca 100-120g/dag.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Hej! Funderar på att ge min häst potatisprotein då han har haft svårt att hålla hull senaste 2 vintrarna. Lusern verkar inte bita och har nu haft KRAFFT muskel ett par månader, men vill inte gärna ha "färdigfoder". Funderar på potatisprotein i vetekli? Vetekli mest för att jag vet att han älskar det ;) Vad tror ni?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Om det är hull (underhudsfett på revbenen) som fattas ska du sätta till energi inte en massa protein!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

KL
Pratade med lokala foderbutiken om potatisprotein. De kliade sig i huvudet och ringde runt och kom fram till att de inte vill sälja potatisprotein till hästägare för det är aaaaaalldeles för svårt att inte överdosera, och rekommenderade istället soja. Jag blev sur och beställde en säck krafft muskel istället.

Vad är det svåra om man läser in sig på hur mycket hästen behöver och kan äta per fodring? Hur mycket brukar det kosta per säck? Mer prisvärt än krafft muskel?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag tror jag gav drygt 500:- för 25kg.
Ger bara 100g ca 1,5dl.
Det är mycket mer prisvärt än KM.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag har precis beställt hem potatisprotein från Kvarnby. Nu beställde jag även en hel pall lusern och en blandpall med miner, pp & soja så jag vet inte riktigt om priset stämmer om man bara köper en säck. Det är gratis frakt över 200 kg och jag betalde 17,49 kr/ kg + moms för pp.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Det absolut enklaste är ju att beställa direkt från Kvarnbys säljare. Jag fick säcken levererad direkt till stallet (visserligen visade det sig att stallägaren var kund hos Kvarnby, men det visste varken säljaren eller jag innan köpet redan var uppgjort).

/AA
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

läste i en annan tråd att det blir "cement direkt" om man inte blandar rätt och ger direkt. Jag har hästen inackorderad och han får mat 7, 14 och 20, jag brukar göra i ordning burkarna runt 16. GÅR det att göra iordning pp-blandningar och låta det stå så pass länge? Vad kan man blanda med? GÅR det att blanda med olja, om hästen ändå ska äta det? (brukar hälla över 1 dl olja över morgon- och kvällsburken)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

och VARFÖR vill de inte sälja pp till mig? som i "nej, vi pratade med *** och det rekommenderade han inte till hästägare, köp soja istället!" :meh:

Borde kanske ljuga ihop en historia om en sällskapsgris nästa gång.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Om man rör ihop det med bara vatten så blir det en mycket tjock gröt men inte cement då det inte brinner ihop utan mest blir en packad massa (som säkert är svår att få ur burken). Jag blandar ut det med lucernhack men det går givetvis att blanda med annat också. Havre fungerade inte bra då potatisproteinet inte fäste så bra på havrekornen utan det separerade sig lite väl mycket. Jag gav väldigt små mängder havre endast för att öka smakligheten när damen helt plötsligt blev kinikig.
De vill nog inte sälja det rent till hästägare för de förlorar pengar på det, skulle jag gissa iallafall.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Låter väldigt dumt.

Det är väl inte upp till dem att avgöra vad du ska köpa eller inte ?! :mad:

Nästa gång får du stå på dig, du är kund och har rätt ;)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

läste i en annan tråd att det blir "cement direkt" om man inte blandar rätt och ger direkt. Jag har hästen inackorderad och han får mat 7, 14 och 20, jag brukar göra i ordning burkarna runt 16. GÅR det att göra iordning pp-blandningar och låta det stå så pass länge? Vad kan man blanda med? GÅR det att blanda med olja, om hästen ändå ska äta det? (brukar hälla över 1 dl olja över morgon- och kvällsburken)

Jag blandar krubbmat en gång per dygn. Där ingår lite lusernpellets, vetekli, öljäst och potatisprotein. Visserligen med ganska lite vatten, bara precis så att pelletarna faller sönder, och det blir hur bra som helst dan efter. Som en lätt fuktad blandning.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

läste i en annan tråd att det blir "cement direkt" om man inte blandar rätt och ger direkt. Jag har hästen inackorderad och han får mat 7, 14 och 20, jag brukar göra i ordning burkarna runt 16. GÅR det att göra iordning pp-blandningar och låta det stå så pass länge? Vad kan man blanda med? GÅR det att blanda med olja, om hästen ändå ska äta det? (brukar hälla över 1 dl olja över morgon- och kvällsburken)

Det blir "cement" (dvs jäkligt hård massa) vid en viss vattennivå - ligger du under/över den blir det inte hårt. Men det tar lite träning att lära sig vad som blir rätt. (Blir det hårt är det förvisso bara slå på mer vatten)

Olja är inga problem, blir samma sak som att blanda olja i annat.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

tack för svar allihopa, låter som att jag istället för att köpa två säckar krafft muskel för 1-2 månaders bruk bör lägga samma peng på potatisprotein. Vad rekommenderar ni att välja för fodermedel att blanda ut med? Går det bra med någon förhållandevis billig pelletsvariant? Stallet erbjuder krafft rider, funderar på om det duger eller om jag ska skaffa något annat?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

tack för svar allihopa, låter som att jag istället för att köpa två säckar krafft muskel för 1-2 månaders bruk bör lägga samma peng på potatisprotein. Vad rekommenderar ni att välja för fodermedel att blanda ut med? Går det bra med någon förhållandevis billig pelletsvariant? Stallet erbjuder krafft rider, funderar på om det duger eller om jag ska skaffa något annat?

Behöver du blanda ut med något? Vissa hästar äter det glatt ändå.
Annars rekommenderar jag betfor eller lucern att blanda med.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

jag tror det, särskilt som det hävdas i tråden att det smakar jätteilla. antar att smakerna är väldigt olika men första dagarna jag gav honom jäst åt han ur handen, sedan började han spotta ut det. men att smula ner det med något hekto kraftfoder går jättebra, då slinker allt ner.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Mina som jag inte tycker är speciellt kräsna är inte jätteglada i pp. Jag blandar med havre och Granngårdens betfiber och då äter dom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp