Potatisprotein - tillgång och pris

Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Krafft har sin produkt Krafft Muskel där potatisprotein är den största enskilda råvaran, det är nog det närmaste pelleterat pp vi kan komma för dagen, men man får ju en hel del annat på köpet då, som man kanske inte vill ha!
Innehåll Krafft Muskel:
Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja
Lysin
Metionin
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Du ska kontakta en säljare (Kvarnbyfoder) om du är intresserad, inte en återförsäljare för ditt område, de har koll på sina direktleveranskunder och har du tur kan det finnas en kund (tex ko, gris eller fårbonde) i din närhet som du kan få en samleverans med (du får då hämta dina säckar hos den kunden)!

Det är det jag har gjort ;)
Det finns inga bönder "i närheten" och det blir dyrare (per g smrp) med hemleverans än att ge t.ex. krafft muskel. Allt enligt uppgifter från Kvarnbyfoders säljare...
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

När jag frågade vår återförsäljare av Kvarnbyprodukter om potatisprotein så såg han lika oförstående ut som som om jag frågat efter hålfotsinlägg för utomjordingar ;)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Om han inte även är återförsäljare för deras grissortiment, kan jag faktiskt förstå honom lite (då potatisproteinet ligger på grissidan) :)

Är själv på jakt efter något bra proteinfodermedel, då vårt grovfoder har en kvot på 4 (:crazy:) och jag har en lättfödd herre som behöver en hyfsat hög kvot... Hade siktat in mig på Krafft Muskel, som jag får ihop foderstaten rätt bra med. Frågan är om det blir någon vidare prisskillnad?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jo Muskel finns såklart, men det är även väldigt högt MJ på den! Och som du säger många mindre bra ingredienser för många hästar. Skulle dock kunne tänka mig testa ge den till min ena som tränas ganska hårt och tycker lusern smakar sådär.

Vad kostar den?
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Kvarnbyfoder har "Proteinmineral" som också ligger väldigt högt i protein. Jag hittar inte innehållsförteckningen på nätet, men vill minnas att det är potatisprotein och lusern som är basen i det.
Jag kan väl tycka att det är lite tveksamt att man måste ge mineraler för att få proteinerna, men annars är det ju ett fullgott alternativ.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

jag tror att krafft muskel ligger på runt 275 kr/15 kg. Man behöver inte ge mycket av det så säcken räcker ju ett tag... bra mycket längre än lusern i alla fall :)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Vitafor Proteinmineral

Lucernmjöl
Bryggerijäst
Potatisprotein
Melass
Mineraler
Spårämnen och vitaminer
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Kvarnbyfoder har "Proteinmineral" som också ligger väldigt högt i protein. Jag hittar inte innehållsförteckningen på nätet, men vill minnas att det är potatisprotein och lusern som är basen i det.
Jag kan väl tycka att det är lite tveksamt att man måste ge mineraler för att få proteinerna, men annars är det ju ett fullgott alternativ.

Stora nackdelen med den tycker jag är den höga selenhalten, som sätter ett effektivt stopp oftast för högre givor. Så blir sällan ett fullgott alternativ om man behöver proteinkomplettera så man börjar kika åt soja och potatisprotein etc.

300 gr SRP och 9 MJ innehåller det, och 9 mg selen. Dock numera med tillägget att 1/3 är organiskt bundet.

Men 500 gr per dag av det det ger 4,5 mg selen - och blott 150 gram SRP.
(Om man nu kanske ska dra bort en tredjedel av selenet, så ger det 150 gram SRP och 3 mg selen. Onödigt högt likförbaskat, speciellt när man har ponnyer/lätta djur)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Nu har jag beställt en säck PP :) via återförsäljare för Kvarnbyfoder (stockholmstrakten), det var inga problem.
Ni som ger eller har gett detta - vad blandar ni med för att få i hästen, min är rätt kräsen.
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Jag blöter det tillsammans med allt annat. Förra året tillsammans med lusernpellets från Spannex och mineraler!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Nu har jag köpt min första potatisproteinsäck. 25 kg 556 kr.

Spännande att se om djuren äter det!
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Betalar 575kr för 25kg. Och det finns hos närmsta foderhandlaren, 12km bort :D
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Har de börjat med PP, trevligt =) Annars var det Wollerts i Tierp så fullt genomförbart ändå.

Men är ju kanon om även Tuna har - om det nu behövs, får se vad analyssvaret visar..
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

Står inte på hemsidan men när jag frågade så hade de både på hink och säck :)
 
Sv: Potatisprotein - tillgång och pris

På hink med, än bättre. Förr när jag gav pp hade de inte alls, men det är ju ett par år sen nu =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp