Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På Finlandsfärjan blev äldre maken framför mig förgrymmad på sin hustru som tog potatisrätter - när de hade betalt för buffé så gällde det att äta det som var dyrt - inte det man tyckte om. Räkor, kött och dyr fisk skulle man ta oavsett vad man gillade att äta.Jag älskar potatis
Så glad att jag bor i potatismecka där jag kan köpa i gårdsbutiken hos odlaren, finns massa sorter att välja mellan.
Mina kollegor har väldigt roligt åt mig när vi äter julbord, äter bara potatis
Och efterätt, massa efterrätt
På Finlandsfärjan blev äldre maken framför mig förgrymmad på sin hustru som tog potatisrätter - när de hade betalt för buffé så gällde det att äta det som var dyrt - inte det man tyckte om. Räkor, kött och dyr fisk skulle man ta oavsett vad man gillade att äta.
Låter som Ove Sundberg.På Finlandsfärjan blev äldre maken framför mig förgrymmad på sin hustru som tog potatisrätter - när de hade betalt för buffé så gällde det att äta det som var dyrt - inte det man tyckte om. Räkor, kött och dyr fisk skulle man ta oavsett vad man gillade att äta.
...och pappa Rudolf.Låter som Ove Sundberg.
...och pappa Rudolf.
Plötsligt börjar jag förstå varför folk mixtrar med chips...
Jag har mest kollat på de produkter som tillverkas i Asien. (Var det inte i Saudi du sett något sådant?)
Har faktiskt inte med vatten att göra utan stärkelsemängd! Färskpotatis är väldigt stärkelserik, fast vinterpotatis (det vi köper som ”fast potatis”) ligger mitt emellan och mjölig potatis (inkl. mandelpotatis, potatisarnas överlägsna överhet om du frågar mig!) är stärkelsefattig.
Ju mer stärkelse desto mer klister, och ju mer man mekaniskt bearbetar stärkelsen desto klistrigare blir den. Därav att det går bra att mosa färskpotatisen på tallriken, men dåligt att vispa ihop mos! Ju fastare potatis desto mindre ska man vispa.
Jag äter extremt sällan potatis har jag kommit på via tråden, oftast då det serveras på restaurang egentligen. Jag tror jag skulle välja bröd, eller ris.
Sen verkar jag ha fått något som äter hål i mina potatis knäpparlarver så planen är att anlägga ett nytt potät land på andra sida huset
Vet inte säkert var det är men har odlat potatis länge på samma ställe så ett nytt land kanske inte är felOftast är det ju nyare land, desto fler knäpparlarver, så räkna inte med mindre angrepp till en början i nytt land.
Små vinteräpplen kanske finns än? vilda?Men varför berättar du detta i slutet av oktober när äpplena är typ slut i grannskapet
Är det små gula larver som bor i dem fortfarande?Potatis är jätteviktig i min kost
Men det gick inte jättebra med odlingen här i år det var ju så varmt och torrt borde kanske ha vattnat mer
Sen verkar jag ha fått något som äter hål i mina potatis knäpparlarver så planen är att anlägga ett nytt potät land på andra sida huset
Favorit sort är Queen Anne tror jag King Edward är aldrig fel och så Maris Bard
Asterix ger oftast en bra skörd
Timo var en tidig god sort i år
Nej det har jag aldrig stött på. Det blir helt normalt. Men det är jobbigt att ta fram den Men det kanske beror på vispen iofs. Däremot kan man inte använda mixerstav, det blir helt hemskt. (testat, varpå googlat och konstaterat att det tydligen är allmänt att det inte går.)Nej, nej, nej ... INTE elvisp till potatismos, da blir det ju segt som lim.
https://sv.wikipedia.org/wiki/RömmegrötEller välling, beroende på konsistens. Jag har nog aldrig hört talas om gröt gjord på vetemjöl. Är jag obildad då?
Mannagryn ja, men vetemjöl har jag ändå tvek på gällande smaksensationen, trots att det går att hitta recept på nätet. Tex som ”lördagsgröt”.
Mmm kan ju inte låta bliMorotskaka goes potatoe?
Mmm kan ju inte låta bli
https://www.ica.se/recept/kronans-kaka-3694/
Har jag aldrig provat baka, men vill.
Oh! han tävlar med pappan på ICA Maxi som tvingade sina barn väga smågodiset utan påse på vågen så de inte skulle behöva betala för påsen.På Finlandsfärjan blev äldre maken framför mig förgrymmad på sin hustru som tog potatisrätter - när de hade betalt för buffé så gällde det att äta det som var dyrt - inte det man tyckte om. Räkor, kött och dyr fisk skulle man ta oavsett vad man gillade att äta.