Position vid fot/sitt/ligg = sne

Bellini

Trådstartare
Har en springer som jag börjat köra igång lite lätt lydnad med. Han går fot och sätter sig när jag stannar. Problemet är att han gärna går och sätter sig snett.

Har försökt rätta med handen genom att böja mig ner lite, men det känns som att det blir värre.
Samma sak när jag tränar ligg från gående, han lägger sig snabbt och bra, men snett...

Hur tränar man bäst detta?

Sv: Position vid fot/sitt/ligg = sne

Hunden behöver lära sig bakdelskontroll.
Jag lärde in det genom att ställa mig i utgångsposition för fot med godis i knuten näve och handen vid låret.
Hade hunden framför mig och visade att jag hade godis men stod bara stilla och sa inget.
Varje gång han flyttade bakbenen när han försökte komma åt godiset gav jag en bit.
När han fattade att det var bakbens förflyttning jag ville åt började jag kräva mer och mer, tillslut att han snurrade 180 grader så han kom i rätt position vid min sida.
Slutligen när jag bara behövde ställa mig rätt upp och ner med en godbit för att han skulle komma in fot la jag till kommandot.
Att hålla på och rätta hunden genom att flytta den i rätt position ger ingenting.
Belöna aldrig hunden när den sitter snett, korrigera inte heller, bara gör om eller backa i träningen om huden inte fattar.

Sök på "klossträning" på You Tube. påminner lite om det Messenger skriver om, fast men en "target" för hunden.

Tänk på ditt eget kroppsspråk. Om du vänder dig åt höger från hunden kan du få snesitt åt ena hållet. Om du vänder dig åt vänster kan du få snesitt åt andra hållet. Så prova att moderera hur du har överkroppen just innan hunden ska sätta sig.

*kl*

Tack för era tips!
Ska träna på nu :), kursen börjar inte förrän i vår tyvärr, men jag försöker förbereda utan att lära in fel.

En (väldigt viktig) fundering har kommit upp. Jag har sparat "fot" till just sån här träning och istället använt "gå fint" som kommando till att gå ordentligt i koppel. "Fot" är meningen ska vara ett mer exakt kommando med position osv.
Hur/när ska jag använda kommandot? När han redan är vid min sida eller vid inkallning redan?

En fråga till, jag har ju lärt honom nu att när jag stannar så ska han sätta sig ner direkt. Är det fel? Finns det del i tävlingslydnad när de ska stå bredvid när man stannar?

En (väldigt viktig) fundering har kommit upp. Jag har sparat "fot" till just sån här träning och istället använt "gå fint" som kommando till att gå ordentligt i koppel. "Fot" är meningen ska vara ett mer exakt kommando med position osv.
Hur/när ska jag använda kommandot? När han redan är vid min sida eller vid inkallning redan?

En fråga till, jag har ju lärt honom nu att när jag stannar så ska han sätta sig ner direkt. Är det fel? Finns det del i tävlingslydnad när de ska stå bredvid när man stannar?

Fot är ju egentligen utgångspositionen. Sittandes i rätt höjd, rakt vid din vänstra sida. Det börjar du träna. Sedan utvecklas fotet till att bli att hunden även följer dig. Det stämmer att den ska sätta sig rakt och snabbt när du stanar.

Så om jag säger fot till honom ska han söka upp min vänstra sida och sätta sig ner? Har jag fattat rätt då? :)

Hunden behöver lära sig bakdelskontroll.
Jag lärde in det genom att ställa mig i utgångsposition för fot med godis i knuten näve och handen vid låret.
Hade hunden framför mig och visade att jag hade godis men stod bara stilla och sa inget.
Varje gång han flyttade bakbenen när han försökte komma åt godiset gav jag en bit.
När han fattade att det var bakbens förflyttning jag ville åt började jag kräva mer och mer, tillslut att han snurrade 180 grader så han kom i rätt position vid min sida.
Slutligen när jag bara behövde ställa mig rätt upp och ner med en godbit för att han skulle komma in fot la jag till kommandot.
Att hålla på och rätta hunden genom att flytta den i rätt position ger ingenting.
Belöna aldrig hunden när den sitter snett, korrigera inte heller, bara gör om eller backa i träningen om huden inte fattar.

Provade nu ditt tips, kan bara säga tusen tack :bow:
Efter 6 ggr ståendes med godis i handen vid sidan så vänder han 180 grader och står brevid :laugh: Blev förvånad över hur bra och snabbt det fungerade!
Ska befästa det ordentligt innan jag lägger till fot nu bara!

Sök på "klossträning" på You Tube. påminner lite om det Messenger skriver om, fast men en "target" för hunden.

Hap kollat på en film, men hon ger inte belöning ur handen, utan klickar och slänger sen iväg godisen efter en bit. Ska man göra så av någon speciell anledning i "fot" träningen?

Roligt att du gillade övningen och har en så lättlärd hund.:)
Jag tycker den är bra eftersom man redan har handen där den ska vara och inte använder något handtecken som man senare måste träna bort.
När han fattat rätt position kan du övergå till att belöna med godis som du droppar från din mun till hundens när h*n tar ögonkontakt, kombinerat med att även belöna med högerhanden (när hunden tar ögonkontakt) så du inte får en hund som fixerar vid vänsterhanden.
(Hur många måste inte ha vänsterhanden uppe vid bröstet för att hunden ska ha "ögonkontakt"?);)
Hunden ska aldrig veta varifrån belöningen kommer, bara att ögonkontakt=bingo!
Sedan kan du träna starter.
Börja alltid med vänster ben och ta bara ett litet steg till att börja med.
Hunden ska titta upp på dig och sätta sig snabbt och rakt när du stannar.
Sedan är det bara att bygga på, fler steg, svänga, vända, byta tempo osv.
Lycka till!

Jag säger "sida" så hunden sätter sig i utgångsposition o sen "fot" när vi börjar gå.

Min hund har också en tendens att sätta sig snett.. Jag gör om o ev hjälper me kroppsspråket. Belönar när hon gör rätt. Varierar belöningshand så hon inte "fastnar" i högerhanden. :)

Ang. godis kastandet, de har jag använt mig av för att inte få en hund som "drar framåt" för mkt i fotet. Alltså när de är dags att belöna har jag kastat en godis bakåt.. Har man en trög hund kan man kasta framåt. Sen som förra talaren sa belöningen ska komma lite överaskande.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag har idag provat lite "klossträning", tänkte att det är lättare att få honom i precis rätt position om jag lägger till klossen (antar att det är det den är till för ;) )
Det gick jättebra! Efter några få minuter fattade han att han skulle ha tassarna på klossen och flytta åt sidan. Han vänder även runt nu. Alltså han står framför mig, går fram och ställer sig på klossen och gör en "framdelsvändning" och står sen i "startposition" :laugh:

Är det dags nu för att börja ta bort godisen ur handen och ge ur munnen/höger hand/kasta iväg?

Det här är ju jättekul :banana:!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 280
Senast: Milosari
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: cowgirl81
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 683
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 898
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka