I så fall har jag varit otydlig (förmodligen, har snor istället för hjärna). Min fråga är mer: varför delar man inte upp den i dess komponenter:
Hur kommer vi åt missförhållanden i porrbranschen??
Det är ju en sorts politisk fråga av en karaktär jag har svårt att utveckla vettigt intresse för. (Jag har överlag svårt att tro att åtgärder ska göra att missförhållanden upphör. Jag är möjligen för pessimistisk där överlag, det händer ju att saker blir bättre.)
Vet vi egentligen hur porr påverkar (vuxna) människor?
Det tror jag inte. Jag vet inte om vi vet hur något överhuvudtaget påverkar (vuxna) människor. Det verkar svårt att undersöka. Jag antar nu att du menar porrkonsumtion? Inte produktion?
Vad kan vi göra åt det faktum att unga idag faktiskt har mer eller mindre fri tillgång till alla möjliga former av porr?
Typ inget, tror jag, inom ramen för liberal, västerländsk kapitalistisk demokrati. (Och det verkar vara ett stort ståhej att ändra på det.)
Och varför läggs det hela tiden värderingar på vuxna människor egna val när man diskuterar den här frågan? Varför sätts det likhetstecken mellan övergrepp och samtyckande människors nöjen?
Gör det? Jag känner främst igen det i den formen som jag tydligen tolkade in i ditt svar: att problematisera porr är att på ett sippt vis ha synpunkter på andras sexualitet.
Att alla preferenser är en del av en samhällelig kontext borde vara självklart för de flesta, men just sex (och relationsformer) sätter folk i knipa med de fördomar som får härja ganska oemotsagt i många sammanhang.
Jag tror knappt att det är självklart för någon. Jag tror att de flesta tänker sig att det finns i princip en form för (den sanna) kärlek(en) och uttrycken för densamma. Frågan är intressant!
Ser du då sex höjt över andra tjänster vi handlar med dagligen, eller är det frivilligheten i den transaktionen du ifrågasätter?
Den enda antydan till särställning jag kan se just sex i när det kommer till handel, är väl att sex verkar angå oss närmare på många sätt än andra umgängesformer och produkter. Därutöver ser jag inte sex som något väsensskilt från allt annat, men sex innefattar rätt många av de aspekter som kan göra såväl handelstransaktioner som andra typer av relationer (både frivilliga och ofrivilliga), vilket gör sex till ett intressant exempel att diskutera.
Jag ifrågasätter snarare schysstheten i transaktionen. Frivillighet kastar in oss i problemet med den fria viljan, och det vill jag helst undvika. Mitt problem är i alla fall inte vad vi gör med våra egna kroppar, utan vad vi gör med andras. (På många sätt jämförbart med animalieindustrin, men möjligen innefattar området sex och porr ännu fler intressanta aspekter.)