Ja, det är ju det. Men det är synd att det är så svårt att diskutera det utan att bli anklagad för att moralisera.
Ja, det är jättesynd. Och jag ger mig sällan in i de här diskussionerna, inte heller de om prostitution, eftersom jag till och med bland många feminister ses som moraliserande och bakåtsträvande. Som om jag argumenterade för att stänga ned porren eller införa runkförbud eller nåt.

Jag tänker att om någon tycker/tror/uppfattar att jag moraliserar, så må det vara hänt. Jag vill komma förbi det och frågar därför vidare.

I så fall har jag varit otydlig (förmodligen, har snor istället för hjärna). Min fråga är mer: varför delar man inte upp den i dess komponenter:

Hur kommer vi åt missförhållanden i porrbranschen??

Det är ju en sorts politisk fråga av en karaktär jag har svårt att utveckla vettigt intresse för. (Jag har överlag svårt att tro att åtgärder ska göra att missförhållanden upphör. Jag är möjligen för pessimistisk där överlag, det händer ju att saker blir bättre.)

Vet vi egentligen hur porr påverkar (vuxna) människor?

Det tror jag inte. Jag vet inte om vi vet hur något överhuvudtaget påverkar (vuxna) människor. Det verkar svårt att undersöka. Jag antar nu att du menar porrkonsumtion? Inte produktion?

Vad kan vi göra åt det faktum att unga idag faktiskt har mer eller mindre fri tillgång till alla möjliga former av porr?

Typ inget, tror jag, inom ramen för liberal, västerländsk kapitalistisk demokrati. (Och det verkar vara ett stort ståhej att ändra på det.)

Och varför läggs det hela tiden värderingar på vuxna människor egna val när man diskuterar den här frågan? Varför sätts det likhetstecken mellan övergrepp och samtyckande människors nöjen?

Gör det? Jag känner främst igen det i den formen som jag tydligen tolkade in i ditt svar: att problematisera porr är att på ett sippt vis ha synpunkter på andras sexualitet.

Att alla preferenser är en del av en samhällelig kontext borde vara självklart för de flesta, men just sex (och relationsformer) sätter folk i knipa med de fördomar som får härja ganska oemotsagt i många sammanhang.

Jag tror knappt att det är självklart för någon. Jag tror att de flesta tänker sig att det finns i princip en form för (den sanna) kärlek(en) och uttrycken för densamma. Frågan är intressant!

Ser du då sex höjt över andra tjänster vi handlar med dagligen, eller är det frivilligheten i den transaktionen du ifrågasätter?

Den enda antydan till särställning jag kan se just sex i när det kommer till handel, är väl att sex verkar angå oss närmare på många sätt än andra umgängesformer och produkter. Därutöver ser jag inte sex som något väsensskilt från allt annat, men sex innefattar rätt många av de aspekter som kan göra såväl handelstransaktioner som andra typer av relationer (både frivilliga och ofrivilliga), vilket gör sex till ett intressant exempel att diskutera.

Jag ifrågasätter snarare schysstheten i transaktionen. Frivillighet kastar in oss i problemet med den fria viljan, och det vill jag helst undvika. Mitt problem är i alla fall inte vad vi gör med våra egna kroppar, utan vad vi gör med andras. (På många sätt jämförbart med animalieindustrin, men möjligen innefattar området sex och porr ännu fler intressanta aspekter.)

Nu spekulerar jag bara men: är inte risken snarare att porrindustrin blir ännu grövre? Mer våld, mer barn? Eftersom amatörfilmerna inte tillhandahåller det.

Fast är det inte exakt det som hänt? Porr är ju att sälja någonting som köparen fantiserar om, att balansera på gränsen. I takt med att gränsen överträds så blir den inte utmanande längre, den slutar vara tabu och en ny gräns skapas.

Det som var chockerande på -90talet är mainstream idag.

Nu handlar det här inte specifikt om porr men när det gäller feminister som överlag är positiva till sexindustrin så tycker jag nog att feministerna som jobbar inom sexindustrin har kommit lite längre än feministerna utanför s.a.s.

Uppfattningen jag får bland feminister utanför sexindustrin är att de som är för sexköp osv fortfarande är kvar i att envist hävda existensen av "den lyckliga horan", man kan visst gilla att sälja sex, det finns visst de som tänder på det osv. Detta argumenterar de sedan för in absurdum och säger någon emot så är hen moralist.

Medan feministerna inom sexindustrin (åtminstone i min krets, knappast alla) snarare debatterar för att de ska få ha dåliga dagar på jobbet. Argumenten bygger inte på att det är ett så härligt plus med lite pengar efter trevligt sex utan på att det är just ett jobb. Ett jobb där man inte kan förväntas vara lycklig eller ens nöjd hela tiden, precis som man inte kan förvänta sig att människor inom andra serviceyrken ler genuint av äkta lycka. Jag tycker den hållningen speglar verkligheten betydligt bättre, det är en transaktion, men det är kanske inte lika insmickrande och lättsmält.

@Foinix Det kan mycket väl vara så! Mina problem med sexköp är långt mycket mer ideologiska än de argument du räknar upp, varför en persons bra eller dåliga dagar på jobbet blir lite irrelevant. Finns till exempel massa kvinnor i världen som tycker att det är super att de kan få betalt för att vara gravida och föda barn åt folk men jag kommer ändå inte tycka att surrogat mot pengar är OK.

Men det är ju lite av ett sidospår.

Igår kväll berättade en vän att hans tonårsdotter har blivit utsatt för våldtäkt. Våldtäktsmannen, som är gripen, hade mängder av porr på sin dator.

Kriminologen Nina Rung ser en koppling mellan sexualbrott och porrkonsumtion: http://www.expressen.se/debatt/mainstream-porren-maste-problematiseras/

Har ni några tankar om det?

Nuförtiden verkar det (nästan?) vara rumsrent med porr, uppfattar jag. Ska det vara det?

(Ursäkta att jag är så kort, är egentligen lamslagen.)

En kille skrev på Flashback att han träffat en tjej och var jättekär.

Men pga av sin stora porrkonsumtion kunde han inte behålla stånd när han försökte ha sex med henne. Det var endast porr han kunde ha stånd till. Det blir betingat. Sen avstod han porr och allt annat i x antal veckor innan det fungerade ihop med en vanlig tjej.

@Foinix (en fundering utifrån din text)
Jag tänker ungefär såhär, jag är emot industrierna men inte emot de som arbetar i dem.

Vad som kan och borde göras har jag ingen aning om.

@Foinix Det kan mycket väl vara så! Mina problem med sexköp är långt mycket mer ideologiska än de argument du räknar upp, varför en person bra eller dåliga dagar på jobbet blir lite irrelevant. Finns till exempel massa kvinnor i världen som tycker att det är super att de kan få betalt för att vara gravida och föda barn åt folk men jag kommer ändå inte tycka att surrogat mot pengar är OK.

Men det är ju lite av ett sidospår.
Jag kommenterade specifikt de feminister som är positiva till sexköp, de som är negativa till sexköp har ofta en mer realistisk syn på sexindustrin.

Mina problem med sexköp kan nog ses som ideologiska invändningar de med. Den som betalar för att slippa bekymra sig om genuint samtycke hamnar i en obehaglig gråzon. Det kan betraktas som en typ av övergrepp att utnyttja ett ekonomiskt övertag på det sättet, men jag vill inte heller slänga mig med det uttrycket eftersom det sker "vanliga" övergrepp även inom sexindustrin och man måste skilja på de olika grader av samtycke som faktiskt finns.

@Foinix (en fundering utifrån din text)
Jag tänker ungefär såhär, jag är emot industrierna men inte emot de som arbetar i dem.

Vad som kan och borde göras har jag ingen aning om.
Jag vet inte heller, min inställning är ganska ambivalent.

Jag tycker porr ska vara fritt, jag tycker nog t.o.m det ska vara friare.

Gällande våldsporr/barnporr så undrar jag vad som är hönan och ägget. En pedofil är säkerligen en pedofil även om denne inte har tillgång till barnporr. H*n har sina fantasier och gör säkerligen verklighet av dom lika ofta som någon som innehar barnporr på sin dator.
Lika med våldsporr. Har man en läggning åt det hållet så har man det oavsett om man kollar porr eller inte. Här är det dock ännu viktigare att ta en diskussion. Det man ser på film är regisserat i minsta detalj. Alla är med på det, man har gjort upp innan hur långt man kan gå osv. Har man en ungdom som tänder på det bör man även här kunna diskutera hur ungdomen på ett säkert sätt kan få utlopp för fantasierna. S/M handlar trots allt om respekt och samtycke.

Våldtäktsmän och förövare är det oavsett porr. En frisk människa fattar gränsen mellan film och verklighet.
Sen kan jag tycka att filmer som går ut på att efterlikna en så verklighetstrogen våldtäkt som möjligt inte ska vara fritt för alla att se. Åldersgränser bör bli tuffare att kringgå. Där tänker jag precis som med otäcka vanliga filmer. De bör vara svårare att få tag på. Något man hittar om man verkligen söker efter det, inte något som ligger bland vanlig porr.
Alla har rätt till sin läggning, men extrema saker bör inte blandas med hushållsporren.

Så kort sagt. Våga prata om porr. Våga prata om att det inte är verkligt. Att kvinnor inte ska behandlas sådär, att alla mn inte orkar 40 minuters pumpande, att analsex kräver förberedelser som de inte visar på filmen osv.
Är det verkligen så? Det kan inte vara så att ju mer en konsumerar av det med någon form av njutning till det, ju mer vill en ha?

Jag tänker att om någon tycker/tror/uppfattar att jag moraliserar, så må det vara hänt. Jag vill komma förbi det och frågar därför vidare.
Jag ser absolut inte dig som moraliserande.

Du ger intryck av att vara öppen, nyfiken och inte alls någon som trycker på andra dina åsikter utan att lyssna på deras argument. Det är väl i princip motsatsen till moraliserande.

Hade vi alla samma åsikter och erfarenheter hade vi inget att diskutera.

Jag kommenterade specifikt de feminister som är positiva till sexköp, de som är negativa till sexköp har ofta en mer realistisk syn på sexindustrin.

Mina problem med sexköp kan nog ses som ideologiska invändningar de med. Den som betalar för att slippa bekymra sig om genuint samtycke hamnar i en obehaglig gråzon. Det kan betraktas som en typ av övergrepp att utnyttja ett ekonomiskt övertag på det sättet, men jag vill inte heller slänga mig med det uttrycket eftersom det sker "vanliga" övergrepp även inom sexindustrin och man måste skilja på de olika grader av samtycke som faktiskt finns.
Förutom att prostitution förorsakar stort lidande hos de kvinnor som säljer sex så innebär branschen en permanent varböld där annan kriminalitet frodas.
I så gott som alla städer är rödljusmiljön även ett centrum för narkotikahantering spel o ocker-verksamheter, utpressning och häleri.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka