Jag tycker porr ska vara fritt, jag tycker nog t.o.m det ska vara friare. Varför kan inte föräldrar prata porrfilm med sitt porrsurfande tonårsbarn? Förklara att inte verkligheten ser ut sådär, att verkligt sex inte ser ut sådär. Att det är lika overkligt som annan hollywoodfilm där man skjuter 30 skott på varandra men går därifrån med en liten skada i ena axeln.
Ta bort tabun och prata mer.När jag praktiserade på en högstadieskola hörde jag en diskussion mellan tjejer om att analsex ju inte var skönt, men att det hörde till sexet. Så varför inte ta in porr i sexualundervisning? Förklara för alla att är det inte skönt så säger man nej. Båda ska tycka det är trevligt. Analsex hör inte till grunderna i sex. Det man ser på film är ofta inte till för att vara skönt, det ska vara "snyggt". Killar behöver inte må dåligt om de inte orkar hålla ståndet i 30 minuter och tjejer får inte orgasm av att suga kuk.
Gällande våldsporr/barnporr så undrar jag vad som är hönan och ägget. En pedofil är säkerligen en pedofil även om denne inte har tillgång till barnporr. H*n har sina fantasier och gör säkerligen verklighet av dom lika ofta som någon som innehar barnporr på sin dator.
Lika med våldsporr. Har man en läggning åt det hållet så har man det oavsett om man kollar porr eller inte. Här är det dock ännu viktigare att ta en diskussion. Det man ser på film är regisserat i minsta detalj. Alla är med på det, man har gjort upp innan hur långt man kan gå osv. Har man en ungdom som tänder på det bör man även här kunna diskutera hur ungdomen på ett säkert sätt kan få utlopp för fantasierna. S/M handlar trots allt om respekt och samtycke.
Våldtäktsmän och förövare är det oavsett porr. En frisk människa fattar gränsen mellan film och verklighet.
Sen kan jag tycka att filmer som går ut på att efterlikna en så verklighetstrogen våldtäkt som möjligt inte ska vara fritt för alla att se. Åldersgränser bör bli tuffare att kringgå. Där tänker jag precis som med otäcka vanliga filmer. De bör vara svårare att få tag på. Något man hittar om man verkligen söker efter det, inte något som ligger bland vanlig porr.
Alla har rätt till sin läggning, men extrema saker bör inte blandas med hushållsporren.
Så kort sagt. Våga prata om porr. Våga prata om att det inte är verkligt. Att kvinnor inte ska behandlas sådär, att alla mn inte orkar 40 minuters pumpande, att analsex kräver förberedelser som de inte visar på filmen osv.