Det känns lite som diskussionen om att personer som spelar spel där de skjuter andra personer går ut på gatan och skjuter någon.

Jag tror att våldtäktsmän är våldtäktsmän oavsett tillgång till porr. Kvinnor har blivit våldtagna långt innan det ens fanns porr. Jag skulle aldrig gå med på att skylla en våldtäkt på något annat än själva gärningsmannen. Det är hans fel, inte porrens.

Jag tror mycket väl att det som är "norm" inom porr, blir "norm" inom förväntningarna på hur sexlivet ska se ut och vad som är attraktivt. Att det inom porren är normaliserat med ett vidrigt kvinnoförtryck lär absolut påverka vad som ses som normativt.

Förövrigt blir jag helt mörkrädd av att nån ens kan komma på idén att vilja titta på filmer som idealiserar hur kvinnor spyr av att få en kuk nedtvingad i halsen. Det som visas är ju ett övergrepp- hur kan det någonsin bli okej?

Och ja, min egen personliga erfarenhet stämmer absolut med studien. Synen på kvinnan som ett verktyg för manlig tillfredsställelse gick absolut igenom.

Ja, jag har under en längre tid tänkt på att porr blir alltmer självklart på något sätt, och att kritisera porr blir alltmer mossigt. Att det snarast är den som kritiserar porren som anses ha något slags problem, än att porren är problematisk.

Porr är väl fint - förutsatt att det faktiskt är jämställt samtycke bakom det som visas, och inte det som tas upp i tex "hot girls wanted", där vad som händer på filminspelningen skulle vara anmälningsbart sexuellt utnyttjande.

I princip omöjligt att hitta. För en annan som inte går igång på att se unga tjejer behandlas som knulldockor finns det ju inget alls.

Nej, och det är ett problem (precis som att till synes mjukt sex utan samtycke är det).
Skilj på den frågan, och den om moraliserandet över vad som är "normalt" för vuxna, samtyckande individer.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "moraliserandet över vad som är "normalt" (...)." Tycker du att jag moraliserar?

Porr är ju lika mycket fiktion som vilken actionfilm som helst. Den största delen producerad porr (tänker att man kan räkna bort den obetydande delen feministisk porr) är svår att få realistisk eftersom varken producenter eller konsumenter vill att den ska vara realistisk.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "moraliserandet över vad som är "normalt" (...)." Tycker du att jag moraliserar?

Ja. Att tala om var ramarna för vad som är otänkbart att någon skulle tycka om går anser jag är moraliserande.

I mina ögon vore att kräkas av sex ett mindre missöde, och en hel del saker som folk gör dagligen på "normala" respekterade jobb anser jag är fullständigt vidrigt. Varför ska man prompt sätta sina egna attityder som norm?

Porr är ju lika mycket fiktion som vilken actionfilm som helst. Den största delen producerad porr (tänker att man kan räkna bort den obetydande delen feministisk porr) är svår att få realistisk eftersom varken producenter eller konsumenter vill att den ska vara realistisk.

Öh- nej. Övergreppen som sker i porrbranschen är i allra högsta grad verkliga. Ytterst sällan misshandlas folk i verkligheten för slagsmålsscener på film. Däremot finns det ju överväldigande mängder vittnessmål om hur fruktansvärt kvinnliga porrskådisar behandlas.

Det är inte okej med sugig kvinnosyn och spekulativt våld i actionfilmer heller ...

Verkligen inte! Många romcoms är i mina ögon extremt kvinnoförnedrande (för att inte tala om Twilight...). Jag menar bara att det är svårt att försöka få någonting att bli mer realistiskt när ingen av de delaktiga, med makt, har något intresse i att göra det mer realistiskt.

Öh- nej. Övergreppen som sker i porrbranschen är i allra högsta grad verkliga. Ytterst sällan misshandlas folk i verkligheten för slagsmålsscener på film. Däremot finns det ju överväldigande mängder vittnessmål om hur fruktansvärt kvinnliga porrskådisar behandlas.

Jag måste ha varit lite otydlig, jag menar realistiska i hur de skildrar sex. Inte hur de framställs. Det var alltså en kritik av producenter och konsumenter jag försökte få fram men inte verkar ha lyckats med.

Ja. Att tala om var ramarna för vad som är otänkbart att någon skulle tycka om går anser jag är moraliserande.

I mina ögon vore att kräkas av sex ett mindre missöde, och en hel del saker som folk gör dagligen på "normala" respekterade jobb anser jag är fullständigt vidrigt. Varför ska man prompt sätta sina egna attityder som norm?
Jaha, jag kanske moraliserar då. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Om jag får fråga; hur har du kommit fram till var dina gränser går? Var det självklart från början eller något som du upptäckte/bestämde vartefter? Självfallet ska du inte svara om du inte vill.

Det känns lite som diskussionen om att personer som spelar spel där de skjuter andra personer går ut på gatan och skjuter någon.

Jag tror att våldtäktsmän är våldtäktsmän oavsett tillgång till porr. Kvinnor har blivit våldtagna långt innan det ens fanns porr. Jag skulle aldrig gå med på att skylla en våldtäkt på något annat än själva gärningsmannen. Det är hans fel, inte porrens.
Jag håller med dig.
Det finns dårar till allt, med eller utan porr.

Jag måste ha varit lite otydlig, jag menar realistiska i hur de skildrar sex. Inte hur de framställs. Det var alltså en kritik av producenter och konsumenter jag försökte få fram men inte verkar ha lyckats med.

Fast det handlar inte om att de inte speglar verkligheten. Det handlar om att de normaliserar och glorifierar en fruktansvärd behandling av kvinnor.

För att inte tala om hur det ytterligare förstärker synen på kvinnans sexualitet som något som enbart är till för att tillfredsställa män.

Det betyder ju inte att man måste heja på sunkig porr för det. Vi är många som har feta stora problem med Twilight OCH med dålig porr.

Jag har inte skrivit på forum speciellt mycket men är jag så otydlig?
Jag hejar inte så sunkig porr. Alltså verkligen inte.
Skriver till dig också:" Jag menar bara att det är svårt att försöka få någonting att bli mer realistiskt när ingen av de delaktiga, med makt, har något intresse i att göra det mer realistiskt." "Det var alltså en kritik av producenter och konsumenter jag försökte få fram men inte verkar ha lyckats med."

När tjejer/kvinnor går sönder i analen, när tjejer/kvinnor binds så kroppsdelar blånar, när tjejer/kvinnor tåras och kräks av gagging. Till exempel.
Det finns människor med självskadebeteende som efterfrågar "sex" som vållar smärta och förnedring

Det finns även dom som tänder på en viss smärta i samband med sex
Vad ska anses som "normalt"?

Har det alltid varit så? Har porrfilmen sett lika dan ut sedan den första porrfilmen? Eller har det skett en förändring?
Det har skett en förändring vad jag förstår och det finns även studier som visar hur vad vi tittar på formar vad vi tänder på, dvs att vi inte nödvändigtvis går igång på nåt förrän vi har sett det några gånger. För mig känns det helt logiskt, jag tittar själv på porr och märker att det definitivt påverkar mig. Varför skulle det vara annorlunda för unga killar som börjar kolla på porr och långsamt blir påverkade att gå igång på hårdare eller mer förnedrande porr?

Det finns människor med självskadebeteende som efterfrågar "sex" som vållar smärta och förnedring

Det finns även dom som tänder på en viss smärta i samband med sex
Vad ska anses som "normalt"?

Om jag gillar att slå folk, är det okej att betala dem för att ta emot stryk?

Blir det mer okej om jag filmar det?

Blir det mindre okej om det är en person med ett beroende som behöver pengarna för att få en sil?

Mer/mindre okej om det är någon som behöver pengarna för att försörja sitt barn?

Varför tas inte alla vittnesbörder om fruktansvärd misshandel, förtryck och våld mot kvinnor i porrbranschen på allvar? Blir det plötsligt okej att knulla henne så hon spricker för att hon försörjer sig på porr?

Har ni som försvarar normaliseringen av våldsam porr sett Netflix dokumentär "hot Girls Wanted"? Det handlar knappast om jämställd njutning och ett aktivt val för tjejerna att bli slagna, gagade, fastbundna osv för att göra BDSM-filmer. Det handlar precis som mycket annat om en normaliseringsprocess på kvinnans bekostnad.

Hur nån kan njuta av att se sånt utan att veta om i förväg att det handlar om jämställt samtycke gör mig mörkrädd.

Det är liksom en jävla skillnad på att tända på att binda fast en samtyckande partner och att se en tjej bli torterad på film. Även om hon får betalt.

Det har skett en förändring vad jag förstår och det finns även studier som visar hur vad vi tittar på formar vad vi tänder på, dvs att vi inte nödvändigtvis går igång på nåt förrän vi har sett det några gånger. För mig känns det helt logiskt, jag tittar själv på porr och märker att det definitivt påverkar mig. Varför skulle det vara annorlunda för unga killar som börjar kolla på porr och långsamt blir påverkade att gå igång på hårdare eller mer förnedrande porr?
Ja, det var lite det jag trodde. Fäbodjäntan eller vad den hette skulle inte slå idag? Och då är det rimligt att anta att gränserna för vad som är okej hela tiden förflyttats?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka