Jag gillar BDSM, jag har alltså inget emot våldsamt sex som sådant, tvärtom, men jag tycker inte alls om att våldsam porr blivit norm.

Av flera anledningar men dels för att med tanke på dagens patriarkat passar det inte riktigt att vända sig till den breda massan med allt grövre våldsporr.

I ett samhälle där män kommer undan med våldtäkt för att de inbillade sig att de höll på med BDSM trots att ingen sådan överenskommelse gjorts blir den här typen av norm ett problem.
De som influeras av det här och inte lär sig tillräckligt om samtycke och ömsesidighet kommer oundvikligen att få problem. Och med ömsesidighet och samtycke syftar jag i det här sammanhanget inte bara på de mest grundläggande sakerna som stoppord, stoppgester eller att komma överens om saker från början, hur ska du tex kunna säga ditt stoppord med gag i munnen, hur ska du kunna signalera att du inte längre vill om du är fastbunden och fasthållen? Eller så kanske du blir så chockad att du inte kommer ihåg eller kan säga ditt stoppord eller göra din stoppgest. Det kräver att partnern hela tiden är medveten om vad som händer och om samtycke fortfarande finns. Det är klart att det innebär risker.

När normer sätter män i en situation där de uppmuntras till våld och inte avkrävs något som helst ansvar ser förutsättningarna inte så bra ut.

Varför inte slänga in ett kort inslag där i mitten om hur man gör bomber hemma i köket, när man ändå håller på?
Så bra!

@Sassy Hoppas du läser det här. Jag tycker att du blandar ihop våldsporr med frivilligt sex med våldsinslag.

En kille skrev på Flashback att han träffat en tjej och var jättekär.

Men pga av sin stora porrkonsumtion kunde han inte behålla stånd när han försökte ha sex med henne. Det var endast porr han kunde ha stånd till. Det blir betingat. Sen avstod han porr och allt annat i x antal veckor innan det fungerade ihop med en vanlig tjej.
NoFap, en idé som är väldigt populär på flashback. Fenomenet är intressant ur ett idéperspektiv (googla, finns mycket skrivet om det utanför flashback). Den säger en hel del om föreställningar kring manlig sexualitet tycker jag. Att den sexuella energin kommer "inifrån" kroppen och samverkar med omgivningen på ett negativt vis, dvs holkas ur av att "användas". Att den koncentreras mot ett objekt i taget och blir, som du skriver, "betingat" på det objektet. Att det handlar om prestation (få hård kuk, kunna knulla din tjej). Likt en idrottare ska man spara (den sexuella) energin och inte ta ut sig innan det är skarpt läge (när du ska ha sex med din partner).

Samma syn på manlig sexualitet som kommer fram i den här diskussionen också tycker jag. Att konsumtion av porr leder till att man konsumerar mer och mer, grövre och grövre porr. Tills... man till slut inte förmår ha sex? Jag är högst tveksam till att det fungerar så.

NoFap är också en av alla dessa avhållsamhetsteorierna. Så gott som allt kan fixas bara du har självbehärskning nog att avhålla dig från porr/socker/alkohol/gluten/etc.

Hittills har jag inte sett någon kvinna som anser sig lida av problemet och behöva porravvänjning, eller kvinnlig sexualitet förstådd på det här viset.

Jag har intrycket att det är väldigt vanligt bland män att konsumera porr men rätt vanligt bland kvinnor att inte konsumera porr alls, någonsin. Det gör ju tyvärr att porren blir ett manligt uttryck, en manlig industri. Och jag tror det är största delen av förklaringen till att våldsbrottslingar har grov porr på sin dator medan en kvinnlig kriminolog förfäras. Därmed inte sagt att porren inte ska kritiseras, för det ska den! Men utgångspunkten ska vara att det är konstuttryck och idealet ska vara mångfald. Och det måste finnas utrymme för overkliga och fantastiska skildringar i porren, våld inkluderat.

Så bra!

@Sassy Hoppas du läser det här. Jag tycker att du blandar ihop våldsporr med frivilligt sex med våldsinslag.
Tack!

Jag borde kanske låta @Sassy tala för sig själv men jag tycker inte hon har blandat ihop något, möjligtvis har det skrivits förbi varandra en del.

Frågeställningen "Ska porren spegla människors faktiska sexliv?" vs "Är BDSM normalt?" är totalt olika men i den här typen av diskussioner går de ofta in i varandra.

Det slår lätt (och säkert ofta oavsiktligt) över i att mainstream-sex upphöjs till den perfekta normen när det som skulle diskuteras är hur porren kunde vara mer representativ för alla och som jag ser det med BDSM utövare inräknade. Om syftet vore som beskrivs i er diskussion att få sitt verkliga sex representerat så skulle den våldsporr som diskuteras här inte direkt vara norm för någon eftersom ingen med förnuftet i behåll kastar sig in i sådant sex utan ett sammanhang, men våldsporr skulle ju fortfarande finnas kvar. Visst skulle vi se betydligt mindre av våldsam porr om alla fick sitt eget vaniljsex representerat också men våldsporren skulle inte försvinna, bara ändra form och kvalitet och alltså inkludera sådant som sammanhang och hur man ser och hanterar riskerna.

Jag tror det är lätt hänt att vi skriver förbi varandra, för även om våldsporr är norm i porrens värld så är inte BDSM norm i samhället och det finns mycket okunskap som är en stor del i problematiken här.

Dagens våldsporr är en snäv och riskabel norm som kan kritiseras på flera plan men med fingertoppskänsla.

Hittills har jag inte sett någon kvinna som anser sig lida av problemet och behöva porravvänjning, eller kvinnlig sexualitet förstådd på det här viset.

Jag har intrycket att det är väldigt vanligt bland män att konsumera porr men rätt vanligt bland kvinnor att inte konsumera porr alls, någonsin.
Svarar du inte lite på din egen frågeställning här? Inte för att det är en direkt frågeställning men det att kvinnor mer sällan behöver porravvänjning.

Jag tycker nog att fenomenet går att förstå utifrån vårt belöningssystem och att man kan utveckla beroenden och missbruk till följd av beteenden? Sex frigör dopamin men när du efter ett tag inte får samma respons och normalproduktionen minskar krävs det mer innan du får samma halt av dopamin igen.

Men jag tror inte det är hela svaret på varför vissa män kan ha svårt att ha sex efter att ha sett på mycket porr (det verkar nästan som att du inte köper att det är ett existerande problem alls?). Det handlar nog mycket om att det hela blivit en prestation, något som är smått omöjligt att leva upp till i verkligheten, med tillhörande prestationsångest.
Jag såg ett program om hur de har väldigt lite sex i Japan (tror jag det var) medan sexindustrin blomstrar, jag tycker det är rimligt att anta att män kan känna sig pressade när de utanför porrens och sexindustrins värld ställs inför att inte se enbart till sin egen lust utan även någon annans. Det är enklare, mindre av en prestation och ansträngning, att runka till porr eller beställa en eskort.

Så jag avfärdar inte att man kan få problem av att titta på mycket porr även om jag tycker att NoFap är en vrickad teori.

Jag blir nyfiken. Jag är ingen storkonsument av porr men har väldigt sällan stött på våld av något slag i mainstreamporr och undrar hur vanligt det egentligen är? När jag läser i tråden, som för övrigt är väldigt intressant, får jag intrycket av att det är våld och förnedring i så gott som varenda porrfilm. Jag minns diskussionerna på 80-talet. Våldsporr överallt och porr skulle förbjudas/censureras, video över huvud taget var farligt. Föräldrar använde "Motorsågsmassakern" som barnvakt till sina små barn och alla skulle växa upp till seriemördare (i alla fall om man skulle tro kvällspressen).

Frågade en vän i förmiddags som är mer insatt än jag och hen ville minnas några studier, förvisso från början av 2000-talet men som hade resultatet att det inte hade ökat särskilt mycket, att det är en liten och begränsad del av all porr. Sen är det förstås så att allt är mer tillgängligt idag vilket man kan fundera på vad det ger för effekter.

Alla verkar rörande överens om att det är en norm. Finns det färska studier att ta del av? Eller är ni storkonsumenter av porr och stöter på det här dagligen?

Jag är lite splittrad i denna diskussion. Det blir lite samma diskussion som om ser är farligt med våld på film eller i spel. Och jag tror absolut det kan finnas ett problem om man tex som ung ser våldsfilm, grov porr och inte har någon vuxen som pratar med en eller om man inte får också andra perspektiv på sex.

Däremot tror jag inte alla blir påverkade av att titta på porr. Jag tror inte automatiskt att ens preferenser förskjuts.

Jag har sett porr lite då och då. Jag kan gilla och bli upphetsad av det. Dock gillar jag personligen när det känns lite amatörmässigt. Dvs jag gillar inte när det känns så konstlat och jag vill få uppfattningen att de njuter.

Sen ser jag också förstås problem med den branschen och människor som utnyttjas. Och det vill jag inte stödja.

Sen undrar jag när vissa pratar om att det blivit grövre och är mkt våld i porr. Det känner jag inte igen? Eller så ser ni andra saker än mig?

Sammanfattningsvis så tror jag inte alla får hårdare preferenser av porr. Men vissa grupper kanske påverkas. Ska vi då fördöma all porr?
Jag skulle snarare i såna fall vilja att bättre alternativ lyfts fram dvs företag där folk inte behandlas illa. Jag vet några sådana och jag skulle hellre stödja dessa än en vidrig bransch som utnyttjar folk.

Sen har jag också mött uppfattningen att man som kvinna inte bör gilla porr. Som att man måste vara mer moralisk som kvinna än man.

Senast ändrad:
Jag blir nyfiken. Jag är ingen storkonsument av porr men har väldigt sällan stött på våld av något slag i mainstreamporr och undrar hur vanligt det egentligen är? När jag läser i tråden, som för övrigt är väldigt intressant, får jag intrycket av att det är våld och förnedring i så gott som varenda porrfilm. Jag minns diskussionerna på 80-talet. Våldsporr överallt och porr skulle förbjudas/censureras, video över huvud taget var farligt. Föräldrar använde "Motorsågsmassakern" som barnvakt till sina små barn och alla skulle växa upp till seriemördare (i alla fall om man skulle tro kvällspressen).

Frågade en vän i förmiddags som är mer insatt än jag och hen ville minnas några studier, förvisso från början av 2000-talet men som hade resultatet att det inte hade ökat särskilt mycket, att det är en liten och begränsad del av all porr. Sen är det förstås så att allt är mer tillgängligt idag vilket man kan fundera på vad det ger för effekter.

Alla verkar rörande överens om att det är en norm. Finns det färska studier att ta del av? Eller är ni storkonsumenter av porr och stöter på det här dagligen?
Jag är storkonsument.

Nej allvarligt talat, jag kommer utan att medvetet söka efter det i kontakt med ganska mycket våldsporr. Jag är relativt aktiv i (utkanten av) sexindustrin och jag ser en hel del porr när jag läser bekantas bloggar etc, i princip alltid har den porren vissa inslag av BDSM (ofta mildare men också med en hel del våld) och det kan förstås vara en slump och så att vi alla rör oss inom en viss avgränsad krets men det har jag svårt att tro faktiskt.

Det jag kan säga med 100% säkerhet är att porren och sexindustrin i stort kommit väldigt långt sen 80-talet. Jag ska försöka leta upp det men jag såg en studie om porrstjärnors karriärer, hur långa de var och vilken typ av sex de hade, och utvecklingen mot kortare karriärer med fler typer av sex var ganska drastisk. Så visst sker det en konstant utveckling.

Men du måste väl åtminstone hålla med om att dynamiken även inom den mest beskedliga porren sällan är jämlik?

Svarar du inte lite på din egen frågeställning här? Inte för att det är en direkt frågeställning men det att kvinnor mer sällan behöver porravvänjning.

Jag tycker nog att fenomenet går att förstå utifrån vårt belöningssystem och att man kan utveckla beroenden och missbruk till följd av beteenden? Sex frigör dopamin men när du efter ett tag inte får samma respons och normalproduktionen minskar krävs det mer innan du får samma halt av dopamin igen.

Men jag tror inte det är hela svaret på varför vissa män kan ha svårt att ha sex efter att ha sett på mycket porr (det verkar nästan som att du inte köper att det är ett existerande problem alls?). Det handlar nog mycket om att det hela blivit en prestation, något som är smått omöjligt att leva upp till i verkligheten, med tillhörande prestationsångest.
Jag såg ett program om hur de har väldigt lite sex i Japan (tror jag det var) medan sexindustrin blomstrar, jag tycker det är rimligt att anta att män kan känna sig pressade när de utanför porrens och sexindustrins värld ställs inför att inte se enbart till sin egen lust utan även någon annans. Det är enklare, mindre av en prestation och ansträngning, att runka till porr eller beställa en eskort.

Så jag avfärdar inte att man kan få problem av att titta på mycket porr även om jag tycker att NoFap är en vrickad teori.
Jag lutar snarare åt att avfärda den problembeskrivningen helt faktiskt. Visst att alla beteende kan utvecklas till s k missbruk, typ tvångsbeteenden, men jag köper inte att det skulle vara så vanligt att män utvecklar tvångsmässigt porrtittande. Delvis baserat på att jag bara har läst om detta på internet och aldrig stött på det i verkligheten. Att prestationsångest kan fucka med ens kåthet köper jag, och det är ju samtidigt en bit av den här synen på manlig sexualitet som aktiv - det manliga sättet att ha sex är en prestation. Det krävs vissa premisser för att porrkonsumtion ska kunna förstås som ett problem på det här sättet. Jag tror dock att det finns mycket mer att hämta ur NoFap och dylikt angående synen på maskulinitet i dagens samhälle, jag är mycket fascinerad!

Men du måste väl åtminstone hålla med om att dynamiken även inom den mest beskedliga porren sällan är jämlik?
I den frågan är jag böjd att hålla med radikalfeminister och lutar åt att det inte går att göra jämlikt sex. Det blir alltid en fråga om aktivitet-passivitet, tagande-givande. Problemet i porr är snedvridningen i representation.

Jag är definitivt inte storkonsument och brukar inte heller stöta på massvis med våld i porr men däremot osar ju varenda porrfilm av unken kvinnosyn. Även om det inte brukar vara regelrätt våld de (fåtal) gånger jag kollar på porr så är det tillräckligt unket för att vara jäkligt avtändande. Och på något sätt är det våldstendenser, för jag kan få samma obehagliga magkänsla som när de visar våldtäktscen på film :wtf:

Jag undrar en del också. Tvivlar inte på att porrbranchen har ändrats en hel del under de senaste åren och att det går att se generella tendenser men samtidigt undrar jag över vad som är mainstreamporr och hur folk konsumerar porr. Jag är ingen storkonsument men jag upplever det väldigt lätt att komma i kontakt med ett brett utbud. Som konsument är man aktiv och söker själv upp det man vill se. Man behöver inte sitta uppe till midnatt och invänta slumpmässig "erotik" på en filmkanal. Det som är snävt i utbudet är att det är skapat för en manlig betraktare men inte så att allt är våldsamt. Verkligen inte.

Problemet i porr är snedvridningen i representation.
Det här håller jag med om!

I övrigt så har det väl hävdats någonstans att män som tvångstittar på porr är ett vanligt problem? Tråden handlar väl mer om problemet med just att porr inte riktigt är representativt för allmänheten i sin nuvarande form.

Jag tror inte heller att det är ett utbrett problem med att tvångsmässigt se på porr men jag har tror absolut att det finns de som gör det, precis som det finns de som har andra typer av sexmissbruk även om dessa inte heller är i majoritet.

Två saker:

Tack den som berättade om Amnestys ställning i sexköpsfrågan. Jag har avslutat mitt medlemsskap och upphört som månadsgivare.

OT
Jag är manshatare och jag står för det. Jag är gift med en man och har en son och hatar naturligtvis inte enskilda män eller pojkar. Men jag hatar mansnormen och att den inte ifrågasätts av fler män. Majoriteten av alla våldsbrott begås av män. Man kallar islamister för terrorister. Först och främst är de män. Inkluderat alla män som inte säger emot. Min man står upp inför chefer och övriga i vilka sammanhang som helst när han blir vittne till sexism eller rasism. Jag är oerhört stolt över honom. Varför gör inte fler som han?

Jag undrar en del också. Tvivlar inte på att porrbranchen har ändrats en hel del under de senaste åren och att det går att se generella tendenser men samtidigt undrar jag över vad som är mainstreamporr och hur folk konsumerar porr. Jag är ingen storkonsument men jag upplever det väldigt lätt att komma i kontakt med ett brett utbud. Som konsument är man aktiv och söker själv upp det man vill se. Man behöver inte sitta uppe till midnatt och invänta slumpmässig "erotik" på en filmkanal. Det som är snävt i utbudet är att det är skapat för en manlig betraktare men inte så att allt är våldsamt. Verkligen inte.
Det finns definitivt ett brett utbud, när det gäller våld så tycker jag även att trender i övriga samhället som t.e.x. den enorma framgången för Fifty shades of Grey böckerna och filmen (urvattnat och felaktigt utfört våld) speglar hur gränserna förflyttats och det har blivit mer kommersiellt och mindre udda med BDSM-inspirerad porr.

Det här håller jag med om!

I övrigt så har det väl * hävdats någonstans att män som tvångstittar på porr är ett vanligt problem? Tråden handlar väl mer om problemet med just att porr inte riktigt är representativt för allmänheten i sin nuvarande form.

Jag tror inte heller att det är ett utbrett problem med att tvångsmässigt se på porr men jag har tror absolut att det finns de som gör det, precis som det finns de som har andra typer av sexmissbruk även om dessa inte heller är i majoritet.
*Inte! Inte hävdats någonstans menar jag. Skriver lite slarvigt.

Jag är definitivt inte storkonsument och brukar inte heller stöta på massvis med våld i porr men däremot osar ju varenda porrfilm av unken kvinnosyn. Även om det inte brukar vara regelrätt våld de (fåtal) gånger jag kollar på porr så är det tillräckligt unket för att vara jäkligt avtändande. Och på något sätt är det våldstendenser, för jag kan få samma obehagliga magkänsla som när de visar våldtäktscen på film :wtf:

Just det där är ett mycket felaktigt påstående som inte alls är bra för debatten om porr. Bögporr, kvinnoförnedrande?

Jag undrar liksom du vad som är mainstreamporr numera, just eftersom att man som du säger är aktiv och söker efter det som man specifikt uppskattar.

Jag är en relativt stor porrkonsument, och trots detta så kommer jag själv sällan i kontakt med våldsam pornografi, det är enkelt att navigera sig till det man vill åt och uppskattar man inte våldsamheter så upplever jag det som enkelt att slippa. Visst är utbudet överlag gjort för en manlig betraktare, men vill man så kan man allt hitta annat! Därför blir jag lite förvånad när det i höstas talades mkt om en ny "feministisk porrform" som skulle vara revolutionerande, det är inget nytt med detta, det finns redan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka