Jag gillar BDSM, jag har alltså inget emot våldsamt sex som sådant, tvärtom, men jag tycker inte alls om att våldsam porr blivit norm.
Av flera anledningar men dels för att med tanke på dagens patriarkat passar det inte riktigt att vända sig till den breda massan med allt grövre våldsporr.
I ett samhälle där män kommer undan med våldtäkt för att de inbillade sig att de höll på med BDSM trots att ingen sådan överenskommelse gjorts blir den här typen av norm ett problem.
De som influeras av det här och inte lär sig tillräckligt om samtycke och ömsesidighet kommer oundvikligen att få problem. Och med ömsesidighet och samtycke syftar jag i det här sammanhanget inte bara på de mest grundläggande sakerna som stoppord, stoppgester eller att komma överens om saker från början, hur ska du tex kunna säga ditt stoppord med gag i munnen, hur ska du kunna signalera att du inte längre vill om du är fastbunden och fasthållen? Eller så kanske du blir så chockad att du inte kommer ihåg eller kan säga ditt stoppord eller göra din stoppgest. Det kräver att partnern hela tiden är medveten om vad som händer och om samtycke fortfarande finns. Det är klart att det innebär risker.
När normer sätter män i en situation där de uppmuntras till våld och inte avkrävs något som helst ansvar ser förutsättningarna inte så bra ut.
Varför inte slänga in ett kort inslag där i mitten om hur man gör bomber hemma i köket, när man ändå håller på?