Jag kan nog definitivt se problem i hur unga - pojkar, men också flickor - får sin sexualundervisning genom porr avsedd för vuxna. Men jag måste nog säga att jag tycker att åtminstone lite ansvar har vi vuxna som helt och hållet lämnat över denna undervisning till vad vi tror är skola men till absolut största del i själva verket är porr på Internet.

Hur många av oss har talat på ett avspänt och normalt sätt med våra tonåringar, och förklarat att det som utspelas i en porrfilm är ungefär lika verkligt som vilken James Bond-film som helst? Att syftet är att trigga fantasier, som sedan inte utförs fullt ut av oss normala människor med någorlunda sund sexualitet? Att verkligheten kanske tar 90 minuter från start till mål, istället för 9 minuter? Att...

Ja, jag har sett flera s.k sprut i ansiktet på film. Nej, det har aldrig någonsin triggat mig till att själv vilja spruta nån i ansiktet.

Jag gillar BDSM, jag har alltså inget emot våldsamt sex som sådant, tvärtom, men jag tycker inte alls om att våldsam porr blivit norm.

Av flera anledningar men dels för att med tanke på dagens patriarkat passar det inte riktigt att vända sig till den breda massan med allt grövre våldsporr.

I ett samhälle där män kommer undan med våldtäkt för att de inbillade sig att de höll på med BDSM trots att ingen sådan överenskommelse gjorts blir den här typen av norm ett problem.
De som influeras av det här och inte lär sig tillräckligt om samtycke och ömsesidighet kommer oundvikligen att få problem. Och med ömsesidighet och samtycke syftar jag i det här sammanhanget inte bara på de mest grundläggande sakerna som stoppord, stoppgester eller att komma överens om saker från början, hur ska du tex kunna säga ditt stoppord med gag i munnen, hur ska du kunna signalera att du inte längre vill om du är fastbunden och fasthållen? Eller så kanske du blir så chockad att du inte kommer ihåg eller kan säga ditt stoppord eller göra din stoppgest. Det kräver att partnern hela tiden är medveten om vad som händer och om samtycke fortfarande finns. Det är klart att det innebär risker.

När normer sätter män i en situation där de uppmuntras till våld och inte avkrävs något som helst ansvar ser förutsättningarna inte så bra ut.

Varför inte slänga in ett kort inslag där i mitten om hur man gör bomber hemma i köket, när man ändå håller på?

Igår kväll berättade en vän att hans tonårsdotter har blivit utsatt för våldtäkt. Våldtäktsmannen, som är gripen, hade mängder av porr på sin dator.

Kriminologen Nina Rung ser en koppling mellan sexualbrott och porrkonsumtion: http://www.expressen.se/debatt/mainstream-porren-maste-problematiseras/

Har ni några tankar om det?

Nuförtiden verkar det (nästan?) vara rumsrent med porr, uppfattar jag. Ska det vara det?

(Ursäkta att jag är så kort, är egentligen lamslagen.)

Det är porr-film. De flesta som ser film vet att det inte är på riktigt. Det är film med skådespelare, i porrbranchen kanske inte så lysande, men i alla fall skådespelare.

Man kan ha massor av åsiketer om könsmaktsordning, partialkala strukturer och allt möjligt. Film kan påverka. Någon kanske börjar med boxing efter Rocky, bågskytte efter Hunger Games eller börjar odla potatis i sin egen skit efter the Marsian. Men för i stort sett alla fortsätter livet som vanligt. Vi vet att det är film och inte på riktigt.

Sen har golit svårt att se det kvinnoförtryckande i att en läderklädd dam piskar upp en naken fet man på ett kors, eller när två bögar sätter på varandra.

Fast det handlar inte om att de inte speglar verkligheten. Det handlar om att de normaliserar och glorifierar en fruktansvärd behandling av kvinnor.

.

Vilket utgår från det mycket felaktiga antagandet att det är kvinnor med i alla porrfilmer. Det är extremt få kvinnor med i manlig bögporr.

Om körkortsutbildningen vore lika omfattande som skolans samlevnads- och sexualundervisning kanske biljaktsfilmer vore ett alternativ?

Om skolans samlevnads- och sexualundervisning vore lika omfattande som körkortsutbildningen kanske denna tråd inte hade funnits..?

Sex och samlevnad är nog minst lika omfattande, som körkortsutbildningen.

Vilket utgår från det mycket felaktiga antagandet att det är kvinnor med i alla porrfilmer. Det är extremt få kvinnor med i manlig bögporr.

Fast @Migo svarar ju mig, och det som diskuteras är ju inte alla porrfilmer i hela världen utan de som är problematiska utifrån skitdålig kvinnosyn. Sedan finns nog liknande maktproblem också inom ickehetero-porr.

Mm han kommer verkligen med fantastiska bidrag till tråden.

Tja...var och en kan ha sin åsikt. Det är väldigt vanligt att man helst vill vara oerhört upprörd över porr, säga att det är samma sak som kvinnoförtryck och dunka rygg med varanda. Den som inte vill tänka längre än den rynkade näsan räcker, slipper.

Nej golit påminde om det, vilket ofta behövs i debatten om porr. Eftersom den normalt sett efter fem sekunder handlar om att porr är kvinnoförnerdrande.

Jag tror att det tog mindre än fem sekunder eftersom det började såhär, med att sexualbrott (som oftast utförs av män) kopplas ihop med porr. Därav man>kvinna fokuset. Rubriken kanske är genrell men inte frågeställningen.

"Kriminologen Nina Rung ser en koppling mellan sexualbrott och porrkonsumtion:http://www.expressen.se/debatt/mainstream-porren-maste-problematiseras/

Har ni några tankar om det?"

Jag tror att det tog mindre än fem sekunder eftersom det började såhär, med att sexualbrott (som oftast utförs av män) kopplas ihop med porr. Därav man>kvinna fokuset. Rubriken kanske är genrell men inte frågeställningen.

"Kriminologen Nina Rung ser en koppling mellan sexualbrott och porrkonsumtion:http://www.expressen.se/debatt/mainstream-porren-maste-problematiseras/

Har ni några tankar om det?"

Absolut, vilket jag också framfört. Framför allt att det kan inte förenklas på det sätt som görs. Det kan ju vara lite obekvämt att några får tänka till lite mer, men det bjuder golit på.

Sov gott, händerna på täcket och kyska hetrodrömmar.

Så bra.
I forntiden, då jag gick i skola, då hade vi över huvud taget ingen praktisk utbildning i ämnet.

Det hade inte jag heller. En lektion i trean och en lektion på psykologin på gymnasiet. På gymnasiet var det faktiskt en praktisk övning. Vi fick trä på kondomer på gurkor :grin: Oj vad vi lärde oss mycket av det.

Så bra.
I forntiden, då jag gick i skola, då hade vi över huvud taget ingen praktisk utbildning i ämnet.

Det finns förstås ett antal lärare som genom åren ansett sig missförstådda när de tafsat på eleverna, men normalt sett är sex och samlevnadsundervising inte särskilt praktisk. Värderingsövninangar ger liksom inte svaren på de praktiska frågorna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka