Ponnyutställning

K

Kapten

Hej!! Tips på utställningar och hur jag gör!! Nybörjare- har en ettårig welsh mountain hingst jag vill visa. Bor i Nord uppland

Sv: Ponnyutställning

Har du vägarna förbi roslagen kan du komma och träna på min häst så kan jag ge lite tips! :)

Har ställt ut i flera år nu och man får mer och mer tips.

Men på en så ung häst kan jag väl säga att träna in ett travkommando och ett stoppkommando och öva att skritta och trava på rak linje fram och tillbaka så hästen blir trygg i rörelserna med dig och kommandona.

Nummerlappen alltid på höger sida.
Ställ alltid upp med den manfria sidan mot domaren oavsett om manen är på samma sida som nummerlapp eller ej.
Du går och springer vid bogen på hästen hela tiden med lösa tyglar helst.
Du ska ställa upp hästen i "öppna" mot domaren. Flytta på dig ett steg åt sidan när domaren går runt dig och ställa om hästen när domaren kommit till andra sidan.
Sedan finns det knep om vilket slags huvudlag du ska ha beroende på hästens utseende. Man gör ju allt för att framhäva hästens goda egenskaper.
Man kan vifta med spö bakom ryggen när hästen är uppställd för att fånga hästens uppmärksamhet och nyfikenhet så den blir lite mer reslig.
Man håller tyglarna i båda händerna när man skrittar och i höger hand vid trav.

Det finns som sagt MASSOR med små knep.

Men ja, det beror ju på hur "seriös" man vill vara. Men en välvisad och väl förberedd häst vinner mycket på det i ringen även när de är små. Men ofta är de yngre hästarna inte så vana att vara ute så det kan bli lite rörigt och trippigt.
Domaren brukar ta hänsyn men som sagt, med fördel för en van häst :)

// Seabaz som visade sin 13-åriga valack till 43p och guld på RIKS i år! :bump:

Grattis Seabaz ! Va roligt :D

Ska ställa min 3 åriga shettisvalack för första gången för både han och mig. Men man behöver inte berätta om hästen man visar för domaren eller ? Det fick man ju alltid träna på när man gick på skolan. Vad den heter, kön, färg, mor, far osv.

Nä det görs inte.

Möjligtvis kan domaren fråga hur gammal hästen är och hur hög den är. Då ska man ju veta det men mer än så brukar det inte vara.

Ibland kan de vilja mäta skenben men det är också mest hingstar för godkännande ;)

Hej!

Har en shettishingst på foder som e 4 år iår, skulle vilja visa honom på ngt slags 4årstest elr så för en sista chans o få han lite närmare en godkänning elr va man säger :p
Någon som vet någon i närheten av stockholm?
Helst inom 10 mil, men inte längre än 20 mil helst =)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 054
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar