Ponnyryttare

Marna

Trådstartare
Som jag har förstått det verkar det som om ponnyryttare i vissa andra länder får en annan grundutbildning än den vi har i Sverige t ex att de får lära sig balans innan de får ta tyglarna. De här bilderna kommer väl att orsaka ett ramaskri över de stackars ponnyerna som går inspända - men så gör man och därför rider dessa ponnyryttarna bättre. Hoppas bilderna inte blir alltför små, de är plankade från PM Forum
tysksitslrning2.jpg

Marnna

Utbildningponnyryttare1.jpg
 
Sv: Ponnyryttare

Helt rätt!!!!:bow:

vi svenskar håller inte samma klass i utbildning av våra ungdomar!!!(duckar för påhopp)

är såååååå glad att folk börjar få upp ögonen nu!

Det är allt för många ponnyryttare (och storhäst för den delen med) som rider på alldeles för starka bett och som inte klara av sina hästar p.g.a bristande kundskap......hur äe det man säger där kunskapen tar slut, tar våldet vid (kommer faktiskt inte iåg hur det var:crazy: :D )

säger absolut inte att jag var/är någon stjärna !men! jag hade mer än gärna sett att jag fått en mer grundlig utbildning som jag skulle kunna ha med mig genim livet!
 
Sv: Ponnyryttare

Förr när jag började rida så var balansen och träningen av den det viktigaste. Den som inte hade balans fick inte gå vidare och rida "fortare" eller hoppa.
Så är det fortfarande för de som vill rida på mina hästar först en god balans hos ryttaren.
Blev lite smått chockad när dottern ville rida på ridskola och det inte fanns med något som balansridning. Så när jag fick ta över lite lektioner var det de första jag började med. Var mycket uppskattat av ryttarna.
 
Sv: Ponnyryttare

DE tycker jag också är helt sjukt!:( och sorgligt! det behövs balans träning! Tycker att det gås alldeles för snabbt fram på ridskolor m.m där ungarna bara vill "hoppa högt och springa fort"...


Jag är själv bara 19 men jag tycker helt klart att det var något som fattades på ridskolorna!! sen tyckte jag att flertalet av lärarna var alldeles för mesiga. Tacka vet jag för att jag hade en "dressyrtant" som lärare och vi aldrig fick hoppa mer än 50 cm och dessa lktioner var mer "dressyr-hopp" inspirerade. Har haft nytta av detta nu också då jah rider stor häst och mestadels hoppning.
 
Sv: Ponnyryttare

På ridskolan där jag jobbar rider barnen "piruetter" :crazy: oh "galoppombyten":smirk: . De flesta har ritit i vanlig grupp ett par år. Jag har ridit i ca 17 år men inte skulle jag försöka mig på att rida piruetter på de ridskolehästarna (inte galoppombyten för den delen heller).

Men det är ju som ni säger. Rida fort - hoppa högt.

Masse- Vad var det för övningar du gjorde? JAg har nybörjargrupper och brukar köra det gamla vanliga kvarnen framåt och jorden runt.
 
Sv: Ponnyryttare

På ridskolan där jag jobbar rider barnen "piruetter" :crazy: oh "galoppombyten"

:eek: är eleverna så duktiga?!
Vad är detta för ridskola? kan man få utbildning på så hög nivå på vanlig ridskola och på ridskole hästar så borde det ju inte vara några som helst problem för våra svenska ungdomar att hävda oss bland övriga europa!!!:bow: (inte menat som kritik till dig;) )
 
Sv: Ponnyryttare

Något som jag reflekterat över är att jag tycker att våra svenska ponnyryttare har väldigt dålig "stil".... alltså sitsar, ridning mellan hinder och fula skänklar....

Troligtvis kommer väl detta som ett resultat av att balansträningen och stil inte är ett av de största prioriteterna, samt att ridlärarna kanske inte är lika stränga????? vad tror ni? har ingen aning, men jag får en känsla att det kan bero på något sånt här...
 
Sv: Ponnyryttare

Brukar börja med att de får rida utan stigbyglar. Göra armpendlingar bakåt för att få ner ändan i sadeln, vrida sig och titta på svansen, benpendlingar i skritt. När det går bra så blir det i trav.
När hästen står stilla så börjar vi med att slå ihop fötterna framför ryttaren ovan för hästens huvud (krävs ju att hästen är van) och när det går även att göra det bakåt. De som är viga kan även träna på att saxa. När detta går bra så görs övningana i skritt.

Sedan så blir det balanssitts först i skritt och sedan i trav. För de som har hittat balansen och har ridkunskaperna även i galopp. Även mycket ridande utan tyglar för att inte de ska hålla balansen i hästens mun.
Har de hitta balansen så kan det också bli till att stå upp och de flesta klarar det i alla gångarter med rätt häst.

När de har ridit mer och de kunskaperna har blivit bättre så blir det även balanshoppning. Mycket studs först med tyglar/halsrem sedan utan och till sist utan stigbyglar.

En sak är att jag aldrig begär mer av eleverna än vad jag själv kan göra och visa upp. Men den utbildningen jag fick när jag började krävdes att man hade sits och balans nog att rida en hela bana i hoppning utan stigbyglar, annars fick man inte fortsätta. Så det tog ganska lång tid för mig att förstå innebörden av att en "modern" ryttare sa "Jag hoppade sista hindret utan ena stigbygelen". För mig var det mest ett jaha och...
 
Sv: Ponnyryttare

Något som jag reflekterat över är att jag tycker att våra svenska ponnyryttare har väldigt dålig "stil".... alltså sitsar, ridning mellan hinder och fula skänklar....
Som tränare har man skyldigheten att lära barnen vart balansen ska sitta, beroende på vilken disciplin av ridning man håller på med. Dressyrsitsen skiljer sej enormt från en bra hoppsits. Jag som hopptränare försöker alltid klämma i de jag tränar att balansen inte sitter i rumpan, eller ens i stigbygeln, utan i hälen. Många får en aha-upplevelse efter att i många år av skänklarna smutsat ner deras tävlignsschabrak, de har ramlat framåt med överlivet mm, kunna ha en bra och balanserad sits över hindret.

Skillnaden jag ser mellan de irländska barnen och de svenska barnen är att vi är så försiktiga med de svenska och vi vill att de ska vara tekniskt kunniga så fort som möjligt.
Tittar man på de barnen som lärde sej rida hemma, kanske fick lära sej själv utan någon tränare, har oftast en sits som fungerar i alla lägen. En säker balanserad sits. Det är för att de lärt sej att sitta kvar i sadeln på bästa sätt. Det gör även att de är tekniskt kunniga, eftersom balansen gjort att de sitter rätt!
Skillnaden med de svenska ridskolebarnen är att de gärna sitter i den lodräta sitsen, men har inte balansen eller styrkan att sitta kvar i den när hästen rör sej...så allting faller samman.

Någonting jag stör mej oerhört på med de svenska små hoppryttarna är att de ger ponnyn alldeles för mycket eftergift över hindret, så det tar 5 galoppsprång innan de hunnit få tillbaka tyglarna, samlat ihop sej själva och ponnyn. Det ser ut som att de flängrider och inte har kontroll, när det egentligen hängde på att de gav för mycket tygel till ponnyn. Det gör även att ponnierna svänger dåligt i omhoppningarna och att barnen måste rida supersnabbt istället för att balanserat ta svängarna på bästa sätt.
 
Sv: Ponnyryttare

Något som jag reflekterat över är att jag tycker att våra svenska ponnyryttare har väldigt dålig "stil".... alltså sitsar, ridning mellan hinder och fula skänklar....
Kan inte annat än att hålla med... På dressyrtävlingar är det inte så vanligt, så när jag kom ut på en lokal hopptävling nu i höst så mådde jag minst sagt dåligt när vi åkte hem :crazy: . B-ponnyryttarna på LD-nivån var helt klart värst, LC inte långt efter. C-ponnyryttarna var inte mkt bättre. D-ponnyryttarna var lite bättre generellt eftersom hästarna krävde lite mera ridning för att komma runt.
Tittade på de första B-ponnyryttarna inför min start i LD och jag blev chockad, tyckte så hemskt synd om dom hästarna jag såg (inkl. flera på framridningen senare) - ryttarna hade generellt svårt med blansen samtidigt som det skulle gå så fort som det bara gick, vilket ledde till hackande sporrar, långa ryckande tyglar, energiska spön (domaren sa ingenting:mad: ) och barn som "red med hel kroppen" och dunsade i sadeln...
Jag tappade räkningen på hur många gånger jag höll på att bli på- eller överriden av allt från B till D-ponnyer på framridningen(satt själv på en mindre D-ponny). Minst sagt obehagligt.
Oc istället för att följa med mamma och titta lite på LC:n (var lång tid tills min andra start) så satte jag mig i bilen och pluggade... Inget man gör frivilligt på en tävling annars. När mamma senare kom tillbaka så mådde hon minst sagt dåligt. Vi hade båda 2 velat ta med oss hem en stor skara hästar hem den dagen.
Blev så glad när jag träffade en jättetrevlig hopptjej där som red så mjukt o fint:p .
Jag var beredd på att få se sådana ryttare, men det var ett par år sen sist och då såg jag aldrig så här många :eek: . Känner att nästa gång jag ska hoppa så börjar jag på regional nivå där jag har trevligare erfarenheter ifrån...

Hade varit suveränt om man kunnat ta fram någon typ av utbildningsprogram så att barn från början får en bra grund till fortsatt utveckling! Och på så sätt motverka detta... ja vet inte vad jag ska kalla det... hemska ridsätt som överhuvudtaget inte får tillåtas.

Har en gång sett ett extremt exempel på dressyrbanan. Ryttaren var så grym både i hand och skänkel där inne, och tränaren stod på läktaren och klagade på hur hemskt hästen uppförde sig :eek: :eek: . Jag blev så paff att jag inte kom för mig att säga något, nått som jag ångrat många gånger efteråt. I grunden en väldigt fin häst som kunnat bli riktigt bra i dressyren.
 
Sv: Ponnyryttare

När jag började rida hade vi ledare i två terminer, fick knappt ta i tyglarna och hade massor av balansträning. Superbra grund att stå på. Det var rida utan stigbyglar som gällde ganska ofta, jorden runt och rida utan både stigbyglar och tyglar ibland. Är så otroligt tacksam för denna bra grund jag har att stå på! På ridskolan jag börjat som vuxen har jag både blivit longerad utan stigbyglar, hålla armarna rätt ut och suttit i grodan. (på sommarkurs visserligen så ingen vanlig ridlektion) och haft balansträning på vanliga ridlektioner. Enda skillnaden nu mot förr är att jag inte riktigt är lika smidig längre men det var titta på svansen, nudda svansen med en arm i taget , nudda pannluggen, krama hästen, nå vänster fot med höger arm och vice versa och en massa annat. Mer sånt är min åsikt! Barn behöver det lika mycket som vuxna, särskilt i början av ridkarriären!
 
Sv: Ponnyryttare

Jag kan inte annat än instämma.

Det många verkar ha glömt är att de minsta barnen faktiskt inte har tillräckligt med koordination i kroppen för att kunna rida "på riktigt". Små barn KAN inte rida som en vuxen ryttare, kroppen är inte redo. Då är det oändligt mycket bättre att lämna tyglarna till en ledare och göra ridningen mer till lekar till häst.
 
Sv: Ponnyryttare

Hemskt att behöva skriva det! Men det är låååångt ifrån alla vuxna som har balans. Även bland så kallat etablerade ryttare finns många som inte klarar att rida utan stigbyglar. Verkar som om man skulle byta namn på dem och kalla dom för fotstöd istället. Har sett detta fenomen på vuxna ryttare som tävlar i medelsvår klass. Tappar de en stigbygel hänger de genast på snedden. Säkert en följd av att ingen krävt att ryttaren ska ha egen balans från början.
 
Sv: Ponnyryttare

intressant tråd de här:) undrar hur många ryttare som skulle sitta kvar om man snodde sadel av dom :rofl: finns nog inte många vuxna som nån gång rider utan sadel eller änns tänker på balansträning för den delen .. Eller tänk om dom skulle få rida utan träns undrar hur många som skulle ha koll då :rofl: :rofl: Där ha ju oftast barn en större chans att få en bra balans då dom oftast älskar att rida babacka. tänk er att möta en känd dressyr ryttare barbacka i skogen en dag .. skulle va en upplevelse. ( en som mer än gärna rider babacka ofta å me repgrimma ibland)
 
Sv: Ponnyryttare

Tja, jag får väl bli den första att erkänna att balanssits i galopp kanske jag skulle ha problem att demonstrera... Och det veta fanken om jag inte skulle behöva öva upp balansen i trav också.

Tack Masse, för påminnelsen. Här ska trimmas! ;)
 
Sv: Ponnyryttare

Hemskt att behöva skriva det! Men det är låååångt ifrån alla vuxna som har balans. Även bland så kallat etablerade ryttare finns många som inte klarar att rida utan stigbyglar. Verkar som om man skulle byta namn på dem och kalla dom för fotstöd istället. Har sett detta fenomen på vuxna ryttare som tävlar i medelsvår klass. Tappar de en stigbygel hänger de genast på snedden. Säkert en följd av att ingen krävt att ryttaren ska ha egen balans från början.

Det där kan jag absolut hålla med om, jag själv som visserligen inte är vuxen än, tycker mig ha det ganska svårt med balansen ibland. När jag red ut för någon vecka sedan. Så tvärvände hästen i trav och jag bara föll av. Liksom plopp!
Och jag kom genast på vad jag ska göra imorgon! UTAN STIGBYGLAR såklart. Och jag önskar verkligen att jag hade någon som kunde longera mig. Måste tjata på någon känner jag nu. Och jag vill över allt annat få åka till tyskland och öva öva öva.

När jag började rida så fick vi rida med ledare såklart, men det var mest för att vi inte kunde stanna ponnyn om den sprang iväg. Eller för att vi inte kunde styra den. Men när man sedan skulle börja trava, så höll man balansen i ponnyns mun. Och jag ser jättemånga som dunsar i sadlarna på ridskolorna idag. Jag har själv slutat och rider helt privat, och har en häst som läromästare för tillfället. Men det är tråkigt att allt ska gå så fort frammåt.

Det finns ju en anledning till att tyskarna är bäst brukade min ridlärare alltid säga! :bow:
 
Sv: Ponnyryttare

:idea:
intressant tråd de här:) undrar hur många ryttare som skulle sitta kvar om man snodde sadel av dom :rofl: finns nog inte många vuxna som nån gång rider utan sadel eller änns tänker på balansträning för den delen .. Eller tänk om dom skulle få rida utan träns undrar hur många som skulle ha koll då :rofl: :rofl: Där ha ju oftast barn en större chans att få en bra balans då dom oftast älskar att rida babacka. tänk er att möta en känd dressyr ryttare barbacka i skogen en dag .. skulle va en upplevelse. ( en som mer än gärna rider babacka ofta å me repgrimma ibland)
Tror du inte att vuxna ryttare också har varit unga o flängt runt barbacka. En dressyr ryttare på hög nivå har nog inte blivit det av en slump. Va lite ödmjuk o föringa inte kunskap som kommer med idog träning och erfarenhet. Hur långt kommer du i repgrimma o utan sadel? Vad e syftet? Du kan aldrig rida din häst i en bärande form med repgrimma.Sadeln är till för att tryckutjämna tyngden från ryttaren. Prova på att trycka din tummar hårt i ryggfileerna, så känns det för modligen för din häst när du rider utan sadel. Det är i o för sig bättre n att rida med n dåligt anpassad sadel.
 
Sv: Ponnyryttare

Mhh håller med! Det är många ridgrupper som går alldeles för fort fram, och det kan man se på "tidens" ponnyungar (vad gammal jag låter nu, jag är ju bara 15 haha).

Då jag började rida, för 9 år sedan, hade jag turen att ha en ridlärare som var VÄLDIGT noga med sitsen och balansen..Minns att jag tyckte hon plågade oss när vi fick rida varv efter varv i trav utan stigbyglar medan hon longerade oss och vi fick ju aldrig galoppera :mad: ;) Då vi började hoppa fick vi mestadels hoppa stud utan tyglar och stigbyglar..

Jag är SÅ tacksam för detta idag, eftersom jag har fått med mig en bra sits och balans (kan jag påstå även fast jag är väldigt självkritisk ;)) Så jag har fått en riktigt bra och klassisk grundutbildning! :bow:
 
Sv: Ponnyryttare

SÄger itne att jag ahr världens bästa ballasn, men tacka vet jag min älsakde fjording 1 år barbacka på honom - världens ballans :D
nockade i allt från stilla stående till i vattnet, såfort ha nfick chansen så var han i en båge & då SKULLE han ha av ryttare, vi hade våra duster, men han fick för det mästa ge sig, min ne gång då ha nbockade så förfärligt & jag red såklart barbacka på honom, så tillslut gick vi omkull i ett dike ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 902
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 628
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp