Sv: Ponnyryttare
Något som jag reflekterat över är att jag tycker att våra svenska ponnyryttare har väldigt dålig "stil".... alltså sitsar, ridning mellan hinder och fula skänklar....
Kan inte annat än att hålla med... På dressyrtävlingar är det inte så vanligt, så när jag kom ut på en lokal hopptävling nu i höst så mådde jag minst sagt dåligt när vi åkte hem

. B-ponnyryttarna på LD-nivån var helt klart värst, LC inte långt efter. C-ponnyryttarna var inte mkt bättre. D-ponnyryttarna var lite bättre generellt eftersom hästarna krävde lite mera ridning för att komma runt.
Tittade på de första B-ponnyryttarna inför min start i LD och jag blev chockad, tyckte så hemskt synd om dom hästarna jag såg (inkl. flera på framridningen senare) - ryttarna hade generellt svårt med blansen samtidigt som det skulle gå så fort som det bara gick, vilket ledde till hackande sporrar, långa ryckande tyglar, energiska spön (domaren sa ingenting

) och barn som "red med hel kroppen" och dunsade i sadeln...
Jag tappade räkningen på hur många gånger jag höll på att bli på- eller överriden av allt från B till D-ponnyer på framridningen(satt själv på en mindre D-ponny). Minst sagt obehagligt.
Oc istället för att följa med mamma och titta lite på LC:n (var lång tid tills min andra start) så satte jag mig i bilen och pluggade... Inget man gör frivilligt på en tävling annars. När mamma senare kom tillbaka så mådde hon minst sagt dåligt. Vi hade båda 2 velat ta med oss hem en stor skara hästar hem den dagen.
Blev så glad när jag träffade en jättetrevlig hopptjej där som red så mjukt o fint

.
Jag var beredd på att få se sådana ryttare, men det var ett par år sen sist och då såg jag aldrig så här många

. Känner att nästa gång jag ska hoppa så börjar jag på regional nivå där jag har trevligare erfarenheter ifrån...
Hade varit suveränt om man kunnat ta fram någon typ av utbildningsprogram så att barn från början får en bra grund till fortsatt utveckling! Och på så sätt motverka detta... ja vet inte vad jag ska kalla det... hemska ridsätt som överhuvudtaget inte får tillåtas.
Har en gång sett ett extremt exempel på dressyrbanan. Ryttaren var så grym både i hand och skänkel där inne, och tränaren stod på läktaren och klagade på hur hemskt hästen uppförde sig

. Jag blev så paff att jag inte kom för mig att säga något, nått som jag ångrat många gånger efteråt. I grunden en väldigt fin häst som kunnat bli riktigt bra i dressyren.