Ponnyn tvärvänder

Challes

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en ponny som tvärvänder när han blir rädd (vilket han ofta blir), han sticker inte utan gör endast en tvärvändning som ingen ryttare hittills har lyckats hålla sig kvar i
Nu undrar jag om det finns någon typ av hjälpmedel som gör att han helt enkelt inte kan vända så snabbt, han är 23 år och fantastiskt snäll i övrigt, är aldrig dum o älskar att jobba men hans rädsla mörbultar ryttarna ganska illa

Sv: Ponnyn tvärvänder

Lite knepigt att svara på, men kan ju alltid försöka att hjälpa till! Försök att när han blir rädd och ska tvärvända, försök då att försiktigt lirka lite med yttertygeln och kanske skänkla mothålls? Oavsett om min tips hjälper dig och din ponny så önskar jag er lycka till! :)

Min förra foderhäst var sådan och det fanns ingen chans i världen att hinna lirka med något. Det går från 0-100 på inga sekunder alls med hästar som är extremt flyktbenägna.

Till TS, prova att sätta på ett handtag på sadeln. Typ en rem som man kan fästa i ringarna fram på sadeln där man normalt sätter t ex förbygel. Det kan underlätta att sitta kvar om man har något att hålla i. ;)

Säger precis som speedy, helt omöjligt att hinna lirka innan det redan är försent.
Gör han så oavsett gångart? Om det bara inträffar i galoppen kan det vara att han har ont. Förra ponnyn vi hade på gården fick en diagnos på hälta som vi inte hade en aning om. Han som ställde diagnosen sa att ponnyn vände för att slippa galoppera. Lycka till.

Så gör min också. Inte en chans att man hinner göra något åt det - det går för fort. Än har jag inte åkt av, så det GÅR att sitta kvar. ;) Det enda du kan göra är nog att träna upp din egen balans och, som någon skrev, kanske fästa ett handtag på sadeln. Lycka till! :)

Min 6-åring har gjort samma sak. När vi red ut kunde han bestämma sig för att han ville gå hem, han stack inte men bockade ett tag. Han gör fortfarande så när vi möter bilar. Inte så trevligt om man är tvungen att gå med hästen på en 70-väg.
Kanske det finns någon hjälptygel eller något?
Mitt tips är väl att hela tiden vända tillbaka så att han inte vinner, men jag vet inte riktigt hur mycket rektion du får.
Hoppas det löser sig snart :(

Vi har också en sådan kvick liten häst hemma, han gör så även när han busar och min syster har åkt i backen många gånger men hon har lärt sig hans rörelser så väl nu så numera sitter hon kvar ;) Jag har provat en vändning en gång och åkte av :D Det jag kan tänka på är väl att fundera lite mer på när det händer, om man kan förutspå det på något sätt, kanske försöka jobba hästen i en lite rundare form om man vet att den brukar bli rädd för speciella saker.. annars för att lära sig att sitta kvar så är det nog bara grymt snabba reflexer och bra balans som kan hjälpa en.

Min ena häst sysslar med det beteendet i skogen. Både heltomvändning på bakbenen och 5 m i sidleds på ett ögonblick. Jag håller fast vid att det handlar om att hon flamsar. Hon tar det inte på allvar och även om hon kankse tycker att hon skymtat en sabeltandad tiger i buskarna så blir jag vansinnig! För mig är det nonchigt och hon vet mycket väl att jag hänger löst. Det är mitt sätt att bemöta det och det har blivit bättre. Jag säger att jag inte accepterar att hon flamsar utan det är arbete. Jag håller om, driver och ramar in henne satan i gatan, hon ska inte hinna gå å leta spöken! Oftast blir det ett ryck/kasst och sen några steg galopp eller taktande men jag är noga med att det inte är ok, det var inte det jag bad om "du löjlar dig!" Det kanske inte är så lätt för mindre personer på mindre hästar då det är mindre häst åt alla håll å kanter och inte så lätt för de yngre ryttarna..eller för oss andra heller för den delen :banghead:. Men mitt tråkiga råd är att jobb är jobb. Om inte de mindre ryttarna reder det, kankse att det finns en vuxen mindre ryttare som kan hjälpa? Jag är stenhård med min dam och det hjälper men får hon en chans så blir det något hon bygger på, för mig är det att hjälpa hästen också. För hästars flyktbeteende är ju något som göder sig själv och kan man med hjälp av någon som kan det där, stoppa upp en gång så stoppas ju ett frö att gro så att säga. Utrycker jag mig virrigt? Det finns ju gott om ungponnyinridare/visare, en sån person kankse kan hjälpa bara att rama in och hjälpa hästen genom att säga "du blev rädd men du får stanna här ändå, du får helt enkelt lita på mig".

Hoppas det blir bättre!

Min häst kan göra likadant om han blir rädd om jag rider ut själv, och tyvärr åker jag oftast av direkt då. Annars kombinerar han det gärna med en bakutspark också...
Jag har funderat på att testa löst spända inspänningstyglar (mellan bett och sidan på sadelgjorden) eller någon hjälptygel, i hopp om att han ska ramas in och stoppas i snurrandet lite. Vet inte om det skulle hjälpa, men tänker att det inte skadar att prova i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 244
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?