Sv: Ponnyhingstar?
Cesam skrev:
Jag skulle nog hellre föreslå en arabhingst faktiskt. Du kan regga avkomman som Partbred Arab hos ARAB (Arabhästregistratur AB).
mvh
Carina på Cesam Arabians
Jag har flera gånger sett i dessa spalter rådet att använda Arabhingst och registrera som arabian P/B.
Valet av hingst har jag inget emot, men att registrera en ponnykorsning i Arab.
SPAF har sedan många år byggt upp en ungponnyverksamhet.
Det är utställningar som arrangeras via hästavelsföreningar, fölchampionat, treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat.
SPAF är en sammanslutning av alla ponnyavelsföreningar i Sverige utom Brittisk ridponny och samtliga SPAF arrangemang är endast öppna för ponny registrerade i medlemsföreningarna.
I dag och i skrivandets stund är ungponnyaktiviteterna endast öppna för korsningar registrerade i ASRP.
Kravet för deltagande för ASRP registrerade ponny är att de är fallna e. en "godkänd" hingst av ras erkänd för ridponnyavel.
Ponnykorsningar med behörighet är alla registrerade i raskoderna 43 och 93.
Ponnykorsningar registrerade med raskod 99--fallna efter ej godkända hingstar eller e. hingstar av ej erkänd ras.
Kan ofta få starta men utom tävlan.
Ponnykorsningar registrerade som welsh P/B finns i dag inte med, men det är en öppen fråga hur welsh föreningen hanterar sitt P/B register.
Ponnykorsningar registrerade i Arab, får inte vara med då Arab inte är medlem i SPAF.
Ponnykorsningar registrerade i ASVH, får inte vara med då ASVH inte är medlemmar i SPAF.
Varje år registreras ponnykorsningar i EJ SPAF anslutna avelsföreningar, ofta är ägaren till ponnyn ovetande om att när ponnyn anmäls till ungponnyaktiviteter så får den inte starta eller gå utom tävlan. Mycket ledsna och besvikna blir ägarna och känner kandske att de kunde fått den informationen vid registrering av sin ponnykorsning.
peråke