Ponnyhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
W

Warmia

Är det lämpligt att betäcka ett ponnysto som är 3 år? :confused:
Jag skulle vilja få förslag på hopphingstar D ponnyer i västra götaland! Ponnyn är korsning mellan arab och welsh cob. Har du något bra tips på någon fin hingst?

Sv: Ponnyhingstar?

Jag kan inte tipsa om hingst,men ang att betäcka 3åringar, finns en del som betäcker sina 3åringar efter dom gått 3års test osv. jag har inte hört några direkta argument till att inte göra de.

Hej !!!
Treåringar är oftast tillräckligt mogna för att betäckas.
När det gäller val av hingst så blir det nog bäst att du håller dig till en hingst som för samma typ av blod som modern.

Det är då welshhingst och då troligtvis en sec B som passar.

Sedan när ditt sto redan är en korsning och troligtvis registrerad i ASRP, en ridponnyhingst.

Om hingstarna och var de bor kan du hitta på respektive rasförenings hemsida.
adressen till SPAF där du kan hitta till welch och ASRP´s hemsidor.
http://www.spaf.info/

welshingstarna går på naturlig betäckning, men flertalet av ridponnyhingstarna verkar via semin.

Fördelen med semin är att du kan åka till närmaste betäckningsstartion och få ditt sto seminerat--nackdelen är att det blir betydligt dyrare än att betäcka naturligt.--samtliga ridponnyhingstar har dessutom gått "sportponnybruksprov", vilket gör det lite lättare att se deras egenskaper även i unga år.

Vid val av ridponnyhingst är det en fördel om hingsten för samma blod som stoet--welsh+ Eng/Arab fullblod.

Läs och begrunda besök hemsidor och ring hingstägarna och ta del av hingstarnas bruksprov och tävlingsmeriter.
Vill du att avkomman skall hoppa--så väljer du en hingst med bra tävlingsmeriter i hoppning eller om den är ung ett bra bruksprov i hoppning.

När du har tittat lite och känner in vart det lutar både aktuella hingstar och vad du har råd med--återkom så skall du få hjälp att "slutsortera"
peråke

Åldern på stoet är jättebra! 3-åringar är bra att betäcka för oftast har dom en "bättre livmoder" än äldre maidenston.
Med den korsningen du har, arab/wc, så hade jag nog tagit en welsh sektion C och inte B. Med risk för att få ganska så slätstrukna rörelser i ponnyn med en sekt B hingst då din har arab i sig. Kom ihåg att även större varianter av welsh kan hoppa! Så för att få en bra mankhöjd på avkomman hade jag tagit en sektion C. I västra götaland finns Kokkedahls Impression vars fader blev reserv supreme champion internationellt. Kan inte säga något om hans hoppförmåga då den inte testats officiellt.
Det var bara ett tips från mig!

Jag hade nog valt en ridponnyhingst för ridbarheten, det är ju det dom är framavlade på och en med samma raser som i din Welsh/Fullblod

Hej!
Tyvärr så är Impression inte längre godkänd. På SWF:s hemsida står det att han har avelsvärdekalss G tom 2004. Jag har för mig att det var nåt strul, men kommer inte ihåg vad.
Hälsningar Ragnhild

Impression har inte gjort sitt bruksprov, hade dispans tom-04 (veterinärt) sedan ej visad.

Mitt förslag på hingst är RP-hingsten Likstahöjdens Komet (e: Kingsettle Tankah som även var far till kanonduktiga Mr Bento). Komet har arabblod från båda sidor och är en MYCKET duktig hopphäst, han tävlar även som stor häst p.g.a. ryttarens ålder!
Örebro, där Komet står på station, är relativt nära Västra Götaland och det är en hingst väl värd en längre resa. Jag har träffat Komet en hel del och han har ett supermysigt psyke. Han är även en duktig körhäst.
Läs om honom på
http://web.telia.com/~u19210264/comet.htm
Lycka till!
/Anne

Jag kom på det igårkväll när jag satt och filurade över livets mysterier....
Alltså att han inte hade gjort bruksprovet i höstas. Men han måste väl haft lov att betäcka på våren iallafall? För min granne väntar föl efter honom. Jag är grymt förälskad i hans pappa, blev det på Åby så jag hade önskat att han skulle bli kvar i aveln om jag nu skaffar mig ett sek C sto som jag önskar så fort jag hittat mig ett ställe att bo på... :crazy:

För att kunna ge avelsråd behövs uppgifter om stoets för- och nackdelar samt förväntningar på avkomman. Det är svårt att generalisera om raser men måste jag:

25% arab räcker för avkomman
25% welsh cob räcker för avkomman

Araben är ingen tokig ras men i första hand förädlare. Kanske inte alltid så modiga eller tekniska i hoppning men hemskt godhjärtade och arbetsvilliga.

Welshcobar tror jag inte tillför så mycket mod och hoppegenskaper. De har ofta spektakulära gångarter men är inte alltid så ridbara.

Mina tips:
Ridponny med welsh - xx blod
Welsh sekt B

Berätta mer så kommer bättre tips.

Zondell skrev:
Welshcobar tror jag inte tillför så mycket mod och hoppegenskaper. De har ofta spektakulära gångarter men är inte alltid så ridbara.

Du leker med elden en aning, helt utan belägg tyvärr, kom gärna med en motivering till varför du drar ner på ridbarheten :confused:

Pyts, alla mina cobbar har hög ridbarhet samt hög hoppförmåga.
Jag rekommenderar Vallas Caracas RWD 11. En cobhingst som nedärvt god hoppförmåga, hans dotter Ida fick 9,28 i hoppsnitt som 4 åring på Strömsholm och slog därmed även halvbloden den helgen!
En annan avkomma av honom, Moflos Victoria hoppade som en katt när jag hade henne till låns ett år. Högt och smidigt med bra teknik.
Här i Stockholm ser man ofta cobbar på hopptävlingar som det går bra för.
Vad har du att referera till??????

Tycker INTE att man ska blanda i sekt B blod. Hur har Power Boys avkommor blivit inom hoppning???? han har väl sekt D blod i sig om jag inte minns fel.

Welsh skrev:
Pyts, alla mina cobbar har hög ridbarhet samt hög hoppförmåga.
Jag rekommenderar Vallas Caracas RWD 11. En cobhingst som nedärvt god hoppförmåga, hans dotter Ida fick 9,28 i hoppsnitt som 4 åring på Strömsholm och slog därmed även halvbloden den helgen!
En annan avkomma av honom, Moflos Victoria hoppade som en katt när jag hade henne till låns ett år. Högt och smidigt med bra teknik.
Här i Stockholm ser man ofta cobbar på hopptävlingar som det går bra för.
Vad har du att referera till??????

Tycker INTE att man ska blanda i sekt B blod. Hur har Power Boys avkommor blivit inom hoppning???? han har väl sekt D blod i sig om jag inte minns fel.
Power Boy har väl ingen placerad avkomma inom hoppning, trots att han under flera år betäckte mest inom ridponnyaveln. En kompis har haft flera avkommor av honom (trots att jag försökte att avråda henne)och som hon säger* dom passar utmärkt på min ridskola, inte för mkt gångarter, inte för mkt temprament, hoppar nöjaktigt en clear-round*.............kanske inte bästa hingsten om det är hoppning som är intresset.

Warmia skrev:
Är det lämpligt att betäcka ett ponnysto som är 3 år? :confused:
Jag skulle vilja få förslag på hopphingstar D ponnyer i västra götaland! Ponnyn är korsning mellan arab och welsh cob. Har du något bra tips på någon fin hingst?

Jag skulle nog hellre föreslå en arabhingst faktiskt. Du kan regga avkomman som Partbred Arab hos ARAB (Arabhästregistratur AB).

Men sedan är det så många aspekter Du måste ta med i det hela....
- Är Ditt sto lämpligt till avel ö.h.t?
- Vilka för- och nackdelar har hon exteriört, ridbarhetsmässigt, temperament o.s.v.?
- Vad vill jag ha ut av avkomman? Vad ska den användas till? Vill jag den ska växa över ponnymått eller hålla ponnymått? o.s.v.
- Vilket område/diciplin vill jag ämna mot? Hoppning? Dressyr? Annat?
- Hur långt är Du beredd att resa med Ditt sto?
- Vilken prisklass hade Du tänkt?
- Semin eller naturligt?

Alltså massor av frågor att ställa sig och fler än de ovan är det förvisso också!

Det finns en hel del arabhingstar med alldeles utmärkt ridbarhet (trots att en del här inte tycker så :crazy: :eek: ) och de är otroligt modiga, uthålliga och hållbara, så de tillför inte enbart förädling utan även ovan nämnda egenskaper... :cool:

PM:a gärna så kan jag tipsa om arabhingstar i Din närhet.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Power Boy har avkommor placerade i Int.hoppning nere i Tyskland, ofta är hans riktigt bra avkommor som till 95% finns i Tyskland bättre än han själv. Hans nygodkända son i Sverige har en otrolig ridbarhet.
Cob har man uteslutet just i Holland ur ridponnyerna p.g.a att dom inte har det man söker i en ridponny, cob är mer en allsidig brukshäst o körhäst, alla kan ju inte vara bra på allt. Inte har väl cobben ett så jämnt "barntemperament" rätta mig om jag har fel.

Man vill inte heller nere i europa ha deras rullande gångarter som är så speciellt för cobben. NU TALAR JAG INTE ILLA OM RASEN COB om det är någon som får för sig det utan säger bara vad jag tycker i samband med ridponnyer!!:)

Cesam skrev:
Jag skulle nog hellre föreslå en arabhingst faktiskt. Du kan regga avkomman som Partbred Arab hos ARAB (Arabhästregistratur AB).
mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag har flera gånger sett i dessa spalter rådet att använda Arabhingst och registrera som arabian P/B.

Valet av hingst har jag inget emot, men att registrera en ponnykorsning i Arab.

SPAF har sedan många år byggt upp en ungponnyverksamhet.
Det är utställningar som arrangeras via hästavelsföreningar, fölchampionat, treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat.

SPAF är en sammanslutning av alla ponnyavelsföreningar i Sverige utom Brittisk ridponny och samtliga SPAF arrangemang är endast öppna för ponny registrerade i medlemsföreningarna.

I dag och i skrivandets stund är ungponnyaktiviteterna endast öppna för korsningar registrerade i ASRP.
Kravet för deltagande för ASRP registrerade ponny är att de är fallna e. en "godkänd" hingst av ras erkänd för ridponnyavel.
Ponnykorsningar med behörighet är alla registrerade i raskoderna 43 och 93.

Ponnykorsningar registrerade med raskod 99--fallna efter ej godkända hingstar eller e. hingstar av ej erkänd ras.
Kan ofta få starta men utom tävlan.

Ponnykorsningar registrerade som welsh P/B finns i dag inte med, men det är en öppen fråga hur welsh föreningen hanterar sitt P/B register.

Ponnykorsningar registrerade i Arab, får inte vara med då Arab inte är medlem i SPAF.

Ponnykorsningar registrerade i ASVH, får inte vara med då ASVH inte är medlemmar i SPAF.

Varje år registreras ponnykorsningar i EJ SPAF anslutna avelsföreningar, ofta är ägaren till ponnyn ovetande om att när ponnyn anmäls till ungponnyaktiviteter så får den inte starta eller gå utom tävlan. Mycket ledsna och besvikna blir ägarna och känner kandske att de kunde fått den informationen vid registrering av sin ponnykorsning.
peråke

peråke skrev:
Jag har flera gånger sett i dessa spalter rådet att använda Arabhingst och registrera som arabian P/B.

...

Varje år registreras ponnykorsningar i EJ SPAF anslutna avelsföreningar, ofta är ägaren till ponnyn ovetande om att när ponnyn anmäls till ungponnyaktiviteter så får den inte starta eller gå utom tävlan. Mycket ledsna och besvikna blir ägarna och känner kandske att de kunde fått den informationen vid registrering av sin ponnykorsning.
peråke

Kan bara säga :bow: :bow: :bow: !

Nu vet jag inte hur stort ditt sto är, men själv har jag en 2åring med Welshcob far (147cm) arabmor (145cm): Hon är nu 150cm och lär säkert växa en hel del till , (sent föl , född 12 augusti 2003), jag trodde bombsäkert det skulle bli en D-ponny då modern har tidigare haft föl med halvblodshingsten Edinburg som blev 147cm som vuxen.När hon ska betäckas nästa år är i princip alla *ASRP* ridponnyhingstar uteslutna, då dom flesta ligger på maxad D-ponnystorlek eller över.Welsh sektion B lockar mig inte, för dåliga rörelser, så alternativet för mig är Welsh sektion C eller en liten Brittisk Ridponny, trots att jag har en egen arabhingst ej besläktad med modern, då jag vill få chans att testa eventuell avkomma längre fram inom ungponnyaktiviteter.

Rodde skrev:
Power Boy har avkommor placerade i Int.hoppning nere i Tyskland, ofta är hans riktigt bra avkommor som till 95% finns i Tyskland bättre än han själv. Hans nygodkända son i Sverige har en otrolig ridbarhet.
Cob har man uteslutet just i Holland ur ridponnyerna p.g.a att dom inte har det man söker i en ridponny, cob är mer en allsidig brukshäst o körhäst, alla kan ju inte vara bra på allt. Inte har väl cobben ett så jämnt "barntemperament" rätta mig om jag har fel.

Man vill inte heller nere i europa ha deras rullande gångarter som är så speciellt för cobben. NU TALAR JAG INTE ILLA OM RASEN COB om det är någon som får för sig det utan säger bara vad jag tycker i samband med ridponnyer!!:)
Det är ju det som är så konstigt, hur kan en hingst som varit framgångsrik i Tyskland bli en total flopp med svenska ston? Ingen tävlande avkomma, ingen visad son förrän i år, men då med en tysk moder? Stolinjen är ju oerhört viktig, och man tycker att nåt sto borde väl ha givit en avkomma med honom som är framgångsrik. Men vem vet, han kanske passar bättre som morfars/farfarshingst, och det börjar dyka upp ponnier med Power Boy längre bak i stammen somär framgångsrika. Men Tyskland och dess ponnyavel är stor, och det finns faktiskt flera framgångsrika hingstar där än Power Boy, även om det ibland verkar som om han och hans avkommor är mest framgångsrika.

Du leker med elden en aning, helt utan belägg tyvärr, kom gärna med en motivering till varför du drar ner på ridbarheten

Rodde och pererik har förklarat bra redan. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Skulle vara kul med ett inlägg från stoägaren med beskrivning av stoet och förväntningar på avkomman.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka