Ponnyhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ponnyhingstar?

Det är klart att blivande köpare väljer New Forest, Connemara (och korsningar) det finns ju flera sådarna framgångrika hingstar som tävlar och är god reklam.

... tänk om det vore så väl :smirk: ;)

Hlsn Helena

Jag vet faktiskt inte vad Asrp går ut med för reklam, vi jag och min familj är dressyr ryttare och har därför lättare att framhäva dressyr egenskaper. Men min WPB hingst är en hopponny med mycket framgångsrika hopponnyer i sin närmsta släkt som Elithingsten Den Merels Demis e. Boomer, Boomer själv är en av Tysklands genomtidernas mest framgångsrika hopponny och Demis är en elit premierad son. Men trots detta kallar folk honom för dressyr ponny då han ägs av dressyr folk.........
Jag tror att de flesta av våra framgångsrika ponnyer i bl.a hoppning är IMP. Irl och okänd härstammning.
NRPS kan man ju inte godkänna rakt av då det inte är en ridponnyförening utan en förening som samlar allt möjligt bl.a arabkorsningar, men visst blir många ponnyer erkända även hos asrp efter en grundlig genomgång av asrp registrator, finns det en härstammning som håller är även dessa ponnyer välkomna vad jag har förstått. Hur vida inte asrp vill ha nämnda hingstar vet jag inget om men welsh o arabkorsningar är det inget fel på och dom som vill får naturligtvis använda halvblod, det är ju inte förbjudet att föda upp korsningar jag har själv en del som går som korsningar och dom är bra!

Om ni hade ett sto korsning mellan welsh och arab dock finns det inga papper på detta så egentligen är det ett Svenskt Ridponny sto med okänd härstammning. Vilken raser skulle ni kolla in för att få fram en ädel modern sportponny med bra huvud och bra kapacitet?
Själv har jag funderat på fullblod som dock är lite förstora, arab men jag har fått för mig att araber är lite nojiga och det blir ju mkt arab i den isåfall, welsh är ju också lite arabliknande men vissa är riktigt OK, sedan har vi ju en vanlig ridponny som redan är korsning och kanske lutar det mest åt det hållet????

Warmia skrev:
Om ni hade ett sto korsning mellan welsh och arab dock finns det inga papper på detta så egentligen är det ett Svenskt Ridponny sto med okänd härstammning. Vilken raser skulle ni kolla in för att få fram en ädel modern sportponny med bra huvud och bra kapacitet?
Själv har jag funderat på fullblod som dock är lite förstora, arab men jag har fått för mig att araber är lite nojiga och det blir ju mkt arab i den isåfall, welsh är ju också lite arabliknande men vissa är riktigt OK, sedan har vi ju en vanlig ridponny som redan är korsning och kanske lutar det mest åt det hållet????
Eftersom din ponny är korsning utan stam, innebär det ju att den hamnar i ASRP's slaskregister, använd en ridponnyhingst med tillräckligt stort welshinslag så du får en Welshpartbred, tex. Roddes hingst, då får du en avkomma som kan visas på utställningar som welsh partbred och ungponnyaktiviteter, med förhoppningsvis goda gångarter/temprament. Jag skulle avråda dej från engelskt fullblod, då dom enda hingstarna godkända för ridponnyavel har normalstora föräldrar, och alltså bär gener för stor avkomma.Och trots att jag är arabhingstägare skulle jag även avråda dej från det blodet, lite arab längre bak i stammen är utmärkt, men som sagt, längre bak, inte som fader.

Rodde skrev:
Jag vet faktiskt inte vad Asrp går ut med för reklam, vi jag och min familj är dressyr ryttare och har därför lättare att framhäva dressyr egenskaper. Men min WPB hingst är en hopponny med mycket framgångsrika hopponnyer i sin närmsta släkt som Elithingsten Den Merels Demis e. Boomer, Boomer själv är en av Tysklands genomtidernas mest framgångsrika hopponny och Demis är en elit premierad son. Men trots detta kallar folk honom för dressyr ponny då han ägs av dressyr folk.........
Jag tror att de flesta av våra framgångsrika ponnyer i bl.a hoppning är IMP. Irl och okänd härstammning.
NRPS kan man ju inte godkänna rakt av då det inte är en ridponnyförening utan en förening som samlar allt möjligt bl.a arabkorsningar, men visst blir många ponnyer erkända även hos asrp efter en grundlig genomgång av asrp registrator, finns det en härstammning som håller är även dessa ponnyer välkomna vad jag har förstått. Hur vida inte asrp vill ha nämnda hingstar vet jag inget om men welsh o arabkorsningar är det inget fel på och dom som vill får naturligtvis använda halvblod, det är ju inte förbjudet att föda upp korsningar jag har själv en del som går som korsningar och dom är bra!
ASRP's policy är att ingen hingst med halvblodsfar kan numer godkännas för avel.

Någon sa att du hade en fin hingst???
Har du det?

Warmia skrev:
Någon sa att du hade en fin hingst???
Har du det?
Rodde har flera bra hingstar, men hennes welsh partbred är mkt bra. En skam att ASRP inte godkände honom, men nu finns han tillgänglig för welshpartbredavel.

poloplayer skrev:
ASRP's policy är att ingen hingst med halvblodsfar kan numer godkännas för avel.

En sanning med modifikation, korrekt är att fadern till en ridponnyhingst skall vara en stambokförd ridponnyhingst eller en rashingst erkänd för ridponnyavel och modern skall vara ett stambokfört ridponnysto.

Som rashingst erkänd för ridponnyavel, kan alla hingstar bli om dom är av för ridponnyavel erkännt avelsmateriel. För att kunna bli aktuell måste hingstens mankhöjd ligga mellan 130-153 cm.

I dag finns en halvblodshingst med RP nr, minotaurus

Vad som INTE längre är tillåtet som fäder är hingstar godkända för halvblodsavel.
Egentligen har det aldrig varit det, under en tid var det en "fritänkande" registrator som registrerade avkommor efter ASVH hingstar i raskod 43--någon lista eller vilka av ASVH´s hingstar som hade denna status har aldrig funnits.
Detta system blev tämligen otympligt då enbart vissa hingstar som registratorn gillade lämnade avkommor som betraktades som ridponny
övriga blev som nu betraktade som korsningar raskod 93 ????

Anledningen att ASVH´s halvblodshingstar inte är jämnställda med ridponnyhingstar och inte kan bli erkända rashingstar--är uteslutande beroende på att det är avelsmateriel med STORA gener.

Här finns en ologiskhet--fullblodshingstar erkända för halvblodsavel är automatiskt erkända för ridponnyavel, trots att de ofta har hög mankhöjd. Troligtvis beroende på att avelsföreningen på alla sätt och vis vill få in så mycket fullblod som bara är möjligt.
Baksidan är förstås samma som för halvbloden--mankhöjden.

Den bittra sanningen när man avlar ridponny är och förblir, allt man stoppar in kommer förr eller senare ut !!!!
ASRP har i sitt avelsmateriel inte beaktat detta faktum--snart bär hela ASRP populationen gener med olämplig höjd.
Något som framtida ridponnyuppfödare säkert inte kommer att direkt tacka ASRP för.

Det är nog roligare att vara Dansk ridponnyuppfödare--Danskarna har varit och är mycket nitiska med mankhöjden på sitt avelsmateriel.
peråke

Angående Minotaurus(även om jag tycker det är en alldeles utmärkt hingst) kan du väl inte med bästa vilja i världen säga annat än att han har precis lika stora gener vad gäller storleken som dom godkända halvblodshingstarna? I hans fall och likadant med dom godkända fullblodshingstarna, är det så att han råkade bli liten, trots normalstora föräldrar.
Och du har helt rätt, om några år kommer storleken vara det största problemet, avlas det på material som ligger närmare 150 cm eller över hela tiden, säger sunda förnuftet att vi snart kommer att stå med en massa småhästar med ponnykaraktär. Problemet är var hittar vi dom små hingstarna? Vill jag tex. använda mitt engelska fullblodsto (159cm) i ridponnyaveln finns det ingen godkänd hingst att använda. Engelsk regel bland ridponnyuppfödare om du vill förädla är: använd aldrig fullblodshingst på ridponnysto, utan hitta bästa möjliga lilla ridponnyhingst och använd på fullblodsto.

poloplayer skrev:
Angående Minotaurus(även om jag tycker det är en alldeles utmärkt hingst) kan du väl inte med bästa vilja i världen säga annat än att han har precis lika stora gener vad gäller storleken som dom godkända halvblodshingstarna? I hans fall och likadant med dom godkända fullblodshingstarna, är det så att han råkade bli liten, trots normalstora föräldrar.
Och du har helt rätt, om några år kommer storleken vara det största problemet, avlas det på material som ligger närmare 150 cm eller över hela tiden, säger sunda förnuftet att vi snart kommer att stå med en massa småhästar med ponnykaraktär. Problemet är var hittar vi dom små hingstarna? Vill jag tex. använda mitt engelska fullblodsto (159cm) i ridponnyaveln finns det ingen godkänd hingst att använda. Engelsk regel bland ridponnyuppfödare om du vill förädla är: använd aldrig fullblodshingst på ridponnysto, utan hitta bästa möjliga lilla ridponnyhingst och använd på fullblodsto.

Nej det är som jag skrev tidigare, ASRP har varit slarviga med avelsvärderingen och kommer att få betala priset.

Man har ideligen avelsvärderat hingstar med det mått som individen bär.
Vad man borde gjort är en bättre analys av vad som ligger bakom. Sätter man in ett "litet" halvblod(fullblod) som har två stora föräldrar så ärver det "lilla" halvblodet(fullblodet) inte ner sin egen höjd, utan slumpvis blandning av gener från sina föräldrar.

Likaså sätta in ponnyhingstar som har en av föräldrarna som är dryga 160 cm, sådana hingstar kommer trots att de själva har ponnymankhöjd-ärva ner sina stora gener till avkommorna. I princip när man använder en korsningshingst där hingstens ena förälderns mankhöjd är 130 cm och den andra föräldern är 160 cm, kan avkomman bli allt mellan 130-160 cm beroende på hur modern är beskaffad. I princip är det möjligt med två helsyskon den ena 130 och den andra 160 cm.

Men nu är det så att ASRP alltid varit en kluven avelsförening, dels att försöka avla fram en Svensk ridponny och dels främja en mer snabbare produktion av bruksponny där man utnyttjar den korsningseffekt man får mellan småponny och halvblod.
--ideligen går dessa två avelsmetoder ihop--

Dansk sportsponny har det enklare, dom registrerar enbar avkommor efter sina egna ridponnyhingstar. 140-148 cm.
Korsningar motsvarande ASRP´s 93 register registreras av Danska motsvarigheten till SH.

Själv har jag inget emot korsningar, det går att producera alldeles utmärkta sportponny med att korsa olika raser. Stort+smått=lagom

Vad jag har lite problem med är sammanblandningen med ridponnyavel, där det gäller helt annan typ av val av avelsmateriel. Inte för stort--inte för smått--inte för grovt o.s.v
Peråke

Har bara en liten fundering. Har inte de flesta RP hingstarna ngt
stort fullblod, halvblod eller welch cob i sina gener? Det blir ju lite svårt att avla ridponnyer om alla hingstarna är 148-153 cm höga och dessutom lämnar lite större än sig själva. En övervuxen ponny räknas ju trots allt som liten häst i tävlingssammanhang oavsett rastillhörighet. Det kanske inte var så dumt att ha prestationshingstarna inom renraserna godkända för RP avel i alla fall.

Har man skött ridponnyavel rätt ifrån början och använt avelsmateriel som varit kring medelpunkten, ponny inte för små och föädlare kring dryga 150 cm så fungerar det sedemera att korsa korsningarna med varandra.
Om alla individer bär gener som passar in i avelsprodukten och att man sedan sorterar bort vid stambokföring individer som går utanför idealmått.
Bär individerna gener mellan 135 och 155 cm så blir resultatet att ca 25% av avkommorna blir övervuxna ponny. Majoriteten 75% kommer att ligga mellan C-D ponny.
Stamboksmått 140-148 cm.
Alla individer bär då genmaterial som inte ligger vare sig allt för små eller allt för stora. I princip kan man då använda två individer som är ca 147 cm och avkomman blir med ca 75% säkerhet en C-D ponny.

Det är så man gjort i många avelsföreningar, dock inte inom Svensk ridponny, Svenska ridponnyer bär gener mellan 120-165 cm. Vilket betyder att en Svensk korsningshingst med anlag mellan 130-165 cm som kanske är 145 cm själv --kan lämna större avkommor än en importerad ridponny som kanske själv är 152 cm men som råkar ha blivit så stor som det bara teoretiskt var möjligt(ej för större blod).

Svårigheten är alltid för alla ridponnyföreningar att hitta små (äkta små) förädlare. Det är troligtvis den främsta anledningen till att bruksaraber stått för så stor del av förädlingsarbetet i många ridponnyföreningar, arabhästen är en genetiskt liten häst. Det finns eller ivarjefall har funnits även Engelska fullblod som varit genetiskt äkta små. Nufförtiden har fullbloden avlats upp i mankhöjd genom urval--men det cirkulerar fortfarande rätt små gener inom rasen. I Sverige har vi fördelen med rätt mycket äldre stammade Svenska halvblod som också var genetiskt små, dessa äkta små halvblod som vi inom ridponnyavel framförallt har använt Urbinoston är då helt utmärkta.

Det är med andra ord ett riktigt pyssel att för avelsföreningen vara stenhård med vilka förädlare(halvblod) som skall användas. Avelsföreningar med nogrann avkommebedömning ser inom några år vilka hingstar som var lämpliga--olämpliga.
I Tyskland ser man att hingsten Oakly Bubbling on (Valentino) är fruktansvärt mycket använd. Anledningen torde vara att han förde mycket fullblod men med små anlag. Användandet blev förstås flitigt när det i princip alltid blev ponny där just denna hingst var förädlaren. I Holland där det varit tillåtet att använda vilket fullblod man så velat, ser man att i verkligheten uppträder mycket få fullblodshingstar i härstamningarna.
Detta är anledningen till att man förra sässongen leasade den i Sverige ägda fullblodshingsten Fabian, trots att ASRP inte vill använda honom (klarade inte ridponnyernas bruksprov ???). Fabian har allt man önskar av en fullblodshingst, bra typ--liten och med prestationshärstamning. Nu har dom provat att betäcka en årgång, så snart fölen är födda ser dom om han var äkta liten--är han det så blir han troligtvis en mycket använd fullblodshingst i Tyskland-Holland.
I ASRP har man andra urvalskriterier och har egentligen hitintills inte riktigt varit medvetna om att fast vissa förädlare och korsningshingstar kan vara otroligt bra och även ärva ner sig bra--så kan dom vara olämpliga för att dom sprider stora anlag i populationen.
Detta ser man endast med avkommebedömning och då måste man vara uppmärksam på alla avkommor. Att som i Sverige endast titta på de avkommor som visas och därmed dra slutsatsen hur stora avkommor hingsten lämnar.
Skall avkommebedömningen bli rättvisande måste ett visst antal av avkommorna lottas ut och värderas.

Det bästa när en avelsförening sätter in en ny förädlare är att nogrannt följa upp avkommorna--blir dom den förväntade mankhöjden ??? eller Inte. Rätt snabbt går det att se om det lilla fullblodet var så litet som man tänkte.
Detta ser man resultatet av i Tyskland och Holland, många förädlingshingstar är provade-men mycket få har varit lämpade och därmed fått många avkommor..

Sköter man inte som ridponnyförening att se till så inte alltför mycket stora anlag cirkulerar i populationen--ja då finns enbart ett enda alternativ, att sätta in en äkta genetiskt liten hingst--troligtvis är då bäst en genetiskt stabil welsh som som har ridponnytyp.
Sverige är med "stormsteg" på väg mot den lösningen.

Danmark har skött sin avelsvärdering utmärkt och måste inte i efterhand lösa ett sådant här avelsproblem, dom kan nu välja de bästa individerna i sin population och för varje generation förbättra sin ridponny.
Holland likaså, dom har stängt sin welshridponnystambok och släpper aldrig mer in någon renrasig hingst. Dom satsar helhjärtat på att endast välja ut de bästa i varje ridponnygeneration och förbättrar sin ridponny varje generation.

Sverige och vissa Tyska avelsföreningar(inte alla) som inte motat "Olle i grind", tror jag mycket snart måste göra det egentligen mindre bra åtgärden--sätta in en renrasig liten hingst och får därmed varannan generations avel, inte optimalt.
peråke

Hej Peråke, diskussionen är mycket intressant. Nu undrar jag om en hingst som har en far 144 cm, farfar 144 cm, mor 145 cm, morfar 144 cm och längre bak Nantano och Oakley Bubbl On kan sprida större gener, hingsten är själv mätt till 145 cm vid 3 års ålder. Skulle i så fall denna hingst vara en tillgång för svensk ridponnyavel?

Den hingst jag tror du syftar på är en rätt typisk hingst ifrån det avelsområde den kommer. En avelsförening som avlat ridponny med "mittemellanblod". Man har använt rätt flitigt med welsh blod och då rätt stora welshar och förädlat har man gjort med uteslutande sådana förädlare som varit genetiskt äkta små. Denna hingst bär i bakgrunden tre förädlare Araben Nantano och den lilla fullblodsaktiga engelska importhingsten Oakly bubbling on och hans halvbror Oakly Bubbling Bobbety, alla tre mycket använda i Tysk och Holländsk ridponnyavel--dels har ingen stora anfäder och dels har dom blivit flitigt använda, dels för att dom varit bra -kombinerat med att avkommorna blivit ponny.
Denna hingst kan omöjligt bära större anlag än 150 cm och ponnyanlagen är stora welshar på ca 135-140 cm. En sådan hingst lämnar då ifrån sig anlag som om modern bara bär någorlunda motsvarande i princip kommer att vara säker på att till allra övervägande delen lämna ponnyavkommor.
I Svensk ridponnyavel finns flera importhingstar som har likartade stamtavlor och de är avlade generationer med korsningar ridponny/ridponny och stoägarna har sluppit alltför stora överaskningar.
peråke

Warmia skrev:
arab men jag har fått för mig att araber är lite nojiga och det blir ju mkt arab i den isåfall,

Undantag och måndagsexemplar finns ju överallt men efter mer än 30 år med det arabiska fullblodet så anser jag att arabhästen generellt är en mycket modig, positiv, hållbar/sund häst med mycket kapacitet som underskattas av många.
Den tänker mer och är mer intelligent (än måååånga andra raser jag hanterat) och som sådan frågar den sig ofta varför? och detta kan givetvis av de som feltolkar denna ras, anses vara nojig eller nervig eller stirrig.
Det finns personer som inte ska ha arabhäst, precis som det finns de som kanske inte ska ha häst ö.h.t.

Tror inte Du får problem om Du använder en ren arabhingst på Ditt sto.....Däremot får Du en vaken, energisk avkomma med mycket intelligens, mod, hållbarhet och positivsm.
mvh
Carina på Cesam Arabians

Det får man med en mkt bra ridponnyhingst också!

Warmia skrev:
Om ni hade ett sto korsning mellan welsh och arab dock finns det inga papper på detta så egentligen är det ett Svenskt Ridponny sto med okänd härstammning.

Om man ska vara petig så kan man väl egentligen inte kalla stoet för svensk ridponny? En korsningsponny är väl fortfarande en korsningsponny även om ASRP reggar dom?
Jag tycker i alla fall att man borde skilja dessa begrepp. Om man nu får vara lite petig...

Det måste man göra, en ridponny är en ridponny och en korsning en korsning. Men om man har en första korsning är welsh/arab mycket bra att börja med.

Godkända maxhöjden för den Holländska Welsh R är ju 156,2cm. Har sett info om flera hingstar som ligger över 150cm, för mig är det ingen ponny! Nog måste dom ha gener för övervuxna ponnier?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka