Ponnyhingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ponnyhingstar?

Ja men hur många Sv Ridponnyer är inte korsningar??? Är dom renrasiga så är det ju inte Sv Ridponny utan t ex arab, new forest eller welsh mm.
Skriver dom i passet Svensk Ridponny så måste man ju kunna kalla dom det, annars borde det ju stå korsningsponny och inte ridponny.
När jag läser Sv ridponny i annonser så vet jag att det är korsning eller okänd härstammning på dom, så det borde vara samma sak som korsningsponny.....
Kanske är jag fel ute, är ju ingen expert på detta var bara en tanke jag hade!!! :idea:

Man har inom asrp reggat fel en längre tid, det ska stå i passen för okänd härstammningsponnyer, ponny av korsningstyp för 93:or ska det stå korsningsponny och för ponnyer reggade 43:or ska det stå sv Ridponny.
En korsning räknas den ponny som endast har t.ex två raser som NF/Hbl etc, det är en första korsning. En Ridponny med Internationella mått mätt är en i Många generationer konsoliderad ponny, typ ridponny betäcks med ridponny. Vi har i Sverige flertal ridponnyhingstar som är väl konsoliderade och då finns det inga renrashingstar i dom ponnyerna, inte heller är mammorna t.ex NF/Hbl korsningar eller renrasponnyer eller renras Hbl. Brittisk Ridponny eller NPS, Holländska NWR eller flera av de Tyska förbunden typ Reinland har "riktiga" ridponnyer där finns också statistik på vilka ponnyer man använder sig av och vad som har varit mest lyckat.
Men i Sverige är det lite förvirrande där kan man kalla en korsningsponny för svensk Ridponny eller ännu värre en med okänd härstammning!

Övervuxna ponnyer finns det i alla ponnyraser, men kanske lite mer vanligt bland ridponnyer då man har använt mycket fullblod.

Holländska NWR har tidigare haft som avelsmål att producera D och E ponny. Eponny är ponny över 148 cm-156. Faktum har varit att E-ponnyn varit mycket populär och Holländarna har här fyllt upp med en tävlingsklass som varit populär. Holländska NRPS (arabridponny) har sin stambok delad för ponny i två delar, dels en upp till 148 och en för E-ponny.
Nu verkar dock tiden ha gått förbi E- ponnyn, allt tydligare skriver man i Holländska avelsspalter om vikten att hålla ridponnyerna på internationellt ponnymått.

Holländska NWR har därför inte tidigare bekymrat sig nämnvärt om 148 cm gränsen och enbar delvis har dom använt speciella "ponny" fullblod.

Holländsk welsh ridponnyavel har också haft både sec A och B welshar som erkännt avelsmateriel, och då har det i princip varit naturligt för dom att betäcka sådana ston med de största ridponnyhingstarna.

Nu är stamboken stängd och avelsmålet mer tydligt en ponny som håller int. ponnymått. Av den anledningen ser man att de börjar bli noggrannare med sina hingstar och ston i avel--vid rangering sätter man därför vid likvärdiga ponny de individer som håller int. ponnymått längre fram.

Årets hingsturval var tydligare än någonsin, de mindre stog längre fram än de större.

Medvetenheten är dock stor att det behövs hårt urval av förädlarna, de Holländska fullblodskorsningarna som för "smått" fullblod är därför de begärligaste hingstarna för andra ridponnyföreningar att köpa in.

Där har vi exempel på de två fullblodsförande hingstarna Colenhages Purioso och Cocky Dunde. Bägge för blod från två äkta små fullblod som i praktiken visat att avkommorna håller ponnymått.
I princip varje Tysk avelsförening har hingstar efter dessa två Holländska ridponnyhingstar.

Följer man ridponnyutvecklingen i Europa så är det just detta med mankhöjden och att försöka rätta till det som var mindre lämpligt och att kapplöpningen för alla avelsföreningar är just att hitta lämpliga förädlare som möjliggör för att kunna bedriva "rasavel" (kora korningarna med varandra).
En sådan diskussionsnivå som vi för i Sverige om lämpligheten med halvblod i ridponnyavel, är passerad för mycket länge sedan.
Jag har försökt ta upp diskussionen vid flera tillfällen, men någon respons eller diskussion vill ingen överhuvudtaget ge sig in i--enbart något höjt ögonbryn kan möjligtvis skönjas.

Diskussionen är passe, en av anledningarna är säker också att både Tyskland och Holland är mycket noggranna med "ponnykaraktär" på sin ridponny. Att det skulle vara så himla viktigt som det tycks vara är för en Svensk som har uppfattningen att ivarjefall Tyskarna enbart avlar på prestation.
Men så är det, ridponny är en ponnyras och det skall synas.
Själv har jag omedvetet tagit intryck och efter att ha tittat på många unghingstvisningar och sto, fölvisningar blivit mycket påverkad.
Förut tyckte jag Svenska NF föreningen var lite löjliga när dom som främsta avelsmål sätter att det skall på 100 m håll synas att det är en NF. Där måste jag erkänna att jag helt gått på Tyskarnas och Holländarnas likartade strävan , att en ridponny är en lätt ädel ponny med tydlig ponnykaraktär.

Men dessa länder inkl. Danmark är på väg att ta fram en helt ny ras på vag mot konsolidering. Frågan är skall den Svenska ridponnyn ha ett Svenskt utseende, eller rättare sagt egentligen inte ha någon specifik typ, går det lika bra med att Svensk ridponny kan se ut hur som helst bara den hoppar ??

Behöver vi i Sverige kanske två avelsföreningar för ridponnyavel ??

-en Svensk variant med korsningsavel med inkorsning av halvblod kombinerat med avel på detta grundmateriel.

-en int. ridponny med lättare blodslinjer och en tydlig ponnykaraktär.

peråke

De ligger långt före oss i Tyskland, vad det gäller ridponny-avel. Anledningen till att det inte är så många av Power Boy`s avkommor som har visat framfötterna i Sverige beror på att han inte har fått betäcka lika bra ston i Sverige.
Vi har inte på långt när lika bra ston som de har i Tyskland och Holland.

Det finns ju redan en ridponnyförening med just det ni eftersöker.Brittiska Ridponnyföreningen. Man behöver väl inte starta en tredje ridponnnyförening för att ingredienserna har tagit vägen om Holland och Tyskland.

Jag tror att Brittisk Ridponny kommer med stormsteg, nu när Sverige måste ändra sina regler.

Ja och WPD kommer att ta hand om alla halvblodskorsningarna vilket kommer att resultera i att vi får gott om kokurrenter till de dyra seminhingstarna. ASRP kanske snart är ett minne blott.

Rodde skrev:
Jag tror att Brittisk Ridponny kommer med stormsteg, nu när Sverige måste ändra sina regler.

Fråga ???
Vilka regler skall ändras ???
--och när är nu ???
Peråke

Senast ändrad av en moderator:

Inga problem att betäcka en treåring.

Jag såg Top Nordpol i torsdag och han kunde både röra sig och hoppa.

Inte alls insatt i ponnyaveln men han var fin iaf. Står på Hästak men finns på semin skulle jag tro.

Det är du nog insatt i, även lilla Sverige är väl tvungna att krypa till korset nu när EU reglerna måste efterföljas.
Annars går det väl som det höll på gå för En ponnyavelsförening i Danmark.... Det finns predikat och exempel på hur det kan gå till väga.
Även Per Åke som är så insatt i allt vad Europeisk ridponnyavel heter måste väl veta att Sverige måste godkänna samtliga EU hingstar, likväl som att man kan använda dom på semin genom skick ska dom kunna användas direkt här i Sverige.

Rodde skrev:
Det är du nog insatt i, även lilla Sverige är väl tvungna att krypa till korset nu när EU reglerna måste efterföljas.
Annars går det väl som det höll på gå för En ponnyavelsförening i Danmark.... Det finns predikat och exempel på hur det kan gå till väga.
Även Per Åke som är så insatt i allt vad Europeisk ridponnyavel heter måste väl veta att Sverige måste godkänna samtliga EU hingstar, likväl som att man kan använda dom på semin genom skick ska dom kunna användas direkt här i Sverige.

Det här är lite av en moment 22 grej.
Sverige har en lag om allmän avelsvärdering. Så länge vi har den lagen är alla tvungna att avelsvärdera sina hingstar, med veterinär, exteriör och bruksvärdering.

I samband med den av lagen föreskrivna avelsvärderingen gör även Svenska avelsföreningar sitt urval av hingstar godkända för sin ras.

De hingstar som går igenom avelsvärdering och inte når sin ras krav för stambokföring, får verka i allmän avel- men avkommorna betraktas inte som fullvärdiga avelsdjur och registreras i sin avelsförening utan avelsvärde. Vissa avelsföreningar ger 9000 serie-vissa som ASRP, ASVH 8000 serie och grå papper.

De hingstar som går igenom full avelsvärdering och når rasens krav för hingstar, stambokförs tilldelas stamboksnummer och lämnar avkommor till grundstamboken-med avelsvärde.

Så ser det ut just nu när vi följer Svensk lag. Denna omtvistade i grunden EU stridiga lag, kan enbart avskaffas av förlag från regeringen och beslut från riksdagen.
Någon aktivitet på den fronten verkar inte förekomma och innan en lag är avskaffad så är det en lag.
Rättsliga efterföljder för Sverige, tycks inte påverka aktiviteten.
Måhända vill Svenska regeringen istället påverka EU att istället bli mer djurskyddsvänligt och driver frågan om obligatorisk avelsvärdering vad det gäller den veterinära (exteriöra avvikelser) biten men troligtvis avstår från att driva de bruksmässiga nuvarande kraven.
Ingen vet--och inget synbart händer.

När lagen avskaffas, kommer det enbart innebära att man får bruka vilken hingst man vill i avel.
Däremot kommer inget att ändras vad det gäller avelsföreningarnas krav på de hingstar dom anser uppfyller rasens rasvisa krav och tilldelar stamboksnummer och registrerar avkommorna i grundstamboken med fullt avelsvärde.

Detta ser vi har hännt i Holland, Danmark, Tyskland osv. Avelsföreningarna har öppnat register till sina stamböcker där avkommor efter rasens hingstar som inte är avelsvärderade/erkända och godkända för rasen.
Det finns två sorters godkännande, vi kan ta som ex Danmarks ridponnyavel.
1."Erkända"
Dom erkänner moderlivsimporter från samtliga EU ridponnyföreningar men med krav på att hingsten skall vara stambokförd och avlagt bruksprov med en viss miniminivå.
(var hingsten geografiskt befinner sig är egalt)
2. "stambokförda"
För att tilldelas Dansk sportponny stamboksnummer måste hingsten avelsvärderas på deras egen avelsvärdering och godkännas enligt deras rasvisa krav.

Övriga ridponnyhingstar som är stambokförda i EU godkänd ridponnyförening, importhingstar som finns fysiskt i Danmark eller som stoägaren åkt och betäckt med (moderlivsimport) som inte når stipulerade bruksprovskrav.
Registreras avkommorna men utan avelsvärde.

För Svenska ridponnyhingstar som önskar verka i Danmark gäller.
Alla av ASRP godkända hingstar är erkända att lämna avkommor som då betraktas som moderlivsimporter till DSP´s grundstambok.

Vill man påföra sin ASRP hingst DSP´s stamboksnummer och verka som DSP hingst--blir det Dansk avelsförenings avelsvärdering och rasvisa krav som gäller för godkännande.

Svensk ridponny har ännu inte gjort någon EU anpassning och har nu i och med det ett mycket "luddigt" system som inte fungerar.

Man erkänner som moderlivsimporter och då tänker man sig att hingsten inte äntrat Svensk mark (eller sperman)--alla hingstar stambokförda i av ASRP erkända avelsföreningar (man har inget minimikrav på bruksprov).

Däremot så fort hingsten eller sperman kommer in på Svensk mark--gäller obligatorisk avelsvärdering.
Den avelsvärderingen ger bara två resultat Godkänd alt INTE godkänd enligt rasvisa krav.

Vilket i praktiken får till följd att en hingst som är stambokförd i någon av ASRP´s erkända avelsföreningar kan ha avkommor som är tillvrkade innan hingsten kom till sverige som när avkomman kommer till Sverige kan införas i grundstamboken med gröna papper.
Eller om man åker med sitt sto till hingsten som då måste vistas utanför Sveriges gränser, kan avkommorna som då föds i Sverige men som moderlivsimport införas i grundstamboken med gröna papper.
Men samma hingst avelsvärderad i Sverige och inte godkänd, verksam i Sverige då lämnar avkommor utan avelsvärde. 8200 serie och grå papper.

Detta har i praktiken inneburit att i dag tillverkas avkommor efter av ASRP kasserade importhingstar från avelsföreningar erkända av ASRP--såsom om hingsten efter avelsvärdering i Sverige (och inte godkänd), transporterats tillbaka till sitt hemland och stoägaren åkt till hingsten med stoet och sedan föds avkomman med fullt avelsvärde i Sverige.

Jag har försökt på "enklast" möjliga sätt förklara dessa minst sagt egendomliga effekter av vad som pågår just nu--men även försökt få fram att det egentligen inte blir så stora förändringar, vad som krävs är istället ett tydligt regelverk som är anpassat efter EU´s lagstiftning på området.

peråke

peråke skrev:
Det här är lite av en moment 22 grej.
Sverige har en lag om allmän avelsvärdering. Så länge vi har den lagen är alla tvungna att avelsvärdera sina hingstar, med veterinär, exteriör och bruksvärdering.

I samband med den av lagen föreskrivna avelsvärderingen gör även Svenska avelsföreningar sitt urval av hingstar godkända för sin ras.

De hingstar som går igenom avelsvärdering och inte når sin ras krav för stambokföring, får verka i allmän avel- men avkommorna betraktas inte som fullvärdiga avelsdjur och registreras i sin avelsförening utan avelsvärde. Vissa avelsföreningar ger 9000 serie-vissa som ASRP, ASVH 8000 serie och grå papper.

De hingstar som går igenom full avelsvärdering och når rasens krav för hingstar, stambokförs tilldelas stamboksnummer och lämnar avkommor till grundstamboken-med avelsvärde.

Vilket i praktiken får till följd att en hingst som är stambokförd i någon av ASRP´s erkända avelsföreningar kan ha avkommor som är tillvrkade innan hingsten kom till sverige som när avkomman kommer till Sverige kan införas i grundstamboken med gröna papper.
Eller om man åker med sitt sto till hingsten som då måste vistas utanför Sveriges gränser, kan avkommorna som då föds i Sverige men som moderlivsimport införas i grundstamboken med gröna papper.
Men samma hingst avelsvärderad i Sverige och inte godkänd, verksam i Sverige då lämnar avkommor utan avelsvärde. 8200 serie och grå papper.

Detta har i praktiken inneburit att i dag tillverkas avkommor efter av ASRP kasserade importhingstar från avelsföreningar erkända av ASRP--såsom om hingsten efter avelsvärdering i Sverige (och inte godkänd), transporterats tillbaka till sitt hemland och stoägaren åkt till hingsten med stoet och sedan föds avkomman med fullt avelsvärde i Sverige.

Jag har försökt på "enklast" möjliga sätt förklara dessa minst sagt egendomliga effekter av vad som pågår just nu--men även försökt få fram att det egentligen inte blir så stora förändringar, vad som krävs är istället ett tydligt regelverk som är anpassat efter EU´s lagstiftning på området.

peråke

Hej peråke, Du gör ett jättebra jobb. Jag tänkte förenkla saken ytterligare genom ett konkret exempel för att stoägarna ska förstå vad det handlar om och kritiskt kunna granska registreringen av svenskfödda ridponnyer.
Jag har importerat ett sto dräktig med en hingst godkänd i en av ASRPs godkända avelsföreningar, hon födde ett fint stoföl som fick 46 p vid fölvisning och blev reg som 43a, dvs äkta ridponny med avelsvärde i ASRP. Hingsten finns numera i Sverige, om jag nu skulle betäcka samma sto med samma hingst och få ett stoföl skulle detta bli reg som 8200 serie med grå papper utan avelsvärde, 2 helsystrar!!! Den ena med avelsvärde, den andra utan. Eller hur?

Jag tror att dom flesta stoägare har förstått detta för länge sedan, det är just därför WPB och Brittisk Ridponny kanske får ett uppsving.

pezon skrev:
Jag tror att dom flesta stoägare har förstått detta för länge sedan, det är just därför WPB och Brittisk Ridponny kanske får ett uppsving.

Jag förstår inte varför welsh P/B skulle öka ???
Syftas uppsvinget att stoägarna byter avelsförening för att registrera sitt föl ????

Welsh P/B är redan vår största ponny "ras" i dag. Visserligen kallas inte avkommorna för P/B utan ridponny och korsning (svenska namnet för P/B)

welsharna har redan nu ca 100-130 betäckningar/år av ston som inte är welsh.

godkända (ridponny)Korsningshingstar med 25 % welsh inslag har ca 150 betäckningar/år

Tilkommer gör också de betäckningar som är efter godkända raser för ridponnyavel och undan ston med med 25% welsh ca 100/år

Avelsvärderade (ridponny) korsningshingstar med 25 % welsh inslag har ca 20 betäckningar/år

Hingstar ej visade och avelsvärderade (buskhingstar med 25 % welsh) har ca 50 betäckningar / år.

BRP hingstarna lämnar ingen betäckningsstatistik och ingen oficiell lista på stambokförda hingstar.
Betäckningsiffrorna får antas vara rätt låga, då det totala antalet registrerade avkommor efter flera års avel är enligt inoff. uppgift under 20.

I dag 450 ston som väljer stambokförda hingstar vilka haft härstamningskrav--exteriörakrav--brukskrav för att få verka och avkomman blir en welsh P/B

I dag max 100 ston som väljer hingstar utan exteriörkrav--brukskrav för att få verka.

varför skulle stoägarna byta beteende och bara för att det inte längre blir tvång med avelsvärdering--överge de hingstar de använder nu. ???

peråke

peråke skrev:
Jag förstår inte varför welsh P/B skulle öka ???
Syftas uppsvinget att stoägarna byter avelsförening för att registrera sitt föl ????

Welsh P/B är redan vår största ponny "ras" i dag. Visserligen kallas inte avkommorna för P/B utan ridponny och korsning (svenska namnet för P/B)

welsharna har redan nu ca 100-130 betäckningar/år av ston som inte är welsh.

godkända (ridponny)Korsningshingstar med 25 % welsh inslag har ca 150 betäckningar/år

Tilkommer gör också de betäckningar som är efter godkända raser för ridponnyavel och undan ston med med 25% welsh ca 100/år

Avelsvärderade (ridponny) korsningshingstar med 25 % welsh inslag har ca 20 betäckningar/år

Hingstar ej visade och avelsvärderade (buskhingstar med 25 % welsh) har ca 50 betäckningar / år.

BRP hingstarna lämnar ingen betäckningsstatistik och ingen oficiell lista på stambokförda hingstar.
Betäckningsiffrorna får antas vara rätt låga, då det totala antalet registrerade avkommor efter flera års avel är enligt inoff. uppgift under 20.

I dag 450 ston som väljer stambokförda hingstar vilka haft härstamningskrav--exteriörakrav--brukskrav för att få verka och avkomman blir en welsh P/B

I dag max 100 ston som väljer hingstar utan exteriörkrav--brukskrav för att få verka.

varför skulle stoägarna byta beteende och bara för att det inte längre blir tvång med avelsvärdering--överge de hingstar de använder nu. ???

peråke
Ja jag tror att många kanske byter förening när dom skall registrera sina föl av den anledningen att du ges större möjlighet att få en godkänd hingst i ex WPB. Om jag har fattat det hela rätt kan ju även en förstakorsning bli godkänd. I ASRP har han ingen möjlighet hur bra han än är.

pezon skrev:
Ja jag tror att många kanske byter förening när dom skall registrera sina föl av den anledningen att du ges större möjlighet att få en godkänd hingst i ex WPB. Om jag har fattat det hela rätt kan ju även en förstakorsning bli godkänd. I ASRP har han ingen möjlighet hur bra han än är.

Jag tror att dessa welsh P/B hingstar snabbt blir som hela welsh föreningen är på väg mot, många hingstar som endast används till hingstägarens egna ston.
En hingst/sto.
Undantag finns men det är få, över tio ston har mindre än en handfull welsh hingstar.

Att för att få den möjligheten att bli welsh PB hingst med nr: registreras i welsh föreningens register, mista tillträde till ungponnyaktiviteter.

Förstakorsningen skulle annars kunna registreras i ASRP införas i grundstamboken och därmed få tillgång till ungponnyaktiviteter--rikskvalite´--ungponnychampionat--

--de ägare till welshkorsningar som byter den fördelen mot att få använda sin alldeles egen hingst till sitt egna sto får egentligen inte mer än de har nu.

En förstakorsningshingst är tillåten att användas till egna ston och avkomman kan valfritt registreras i register som welsh P/B eller 99:a i ASRP.
ca 50 ston/år just nu.
(inget av alternativen har tillgång till ungponnyaktiviteter)

Väljer man att avelsvärdera sin förstakorsning så är det fritt fram även i dag att sälja tjänster till andra stoägare. Avkommorna kan valfritt registreras i welsh P/B register eller som 93 i avd II ASRP.
ca 20 ston/år just nu.
(inget av alternativen har tillgång till ungponnyaktiviteter)

Jag är på inget sätt emot welsh P/B, men jag förstår inte vad som är fördelarna.
peråke

Men på tävlingsbanan startar dom på lika villkor. ;)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka