Sv: Ponnyavel
*Vad har ni för ras?
*Vad har ni för sto/ston?
*Vilka mål har ni för avkomman?
*Hur gör ni rent praktiskt, säljer fölen så tidigt som möjligt eller behåller och utbildar för att sen sälja?
*Hur uppfattar ni marknaden? Vad är efterfrågat idag?
Ras: Shetlandsponnyer. Sen är troligen ett New Foreststo på ingång också...
Ston: De av mina shettisston som kan vara aktuella för avel (betäcker inte alla dock) är:
Zandra - e Wessel v.d. Amstelhof u Zusanne v.St. Johan - Onyz v.St. Geerhof. Zandra är flerfaldigt guldbelönad på utställning med upp till 43 p. Hon har även startat några gånger på travet i sin ungdom och bevisat sin användbarhet genom att gå på ridskola i flera år innan hon åter sattes i avel. Hennes första avkomma är godkänd hingst.
Hippotekets Cassis - e Smevallens Royal u. Kringlan (elit) - Freddie. Cassis är även hon flerfaldigt guldbelönad, med upp till 41 p, har tävlat på travet och gått en vinter på ridskola.
Hippotekets Esska - e Sir Douglas u Mathilda - Brunte. Ytterligare en flerfaldigt guldbelönad med upp till 41 p, har tävlat framgångsrikt på travet och gått 1½ år på ridskola.
Miss Marilyn - e. Ytterhalls Mistral u Lyktans Karisma - Watson v. Bunswaard. Diplomsto som även har både hopp. och gångartsutmärkelse från treårstest.
New Forest-stoet berättar jag inte så ingående om än, men stammen är intressant om än av äldre snitt. Pappa, mamma och mormor är elitpremierade och en helbror har tävlat på högsta nivå i dressyr i flera år.
Mål: Shettisarnas avelsmål är ponnyer med bra temperament och rörelser som är användbara till alla tänkbara ändamål, dvs de ska helst vara både brukbara och vackra.
Mål med NF är inte helt utstakat, men tanken är nog en bussig barn-ridponny, inte nödvändigtvis en "storfräsare" på högsta nivå. Åtminstone första avkomman, som eg är tänkt ska bli påläggskalv till våra egna barn om de fortfarande är intresserade då (äldsta dottern är 10 år nu, så åldersmässigt funkar det).
Rent praktiskt säljer jag föl-unghästar när/om det finns en köpare som vill ha dem. De är "passivt" till salu och annonseras då och då, lite halvhjärtat. Det är ju självklart lättast att sälja dem när de är vuxna och inridna och gärna inkörda... Jag skaffar inte fler föl än att jag kan ha dem kvar till vuxen ålder.
Marknaden min uppfattning är att det som går att sälja idag på shettissidan är färdiga barnponnyer, inkörda ponnytravare/körponnyer och liknande. Och vad gäller större ponnyer så är det ponnyer som passerat ungponnyklass-åldern som det är störst efterfrågan på.