Ponnyakuten

Sv: Ponnyakuten

Hej! Såg oxå pogramet, och blev mycket orolig.
Jag tyckte jag såg lite rädsla hos Tobbe i vissa lägen. Men måste tilläga
att jag tror problemen är hanteringen från marken, ledarskap och okunskap
både från ägaren (Vuxne och barnen) som någon redan sagt ,hur kan
Man som Förälder tillåta att deras barn ska hanter dessa FARLIGA
djur??
Tycker oxå att Man skulle ha ett pogram som Hästakuten.
DET FINNS MÅNGA här ute som har PROBLEM med sina kusar.
Vill oxå säga att Ponnyakuten är ett bra pogram som löste en hel del
problem första Omgången Eller?

Det är ju inte säkert att hästen var så när det köpte den. Det kan mycket väl vara så att det är nuvarande ägarnas hantering av hästarna som gjort att det uppstått problem.

Hästar ( och allt annat) blir vad man gör dem till är jag rädd.:crazy:
Men jag tycker att man som förälder, med begränsad erfarenhet av hästar borde tänka 1 och 100 gånger innan man skafffar ponny och förstår vad man ger sig in på.

En häst är ingen hamster:cool:

en ponny eller häst blir ju inte dum eller busig om det finns rätt hantering i bakgrunden, spänd och nervig kan de ju vara, det har jag stött på. Alla ponnyer bör ju vara kollade för att inga veterinära problem finns speciellt när det är ridningsproblem.

Jag har haft hand om hästar där de har varit rent livsfarliga på grund av felaktig hantering, jag förstår att Tobbe är försiktig.
Trots att man är kunnig behöver inte det betyda att man måste gå in i situationer där det kan innebära skada.

*kl

Det som satte sig mest fast i mitt huvud var när hon med longeringsproblem sa att hon hade fått hjälp av flera (hästkunniga?) vuxna, men att det inte hade hjälpt.
Det problemet hon har bör ju en vanlig vuxen som hållt på med hästar några år kunna klura ut.

Sen är det såklart inte bra att låta ungar ha ponnyer som de inte klarar av, men å andra sidan så har nog de allra flesta haft någon sorts problem nångång i deras hästägartider.
Aggressiva hästar tycker jag definitivt inte att ungar ska ha, men envisa/ouppfostrade/"bråkiga" hästar borde barnen kunna få hjälp med av tränare eller föräldrar.

Jag har haft hand om hästar där de har varit rent livsfarliga på grund av felaktig hantering, jag förstår att Tobbe är försiktig.
Trots att man är kunnig behöver inte det betyda att man måste gå in i situationer där det kan innebära skada.

Håller med. Om hästen ex anfaller så backar jag hellre en stund istället för att försöka ge mig in i en fight med den.
Bättre att avvakta och läsa av hästen innan man börjar ta konflikten, så man inte triggar fram ett värre beteende.
Man kan ju inte göra på samma sätt med alla hästar i alla situationer liksom...

*kl
Undrar också om veterinärundersökningar?
Är det någon som VET hur det är? För endel hästar (på uttagningen) är det ju tydligt att det mkt väl kan vara ett fysiskt problem...

*kl*
Jag funderar på den fina skäcken som alltid tycks stå med täcke och svansskydd. Först tänkte jag att det var en tillfällighet men så var det flera klipp med honom i den munderingen. Nu sista programmet släpptes han ut i hagen med det på. Hindras han inte från att vifta bort insekter när svansen är undanstoppad på det viset? Är det nån form av exemtäcke eftersom hela hästen är instoppad eller är det bara för att den ska hålla sig ren? Om det är det senare känns det si så där..:confused:

// Jimma

*kl*
Jag funderar på den fina skäcken som alltid tycks stå med täcke och svansskydd. Först tänkte jag att det var en tillfällighet men så var det flera klipp med honom i den munderingen. Nu sista programmet släpptes han ut i hagen med det på. Hindras han inte från att vifta bort insekter när svansen är undanstoppad på det viset? Är det nån form av exemtäcke eftersom hela hästen är instoppad eller är det bara för att den ska hålla sig ren? Om det är det senare känns det si så där..:confused:

// Jimma
Jag har tänkt precis detsamma. Det läskiga är att det ser ut som om det vore lite vadderat också:crazy: Vi får verkligen hoppas att det är någon sorts medicinsk orsak till täckesanvändandet mitt i sommaren...

Fast ärligt talat... Det är väl inte så himla konstigt att man lägger på en häst med mycket vitt ett täcke i hagen om man ska vara med på ridläger i två veckor, än mer på TV. Jag har en skimmel och hade jag varit med i Ponnyakuten eller dylikt så hade jag också haft ett tunt dammtäcke på min häst i hagen för att hålla honom hyfsat ren och fin. Hellre det än att låta hästarna gå i små grushagar på somrarna, som många gör för att hålla dem rena och fräscha under tävlingssäsongen. Hästen har knappast ont av att ha lite tyg på kroppen, och vi vet ju ingenting om hur hans liv ser ut resten av sommaren - han kanske går naken på enormt sommarbete. Att binda upp svansen däremot känns kanske inte helt optimalt med tanke på flugor osv... Vilka å andra sidan hålls borta med just ett tunt täcke, och med lite Switch om man så vill.

Tycker faktiskt att folk hänger upp sig på väldigt fåniga grejer :p Även om jag personligen helst har min häst naken på sommaren så har jag full förståelse för att man vill vara hel och ren enstaka dagar. Och skitsamma liksom, hästen är ju uppenbarligen välskött och i otroligt fin kondition, har fina hovar osv. Ibland får man sätta saker lite i perspektiv och oroa sig för riktiga problem, t.ex. misskötta hästar som inte får mat.

Att ha täcke för att hålla hästen ren är definitivt inte ett giltigt skäl för att ha täcke. Sorry! Ryktar man inte hästar nu för tiden?

Det finns till och med ett allmänt råd kopplat till föreskrifterna för häst som säger följande om täckesanvändning:

Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter.

Och bara för att det är ett råd så betyder inte det att rådet är taget ur luften. Det finns en anledning till att det står med i föreskriften!

Om man inte ids rykta hästen ens... Ja, jag säger då det...

Jag har själv en skimmel, och hon blir inte skitigare eller dammigare än min bruna häst.

Till er som klagar på att hästen har täcke... kan det vara såhär:
I TV visar man inte allt i kronologisk ordning, man klipper ihop allt det filmade materialet till ett program. När den här hästen kom till gården hade den täcke och uppbunden svans när den klev ur transporten. Tänk om de direkt de kom till gården släppte ut hästen i hagen? med täcke, uppbunden svans och det hela, och att de filmade det? Tänk om hagvistelsen som visades inte i verkligheten ägde rum efter det att hästen blev riden? Jag vet inte, jag spekulerar bara att det kan vara så. Dessutom tror jag inte riktigt på att killen som rider hästen står och binder upp svansen på den varje gång den ska ut i hagen.

För övrigt lägger jag mig inte i diskussionen, jag tycker det är kul att se hästar och ponnyer på TV, och att dessutom kanske lära mig ett och annat nyttigt på köpet.

Till er som klagar på att hästen har täcke... kan det vara såhär:
I TV visar man inte allt i kronologisk ordning, man klipper ihop allt det filmade materialet till ett program. När den här hästen kom till gården hade den täcke och uppbunden svans när den klev ur transporten. Tänk om de direkt de kom till gården släppte ut hästen i hagen? med täcke, uppbunden svans och det hela, och att de filmade det? Tänk om hagvistelsen som visades inte i verkligheten ägde rum efter det att hästen blev riden? Jag vet inte, jag spekulerar bara att det kan vara så. Dessutom tror jag inte riktigt på att killen som rider hästen står och binder upp svansen på den varje gång den ska ut i hagen.

För övrigt lägger jag mig inte i diskussionen, jag tycker det är kul att se hästar och ponnyer på TV, och att dessutom kanske lära mig ett och annat nyttigt på köpet.

Kan vara så:bow: Eller vi får hoppas det... Jag gillar också ponnyakuten skarpt :)

Jag tycker knappast täckesanvändning på sommaren räknas som "fånig grejj".
Ett vindtätt täcke blir ju direkt plågsamt för hästen när det är sol och en vettig människa skulle aldrig utsätta hästen för det.
Att en häst är välskött i övrigt spelar ju verkligen ingen roll.
Är ju ungefär som att säga att det är ok att misshandla hästen, bara man låter den få god omvårdnad och hästkompisar.

Att ha täcke på hästen för att hålla den ren på sommaren är aldrig försvarsbart eller okej. Inte ens flugtäcken är ju tillräckligt svala när det är riktigt varmt ute.

Jag kollade på de två senaste avsnitten nu och när ponnyn kom till gården hade den en brun/beige svanslinda och pojken hade varken stövlar eller hjälm på sig. När den i nästa avsnitt blir utsläppt har den en blå linda och pojken har både ridhjälm och ridstövlar på sig efter ridningen. Det såg ut att vara samma täcke som han kom i förutom att det hade satts på en löstagbar hals vid hagsläppet.
Även om det känns väldigt sjukt/konstigt att ta på täcke och framförallt linda upp svansen när den ska gå i hagen så verkar det ju som att det ska vara så. Vi får ju se i framtida avsnitt hur han gör då.
Jag hoppas verkligen att detta bara är en engångsgrej för att ponnyn ska vara ren och fin inför kamrorna men man vet aldrig.

För övrigt la jag märke till en annan grej och det var när dom lastade Savoj (brun ponny med kille som ägare) på uttagningen så hade ponnyn träns på sig och tyglarna låg över halsen men killen stod inne i släpet och drog i tyglarna, inte för att det var så mycket att hålla i. Tror dessutom att dom hade tyglarna så när dom lastade ur den bak och den kastade sig ut. Han måste ha varit väldigt snabb under bommen för att följa med ponnyn eller så stod han innanför bommen med ponnyn, båda alternativen känns inte så säkra. Har själv lastat ut en häst som kastade sig ut och då han jag inte reagera utan stod kvar framme i släpet med hade l-lina så jag behövde aldrig släppa hästen.

kl
vilken sida ska man ha hästen på i transporten? trodde det var vänster sida, men här hade många höger

Knapplånar mig själv istället för att svara var och en:

Har ni aldrig haft en skimmel med gräsfläckar? Självklart ryktar man sin häst, ett täcke är ju knappast till för att slippa rykta :crazy: Utan för att skydda mot gräsfläckar. Eller exem. Jag har ägt ett täcke som i princip var ett beiget lakan sytt som täcke just för uppvisningar osv, det var i tunt tunt bomull och jag förstår ärligt talat inte vad som skulle vara så himla fel med att släppa ut hästen i hagen med ett sånt täcke i två veckor. Jag vet inte om det var ett sånt täcke han hade eller ett tjockt täcke, men det vet inte ni heller. Ni kan bara säga "Det såg ut som..." och "Det verkar som..." och hur intressant är det på en skala? Inte speciellt - om man inte endast är intresserad av att sitta och kasta tomater. Jag försvarar inte folk som har sina hästar inpackade dygnet runt, året runt, som sagt, jag har aldrig själv hållit häst på det sättet. Men jag tycker verkligen att många som skrivit i tråden målar fan på väggen när de egentligen inte har någon aning om hur verkligheten ser ut och vad som hände.

Vi snackar dessutom om barn och det är inte okej att sitta och döma ett barn helt öppet på nätet. Vad tror ni att killen med ponnyn känner om han hittar tråden och märker att alla är vansinniga på honom för att han hade täcke på sin häst (!?). Tror ni att han har möjlighet att samla sig efter det, göra sig en användare och ta diskussionen själv? Skulle inte tro det. Sitta och :eek:a sig över en person som med all största sannolikhet kommer att läsa men inte kan försvara sig på ett tillfredsställande sätt - för det kan ett barn inte göra mot ett gäng vuxna - är rätt ruttet. Det är min åsikt.

Då är det bättre att diskutera t.ex. Nickes (?) illa tillpassade träns. Jag är säker på att Tobbe, om han skulle läsa det här och bry sig, kan försvara sig alldeles utmärkt mot er, men det kan inte ponnyägaren.

Som jag tidigare sagt så har jag en skimmel, och som jag sagt tidigare, hon blir inte skitigare eller dammigare än min bruna häst. Täcken ska inte användas som skydd mot gräsfläckar eller smuts. Det är inte okej. Jag menar inte att anklaga killen som äger hästen, för han gör bara som han är lärd av de vuxna. Det är synen på användandet av täcke som jag är emot. Jag är trött på att åka förbi hagarna till de "fina" stallen och se hästarna stå ute med täcke när det är 15 grader varmt och sol. Det ger en skev bild av när man kan använda täcke och syftet med täckesanvändning.

Helt ärligt så tycker jag att detta är ett i-landsproblem... På hästvård finns det trådar med folk som använder alternativa behandlingsmetoder i stället för veterinärvård när deras hästar är svårt sjuka. Det finns trådar där man förstår att hästar serveras otjänligt foder. Hästar som alltså verkligen far illa... Där kan man snacka om STORA problem :mad:!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• WE-tråden