Ponnyakuten

Sv: Ponnyakuten

Helt ärligt så tycker jag att detta är ett i-landsproblem... På hästvård finns det trådar med folk som använder alternativa behandlingsmetoder i stället för veterinärvård när deras hästar är svårt sjuka. Det finns trådar där man förstår att hästar serveras otjänligt foder. Hästar som alltså verkligen far illa... Där kan man snacka om STORA problem :mad:!
Absolut, har du rätt i att det är ett mindre problem, men nu kom frågan upp och då sade jag min åsikt. Jag talar om vad som gäller (vad lagen säger alltså) och även min åsikt när det gäller alternativa behandlingsmetoder och otjänligt foder också. Detta är ett diskussionsforum där både små och stora saker kan diskuteras. Tycker man att debatten är fånig behöver man inte heller läsa.

Att ha täcke för att hålla hästen ren är definitivt inte ett giltigt skäl för att ha täcke. Sorry! Ryktar man inte hästar nu för tiden?

Det finns till och med ett allmänt råd kopplat till föreskrifterna för häst som säger följande om täckesanvändning:

Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter.

Och bara för att det är ett råd så betyder inte det att rådet är taget ur luften. Det finns en anledning till att det står med i föreskriften!

Om man inte ids rykta hästen ens... Ja, jag säger då det...

Jag har själv en skimmel, och hon blir inte skitigare eller dammigare än min bruna häst.

:bow::bow::bow:
Nu slapp jag säga det =) Hoppas, hoppas att det är ett eksemtäcke!

Kan för övrigt tillägga att det inte är någon av skimmlarna som är smutsgrisen (;)) hos oss. Den absolut värsta är fuxen oc på andra plats kommer en av de bruna så det beror lite på häst...

Sonen/Dottern älskar hästar, mammsen och pappsen köper en jääääääättefin ponny åt jäääääätteduktiga sonen/dottern, men den jättefina ponnyn blir sen ett monster för att ungen visst inte var så duktig och föräldrarna inte förstår sig på hästar..

Hur vanligt är det egentligen? Skulle nog tippa på att det är rätt vanligt..

Eller att mamman/pappan absolut tycker att dottern/sonen ska börja tävla och komma så långt som möjligt, och ser inte att barnet kanske inte alls är redo för det - och kanske inte heller redo för den duktiga tävlingsponnyn som dom har köpt.

Vanligt det också?

Nu säger jag ju inte att det är så.. men det händer nog rätt ofta, inte bara med ponnyer, utan med hästar också.

Jag har bara sett det första avsnittet hittills och kan inte förstå hur tjejen med skäcken som bara sticker vid lastning lastar ponnyn enbart i grimma och grimskaft? Borde det inte bli lättare med träns?

Jag har bara sett det första avsnittet hittills och kan inte förstå hur tjejen med skäcken som bara sticker vid lastning lastar ponnyn enbart i grimma och grimskaft? Borde det inte bli lättare med träns?

Varför skulle det vara lättare med träns????

Rolle
IpL

Jag själv lastar inte så mycket, men det räcker ju med att man är ute och går med hästen om den är pigg/busig så är det lättare att hålla koll på den med ett träns istället för en grimma.

Därför känns det också lättare om man har ett träns istället för grimma när man lastar. Sen har jag aldrig sett förut någon lasta/lasta ur med grimma någon gång heller :angel:

Ja, jag säger inte att det är fel, för vet man vart man har sin häst så är det ju inga problem att lasta med grimma. Det ser ju onekligen mycket .. (letar efter ord..) softare, mer tillit mellan häst-människa att lasta med grimma.

Okay, men om hästen absolut inte vill gå på så går den inte på även om den har träns väl? Det är ju mentalt du är starkare inte fysiskt.
Jag har, om jag minns rätt, aldrig lastat med träns. Om jag haft någon häst som varit jobbig att lasta har jag jobbat hemma i lugn och ro. Fungerar det hemma har det alltid fungerat när vi är ute. Våra unghingstar fick sitt fodertillskott i hästtranporten så när den står på ridbanan är det de första stället de går till, in i transporten ;)
Sommartid åker vi iväg minst en gång i veckan.

Rolle
IpL

kl

Har haft hand om skimlar innan och har aldrig haft på ett täcke för att slippa gräsfläckar mer än möjligtvis om hästen är nybadad och ska tävla dagen efter. Annars får man borsta och använda torrshampo.
Har hästen exem så kan det ju vara bra att ha täcke, helt klart.
Men jag har aldrig varit med om att man lindar upp svansen så för att hästen ska gå ut i hagen. För att skydda mot smuts så har jag bara sett vanlig fläta eller att fläta svansen i sån påse som westernhästarna har men då kan hästen ändå vifta med svansen även om det kanske blir lite hårdare viftningar.

Jag reagerade också på dessa vuxna som låter sina barn köpa sånna ponnier. Det var en som sa att hennes gjorde så när hon provred. En sån hade mitt barn aldrig få köpa om jag inte var häst kunnig själv.

Jag har alltid hållt på med hästar som barn men då i sällskap med mycket hästkunniga männsikor (mina föräldrar har aldrig varit intresserade). Det var inget barn som var där med en ponny och HÄSTKUNNIGA föräldrar. Inga föräldra såg ut att haft hästar själva även om många av de inte var rädda.

JAg tror felet ligger där.

Barnet ber om en ponny, men då ska man ta med en person gärna en ridlärare eller annat som vet vad barnet kan eller inte och välja en ponny.

Sen behövs alltid en ponny hanteras av en vuxen (hästkunnig) gärna ridas i mellan åt.
De är inga leksaker som många tycks tro. JAg vill tävla högt osv. Det verkar mer focus på att tävla än själva hästen.
DÅ man bör börja åt andra hållet. Focus på hästen och om det funkar så blir det tävling.

Om mina barn skulle vilja tävla hade jag aldrig kört ut på en tävlingsplats med någon av de ponnyerna. Fören barnet klarade hantera sin häst och att de framför allt kan lasta hästen själv(alltså att man som vuxen kan klara lasta hästen på ett bra sätt). Det finns faktiskt människor man kan ta till hjälp i både ridning och att lasta..

Man går för fort fram både med vad ponnyn och barnen i fråga klarar av. Ingen av de ponnyerna var redo för att komma ut på en tävlingsplats.

Om inte den vuxna är så pass hästkunnig så får man se till att det finns en mycket hästkunnig männsika med barnet i stallet största delan av tiden. Gärna någon duktig mentor. Om man inte kan det så får man göra som jag hela tiden fått göra.

Jag har hela tiden varit medryttare eller skötare på hästar och fått rida och hantera i vuxet sällskap. När jag kunnde tillräckligt fick jag klara det själv.

Senast ändrad:

Håller med dig ang. vilken sida av transporten hästen står på. Det har ingen större betydelse.

Joka: Dock föredrar jag personligen att ha hästen på höger sida då den inte står lika "nära" trafiken. Med min häst är valet inte speciellt svårt för han trivs inte på vänster sida i transporten, vill stå snett åt vänster vilket inte går när ytterväggen sätter stopp för det (vi kör utan mellanvägg). Varför skulle det vara bättre att ha den på vänster sida?

På vänster sida har hästen betydligt mindre ont av Sveriges skitdåliga småvägar :mad: (den sura gubben åt våra vägar hemmavida alltså, inte åt dig ;))

Man lastar ofta hästen på vänster sida då det därmed är mindre risk att vagnen välter om den skulle hamna för långt åt högerkanten. Det är vad jag lärt mig åtminstone :)

Sanna

Det har du iofs en poäng i. Kan tänka mig att det har större betydelse med stora hästar i lätta enaxlade släp. Ett släp som väger mycket i sig självt har jag fått för mig att det välter oavsett vilken sida hästen står på om det skär ner ordentligt i diket. Jag kan ha helt fel, har aldrig råkat ut för att kärran (umes största modell) skurit ner i diket än även om jag flera gånger blivit uttvingad långt ut på vägrenen på mjuka grusvägar, så jag har inte provat (och önskar inte göra det heller iofs).

KL
Jag har sett den vita ponnyn, som skenade på framhoppningar, på tävlingar med andra ryttare och har inte för mig att de hade sådana problem med den. Jag tycker att är man på den nivån och tävlar med en häst/ponny bör man ha ett antal duktiga tränare att ta hjälp av, eller?

Förmodligen är det många som skapat problemen för att få en chans i rampljuset. Jag tycker programmet är roligt att följa och vissa tips får man faktiskt. Själv lasttränade jag min häst efter att ha sett förra säsongen och nuförtiden behöver jag bara hjälp att stänga bommen bakom hästen (förr krävdes att linorna åtminstone kom fram för att han skulle gå på).

Som en tränare sa en gång om att köpa heta/svåra ponnysar till de mindre rutinerade.Man köper inte en Ferrari till en som precis fått körkort.....En poäng där kanske :).

Vi snackar dessutom om barn och det är inte okej att sitta och döma ett barn helt öppet på nätet. Vad tror ni att killen med ponnyn känner om han hittar tråden och märker att alla är vansinniga på honom för att han hade täcke på sin häst (!?). Tror ni att han har möjlighet att samla sig efter det, göra sig en användare och ta diskussionen själv? Skulle inte tro det. Sitta och :eek:a sig över en person som med all största sannolikhet kommer att läsa men inte kan försvara sig på ett tillfredsställande sätt - för det kan ett barn inte göra mot ett gäng vuxna - är rätt ruttet. Det är min åsikt.

Då är det bättre att diskutera t.ex. Nickes (?) illa tillpassade träns. Jag är säker på att Tobbe, om han skulle läsa det här och bry sig, kan försvara sig alldeles utmärkt mot er, men det kan inte ponnyägaren.

Jag ser inte något fel i att kritisera en enskild sak av ett barns handlingar, det innebär inte att man dömer ut barnet som person eller hästmänniska. Så länge man håller en god ton så ser jag enbart det som något positivt om man reagerar på att barnet handlar fel på något sätt - om alla bara jamsar med så drabbar det hästarna.
Nu vet jag inte av vilken orsak ponnyn har täcke och upplindad svans men om det skulle vara enbart pga. renhets/bekvämlighetsskäl så önskar jag att fler kunde säga ifrån än bara över internet. Kritik, om den framförs bra, utvecklar barn som hästmänniskor.
Sedan vet jag inte om vi läst samma tråd eller om jag har missat något inlägg men jag ser ingen som varit vansinnig på honom?

Nej, jag håller med om att barn som har lärt sig fel ska tillrättavisas - men det är just grejen med internet som gör mig irriterad. Hade "motståndarna" stått bredvid honom och sagt att "Du, det är inte riktigt okej att sätta på hästen täcke bara för att hålla den ren eftersom..." (om nu detta är anledningen till att hästen fick ha täcke i hagen) så hade det varit konstruktivt och vettigt, jag hade själv varit en av dem som hade sagt till. Men att framföra detta på internet, egentligen inte ens riktat mot barnet i fråga utan mest bara för att ha någonting att häpnas över/klaga på, kommer förmodligen inte att hjälpa honom det minsta i hans utveckling som hästmänniska. Det enda som kommer att hända är att hans självkänsla får sig en törn eftersom han blir kritiserad på internet, på ett sätt som är väldigt utelämnande. Det spelar ingen roll att vi inte nämner ryttarens namn, alla vet ju vem han är ändå.

Nej, det är ingen som har varit vansinnig på honom, men hur tror du att en unge i en osäker ålder uppfattar kritiken? Hade mina hästälskande kusiner i samma ålder fått samma kritik på internet hade de uppfattat det som att alla var emot dem och arga på dem. Hade kritiken riktats mot mig eller en annan vuxen, så hade jag kunnat inse att det bara var en diskussion och därför inte tagit åt mig och blivit sårad av det utan kanske börjat fundera över mitt täckesanvändandes vara eller icke vara men ett barn/ung ungdom fungerar inte på samma sätt. De ser med största sannolikhet bara att folk kritiserar dem och det är jobbigt att bli kritiserad i den omtalade ryttarens känsliga ålder.

Nu vet jag inte om jag överskattar unga tonåringars intelligens men jag tror de flesta är fullt förmögna att faktiskt reflektera över varför många människor är upprörda eller reagerar över samma sak. Visst kan det säkert kännas tufft för barnet att få kritik men jag tror ändå de flesta skulle reflektera över varför. Kan dock hålla med om att det hade varit betydligt bättre att ifrågasätta och förklara öga mot öga, det är alltid lättare att diskutera saker med folk IRL då många missförstånd kan undvikas.
Jag tycker däremot inte det är försvarbart att börja diskutera barnens personlighet i negativa ordalag, hur kasst de rider osv. (om nu så skulle varit fallet) för det är ingen konkret eller nyttig kritik. Om man däremot pekar ut en specifik handling som fel är det lättare att ta till sig än om man bara får ta allmän kritik om hur kass man är som hästmänniska (inte sagt att jag tycker det om barnen).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 416
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka