Ponnyakuten

Sv: Ponnyakuten

Och jag håller inte med (uppenbarligen). Den hästsyn som uppvisas och lärs ut är förlegad, hur roligt ungarna än har.

Eller så finns det olika sätt att se på det, för att du inte håller med innebär det faktiskt inte att du har rätt och ponnyakuten fel. Det kan ju vara du som är okunnig (förutom att du faktiskt inte ser 95% av det som händer på lägret).

Osar okunniga föräldrar lång väg.

*KL*

Tycker faktiskt inte det går att skylla på okunniga föräldrar längre. Hade det handlat om hästar som är dåligt utbildade el. liknande då är det mycket troligt att det ligger en okunnig förälder bakom men här gäller det ju hästar som bockar, reser sig, kastar sig runt okontrollerat, sparkar efter folk, drar iväg i 180 osv. Dessutom var det ju flera barn som hade skadat sig ganska ordentligt.
För att de att det är farligt behöver man inte vara det minsta hästkunnig!

Hej! Såg oxå pogramet, och blev mycket orolig.
Jag tyckte jag såg lite rädsla hos Tobbe i vissa lägen. Men måste tilläga
att jag tror problemen är hanteringen från marken, ledarskap och okunskap
både från ägaren (Vuxne och barnen) som någon redan sagt ,hur kan
Man som Förälder tillåta att deras barn ska hanter dessa FARLIGA
djur?? Tycker oxå att Man skulle ha ett pogram som Hästakuten.
DET FINNS MÅNGA här ute som har PROBLEM med sina kusar.
Vill oxå säga att Ponnyakuten är ett bra pogram som löste en hel del
problem första Omgången Eller?

Tycker, precis som förra året att det hade varit intressant att se dig hantera hästar och se de metoder som du tycker är rätt...

kl.
jag skulle inte vilja ge mina barn tröghästen allan, aldrig i livet! (eller okej, kanske som förstahäst) men risken finns ju att de tröttnar om de inte kan få hästen att gå fram..
däremot skulle jag vilja ge dom den snällaste hästen jag någonsin kan hitta, och hjälpa till i all hantering (i allaflal övervaka så att inget går snett) och ta hjälp av andra om jag eller barnet hamnar ie n situation vi inte kan hantera. bara för att en häst är snäll behöver den inte vara trög.
men jag gillar ponnyakuten. man lär sig grejer. stackars barn dock.

det vi ser på tv är ju inte allt som sker och tobbe stressar aldrig hästarn, och anser heller aldrig att det är hästens fel. Ovanor måste bort på nåt sätt och det är klart att de provocerar fram beteendet så vi får se vad problemet är och Tobbe får se vad som kan vara orsaken.
Hästen som bockade så med ryttare hoppas jag är kollad från hov till nos, men det tror jag de har som krav för att få vara med.

..//Jag tycker fortfarande att det är tragiskt att Tobbe Larsson o co tas in som "experter" och förebilder för unga hästmänniskor...//

Fast Migo - det finns betydligt sämre förebilder. Jag tror att det är ett jättekliv från där de är innan. För många utgår allt från "ridning" och att få hästen att lyda (och bli frustrerad när den inte gör det). Det gjorde det för mig också i den åldern. Jag började inte närma mig förståelse förrän i 40-årsåldern - och då var det förstås tack vare en liten "problemponny".

Och nej - det är inte svårt att hitta filmer och bilder på dig. Bara ett par klick iväg.

Tycker att det verkar vara många barn som har problem med sina ponnies. Vad beror det på? Ledarskapsproblem? Okunniga föräldrar? Det finns säkert många fler frågor om det. Men det jag främst reagerade på var att de flesta barn fick väldigt dåliga svar om vad de skulle göra för att avhjälpa problemen. Som skimmeln som inte tyckte om att duscha, flickan fick tips om hur hon skulle få in hästen i spolspiltan men inte hur hon skulle göra i den. Knepigt. Tror inte ens Tobbe har svar på alla problem heller. Det var fler problem jag såg som inte Tobbe redde ut. Bla den lilla flickan vars ponny inte vill komma in från hagen och faktiskt kickar efter henne och Tobbe säger "nu går vi ut innan han skadar någon". Ponnyn är hotfull och cirklar runt dom. Farligt! Säger som andra här i tråden, den ponnyn hade inte varit bra till mina barn. Vart har alla snälla och mysiga ponnysar tagit vägen?

S.

Ledarskapsövningar tror ja dom ska jobba på,ponnyn "flyttar" ju på henne hela tiden ,kan bli farligt när hon inte har kontroll på han,ta hjälp av en vuxen kunnig så går d säker o fixa :)Sen tror jag att hästen blir va man gör den till oxå.

det vi ser på tv är ju inte allt som sker och tobbe stressar aldrig hästarn, och anser heller aldrig att det är hästens fel. Ovanor måste bort på nåt sätt och det är klart att de provocerar fram beteendet så vi får se vad problemet är och Tobbe får se vad som kan vara orsaken.
Hästen som bockade så med ryttare hoppas jag är kollad från hov till nos, men det tror jag de har som krav för att få vara med.

Jag såg avsnitt fyra alldeles nyss och citerar TL: "Liza har ju sökt in för två problem egentligen, problemet hon visade för mig i Stockholm det var ju lastning då hennes häst var riktigt, riktigt dum". På uttagningen pratade han mycket om "busiga ponnyer" också, så även om han inte anser att det är hästens fel så är det inte direkt vad han förmedlar i programmet.

Känner inte igen Tobbe där riktigt, reagerade själv på det där, kan ju vara det att om han sa som det var, att det är de som hanterar pållarna som behöver lära sig så kanske det inte blir så många som söker ;)

Rolle
IpL

Jag är mest nyfiken på Star, den stora svarta ponnyn som de hade problem med att lasta och som studsade runt när hon red den hemma. Den verkar tempramentsfull och undra vad de ska göra åt det? Hade det varit min dotters häst hade jag nog skickat den på tillridning.
Star är 138 cm hög så han är inte speciellt stor. ;)

Jag har haft honom i 3 år. Vi har provat det mesta med honom, men han är som han är. Det går inte att ändra honom. Han fungerade dock bättre med Lisas storasyster än vad han gör nu, men det är petitesser. För på 12 starter i MSV har Lisa 11 vinster. Han är en tävlingsmaskin.

Visst är han lite känslig och jag brukar alltid säga att hade han varit människa hade han varit medicinerad. Men den ponnyn är samtidigt otroligt säker. Vem som helst rider ut på honom, han är lättriden. Sen studsar han ju lite, men det är så han är.

Den ponnyn är en konstant rosettplockare. Vi tävlade MSV med honom med 3 olika ryttare under 3 år. Alla hade samma framgångar med honom. Sen såldes han till Mellerts och Lisas storasyster hade några jättebra år med honom och nu har Lisa tagit över honom.

Sen är mycket överdrivet. De är en duktig familj som är väldigt duktiga med hästarna. Mycket handlar om att få vara med på TV. ;) Läs tråden på Gnägg, för där har jag skrivit mer.

*kl*

Jag tycker till och med att det är lite jobbigt när mitt barn rider på ridskolan och rider en av de 'busigare' hästarna. (som hon iofs tycker är jätteroligt. Men mitt mammahjärta!)
Tänk då om hon skulle haft en egen busig ponny. Nej, det skulle aldrig gå. Jag skulle faktiskt köpa en ponny åt henne för några år sen, men efter att ha ponnyletat i nån månad slutade det med att jag köpte en islandshäst till istället. :love:

Och tant är envis som en ponny, ska testa om saker funkar (även om de inte funkat de senaste 100 gångerna, det kan ju funka idag!) men samtidigt skulle hon aldrig göra något för att vara dum. Hon har ett hjärta av guld, hon har bara lite mycket egen vilja ibland. När det gäller hennes lillmatte så är hon otroligt försiktig. Litar helt på att Frigg aldrig skulle göra dottern illa/hitta på dumheter, men hon får ändå inte hantera/rida utan övervakning.

Av nån konstig anledning försvann min tråd om ponnyakuten, där jag undrade om deltagarna betalar eller får betalt om de är med i programmet... Nån som vet?

Nej, ingen betalar eller får betalt.

Det var uttagningar runt om i landet och sen fick de komma och bo nere hos Tobbe på hans gård under 14 dagar på sommaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 415
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 285
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka