Ponnyakuten

Sv: Ponnyakuten

Ja det kanske det var:). Sak samma en ponny som redan på provridningen studsar, bockar osv hade dottern aldrig fått köpa hur mycket hon än tyckte om den :crazy:

Då får vi hoppas det. Tycker lite synd om barnen, ridning ska ju vara roligt. Fast vi vuxna kan ju ha liknande problem med våra hästar. Hästakuten nästa!

S. (skojar lite:banana:)
Vuxna har många gånger precis samma problem som ponnyungarna anser jag. Jag tittar på ponnyakuten för att lära mig saker också, trots att jag är vuxen. Jag tror inte heller att det r något fel på ponnyerna.. Av de som visades upp var det helt klart ledarskapet som brast i de allra flesta fall (och en hel del överskottsenergi:angel:(kanske inte den som var rädd för vatten, kan ju ha hänt något där). Ponnyer är så oerhört smarta och vet precis när de ska ta kommandot, och då är man som liten tjej eller kille helt rökt... Angående elithopp-ponnyn så är det bannemig inte okej att ens starta hästen innan man kan hantera den på framhoppningen. Spelar ingen roll hur länge hästen har farit fram som en furie på framhoppningen. Spelar inte heller någon roll vilken rosettplockare hästen är. Innan man tävlar ska man ha fått lära sig hur man ska klara av hästen i övrigt. Där var det rent slarv av föräldrarna anser jag:mad:

Den svarte ponnyn hade lastningsproblem, den har med sin ryttare vunnit många fina priser . Skimmeln hade problem vid framhoppningen men uppförde sig exemplariskt inne på banan . Om hon inte har för långt till tävlingarna så kan hon ju hoppa fram honom hemma !? och när hon kommer till tävlingsplatsen rida lite dressyr ? OBS detta är bara lite tankar från en fritidsryttare på runda Islandshästar !

Hej från Hambo

Skimmeln är väl en Elit ponny som tävlat i många år de högsta klasserna, jag är tveksam till att de kan rida fram hemma, det är inga lokala tävlingar den är ute på.
Själv tycker jag att det är sorgligt att utsätta sina och andras barn för den fara en sådan häst innebär, sen kan den plocka hur många rosetter den vill, jag tycker det är komplett idioti.

barnen ska ju idag få de finaste och vackraste ponnierna som är dyra,duktiga och häftiga.... men som förälder måste man tänka på säkerheten först och främst, både för ditt barns skull som ska hantera och rida den, men även de andra barnen som ska vistas på samma ridbana/träning/tävling, som utsätts för detta som kan orsaa stora olyckor. Vi hade på vår ridskola en tjej som inte klarade av sin ponny på lektionerna, och som störde och gjprde de andra oroliga, hon fick inte vara med på träningen förräns hon kunde kontrollera sin ponny.... de sålde ponnyn till slut och köpte en harmonisk knubbig läromästare som hon kunde tävla med.... Så fy på er föräldrar som utsätter era barn för dessa risker, de kan dö.... el döda ngn annan.
Min systers barn rider på en 25-årig shettis som knappt går framåt,och som sover när de pysslar om den... men ändå så är de vuxna med dom hela tiden för att det inte ska hända olyckor.... till skillnad på flickan som hämtade sin narga ponny i hagen...vilket en förälder skulle ha gjort! dåligt ledarskap gör snälla individer till dumma och elaka, svårt att lära dom att bli snälla igen....

Fast det var inte den skimmeln jag tänkte på (har kollat igen på avsnitt 2). Den jag tänkte på studsade, bockade och for ikring och hade uppfört sig så även på provridningen :crazy:
Den såg lite yngre ut än den med framhopningsproblem.

Den svarta hade inte bara lastproblem, mamman visade Tobbe med filmkameran hur den betér sig under ridningen också, ingen vacker syn :crazy:

Då får vi starta en hästakut! När börjar vi!?!?:rofl:

S.

Min fundering är mer denna att det inte tycks framgå någonstans huruvida dessa ponnyer är utredda så att det inte är smärta som är den grundläggande orsaken till många av problemen. Framgår det någonstans så att det bara är jag som missat det?

skulle nog tro att hästen måste vara utredd först. Har för mig att jag läste det på anmälningsblanketten att hästen måste vara utredd av vet. men är inte säker.

Reagerade dels på att föräldrarna låter sina barn hålla på med sådana ponnyer som dom så uppenbart inte klarar av.
Men det som skrämde mig mest var lastningsproblmen.. Var det den svarta ponnyn dom lastade som bara kastade sig?
Med tanke på hur dom höll på så förstår jag ponnyn. 3 pers, varav ett barn står omkring den och drar, sliter och framförallt skriker. Inte konstigt att ponnyn inte går in.. Jag bara väntade på att ponnyn skulle sparka eller kasta sig på någon av dom..

Tänk att just en liknande tråd försökte jag starta för några dagar sen, men inlägget försvann och jag gav upp. Jag reagerade mkt på den grå ponnyn där flickan berättade att den varit likadan redan på provridningen men att hon ändå ville ha den för hon "föll för den"...ja vad säger man? Osar okunniga föräldrar lång väg. Och ponnyn i hagen - det där är ruskigt farligt. Mina barn får ALDRIG hämta hästarna själva ute, aldrig. Jag vet en flicka vars mkt hästkunniga mor skickade ut henne att hämta ponnyn i en flock. En hink tog hon med sig. Den hämtningen slutade i skallskador på BIVA...Blir så ARG på sånt slarv med säkerhet, även en liten ponny kan orsaka stora skador om det vill sig illa.

Jaja, det ska bli intressant att följa i allafall. Jag är så glad för våra ponnykillar och att vi inte behöver söka till det programmet:).

Eller också har dom ett högt livvärde på sina barn :devil:

Nej usch nu var jag dum.. Nej jag kan inte förstå hur dom tänker. Jag har inte barn själv men den dagen jag får så blir det lama gamla ponnyer som inte orkar röra sig framåt. Klarar knappt av att titta på ponnyhoppningar längre, jag får ångest av att se vissa barn rida på heta, galna ponnyer som går i 100 km/h runt banan...

Skimmeln som gick höga klasser och som inte gick att hoppa fram har jag sett mycket på träningar och tävlingar under tidigare ryttare. Var inga problem alls då, det är ju en het ponny, men om man rider rätt gör den rätt. Så det är nog bara en träningsfråga. Har nog bara blivit en dålig vana. Synd, det blir ju väldigt farligt... !

Tror du det är hästen det är fel på??? Det är nog oftast miljö och inte genetik det är frågan om. Såg inte någon häst som man kunde diagnosticera, av det man såg, som "galen" i uttagningarna.
Bara människor som betedde sig väldigt "galet". ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

:bow::bow::bow:

Jag tycker fortfarande att det är tragiskt att Tobbe Larsson o co tas in som "experter" och förebilder för unga hästmänniskor. Blir väldigt illa berörd över att se hur olyckliga och stressade hästar behandlas som "bråkiga", och minst sagt bristande kvalite på undervisningen som bedrivs. Är verkligen hästkunskapen så låg bland hästfolk?

/Migo

:bow::bow::bow:

Jag tycker fortfarande att det är tragiskt att Tobbe Larsson o co tas in som "experter" och förebilder för unga hästmänniskor. Blir väldigt illa berörd över att se hur olyckliga och stressade hästar behandlas som "bråkiga", och minst sagt bristande kvalite på undervisningen som bedrivs. Är verkligen hästkunskapen så låg bland hästfolk?

/Migo

Och jag blir förundrad över hur folk kan uttala sig om kvaliteten i undervisningen, vi har ju hittills bara sett korta sekvenser.

Du kan mycket väl ha rätt, men hur du kan döma ut undervisningen utifrån de korta snuttar man ser på TV är för mig obegripligt. Du dömer ju inte bara ut Tobbe här utan ett antal framstående gästtränare som du kanske sett några minuter från. Visst alla kanske är skit, men du kanske inte gillar dem på förhand och ogillar alla inblandades undervisningsmetoder så det är kanske det som du egentligen uttalar dig om.

Utifrån TV-bilderna kan jag egentligen bara säga att det i vart fall inte är katastrof men mer kan jag inte uttala mig utifrån snuttarna, förra året verkade ungarna lära sig massor och dessutom ha kul.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 418
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka