Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Det behövde knappast ta lång tid, Thosey är en smart ponny och van att åka transport och gillar säkert godis bättre än ryck i grmskaftet.

Jo det är fullt möjligt att det gick så lätt. Ofta räcker det med att byta människa så går de på. Även de struliga :)

Jag tror absolut det gick så fort. Både ponnyn och Tobbe var lugna,glada och avspända. Det hade de inte varit om de hade bråkat i timmar som den andre långe killen gjorde. Han var kass om man får skriva så. Arg och forcerad och berömde inte ens när ponnyn gjorde rätt?!

Sen att ponnyn drog efter den lyckade lastningen...jag tror inte tjejen någonsin kommer att klara ponnyn. Inte hon som har problem med att longera heller. De gör ju bara rätt så länge inte ponnyerna testar?

Det är riktigt obehagligt att se Linus bli avkastad gång på gång. Är han verkligen redo för hoppning, på den ponnyn?

Fast ponnyn kastar inte av. Linus är inte stark nog (än) att hålla emot när hon tvärnitar. Han skulle kanske få lära sig mantag.

Fast man undrar ju hur lång tid det tog IRL för Tobbe att lasta Thosey? För även om han är duktig och hans metod fungerar, så tror jag ju knappast att han bara fick in hästen på första försöket så enkelt lugnt och sansat som det såg ut på TV...

Min tanke också, det kändes väldigt mycket som att klippningen var att man kom in lite mitt i.

Det är konstigt egentligen att ingen sagt till honom att ta mantag.
Gillade avsnittet igår, men undrar lite när man ska få se EmmaNellie och hennes häst igen.

Jag tror absolut det gick så fort. Både ponnyn och Tobbe var lugna,glada och avspända. Det hade de inte varit om de hade bråkat i timmar som den andre långe killen gjorde. Han var kass om man får skriva så. Arg och forcerad och berömde inte ens när ponnyn gjorde rätt?!

Sen att ponnyn drog efter den lyckade lastningen...jag tror inte tjejen någonsin kommer att klara ponnyn. Inte hon som har problem med att longera heller. De gör ju bara rätt så länge inte ponnyerna testar?

Det är riktigt obehagligt att se Linus bli avkastad gång på gång. Är han verkligen redo för hoppning, på den ponnyn?

Tror inte det är ett dugg klippt i fråga om Tobbes lastning och oavsett spelar det roll ? Håller med du , hästar är hästar . De funkar när de känner att föraren har koll . I övrigt handlar ju T s kommentarer i övertext utanför klippen om just problematiken att det handlar om den som Hanterar ... Det gör det alltid !

Senast ändrad:

kl

Tycker det var ett bra avsnitt igår. Tycker Linus är så härlig som flyger av stup i kvarten men som morrar på ponnyn och sen hoppar upp igen.

Gällande ponnyn som sticker vid longering är jag glad att Tobbe äntligen klev in och visade hur man måste handskas med den, dvs sätta hårt mot hårt när den försöker stick iväg. Tjejen släpper ju linan så fort ponnyn drar iväg minsta lilla och så länge hon gör det kommer ponnyn fortsätta dra.

Fick ett litet leende på läpparna när jag såg Tobbe med en longerlina i grimman på Thosey vid lastning, inte det där idiotiskt korta grimskaftet med panikhake. Tror heller inte att det är klippt så mycket som en del tror. En häst som känner sig lugn med den som hanterar den kan vara väldigt lugn jämfört med hur den varit innan. Tobbe är heller ingen person som gör en stor affär av lastningen, som den där handlern som pressar och försöker tvinga och ha sig.
Tycker dock fortfarande att tjejen måste lära sig hur hon ska leda hästen. Hon bara går och väntar på att han ska dra och när han väl gör det är hon ändå helt oförberedd och flyger med som en vante.

Jag gillade också att han hade lina vid lastningen, äntligen någon som tänkt till! Men jag är rädd att Sandra inte är mottaglig nog att lära sig hur hon ska ändra sitt kroppsspråk för att hantera Thosey. Hon är definitivt inte som Julia (?, med den svårfångade ponnyn) som greppade det där med kroppsspråk på två sekunder :) Det var en fröjd att se! :)

KL

Har inte hunnit se de senaste två avsnitten, känner mig inte så taggad på att se det näst senaste heller, men det från i söndags låter spännande!

Tror dock att några har blandat ihop bröderna Zetterman lite. Förra säsongen var det väl Alexanders metoder/pedagogik som det blev lite diskussioner om? Daniel har nog också varit med förut, men han har nog varit mer omtyckt här på Buke ;)

Nä alla har inte lika lätt att ändra hur de rör sin kropp i olika situationer. Sen är det ibland svårt för vissa personer (kanske ffa barn) att se logiken i att göra vissa saker utan det blir att de gör på ett visst sätt för att någon sagt att det ska göra så, och då blir det ofta inte lika bra som om det är något man sas "kommit på själv".

Är rädd att verken hon eller mamman kommer lära sig hantera Thosey inom någon rimlig framtid.

Alexander Zetterman var bara med på en träning, annars var det mest Daniel som jag minns det? Metoderna med ponnyn som inte ville hoppa väckte starka reaktioner så som jag minns det.

Japp, precis :)

Vem vet, DZ kanske inte var så van vid envisa ridskoleponnyer :D
Han verkar ju ha superträningar med heta och starka hästar.

Det är väl kanske ett vanligare problem bland hoppryttare att hästarna är för snabba runt banan än att de inte vill hoppa alls. Sådana hästar brukar inte hamna hos hoppryttare :D

Fast man undrar ju hur lång tid det tog IRL för Tobbe att lasta Thosey? För även om han är duktig och hans metod fungerar, så tror jag ju knappast att han bara fick in hästen på första försöket så enkelt lugnt och sansat som det såg ut på TV...

Tror mig minnas att flickan (namn?) sa att Tobbe hade sagt att de skulle lyckas lasta ponnyn på mindre än 4 minuter och att de lyckades med det.
Så antagligen tog det inte så mycket längre tid i verkligheten.

Det är konstigt egentligen att ingen sagt till honom att ta mantag.
Gillade avsnittet igår, men undrar lite när man ska få se EmmaNellie och hennes häst igen.

bego har ju haft veterinärbesök och varit sjuk så det är väl därför dom inte varit med på ett tag.. var ju med för några avsnitt sen att hästen hostade

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar