Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Hon som var nervös för att träffa Zetterman? Det var Julia, E-N satt på Bego under hoppträningen men vi fick inte se ekipaget hoppa.

Håller med om inspänningen, mycket bättre! :bow:

Kl

Varför har alla barnen hakbandet på hjälmarna så löst spänt? Är sådant inte viktigt längre? :crazy:

Ahh, då är jag med.

Ja eller, jag har faktiskt extremt dålig koll på både barn och ponnyer i år, får jag erkänna, Linus och Pontus är väl de jag minns..

Men då har de väl löst Begos problem med byte av sadel och nån lektion med han stuntkillen, men vi har inte fått se det..

/Lavinia, undrar om de kan göra en kamel-akuten. Det skulle jag defintivt titta på!!!

Kl
Tycker Tobbe kunde skippa svart jacka , tighta jeans och solglasögon några minuter och vara med på fotbollen .

Reagerade också på att hakbanden på hjälmarna hängde ungefär fyra centimeter under hakan på ungarna. Då lär ju inte hjälmarna sitta som de ska när olyckan är framme...

kl

Här är en till som hellre hade sett mer problemlösning med Bego. Så spännande är det ju inte att se en ponny longeras...

Jag påpekade det förra säsongen och fick då en avhyvling att hjälmen minsann skulle sitta fast ändå. Gjorde den inte det passade den dåligt.

Det är väl så att dessa lättviktare med skruvanpassning i nacken sitter bättre än dom jag fick låna på ridskolan för 15 år sedan :grin:

Men jag har själv en sån ställbar nu och knäpper i alla fall hakbandet!

jag har aldrig kunnat ha hakbandet spänt :O, kan inte ens ha tight halsduk eller höga stela kragar på jackor utan att få lite små panik:crazy:(ramlade från ett träd och fastnade med scarfen när jag var liten, = blev strypt. så har alltid haft löst spänd hakrem och aldrig haft problem med att hjälmen åkt av pga det vid ofrivillig avsittning, sen är det lite skillnad i passformen på hjälmar nu och de gamla jofa hjälmarna :p). en hjälm ska sitta kvar även och man står upp och ner och hak spännet öppet :p.

men ett bra avsnitt, longeringes problemet blev jag nöjd med för en gångs skull :p, och hoppningen med linus gick ju också super bra, bra tips med ett extra galoppsprång och tänka på hur man rider vid varje steg hästen tar.

men vill se mer av brego och den fläckiga hästen!

KL

Hoppar in på tråden, bättre sent än aldrig :)

Visst fick man nog se Bego hoppa, dock bara ett par språng. :) Det såg bra ut iaf, såg ut som om den hade en ny sadel? Jättesynd tycker jag att man missat träningen av den, den såg ju ut att ha blivit mycket bättre!
Appropå utrustning, någon annan som reagerade på hur Luddes sadel guppade på hans rygg under longeringen? :crazy:
Trevligt avsnitt för övrigt med mer träning än i de andra avsnitten :) hoppträningarna gick ju alla jättebra!
Men håller med övriga, nu vill jag se Lilla Gubben! Och har de alls kommit någon vart med Thosey? I förra avsnittet stack den ju igen...

Förresten, vet någon var man kan hitta avsnitt från tidigare säsonger av Ponnyakuten? Denna säsong är den första jag ser, skulle vara roligt att se gamla säsonger också...:)

Förresten, vet någon var man kan hitta avsnitt från tidigare säsonger av Ponnyakuten? Denna säsong är den första jag ser, skulle vara roligt att se gamla säsonger också...:)

Tråkigt nog så går det inte. Det enda som finns att köpa på DVD är säsong 1. Har för mig att säsong 2 släpptes på DVD också men jag kanske missminner mig, för den finns inte någonstans att köpa.

Dumma SVT, hade det varit en kommersiell kanal hade det säkert släppts DVD-box vid det här laget med tanke på tittarsiffrorna ;)

Jag är rätt säker på att Thosey alltid kommer att sticka så länge inte den som håller i snöret hela tiden (!) är uppmärksam. Han är ju inte dummare än att han märker så fort linföraren slappnar av och då sticker han.

Samma sak med Ludde, så länge linföraren har koll på läget så sköter han sig hyfsat men samma ögonblick linföraren tappar fokus så säger han tack och hej och drar. Och nog är han tydlig alltid...

(Det är det som jag tycker är kul med ponnyer, har man de inte "med" sig så kräver det mängder av tankeenergi, inte så mycket råstyrka.)

Håller med, tror aldrig de kommer att helt sluta.
Ponnyer är ruggigt smarta :D..och har de en gång sett en fördel med något så lär de sig fort på vilka signaler man kan eller inte kan försöka.

Till den som sticker hoppas jag de börjar tänka lite mer säkerhetsmässigt dock, tex kedjegrimskaft eller varför inte träns om hon ska leda honom själv. Har inte varit med om en häst hittills som inte skärpt till sig lite extra ifall man sätter på kedja under hakan tex, många gånger behöver den bara sitta där utan att man faktiskt behöver använda den

Senast ändrad:

Fast de har sagt att de testat kedja vilket inte fungerade alls. Och visst kan det vara så! Min häst kan ledas av barn utan problem, men sätter du en kedja under hakan på honom går han på bakbenen och blir så mentalt blockerad att han blir farlig. För Thosey skulle jag däremot fundera på stigbett.

Tråkigt nog så går det inte. Det enda som finns att köpa på DVD är säsong 1. Har för mig att säsong 2 släpptes på DVD också men jag kanske missminner mig, för den finns inte någonstans att köpa.

Dumma SVT, hade det varit en kommersiell kanal hade det säkert släppts DVD-box vid det här laget med tanke på tittarsiffrorna ;)

Om vi börjar mailbomba dem om att vi vill ha det kanske :)

De hade kedja på honom när handlern var där och då placerade han två framhovar i bröstet på handlern (enligt vad han sade) så det är nog ingen bra idé på just den ponnyn. Men jag skulle nog ändå testa, dock inte under hakan utan fast i ringen i grimman på andra sidan (den högre) genom nedre ringen på höger sida, över näsan och sen genom ringen på vänster sida. Det behöver man iofs inte ha kedja till, går med longerlinan också, man blir lite starkare, får lättare att få huvudet emot sig utan att man drar en kedja under hakan.

Ja nåt sånt, stigbett eller repgrimma skulle jag ha testat. Iaf nåt mer än vanlig grimma och kort snöre!

*kl*

Hahaha, shit vad jag skrattade när Julia skulle hälsa på DZ.

Julia, sanslöst generad och utan att se DZ i ögonen: "........heeej." *vänder tvärt och går igen*
Anna: "Men Julia, han är väl inte farlig!"
Julia, gömmer sig bakom ponnyn och piper: "Nej, men han är ju KÄÄ-ÄND!"

Fasiken vilken snygg ponny Jennifer är :love: Och vilken fin sits Carmela har! Och vad duktig Linus var!

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar