Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Med andra ord så vet du inga mera exempel. Det är otroligt många situationer som alltid kan gå snett med hästar, det kommer man aldrig ifrån. Ska man resonera så så skulle barn aldrig få rida för det är alltid farliga situationer runt hörnet hur mycket säkerhet man än går på. Det är farligt med hästar.

Jag tog ju upp exempel??? Är du läskunnig eller hoppade du över att läsa. eller är det så att du vill ha rätt till den grad att du ignorerar det jag skriver?

När har jag sagt att barn inte ska få hantera snälla hyfsat problemfria hästar? På ponnyakuten har de med ponnyer de bevisligen inte klarar av, att de då provocerar fram beteenden samt hanterar hästarna utan hjälp i situationen de har problem med är att ta onödiga risker i mina ögon. Det är inte att ta onödiga risker att leda en häst ponny som aldrig dragit, att fånga en ponny som snällt kommer fram och inte har för vana att vända baken till och sparka bakut. Det är heller ingen onödig risk att rida snälla och hyfsat välridna ponnyer som som inte har för vana att bocka av sin osäkra ryttare så fort de ska galoppera.

Jag är läskunnig, lovar. Håller bara inte med dig alls. Och jag tycker inte exemplen du tog upp var några direkta exempel.

Senast ändrad:

Du får väl se om dem och hålla ögonen öppna ;) det är i något av de första avsnitten som ägaren ensam tar in thosey efter en lektion och han drar och barnen ägnar en halvtimme eller så åt att jaga den svårfångade ponnyn som sparkar bakut mot barnen och så är det avsnittet då flickan ska provocera Bergo.

Det var ett antal nlägg sedan som jag konstaterade att vi var oeniga...

Ärligt talat: jag vill se Tobbe få en utmaning, det är ju först då man verkligen får se honom jobba.
Det gör honom mer trovärdig om man får se ett scenario där han faktiskt säger "Ok, den här hästen kräver att jag använder en annan taktik" istället för att det bli hyllad till skyarna och att han alltid klarar av allting på 10 minuter.

Fast om han nu klarar av 'allting' på tio minuter, är inte det bra då?

Ett bra tecken på att vad han än gör fungerar och att hästarna trivs med hans träning och förstår vad han menar typ omedelbart?

I mina ögon har han stor känsla för hästarna och hästarnas språk.
För mej får han vara i rutan hur mycket han vill och klara av grejorna fort som ögat :D man blir ju bara mer taggad av att se duktigt hästfolk arbeta vad det än handlar om för typ av gren. Iallafall jag :d Mer taggad att bli bättre och utveckla sig själv.

Visst måste vissa saker kanske lösas på andra sätt eller ta mer eller mindre längre tid eller what ever, men han verkar vara mycket konsekvent och självsäker i sin träningsfilosofi, och om hans metoder funkar så bra för det mesta? Varför ändra?

Alla har väl lite sina russin utplockade ut kakor från lite varstans. Om hästarna trivs med träning och tränare och gör framsteg, så är det väl bara bra även om just precis det träningssättet inte faller alla andra i smaken?

Men visst vore det väl roligt att få honom få ett svårt fall där han måste kämpa lite extra:p. Men vad tusan, funkar det direkt på ett problem som varit stort och långtgående. Så är det väl bara bra för hästen att äntligen hitta en människa där den blir förstådd, korrigerad på ett bra sätt och frstår vad som förväntas av den, dessutom äntligen få lite lugn och ro, arbetsro.

Vilken otrolig skillnad mellan Tobbe och den andra vad han nu heter. Härligt att se faktiskt. Han är ju utan tvekan duktig på att lasta hästar.

*kl*

:rofl:
Ponny.. *konstpaus* skrälle..
:D

Men varför sätter han en bom i kombinationen när han redan hoppade den felfritt?

Senast ändrad:

kl

Äntligen ett bra avsnitt!

Så skönt att Tobbe tog tag i lastningen och visar hur lätt det kan va :)

Och Daniel Z... :love:

Och glöm inte...

Sven!!! Sven komer och hälsar på, Sven bestämmer sig för att gå iväg, Tobbe: "Jag vet inte var han är på väg".. Underbart!!! I love Sven!!!

Gillade dagens avsnitt, ffa lastningen av Thosey, tänk om Tobbe tränat dom från början, då hade tjejen kanske kunnat leda hästen nu?? Lasta var ju inga som helst problem!!

Tycker fortfarande det är lite tråkigt att de byter tränare hela tiden och att vi får se så lite av ponnyträningarna. Idag var faktiskt första gången jag kände att jag behöver presentationen av ponny och barn- jag minns inte vilka dom är, vilka ponnyer dom har eller vad som är deras problem.

Men nu tränade iaf några av ponnyerna och barnen. Jag hade gärna velat se mer av ponnyn Brink tränar, samt Bego (hette den väl?). Vad barnen heter minns jag inte alls.

/Lavinia, inte så gammal att hon borde glömma barnen mellan gångerna de syns..

Kl

Äntligen är Ponnyakuten som det ska vara igen:D
Superbra Tobbe-träningar, DZträningen också toppen. Gillade inte hans metoder förra säsongen men idag var det kanon!

Carmelas pep talk med Jennifer var ju så gulligt :love:

*kl*

Jag tyckte också att dagens avsnitt var hur bra som helst. Jag satt och log stort flera gånger och tänkte att det är ju såhär det SKA gå till!

Tobbe! Vilken hästkarl! Han har så förbannat bra inställning till hästarna. Träningen är enbart positiv, hästen framställs inte som någon skurk utan som en busunge som behöver lära sig reglerna. Lugnt och metodiskt, hästen fattar nästan på en gång och får mycket godis och beröm när den gör rätt. Inget "nu jävlar ska vi få in ponnyfanskapet i transporten" som det kändes med handlern. Jag tröttnar aldrig på Tobbes skorrande "brrraaaa, dyyykteiiig kille!" :love: Så himla härlig inställning. Och äntligen en träning med den ponnyn, då den faktiskt hade långlina. Jag menar, grimskaft med panikhake.....

Och DZ gjorde också ett grymt bra intryck på mig den här gången. Jag tyckte att han var opedagogisk och lite dryg förra säsongen, men den här gången var det verkligen skillnad. Uppmuntrande, positivt, omtänksamt. Bra övningar med låga hinder och avsaktningar emellan.

Och ungarnas peptalks! Både Carmelas pepp till Filippa och Pontus pepp till Linus. "Du flög av några gånger, men vet du vad, det är bara att glömma! Bara glöm det och tänk på det som gick bra istället!" :love: Goa ungar!

Sven... behövs det några ord? Hahaha, den kamelen är så sjukt skön, lever verkligen sitt egna lilla liv. Tobbe är bevisligen inte riktigt lika bra på att dressera kameler som hästar :p "Jag vet inte vart han är på väg!"

kl

Halvt OT-undran som jag funderat på med jämna mellanrum; Har Tobbe vuxna hingstar ihop i hagen? Jag har fått för mig att den palomino/isabellfärgade och någon frieser är hingst, men det behöver ju såklart inte vara samma hästar som syns i klippen.

För min del hade det räckt med Jan Brink, Lisen, Birgitta Kjellin och Tobbe som tränare. Jag tycker att det blir rörigt med alla som kommer och går... :o

Fast man undrar ju hur lång tid det tog IRL för Tobbe att lasta Thosey? För även om han är duktig och hans metod fungerar, så tror jag ju knappast att han bara fick in hästen på första försöket så enkelt lugnt och sansat som det såg ut på TV...

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar