Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Ah okej. Och jag tycker att barn ska låta bli att ljuga.
Anledningen att jag tog upp "skvallret" var att någon annan skrev att bloggen stängdes pga elaka kommentarer ang meriterna och jag svarade att så var nog inte fallet.

Tja Tobbe kanske insåg att han inte redde ut problemet med lastningen och det är ju ingen bra reklam för Tobbe camp :grin:

Förmodligen flög Tobbe som en vante när ponnyn stack.. Andreas är ju mer van vid stora hingstar..
Jag tror detsamma. :angel:

Visst, Tobbe har skött lastningsträningen i föregående säsonger jättebra, men i de föregående säsongerna fanns heller ingen Thosey. (Eller hur namnet än stavas)

Ja, och de får väl ta konsekvenserna av det också, eller?
Jag förstår inte poängen?

Skillnaden är väl att det som Jag skrev är barn . Vuxna lär väl veta bättre ? Särskilt om de kritiserar just barn och bloggar ? Att barn i sig borde veta bättre blir märkligt som argument i sammanhanget ?

Senast ändrad:

Visst, Tobbe har skött lastningsträningen i föregående säsonger jättebra, men i de föregående säsongerna fanns heller ingen Thosey. (Eller hur namnet än stavas)

Tänk om Tobbe läser detta, bli förolämpad, och går ut och lastar Thosey med sammanbiten min :rofl:

Ärligt talat: jag vill se Tobbe få en utmaning, det är ju först då man verkligen får se honom jobba.
Det gör honom mer trovärdig om man får se ett scenario där han faktiskt säger "Ok, den här hästen kräver att jag använder en annan taktik" istället för att det bli hyllad till skyarna och att han alltid klarar av allting på 10 minuter.

*kl*

Tyvärr känner jag mer och mer att jag tappar intresset för Ponnyakuten, var t.o.m. nära att glömma bort det i söndags. :eek: Det är rörigt, för mycket fokus på barnen utanför "hästeriet" och inget konkret tema utan det flaxar lite hit och dit med landskapsbilder, småprat i gräset, småprat vid köksbordet, inga träningar och nu för mycket fokus på föräldrarna. Jag saknar klipp från träningar och helt enkelt problemlösning som de inte alls verkar fokusera på trots att det ska vara en av de röda trådarna i programmet.

Får se om jag kommer ihåg att kolla på det på söndag ...

Jag har inte kritiserat henne på något vis, och jag tycker absolut inte att det är för mycket begärt av en 11-åring att hålla sig till sanningen. Men vi tycker tydligen olika, jag lämnar diskussionen då den ändå inte kommer leda nånvart.

Det är väl ingen som menar på att man ska ljuga, men vuxna bör ha vett nog att inte snacka skit om barnen på internet oavsett om det är befogat eller inte.

Nu har jag ju inte läst allt som skrivits...men stackars stackars Thosey!! Såg man nån i hemmastallet behandla sin häst sådär skulle man ju ingripa, men här kan man bara se det hända :/. Hur kan de sända det här så att barn som inte kan reflektera på samma sätt ser det? Jag menar, hur många fler barn kommer inte börja rycka i sina ponnyer nu och förvärra sina problem?! Blir arg.

Ärligt talat: jag vill se Tobbe få en utmaning, det är ju först då man verkligen får se honom jobba.
Det gör honom mer trovärdig om man får se ett scenario där han faktiskt säger "Ok, den här hästen kräver att jag använder en annan taktik" istället för att det bli hyllad till skyarna och att han alltid klarar av allting på 10 minuter.

Jag håller med! Frågan är väl om Tobbe och/eller produktionsbolaget är lika eniga. ;)

Jag svarade på varför bloggen stängdes, om du tycker det är att snacka skit så har vi två helt olika världsbilder.

kl

Vet inte om det är sant att Sandra tog en bild hon bara hittade på google, däremot bloggade hennes syster förut och hon lade upp ett flertal bilder på huset. Det är riktigt stort och lyxigt, ligger i finaste delarna av Marbella. De har även en riktigt fin gård ute på Dalarö och hennes pappa var den som köpte loss RS Lunatic så att JF kunde starta honom i OS. Så jag tror inte direkt att hon behöver ljuga om sådant...

Senast ändrad:

kl

Jag tror i ärlighetes namn inte de kommer lyckas fixa så att barnet och mamman kan leda Thousey (eller hur det stavas) utan att han drar iväg. Båda två är totalt hjälplösa och eftersom den där handlern alltid är den som tar honom och bestraffar honom är han den enda ponnyn får respekt för. Beteendet är så pass inpräntat hos ponnyn att det kommer ta lång lång tid att få bort det och under denna tiden behöver han hanteras av någon som vet hur man håller en häst som drar iväg och som inte tappar honom. Förespråkar återigen den tekniken jag nämnde innan om att luta sig bakåt som när man åker vattenskidor ungefär, så man inte faller framåt och kraftlös stapplar efter utan spjärnar emot med benen och kör hälarna i backen för motstånd. Folk underkskattar lätt hur stark man är i den positionen. Visst kan man inte förvänta sig det av barnet, men någon som ska hantera ponnyn måste lära sig att hålla honom, annars kommer det där beteendet aldrig försvinna.

Sen förstår jag inte varför man leder i grimskaft med panikhake. Nu löste den ut när killen bestraffade honom, tur att han reagerade och såg det innan ponnyn märkte någon annars hade de haft en lös ponny utan grimskaft att ta it... Även om bestraffningen nog inte är den mest lämpliga tycker jag inte man ska ha panikhake när man leder sådana hästar. Målet är ju att hästen inte ska komma lös...

Varför testar dom inte ledrep och repgrimma istället? Känns ju både säkrare och smidigare än korta grimskaft och panikhakar :crazy:

Min häst har tidigare slängt sig vid lastning och hade man då stått med ett futtigt grimskaft eller med en panikhake så var det ju bara att stå med det hängande i handen när hästen har sprungit till andra sidan gården :p
(Detta problem är numera löst med hjälp av träning och tålamod.)

En NH-tränare kanske hade varit mer lämplig för att lära hästen att vara artig mot människor utan våld och tvång..? Och som förklarar lite mer vad h*n gör istället för att rycka/slita i hästen och argt gorma om bestraffning :(

Knapplån

Följer alltid PA-tråden varje år, men använder aldrig mitt bukekonto längre så har inte kommenterat hittills.
Som många säger så håller jag med om att kvalitén på årets program har varit mkt sämre än innan. Väldigt lite problemlösning och skumma metoder. Hoppas det ändras tills nästa år, annars kommer jag nog inte följa programmet längre.

Sen en liten kommentar ang. det här med bloggar osv. Många barn kommenterar elakt ja, men det brukar vara vuxna som kommer med dom värsta kommentarerna, enligt många bloggare själva. Om vi nu säger att man är vuxen om man är runt 20 och över.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar