Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Ponnyakuten är för mig show, underhållning. Inte bra problemlösning, utbildning etc..
Man sätter större värde på det som gör "bra tv" än att hjälpa ekipagen upplever jag.
Därför gamblar man tyvärr lite med deltagarnas säkerhet.
Visst - utan tränarhjälp lever de farligt oavsett.
Men att man som tränare som tar sig an ekipage för intensivkurs/problemlösning låter dem göra såna saker där de åker av flera ggr, hästarna drar, hästarna slår mot dem etc..:crazy:
Nej tack!
Speciellt när det är barn det är frågan om blir jag mörkrädd. Aldrig att jag skulle sätta enelev i skiten så, för både dennes och hästens skull.

Målgruppen för programmen lär ju också vara unga eller iaf de som inte riktigt är superduktiga på häst. Då kanske man tror att det är normalt att åka i backen, att släpas av ponnyer och att det är normalt att tom tränare gör såna brutala missar som nu gjorts för att man ska få bra tv.
Att man tror att hästar uppför sig så, inte går att träna lugnare, att det inte finns superstabila saker man kan ha i början av sin ridtid, att longeras på etc.
Och att tränare inte ser när sånt där kommer hända. Man ser ju oftast ganska långt innan om det kommer skita sig. Då avbryter man innan.

Jag kan faktiskt inte helt tro att alla de stora namn som varit med är så omedvetna om riskerna. De måste vetat att riskerna för att ungarna ska flyga av är stora. Och att ponnyerna ska komma lösa etc.

Det finns tränare som medvetet och aktivt tackar nej till media. Som vill jobba med hästar, inte med att synas och att tjäna mycket pengar. De vill hjälpa och de vill ha betalt så de överlever. Såna som har längre erfarenhet än många av de i programmet och av svårare fall.
Hade jag 15 000 till träning och stora problem med min häst hade jag kontaktat en sån.
Man kan brinna för hästjobb/utbildning/problemlösning och man kan brinna för uppvisning/show/tävling etc.

Jag kan faktiskt inte helt tro att alla de stora namn som varit med är så omedvetna om riskerna. De måste vetat att riskerna för att ungarna ska flyga av är stora. Och att ponnyerna ska komma lösa etc.
Fast att ramla av osv ingår när man håller på med hästar. Det är inte farligt att ramla av och ingenting man ska vara rädd för att göra. Det är när man blir rädd för det som man börjar spänna sig och det blir fel och det är även när man är rädd och spänd som man oftast skadar sig när man ramlar av. Det är en del av hästlivet. Hästlivet är riskfyllt.
Det finns tränare som medvetet och aktivt tackar nej till media. Som vill jobba med hästar, inte med att synas och att tjäna mycket pengar. De vill hjälpa och de vill ha betalt så de överlever. Såna som har längre erfarenhet än många av de i programmet och av svårare fall.
Vad har pengarna helt plötsligt med saken att göra? Alla vill väl tjäna pengar och det är inget fel med det. Tycker det är löjligt när folk säger att dom inte vill ha mera än att dom klarar sig, pengar är en otroligt stor trygghet som jag tror få vill klara sig utan.

Givetvis finns det en gräns även där, tycker man märker tydligt vilka som är intresserade att hjälpa och vilka som bara tränar för pengarnas skull. Tycker jag man märker såfort männskan kliver ur bilen. Jag gillar engagerade tränare som verkligen går in för det och som man ser har en passion för det dom sysslar med. Inter tränare som sitter i ett hörn i manegen liksom där dom omöjligt kan se vad ryttaren gör och inte gör.

Senast ändrad:

Fast att ramla av osv ingår när man håller på med hästar. Det är inte farligt att ramla av och ingenting man ska vara rädd för att göra. Det är när man blir rädd för det som man börjar spänna sig och det blir fel och det är även när man är rädd och spänd som man oftast skadar sig när man ramlar av. Det är en del av hästlivet. Hästlivet är riskfyllt.

Säg det till de som dött eller blivit allvarligt skadade av att falla av. Visst i allmänhet så slår man sig inte särskilt illa men olyckan kan vara framme så kan man dö även om man man är helt orädd och inte spänner sig etc man kan landa illa på en sten eller i ett hinder.

Visst är livet riskfyllt, men det skadar knappast att försöka göra det så säkert som möjligt.

Ja och det är farligt att cykla och köra bil också..ut och gå även det kan vara farligt. Vissa grejer är farligare och mera riskfyllda än andra helt enkelt och hästlivet är en av dom grejer med mycket risker.

Att rida och att vara rädd för att ramla av, det är ingen bra kombination. Och Visst kan man förebygga mycket men allt går inte att förebygga. En av dom grejer som inte alltid går att göra något åt är att ramla av. Ibland hinner man inte med och så är det. Hästar är stora och otroligt snabba i reaktionerna ibland och det är inte hållbart att vara rädd för en grej som mer eller mindre ingår.

Senast ändrad:

Och för att det är farligt så ska man strunta i att vidta försiktighetsåtgärder? I mina ögon är det vansinnigt att exempelvs låta ett barn medvetet provocera fram bockningar när man vet att sannolikheten är stor att barnet åker av. Bara en av tokighetern i år.

Varför skulle jag göra det, du har aldrig påstått det och jag har aldrig påstått att du gjort det, det du gjort är att förringa riskerna som tuaphua påpekade att man tar i programmet. Jag reagerade på ditt svar där där du sa att det var ofarligt att åka av, vilket i och för sig indikarar att du inte tycker att det behövs värst mycket säkerhetstänk.

Och för att det är farligt så ska man strunta i att vidta försiktighetsåtgärder?
Om jag inte skrev det varför skriver du så då?

Jag tycker faktiskt inte dom tar särskilda risker i programet egentligen. Lite korkat att rida hästen med utrusting som eventuellt inte passar möjligtvis och förvänta sig ett bra resultat, och korkat att lastträna en häst som garanterat sticker utomhus när det antagligen varit säkrare att vara i manegen eller i padocken där inte hästen hade kunnat komma någonvart. Men några andra större risker kan jag faktiskt inte direkt se.

delvis kl

Jag tror man måste hitta ett mellanting när det gäller riskerna med ridning (t.ex. avramling). Jag är själv en av dem som är genuint rädd att åka av och det gör att jag känner mig vansinnigt handikappad när jag rider, speciellt vid uteritt.

Så jag tror det är farligt att överdramatisera avramling för mycket hos barn. De bör självklart inte medvetet försättas i situationer där risken för skador vid avramling är stor, men samtidigt måste man lära barn att det är normalt att ramla av då och då, man bör lära dem hur man förebygger avramling (balans och kontroll bla) samt vad man ska göra när man väl har ramlat av, för det gör alla.

Om omgivningen överdramatiserar och ser även den minsta avramlingen som hemsk och dramatisk kommer barnet också göra det och därmed bli hämmad i sin ridning av rädsla för att man skulle kunna åka av.

Man ska inte underskatta riskerna med ridning, men man måste hålla det på en rimlig nivå annars är det inte kul.

Jag tror att dom är väldigt medvetna om riskerna. Se bara på t ex Jan Brink som inte ens låter en av tjejerna som han ska hjälpa rida sin egen ponny, han inser att den är farlig för henne.

Plus att han hade ponnyn i lina när beridaren skulle rida i början, och hon är ändå ett proffs får man väl säga.

Det kan absolut vara farligt att ramla av. Även om man är avspänd. Det finns rätt stor olycksstatistik på det..
Man ska inte vara rädd då man rider. Om man sätts i situationer man inte klarar hela tiden finns risk att man blir det.
Ramla av gör man. Och då behöver man inte göra en stor grej av det om den som trillat av är ok fysiskt. Man skojar och går vidare.
Men hur man skulle lära sig bättre sits av att longeras på en häst som drar med obalanserad/grön ryttare så den åker av tex..
En elev ska alltid kunna känna att tränaren inte sätter dem i skiten. Man ska ha förtroende för att om tränaren säger att de ska göra ngt kommer det inte sluta i att både häst och ryttare får bakslag. Utan tvärtom att båda utvecklas.
Det får för hästens skull också finnas gränser.

Pengar gled vi in på IOM 15 000 för en v läger. Rätt överdrivet pris tycker jag.
Men alla tycker väl olika där.
Jag VET fler som inte tar så mkt betalt även om de kan. De har meriter och år och namn nog eg. Men de vill inte skinna folk.
Så visst fasen finns det människor som har övre limits.
Givetvis vill man ha betalt. Men inte så att det blir jättebrsvärlugt för kunder att ha råd. Så de kanske tränar mindre och man då får sämre resultat.

Men hur man skulle lära sig bättre sits av att longeras på en häst som drar med obalanserad/grön ryttare så den åker av tex..
En elev ska alltid kunna känna att tränaren inte sätter dem i skiten. Man ska ha förtroende för att om tränaren säger att de ska göra ngt kommer det inte sluta i att både häst och ryttare får bakslag. Utan tvärtom att båda utvecklas.
Det får för hästens skull också finnas gränser.
Jag tycker det gick väldigt mycket framåt efter den händelsen, Lisen om jag fattade det rätt var förvånad över hans dåliga balans, hästen sprang undan pga att han klamrade sig fast pga att han var rädd att ramla av. Hästen fungerade ju bra sen när han var mera avspänd. Så det blev en positiv grej av det. Nästa gång så gick allting hur bra som helst. Hästen klarade av det galant, hästen verkar vara en väldigt bra häst, det är han som måste slappna av.
Det kan absolut vara farligt att ramla av. Även om man är avspänd. Det finns rätt stor olycksstatistik på det..
Ja det är väl ganska självklart den kan bli farligt att ramla av precis som det är farligt med det mesta. Men man får fortfarande inte vara rädd för det.
Pengar gled vi in på IOM 15 000 för en v läger. Rätt överdrivet pris tycker jag.
Men alla tycker väl olika där.
Ja men vad har det med tränarna att göra? Det är ingen här som vet vad eller till vem som alla pengar går till. Hur det är uppedelat osv.
Jag VET fler som inte tar så mkt betalt även om de kan. De har meriter och år och namn nog eg. Men de vill inte skinna folk.
Så visst fasen finns det människor som har övre limits.
Givetvis vill man ha betalt. Men inte så att det blir jättebrsvärlugt för kunder att ha råd. Så de kanske tränar mindre och man då får sämre resultat.
Allt det där beror ju på hur tränarens företag, vad den gör osv. Vissa tränare behöver ta mycket betalt för att kunna ha verksamheten dom har. För att kunna åka runt och träna folk.

Sen är allt relativt, det som är dyrt för en är billigt för en annan.

Senast ändrad:

Om jag inte skrev det varför skriver du så då?
????? Jag har inte skrivit att du skriver det, vad tjatar du om egentligen.

ag tycker faktiskt inte dom tar särskilda risker i programet egentligen. Lite korkat att rida hästen med utrusting som eventuellt inte passar möjligtvis och förvänta sig ett bra resultat, och korkat att lastträna en häst som garanterat sticker utomhus när det antagligen varit säkrare att vara i manegen eller i padocken där inte hästen hade kunnat komma någonvart. Men några andra större risker kan jag faktiskt inte direkt se.

Här är vi oeniga.

????? Jag har inte skrivit att du skriver det, vad tjatar du om egentligen.
Jag tolkar det som det eftersom du undrar varför det inte krävs försiktighetsåtgäder, något jag inte skrivit någonting om.
Här är vi oeniga.
Upplys mig gärna om alla farliga risker dom har tagit i programet isåfall? För jag tycker inte dom tar särskilt mycket mera risker än riskerna dom faktiskt måste ta för att få ordning på problemen. För att få ordning på ett problem så innebär också det att man måste ta en viss risk.

Jag tolkar det som det eftersom du undrar varför det inte krävs försiktighetsåtgäder, något jag inte skrivit någonting om.

Upplys mig gärna om alla farliga risker dom har tagit i programet isåfall? För jag tycker inte dom tar särskilt mycket mera risker än riskerna dom faktiskt måste ta för att få ordning på problemen. För att få ordning på ett problem så innebär också det att man måste ta en viss risk.
Kan du möjligen sluta tjata, jag har redan förklarat hur jag tänkte+ att jag aldrig skrivit det. Det är ditt problem om du inte tolkar det som jag menar trotts förklaringen.

Tuaphua har givit dig ett bra svar.

Av det Tuaphua skrev såg jag inga risker iallafall. Kan du inte förklara vad för risker det handlar om? Eller kommer du inte på några uppenbara risker kanske?

Enda jag kan se är att dom varit lite klantiga ibland som ponnyn som sticker.

Som jag skrev, för att komma åt problem så innebär det också risker.

Senast ändrad:

Av det Tuaphua skrev såg jag inga risker iallafall. Kan du inte förklara vad för risker det handlar om? Eller kommer du inte på några uppenbara risker kanske?

Enda jag kan se är att dom varit lite klantiga ibland som ponnyn som sticker.
Jag har redan skrivit om uppenbara risker såsom att provocera fram beteende som man vet att barnet inte kan hantera och som är potentiellt farliga. De två första avsnitten kryllade av dem och de har förekommit senare också. Barnen ska heller inte lämnas ensamma med de ponnyer uppenbarligen de inte klarar av.

Jag har redan skrivit om uppenbara risker såsom att provocera fram beteende som man vet att barnet inte kan hantera och som är potentiellt farliga. De två första avsnitten kryllade av dem och de har förekommit senare också. Barnen ska heller inte lämnas ensamma med de ponnyer uppenbarligen de inte klarar av.

När provoceerade dom fram ett beteende annat än att se vad det är för problem? Man kan inte undvika problemen helt och hållet för då löser man ingenting heller.

Det var en gång som en tog ut för att longera hästen i paddocken så hästen stack, ja det var klantigt eftersom den inte hade rätt utrustning ens men en risk kan jag inte se att det var. Bara korkat.

Och i vilka andra sammanhang har barnen tagit sig an problemen själva? Förutom ponnyn som stack vid longeringen?

Sen var ju dom två första avsnitten när dom visade sina problem, skulle dom inte ha gjort det menar du?

Senast ändrad:

Som sagt vi är oeniga, jag anser det fel att sätta barns liv medvetet i fara oavsett anledning, om det såg ut var det rena turen att ingen kom till skada.

Fånga häst i hagen och Thosey som stuckit är 2 till exempel när barnen varit själva och det gått snett förutom det du själv drog upp.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar