Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Håller med, Tobbe borde ha lasttränat Thosey. Andreas stod bakom Thosey men hade fortfarande kort grimskaft, och så blev det bara rörigt. Lastträning är ju lite av Tobbes paradgren, vad ska han med en gästtränare till då? Birgitta hade han kunnat ha med däremot ;)

Jag blir mer och mer oeangerad i denna säsong, måste jag säga.
För lite problemlösning och för mycket lull-lull runtom, man försöker lite för hårt att få in så många grejer som möjligt och glömmer bort att varje avsnitt bara är en halvtimme. Att ha med föräldrarna på träningarna är dock bra! :) Men terränghoppningar, ponnytrav, ridskola för föräldrar och EN MILJON morgonsnack med frågor som "har du hemlängtan?" :p

Jag gillar inte heller handlern. Tillvägagångssättet påminner ju om Tobbes på flera sätt men det är oerhört stor skillnad mellan:

"Hästen är dum, hästen ska lyda, hästen vill bara dominera, nu backar vi hästen som bestraffning".
och
"Hästen tycker att det du gör är ointressant så den slutar lyssna, vi måste fånga hästens uppmärksamhet och visa den vad vi vill att den ska göra. Vi måste vara vänliga men bestämda och lugna".

Det känns som att handlern har dåligt med tålamod och går in med inställningen att hästen jävlas och måste sättas på plats, medan Tobbe tålmodigt försöker få hästen över på sin sida. Handlern är också mycket aggressivare i sina rörelser än Tobbe som är väldigt lugn.

Jag gillar inte heller handlern... får mest dåliga vibbar men kan inte sätta fingret på vad det är. Han är lite för...burdus... Tobbe läser ju hästens kroppsspråk mer och lugnar hästen till att lyssna på sin ledare.
Tror det är för att han verkar så otroligt stressad. Tror han har lite prestationsångest eller nåt.

Och detta backandet är jag så emot, tar ju bort allt man vill ha i hästen. Man vill ju att hästen ska tänka framåt, inte bakåt. Hästen ska ju inte bli rädd och bli "lydig" på det sättet. :mad:

Han försöker göra som Tobbe men det fungerar inte med det psyket han har helt enkelt. Han blir för upprörd. Sen självklart måste man få säga ifrån mot hästen men inte med såpass dålig tajming som han har.

Senast ändrad:

kl

Lika trist avsnitt som sist.
Tycker även dottern + kompisar. Dom undrar vrf man inte får se barnen lösa sina problem med ponnysarna. Tycker det är trist med föräldrarna.

Behandlingen av Tosey är förfärlig!!! Lastingen var horribel att se.

Sen bettet på fuxen som pappan red:crazy:
När dom står på marken bredvid hästarna och barnen kommer in... :crazy:

Jag känner också att avsnitten är rörigare än förut. Som du säger, alldeles för många saker intryckta på alldeles för kort tid. Dumt att de inte väljer att göra avsnitten en timme långa i stället, för det verkar finnas hur mycket material som helst!

KL

Jag har nästan tappat intresset, hur kul är det att se vuxna nybörjare få ridlektion? När noll typ. Och stackars Thosey ska vi inte tala om, en massa ryck och slit bara och de visade med alla tydlighet att träningen inte funkat något vidare utan hästen håller på som förr när den får chansen.

Det är synd om Thosey som från början fått lägga sig till med det där beteendet och än mer synd om honom som ska behöva tuktas så där för att sen komma tillbaka till människor som inte kommer kunna följa upp ändå...... :crazy:

Jag håller med dom sistnämda här. Hur roligt är det att se föräldrarna rida? Och allt detta tjat om hemlängtan??

Tycker det bara blir rörigare och rörigare. En halvtimme räcker inte utan det skulle vara 1 timme.

Ponnyakuten som koncept blir nog mer och mer upplöst tror jag. Nu verkar det mestadels vara "Tobbes Ridläger" fast mer och mer utan Tobbe :p

Edit: apropå "Tobbes ridläger" - någon som har anmält sig till Tobbe Camp i sommar? :D

Senast ändrad:

kl
Fast att föräldrarna faktiskt får pröva på lite att rida och får lära sig problemlösningarna, det är ju otroligt viktigt för att det ska fungera sen i vardagen. Väldigt få av föräldrarna om ens någon som verkar ha någon koll på vad någon av hästarna gör.

Bra att programet visar att det är viktigt att föräldrarna också kan rå på hästarna. Dock kanske ridningen var lite onödig att filma och visa, det är väl främst hanteringen dom behöver lära sig.

kl
Angående Tobbe Camp, vad finns det för problem som man kan lösa på 4 dagar, värt 15000kr? Det måste ju finnas en viss garanti att man får det man vill ha känns det som. Känns som en väldigt kort tid också att liksom lösa ett problem på. Uppenbart har det kommit in många anmälningar så det finns ju uppenbart desperat folk som är beredda att betala för det där.

Fast Tobbe Camp är ju inte bara till för problemlösning?

"Ett kreativt träningsläger för dig med
verkliga visioner och med viljan att utvecklas tillsammans med
din ponny eller häst"

*kl* Tycker det är bra att Thosey verkligen sätts på plats! Men kan ju hålla med om att lastträningen inte såg speciellt kul ut...

Utifrån hästvärlden är det dyrt, men ser man på vad kurser kostar i näringslivet är det rena fyndet.

Ponnyakuten som koncept blir nog mer och mer upplöst tror jag. Nu verkar det mestadels vara "Tobbes Ridläger" fast mer och mer utan Tobbe :p

Edit: apropå "Tobbes ridläger" - någon som har anmält sig till Tobbe Camp i sommar? :D

Fy så dyrt det var! Eller vad kostar det att åka på ridläger nuförtiden?

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve