Ponny till dottern...

Sv: Ponny till dottern...

som jag sa tidigare så tkr jag de e fel överhuvudtaget när hästar rids av många olika ryttare och ska de då behöva göra de även när de e gamla.

Jag är fel person o prata om de här med jag gillar inte ridskola och har sett många dåliga ridskolor där hästarna rids fel och ungarna lär sig på fel sätt.

Du tkr som du tkr och jag som jag tkr o längre än så kommer vi inte.

Håller till 100% med dig om storleken!
Barnet ska ha en ponny i rätt srorlek för att få ut maximalt av sitt "hästande"... dessutom är det inte lika hög fallhöjd :crazy:
Tråkigt att du har dålig erfarenhet av unghästar, här är det tvärt om!
Min dotter är nio år och rider B-ponny. Vi har resonerat mycket kring hur vi ska göra för att gå över till D när hon blir 13-14 år och hon vill ha en unghäst, gärna ett föl, så hon kan forma den själv.
Jag har förklarat att antingen börjar vi spara nu så hon kan köpa en bra ponny när det är dags, annars köper vi ett föl nu som får stå på tillväxt och utbildning hos oss... och hon vill ha ett föl. Hon är så lycklig över det som hon och familjen tillsammans med tränarna åstadkommit med hennes B-ponny det senaste året...
Allt är relativt, hur mycket tid och engagemang man har att ge sin ponny... vill man ha en färdig individ eller någon att utvecklas tillsammans med...? Hur stor kunskap finns hos de vuxna och hur stora resurser vill man lägga på tränig och tid?

Absolut, visst klan man få det att fungera, men då krävs det ju, som du säger oftast en enorm kunskap, och ett stort engagemang från de vuxna i familjen också.

Och som andra,tredje ponny tror jag betydligt mer på det, än som första läromästare...Det optimala är ju att ha en stadig ,trygg ponny där barnete kan lära sig hur det känns när en ponny tex arbetar i rätt form, hur det känns när en ponny kan sträcka ut i kontrollerad ökad trav osv... och vid sidan om den kanske sedan ha ngn mera orutinerad ponny. Men alla har ju inte den möjligheten tyvärr...

Kanske du känner någon du litar på som bor neröver och som kan provrida ponnyerna åt er och ge åtminstonde 1 omdöme?

Jag står själv i samma sits men funderar kring c-ponny. Svårt... Men det svåraste tycker jag är att man har en B själv som man INTE vill sälja. Alla säger att ny ponny behövs för att komma vidare i utbildningen (samt storleksmässigt) men vi ÄLSKAR ju vår lilla skit. Ha två är för oss lite dyrt just nu.:(

Det där är också ett beslut som man , redan när man "drar in" sina barn i ponnyvärlden - måst ebli tillfreds med.
Man måste ju byta hästar några gånger genom årens lopp, om man vill att barnen ska utvecklas på ett bra sätt.

MEN om det ändå känns omöjlöigt, går det inte att låna ut B-ponnyn på foder under lång tid?

MEN om det ändå känns omöjlöigt, går det inte att låna ut B-ponnyn på foder under lång tid?

Visst skulle det gå men jag jobbar på att övertala min sambo att vi faktiskt har råd. Det har vi om vi prioriterar samt att vi snart har liten ny ryttare i familjen också. Ponny är go och glad och väldigt aktiv. Skulle den behöva vara kvar som enbart sällskap skulle den nog bli olycklig. Dessutom aktiverar jag den gärna själv dock ej genom ridning då. Det är så kul att träna den lös i paddock. Den lyder matte helt så länge inte lillmatte synts till. DÅ blir jag övergiven för att ridas är ju kulare.

Nu har vi kollat på den 5-åriga val och "The grand old lady" och naturligtvis så föll jag för den snygge valacken men dottern är efter provridningen helt såld på den 18åriga donnan.. Jag måste ju erkänna att stoet passade dottern perfekt! Hon var maximalt följsam, lättstyrd och svarade direkt på skänkeln och var fullständigt cool trots allehanda aktivitet runt om.. Sen såg hon ju inte mycket ut för världen då, lång kropp och stor skalle men fina och rättställda ben hade hon ju iaf...:p
Men som sagt, dottern är helt förälskad i henne, har aldrig hört henne så lyrisk förr...:)
Så nu sitter jag och velar på om jag ska köpa henne ändå... Känns som att dottern skulle kunna rida som hon vill på den där ponnyn och det kanske är värt en del trots allt...:p

Du har en mycket klok dotter.

det var just det där jag pratade om innan, att barnen ska få möjligheten att KÄNNA hur det känns när en häst arbetar rätt - det är det dom ska lära sig rida på...för att sedan kunna ta med sig känslan till yngre, mindre utbildade hästar...

Ojaa, den gamla damen var så mycket bättre än den bästa ridskolehästen som hon brukar rida, har hon berättat i flera timmar...
Ja sen var det ju faktiskt en sak till som jag tänkte på när jag såg detta sto och det var att folk och barn kunde kuta runt henne hur som helst utan att hon brydde sig och det är ju en sak som också måste funka bra då jag har två barn under 2,5 år..

Men hon var f-n inte bildskön på en fläck!!!:cool:

Du tror inte att man gör bort sig om man köper en så gammal häst alltså?:confused:
För mig känns detta så bakochfram så det är inte sant...(föl och unghästfanatikern jag):eek:

Ojaa, den gamla damen var så mycket bättre än den bästa ridskolehästen som hon brukar rida, har hon berättat i flera timmar...
Ja sen var det ju faktiskt en sak till som jag tänkte på när jag såg detta sto och det var att folk och barn kunde kuta runt henne hur som helst utan att hon brydde sig och det är ju en sak som också måste funka bra då jag har två barn under 2,5 år..

Men hon var f-n inte bildskön på en fläck!!!:cool:

Du tror inte att man gör bort sig om man köper en så gammal häst alltså?:confused:
För mig känns detta så bakochfram så det är inte sant...(föl och unghästfanatikern jag):eek:

Hur länge har hon gått på ridskola?
Hur hårt?
Vet du vilka skador hon ev haft under denna tid?

Jag instämmer i att kemin måste stämma, och att barn ska ha läromästare, men vill bara fälla in en ny synvinkel som handlar om skador. Ofta (inte överallt) går ridskolehästar hårt, vissa går på ridskola i över 10 år och oftast har man inte samma lyhördhet eller möjlighet att snabbt upptäcka skador som när man är en ägare och en häst. De kanske heller inte får så omväxlande träning och rids utav mestadels nybörjare. Du vill inte köpa på dig problem. I mina ögon påminner ridskolehästköp lite om travare-köp, man får vara beredd på en lång omskolningstid, att psyket kan ändras när livet ställs om rejält och att de kan ha dragit på sig skador i sitt förra, hårda liv.

Men om allt känns rätt och ni gör en grundlig veterinärbesiktning på klinik med röntgen, kan det säkert bli toppen också! Har ponnyn varit poppis på ridskolan kan ju hon ha det perfekta psyket för din dotter och gud vad roligt för ponnyn med ett härligt "halv-pensionär-liv" hos er!

Lycka till!

Hon har bara gått på den här ridskolan i drygt 1 år och trivs tydligen inte med det, vet inte vad hon gjort innan dock.. De tror att hon är van en betydligt lugnare tillvaro med mindre folk och hästar omkring sig..
Det är en mycket liten ridskola så det är nog inte tal om några förslitningsskador därifrån iaf... Mer än i öronen på ponnyn då kanske..??:angel:

Hon har bara gått på den här ridskolan i drygt 1 år och trivs tydligen inte med det, vet inte vad hon gjort innan dock.. De tror att hon är van en betydligt lugnare tillvaro med mindre folk och hästar omkring sig..
Det är en mycket liten ridskola så det är nog inte tal om några förslitningsskador därifrån iaf... Mer än i öronen på ponnyn då kanske..??:angel:

haha, ja då får ni vara tysta ett par veckor i början så läker hon nog snabbt ;)

Jamen dåså, då är det ju inte så farligt.
Kan ni få ha henne på prov?
Är ju kanonviktigt att dottern din älskar sin häst, för trots allt är det ju mycket slit och jobb med dem också :)

Just det där med att kunna vara trygg med ponnyn, att kunna sadla och borsta själv utan hjälp(o utan att mamma dör av en hjärtattack:devil:) är nog så viktigt.

Det enda jag tycker du bör fråga vidare om är HUR mkt hon går i lektioner,,,inte för förslitningarnas skull, utan för att vissa sävliga, snälla ponnyer visar sig vara rena krutdurkarna när de inte rids två-tre ggr/dag, utan ska klara av sin motion med ett barn 4-6 ggr i veckan...

Men det som finns sååååååå många trevliga ponnyer i lagom ålder!
Om ni bestämmer er för att inte ta stoet på 18 år (som enligt mig låter lite för gammalt, runt 13-15 är bättre)

Vad får den kosta som max? Hittade några relativt billiga som säkert skulle passa, speciellt om din dotter vill ta sig framåt i ridningen:

Russvalack, 10 år.
Charmig B-ponny Läromästare/tävlingsponny med inriktning mot dressyr. Tävlad upp till LA:1 med vinster och placeringar. Tävlad i hoppning LD,LC gör det jättebra men kan busa till det ibland. Snäll i all hantering sko, lasta,klippa, mm. Gillar att rida ut i skogen. All utrustning medföljer.
25.000:-

B-ponny Valack, 13 år.

Nu är tyvärr vår ögonsten Nicke till salu p.g.a vår dotter håller på att växa ur honom. Tagit vår dotter från clear rounder (hopp) upp till reg. L:B, på mindre än ett år. Snäll att sko, lasta, klippa och duscha. Ring för mer info, Maria. Film kan skickas vid intresse.
L:A hopp L:A dressyr deb fältt med föregående ryttare
28.000:-

B-ponny Valack, 9 år
Coccos är en riktig första ponny. Han är en supermysig ponny som vem som helst kan hantera och gör absolut inget dumt. Inga problem att varken sko, lasta eller klippa duscha. Från ryggen är han en pigg ponny men inte het. Han har inga olater för sig som bockning eller sånt. Det är inga problem att rida ut själv på honom och han är trafiksäker. Han rids idag av en 11 årig tjej som tävlat och tränat honom regelbundet. Coccos är en riktig kompis som ställer upp på allt. Han är chippad har pass
LB hoppning och riden/tränad i dressyr
30.000:-

B-ponny valack, 15 år:
newforest e. Skogs Max 129,5 cm med pass. Super snäll med allt. Gått div 2 hopp med fem olika ryttare. tävlat i år i LD och LC. startad i LB. Vi har haft honom i 8 år. Finns i Huskvarna. Sadel och träns mm medföljer
20.000:-

Tycker alla de här ponnyerna lät trevliga och såg även trevliga ut.
alla annonser hittade jag på olika annonssidor.

Men, snälla du, gå på vad din dotter tycker. Det är ju hon som ska rida hästen. Denna häst kan du säkert lita på i alla väder. Strunt samma om hon inte är så vacker. Det viktigaste är väl att dottern och dina mindre barn är trygga;).

Om i övrigt frisk, det 18-åriga stoet. Din dotter kommer att ha vuxit ur henne om ca 4 år och då är hon 22 år. Är hon frisk så kan hon bli betydligt äldre än så och även en 5-åring kan bli sjuk och behöva avlivas, så att den är ung är ingen garanti heller.
Min dotter hade vuxit ur sin B-ponny vid 12 års ålder och då gick hon över till D-ponny.
Betäcka??? skulle ni inte ha den att rida på? Jag hade iaf inte betäckt henne om hon inte varit i avel innan.

Detta är några av de som jag har fastnat för men de är ju så långt borta....:(

Skäck sto
Jättesnäll nybörjar ponny söker ny ryttare, välutbildad, tävlad. welsh mountain korsning, ca 126 cm mkh, pass, chippad, vaccinerad, tävli.lic. Vet bes. Augusti 07. Endast till mkt gott långvarit hem. Vuxna mailar. Lånas EJ ut
Pris 22 000 kr

ridskola? 1: ponny?
B-ponny sto, ca 125 cm i mkh, imp Tyskland, snygg ridponnymodell! Söt ponny som har egen motor utan att bli het eller stark, passar därför de mindre ryttarna. Rör sig trevligt och hoppar med godteknik. Passar perfekt till ridskola/1:a ponny, men även familj med intresse för tävling. Aldrig varit halt eller skadad.
Pris 22 000 kr

sto 11 år 128 cm sv ,ridponny
hopp,fälttävlan ,ridskola kan passa till det mesta.
framåt ej het viktbärande
en mkt snäll ponny
lätt lasta mm
hoppar med mkt bra teknik alla typer av hinder finns mkt kap tävlad cleround tom lc
rör sig trevligt
pass vaccinerad
Pris: 18 000:-

Sen kan jag alldeles för lite om ponnier men har fått för mig att russ kan vara lite sega och tjuriga.. :confused:
Sen är jag ju inte bara unghästfanatisk utan jag vill ju helst ha ston, bla just för att kunna ta föl om det visar sig vara ett trevligt sto.. (Alltid kul att ha hästar som man själv född upp..:angel:)

Men, snälla du, gå på vad din dotter tycker. Det är ju hon som ska rida hästen. Denna häst kan du säkert lita på i alla väder. Strunt samma om hon inte är så vacker. Det viktigaste är väl att dottern och dina mindre barn är trygga;).
Är ungefär så min kompis också säjer... Att det viktigaste måste väl vara att dottern och de små ska kunna rida och vara trygga med ponnyn. Jag har ju mina egna hästar att titta på och hålla på med och de har jag ju fått välja själv...:angel:

Är ungefär så min kompis också säjer... Att det viktigaste måste väl vara att dottern och de små ska kunna rida och vara trygga med ponnyn. Jag har ju mina egna hästar att titta på och hålla på med och de har jag ju fått välja själv...:angel:[/QUOTInte nog med att du begåvats med en klok dotter... du har en lika klok kompis!:bow:gratulerar (o hoppas du lyssnar på dom)

Ja, och vad jag förstått så väljer du dina hästar efter din känsla, eller hur? Varför inte låta dottern göra detsamma?
jag har alltid valt efter känslan jag fått för hästen och det har ALLTID fallit väl ut.
Tänk också på det, att om du köper en ponny som dottern inte vill ha, vad är det då som säger att hon fortsättningsvis kommer att tycka att det är roligt. Hon kanske bara går och trånar efter SIN ponny som hon inte fick.:crazy:
Bry dig inte om hur hästen ser ut, titta på hur dottern ser ut när hon är tillsammans med hästen!!
Är det en superponny i alla andra delar förutom just stort huvud och lång rygg och du vill ta fram en påläggskalv, så får du väl leta efter en hingst som kan kompensera detta, (inte riktigt rätt sätt att bedriva avel, men ibland går psyket före). Varför inte en arab? Kortare rygg, ädelt huvud, blir ofta toppen ponnyer.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 256
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud