Ponny tävlingssele

Sv: Ponny tävlingssele

Tack så mkt! :o É lite kär i mitt lilla russ... :love: Men mitt andra hjärta blöder för araber :) fast just nu har jag inte råd el tid med mer än min lilla "Snoffa"... :crazy:

är det stor skillnad mellan finselen från Ideal Harness och maratonselen från Ideal Harness. Ska köpa en sele till min shettis och maratonselen finns bara som cs och fs.

Skulla skrev:
är det stor skillnad mellan finselen från Ideal Harness och maratonselen från Ideal Harness. Ska köpa en sele till min shettis och maratonselen finns bara som cs och fs.

Har inte klämt på Ideals Marathonsele men påstår nog att det räcker gott med finselen till din shettis. De andra i stallet där jag står har alla hållit sig till den sk finselen. B's har ju dessutom öppet köp så känner du dig inte nöjd när du väl fått den kan du ju alltid skicka tillbaka den. :) Som du ser på bilderna ovan så är även finselen ganska rejäl och med en ordentlig baksele...

Lycka till!

//M

Har läst igenom allt och måste säga att man har lärt sig en hel del. tack för en väldigt bra tråd och väldigt bra förklaringar och bilder.. :bow: :D

Maratonselen är grövre men till en shettis tror jag du klarar dig bra med finselen!!

Snoffan_03 skrev:
Vad det gäller storlek så provade vi min ponny stl på en islänning som jag tror var ca 135-138 nånstans och då räckte inte gjorden runt. Så Jenny, jag skulle ta en cob om jag var du.

//M

Ruskar liv i en gammal tråd då jag funderar lite på storlekar på just denna sele.
Har en rejäl russmadam, 128 i mkh, som jag provade en bekants De luxe-sele i cob-storlek på. Däckeln blev bra i storlek men övriga delar kunde gärna varit mindre. Hennes bröstomfång är knappt 165 cm, skulle ponny-strl räcka runt lilla maggen? Hur stort är ditt russ?

Fiona skrev:
Ruskar liv i en gammal tråd då jag funderar lite på storlekar på just denna sele.
Har en rejäl russmadam, 128 i mkh, som jag provade en bekants De luxe-sele i cob-storlek på. Däckeln blev bra i storlek men övriga delar kunde gärna varit mindre. Hennes bröstomfång är knappt 165 cm, skulle ponny-strl räcka runt lilla maggen? Hur stort är ditt russ?

Vet inte vad bröstomfånget är på min dam men hon är närmare 128 i mkh hon oxå och det finns hål över trots att jag har både körschabrak och ett tjockt selunderlägg under magen (hon får lätt skav). Jag har ponnystl på min De Luxe... Tror att det funkar bra med ponny även för dig och som sagt, du har ju möjlighet att byta om det blir fel... :)

//M

CrazyMia skrev:
Har läst igenom allt och måste säga att man har lärt sig en hel del. tack för en väldigt bra tråd och väldigt bra förklaringar och bilder.. :bow: :D

Kul att höra att fler lär sig nya saker! :) Tycker att det trillar in nytt i huv'et varje dag å det tar aldrig slut... Men roligt är det!! :D

//M

OK, kanske vågar testa ponny-strl då. Provade en Willab-sele i strl ponny och allt satt som en smäck utom däckeln som inte var i närheten av att nå runt, saknades en decimeter mellan änden på gjorden och spännet :o (får lite associationer till egna övningar i provhytter :D ). Då är hon ändå inte tjock men rätt rejält byggd.
Kanske man kan beställa cob-däckel till ponnysele om det inte passar, får väl kolla det.

Så här skriver Rognlien Nor-Pol Import om storlekarna på Ideal selarna:

Hvilken størrelse trenger jeg på Ideal seletøy.

Omkretsen måler man rundt der saletten skal ligge. Husk at omkretsen er viktigere enn høyden på hesten. Er dere usikre så ring eller send en e-mail.Kjøper dere en sele der noen deler er for små eller store så send de i retur og vi sender nye som passer.

Mini Shetland Under 90 cm høyde.

Shetland og Welsh kategori A + høyde 90-120 cm. Omkrets 115-155cm.Kategori 4.

Pony.Kategori B.C. Omkrets 125-170 cm.Kategori 2 og 3.

Cob.Fjordhest Kategori D Pony.Omkrets 150-200 cm.Kategori 1.

Full. 158-175 cm høyde på hest.Omkrets 170-220 cm.

Shire. Omkrets 185-230 cm.

Som du ser så rekommendras cob stl till D-ponny & typ fjordhäst så du kan nog lugnt beställa ponny till din... :D

//M

Snoffan_03 skrev:
Har en Ideal sele (De Luxe) från Börjes till mitt russ (just nu ca 125 cm). Ville dock ha den bruna så det tog några veckor extra att få hem den. Är helt OK med denna färg på mitt djur (annan tråd) tycker jag. :)

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmFujPi9_PSBUMy6UB3nWC8LE6-GpoFQ1QQ3HTk8WOr27ciGp3KHUjm3H58fhWVKmJ3TRjwFuZr-3S4BmIOdIolrvLC9EiYyIoCMsJTYzMIclQ

Jag är vädigt nöjd med den selen och i vårt stall har vi väl 4 st Ideal selar från mini till cob storlek.

Det enda är att jag tyckte att öglan där skakeln vilar är lite väl tilltagen för min vagn (Roslagsvagnen) och jag var rädd att den kanske skulle kunna hoppa ur öglan då det inte är en "sluten" skakelögla på min vagn... Hmm... Undra om du förstår hur jag menar? Lösningen på det blev iaf (eftersom man é gammal ponnytravkusk:) ) gummiremmen som man fäster slaggjorden med, den har jag lagt i en 8 runt skakelhållaren. Ska ju iofs inte kunna hända att den hoppar ur om man har rätt förhållande mellan dragläder resp baksele men det känns iaf tryggare att ha gummirremmen på plats. Fö är det snabbkoppling på skakelhållarna och löstagbara dragläder. Jag har gjort egna snabbkopplingar mellan dragläder och svängel.

Försöker få med lite bilder på detta och på huvudbilden kan du kanske se på den vänstra (hästens) hållaren hur stor den är. På halvkropps bilden ser du hur jag gjort med remmen. På helkropps bilden ser du ju hur selen ser ut! :) (Tränaren springer bakom...)

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmG-Y9Hzm6DZci-hlSj73zNhGKrHKqye1qeNVxYEnIs621SCwqiQVNKGZhsE0Jq0XCXOBxJAov0rjAKzfarnyFx2xOQ8rqT5KDP2O7dRv-q3pw

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmFvGuJew4LpMPvp6K35-pYhoGn7Kbb-aVR-tVkr2E_wYvee_2FSkDJp2QfPfgYuoxJM_LmMB4OYMYNCpG3wj2s-I6D8nIM8IeBWr4LBoOba-A

De två huvudbilderna är från i våras straxt innan betet, då vi hade henne för vagnen för ca 4:e ggn och helbilden är från mitten på okt i höst. Damen ifråga är bara 2,5 år å det känns som en EVIGHET innan vi får börja tävla...

Hoppas att detta hjälper dig ngt i din jakt på ny sele...

//M

Vad kostade selen?

Snoffan_03 skrev:
Kommer inte ihåg exakt vad jag gav för den men nu ligger den på 5350kr i ponnystorlek.

//M

Okej, drömma kan man ju alltid göra ^^ :rofl: :love:

Vad är det för fel på lädret i ideal selen?? Dåligt?? :eek:
Om den legat på tex lagret länge innan försäljning kanske lädret inte känns lika bra som en nytillverkad/välsmord sele??

Vad hände med ponnyn du hade tänkt tävla med??
Tänker du köra par? :)
Nån tävling finns det väl? Om inte större så mindre kanske :D

/Lisa

_L_ skrev:
Vad är det för fel på lädret i ideal selen?? Dåligt?? :eek:
Om den legat på tex lagret länge innan försäljning kanske lädret inte känns lika bra som en nytillverkad/välsmord sele??
:o Bortskämd med lädret i Tärnsjösele :o
Nä men Imperials kändes trevligare i grunden än Ideal.
Ideal selen har jag försökt ha rejäl smörjningar av utan resultat,
men den behöver väl användas mer misstänker jag. :angel:

Min Idealsele är faktiskt fin i lädret, har smörjt den en gång (enda gången) och den är inte torr eller plastig nånstans. Behövs ju användas mer än 4 gånger såklart för att alla stroppar ska bli mjuka men jag är jätenöjd med den selen för de pengarna.
Imperiallädret är ju bättre, men kostar några tusenlappar mer oxå...

Jag flyttade till Stockholm, det hände. Så Twille är kvar i Umeå och är hopponny 100% nu.
I stockholm finns inte en enda tävling förutom lagserien och den blev inställd pga för få anmälningar enligt distriktgrenledaren. Ska antagligen bli medlem i Johannesbergskuskarna, samma som miamiamia mfl för att få chansen att träna i klubbregi, men tävla, det gör man i Skåne eller Västerbotten/Umeå. Det finns tydligen många kuskar i 08 regionen, men ingen som har tid att vara tävlingsledare/funktionär-alltså blir det inga tävlingar heller enligt distriktsgrenledaren. Jag får väl engagera mig.. :)

Påtänkta tävlingshästar är nordsvensken och så finns det en fin tinker som är körd, men nu går med föl. Hoppas jag får nån "användning" av dem.

snigelfarmor skrev:
Påtänkta tävlingshästar är nordsvensken och så finns det en fin tinker som är körd, men nu går med föl. Hoppas jag får nån "användning" av dem.
Är inte det "skithästar" ? :angel: ;)
(syftar till en tidigare tråd)

fy vad trött jag blir på långsinta människor som minns saker bara för att kasta dem på folk. syftar inte helt på skogstomten nu..

dessutom använde jag nog ordet skrutthästar. Skrutthästarna ser vi inte på sm o vm, och det är inte heller min mening med dessa två. Skrutthästarna är det jättekul att se på tävling, men jag tror knappast man köper en sån för att satsa på vm.
Själv har jag nästan bara haft skrutthästar och är jäkligt stolt över det. Syftet med mitt inlägg om skrutthästar var hur vi skulle få in mer kvalificerat utbildat halvblods-blod inom körningen. De andra kommer alltid att finnas. Fråga vilka elitkuskar som helst hur svårt det är att få köpa och hitta välutbildade halvblodstyper för att sätta dem i ett spann.
Men man minns det man vill..själv gillar jag att minnas positiva saker om folk.

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Islandshäst Hej, Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Flaekja
·
M
Körning Är totalt novis på detta med körning , men har just skaffat en ponny till barnen som är inkörd, så att även jag har "nytta" av henne :)...
Svar
5
· Visningar
1 230
Senast: mummlan
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka