Sv: Ponny tävlingssele
Fin sele.. Och hästen är ju urgullig!
Fin sele.. Och hästen är ju urgullig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulla skrev:är det stor skillnad mellan finselen från Ideal Harness och maratonselen från Ideal Harness. Ska köpa en sele till min shettis och maratonselen finns bara som cs och fs.
Snoffan_03 skrev:Vad det gäller storlek så provade vi min ponny stl på en islänning som jag tror var ca 135-138 nånstans och då räckte inte gjorden runt. Så Jenny, jag skulle ta en cob om jag var du.
//M
Fiona skrev:Ruskar liv i en gammal tråd då jag funderar lite på storlekar på just denna sele.
Har en rejäl russmadam, 128 i mkh, som jag provade en bekants De luxe-sele i cob-storlek på. Däckeln blev bra i storlek men övriga delar kunde gärna varit mindre. Hennes bröstomfång är knappt 165 cm, skulle ponny-strl räcka runt lilla maggen? Hur stort är ditt russ?
CrazyMia skrev:Har läst igenom allt och måste säga att man har lärt sig en hel del. tack för en väldigt bra tråd och väldigt bra förklaringar och bilder..
Snoffan_03 skrev:Har en Ideal sele (De Luxe) från Börjes till mitt russ (just nu ca 125 cm). Ville dock ha den bruna så det tog några veckor extra att få hem den. Är helt OK med denna färg på mitt djur (annan tråd) tycker jag.
Jag är vädigt nöjd med den selen och i vårt stall har vi väl 4 st Ideal selar från mini till cob storlek.
Det enda är att jag tyckte att öglan där skakeln vilar är lite väl tilltagen för min vagn (Roslagsvagnen) och jag var rädd att den kanske skulle kunna hoppa ur öglan då det inte är en "sluten" skakelögla på min vagn... Hmm... Undra om du förstår hur jag menar? Lösningen på det blev iaf (eftersom man é gammal ponnytravkusk ) gummiremmen som man fäster slaggjorden med, den har jag lagt i en 8 runt skakelhållaren. Ska ju iofs inte kunna hända att den hoppar ur om man har rätt förhållande mellan dragläder resp baksele men det känns iaf tryggare att ha gummirremmen på plats. Fö är det snabbkoppling på skakelhållarna och löstagbara dragläder. Jag har gjort egna snabbkopplingar mellan dragläder och svängel.
Försöker få med lite bilder på detta och på huvudbilden kan du kanske se på den vänstra (hästens) hållaren hur stor den är. På halvkropps bilden ser du hur jag gjort med remmen. På helkropps bilden ser du ju hur selen ser ut! (Tränaren springer bakom...)
De två huvudbilderna är från i våras straxt innan betet, då vi hade henne för vagnen för ca 4:e ggn och helbilden är från mitten på okt i höst. Damen ifråga är bara 2,5 år å det känns som en EVIGHET innan vi får börja tävla...
Hoppas att detta hjälper dig ngt i din jakt på ny sele...
//M
Snoffan_03 skrev:Kommer inte ihåg exakt vad jag gav för den men nu ligger den på 5350kr i ponnystorlek.
//M
Bortskämd med lädret i Tärnsjösele_L_ skrev:Vad är det för fel på lädret i ideal selen?? Dåligt??
Om den legat på tex lagret länge innan försäljning kanske lädret inte känns lika bra som en nytillverkad/välsmord sele??
Är inte det "skithästar" ?snigelfarmor skrev:Påtänkta tävlingshästar är nordsvensken och så finns det en fin tinker som är körd, men nu går med föl. Hoppas jag får nån "användning" av dem.