Ponny tävlingssele

snigelfarmor

Trådstartare
Hej.

Nu när jag nästan skaffat ponny så undrar jag vilka selar ni har som passar på ponnyer?
Han är 142 hög, inte så grov, NF. Relativt bra plats för bröstan, lite platt fram.

Har varit inne på equilex och kikat lite. Någon som har nåt därifrån till sin c-d ponny ?

Säkerhetskopplingar (har glömt vad det heter) till skaklarna är ett måste, likaså 2 remmar till brösta o baksele. Vill helst ha lösa dragläder till bröstan. Max 7500:- Några förslag?
mvh jenny

Sv: Ponny tävlingssele

Jag har också varit lite inne på någon av selarna från equilex men tyckte att bakselarna på de lite billigare varianterna såg klena ut . Har dock inga krav på "tävlingsmaterial" så det kanske får bli en sån i alla fall.
Just nu så lutar nog ändå mest åt att en ideal harness finsele från börjes.
Tyckar att de verkar fina och ideal harness kallar selen för maratonsele på deras hemsida så då måste det vara hyfsat starka grejer i alla fall.Tror dock inte att de har snabbkoppling men det kanske går att fixa om man skulle behöva sen.

Jag har en "maraton" sele från börjes. Jag tycker den är toppen, har inte haft den så länge men lädret verkar bra och den passar jättebra på min C-ponny.

//Ella

Ella-82 skrev:
Jag har en "maraton" sele från börjes. Jag tycker den är toppen, har inte haft den så länge men lädret verkar bra och den passar jättebra på min C-ponny.

//Ella

Nån som har bilder på en ponny med börjes selar?

Finns det något ni hade önskat mera på selen?
Jag kikade på ideal idag och det är svårt att veta hur den ser ut på ponny, när deras bilder visar 170 cm halvblod :)

/jenny

Har en Ideal sele (De Luxe) från Börjes till mitt russ (just nu ca 125 cm). Ville dock ha den bruna så det tog några veckor extra att få hem den. Är helt OK med denna färg på mitt djur (annan tråd) tycker jag. :)

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmFujPi9_PSBUMy6UB3nWC8LE6-GpoFQ1QQ3HTk8WOr27ciGp3KHUjm3H58fhWVKmJ3TRjwFuZr-3S4BmIOdIolrvLC9EiYyIoCMsJTYzMIclQ

Jag är vädigt nöjd med den selen och i vårt stall har vi väl 4 st Ideal selar från mini till cob storlek.

Det enda är att jag tyckte att öglan där skakeln vilar är lite väl tilltagen för min vagn (Roslagsvagnen) och jag var rädd att den kanske skulle kunna hoppa ur öglan då det inte är en "sluten" skakelögla på min vagn... Hmm... Undra om du förstår hur jag menar? Lösningen på det blev iaf (eftersom man é gammal ponnytravkusk:) ) gummiremmen som man fäster slaggjorden med, den har jag lagt i en 8 runt skakelhållaren. Ska ju iofs inte kunna hända att den hoppar ur om man har rätt förhållande mellan dragläder resp baksele men det känns iaf tryggare att ha gummirremmen på plats. Fö är det snabbkoppling på skakelhållarna och löstagbara dragläder. Jag har gjort egna snabbkopplingar mellan dragläder och svängel.

Försöker få med lite bilder på detta och på huvudbilden kan du kanske se på den vänstra (hästens) hållaren hur stor den är. På halvkropps bilden ser du hur jag gjort med remmen. På helkropps bilden ser du ju hur selen ser ut! :) (Tränaren springer bakom...)

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmG-Y9Hzm6DZci-hlSj73zNhGKrHKqye1qeNVxYEnIs621SCwqiQVNKGZhsE0Jq0XCXOBxJAov0rjAKzfarnyFx2xOQ8rqT5KDP2O7dRv-q3pw

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmFvGuJew4LpMPvp6K35-pYhoGn7Kbb-aVR-tVkr2E_wYvee_2FSkDJp2QfPfgYuoxJM_LmMB4OYMYNCpG3wj2s-I6D8nIM8IeBWr4LBoOba-A

De två huvudbilderna är från i våras straxt innan betet, då vi hade henne för vagnen för ca 4:e ggn och helbilden är från mitten på okt i höst. Damen ifråga är bara 2,5 år å det känns som en EVIGHET innan vi får börja tävla...

Hoppas att detta hjälper dig ngt i din jakt på ny sele...

//M

Tackar så himla mycket för dina fina bilder och information!

Den ser väldigt välarbetad ut, selen.

Snabbkopplingarna mellan draglinor o svängel, har du bara satt fast dem i den böjda fyrkantsjärnet på draglinan? Vill ju gärna ha snabbkopplingar oxå.

Vad kostade din sele (om du minns), är den bruna dyrare? Och om det är ponnystrl, kan man ha den på en liten d ponny eller tror du att man måste ha Cob? Jag vill hellre kunna spänna in den till en mindre, än ut den till en stor häst.
Selen jag har nu till mitt vbl är Full, och den är på näst innersta hålet överallt. Ser så klumpigt ut med en massa remmar under magen och på bröstan.
D ponnyn är 142 och ganska smäcker.

Hej!

Mkt fina bilder! :D
Tydliga, fint ekipage och selen är ju fin!
Jag som länge tänkt att brunt i selväg- nej det går inte alls :o :D

Ang. skakelögglorna så tänker tillverkarna kanske stor häst och då har man ju grövre skaklar!
Det är detta som är det stora kruxet med saker åt mindre ponnyer,
selar, grimmor, täcken mm mm mycket är i samma utförande som till stor häst fast det gott kan vara hälften ibland!
Sen finns det ju speciella saker till mindre hästar som är smidiga men då görs ju egen tillverkning av just den varan och gör att det kan bli dyrt istället - fast saken i själva verket är mindre!
T.ex. En sak som passar ponny har samma tjocklek som till stor häst = klumpigt!
Det är den uppfattningen jag har iaf!
Fast det finns ju fördelar - det blir slitstarkt! ;)

Hur är selen annars, är eller var den stel i lädret?
Sömmarna är dom bra/snygga?
Hur är tömmarna, har hört att tömmar som följer med selar är mer eller mindre skräp??
Skickade du efter din?
Är det samma pris som det i svart?
Hur ser dragline ändarna ut? Återfallslinor?
Om det är nått du kan svara på så är jag mycket tacksam!

Det kanske är skillnad på sånt som det är större åtgång på (brun sele) än sånant som får ligga på lager länge (svart sele)???

Mvh Lisa

Ska försöka svara på era frågor.

De mindre selarna vi har i stallet har helt klart mindre hållare mm än vad jag har (miniselen är grymt sööt! :love: ), cob selen har jag dock inte sett ännu, har inte lyckats vara i stallet samtidigt som hon som har den (hon har precis köpt den).

Jag är inge' proffs och har inte synat en Tärnsjö på nära håll men nog tycker jag att min Ideal sele är snygg å prydlig i detaljer och sömmar. Är oxå nöjd med läderkvalitén så för det priset kan jag verkligen inte klaga på ngt. Fast visst, jag skulle inte gråta om ngn ville kasta en Tärnsjö Novis e dyl efter en. :D Lägger in en bild på selen när den precis är uppackad ur kartongen.

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmFY4WL8-4cB_vDpHeO-FeIh3LRV07M7Yl37ubZQF1OZVyCgt3jyAl_sdPiCSMfLZLQ94y7nMMaV8kp_g9lkbsyrT7N8vNvlB3FYHL8Od_0bNA

Priset för den bruna selen är det samma som för den svarta och för cob ligger det på 5395:- enl B's katalog. Det är längre lev tid på den bruna då de inte har dem på lager. Jag gick in på Ideal Equestrians hemsida (http://www.idealequestrian.com/) och tittade på vad jag ville ha och ringde sedan B's så tog de hem det. Beställde bla körtäcket som var kanon och sitter som smäck på mitt russ! Man kan oxå beställa en del via Ideal Harness egen "Store on the net" (http://www.idealharness.com/), ca 7 dagars lev tid utlovas, vet ej om det stämmer el om det blir billigare.

Jag fick lädertömmar till min sele, men de som beställt två svarta nu i höst fick kombinerade läder/tyg med gummi (för bättre grepp antar jag?). Kan inte säga om de senare är bra el dåliga då jag inte kört med dessa men jag är iaf nöjd med mina.

Vad det gäller storlek så provade vi min ponny stl på en islänning som jag tror var ca 135-138 nånstans och då räckte inte gjorden runt. Så Jenny, jag skulle ta en cob om jag var du.

Ang snabbkopplingen jag gjorde så var det Clas Ohlson som fick bli "offer". Priset vart knappt hundralappen st. Kombinerade en skothake och en rak schackel. Bytte dock ut den medföljande skruven i schakeln då den skruvade ur sig själv och jag satt helt plötsligt ute i skogen med min unghäst och en lösdraglina... Inte kul. Satte dit en skurv + en låsmutter på andra sidan och nu håller det som det ska. Frågade på CO ang hållfastheten på alla delarna innan jag köpte dem, en kedja är ju inte starkare än den svagaste länken. Remmarna till sprinten på skothaken gjorde jag av de extra läderbitarna som selen var paketerad i när den kom, man behöver ju kunna lossa den snabbt om olyckan é framme, och för att för att det skulle "matcha" så klippte jag två remsor från dessa bitar. Draglädret (ändarna) blir lite långa fram vid bröstan och jag fick göra nya hål i lädret eftersom snabbkopplingarna förlängde lädrena ca 1 dm på varja sida samt att de ju eg ska gå runt svängeln.

Här är en närbild på kopplingen:

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmHNKjy7BcRVZyk4234Kx-d33mcXUhHda-k14rbL7gadQHW-vCjtpSCBdSqxzskKYUh6Dr9fLf5ziTSKx7USkYBJzSTC0z2phEclf23-GGScAw

Hoppas att ni fått lite svar på era frågor iaf! :)

//M

Jag har synat Ideals maratonsele på nära håll på en fjording. Mycket snygg sele tyckte jag och ska jag nån gång köpa en bröstsele så lär det nog bli en sådan!:) Bra pris och den såg rejäl ut och fin i lädret. Jag skulle nog också tro att du behöver en storlek cob till en D-ponny.

Hej!

När jag såg att du svarat gjorde jag :banana: och :bump: samt :bow:!
:) :D

Altså jag har letat som en galning efter sådana där "säkerhetshakar" och dom har tydligen olika namn efter användningsområde (fallhake, skothake, säkerhetshake, snabbkoppling)! Och du går bara till Clas Olsson o köper dom där! :p :D

Jo hur är däckeln, det är väl en giggdäckel - kan skakelögglorna röra sig/"sno runt"?
Kan man ta bort skygglapparna?
Hur breda är tömmarna?
Är dom tunga eller klumpiga?

Tack för svar!

Mvh Lisa

Vet inte hur du menar med "sno runt" så jag skickar med en bild igen. :) Eftersom jag använder min svarta gummirem så rör sig ju inte själva skakeln så mkt i just hållaren utan rörelsefriheten styrs ju istället av hur hårt jag spänner den yttre gjorden.

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmE-QGmGW91avLFhPuEtz0zGWFqK64fbyPIeoho7_F0k_7X9eCAG5tr9c8m8Dxl9kB1rbhhfY5DNJmivxHHTSYTBSw138sli5WwGHdUCZCqgvw

Skygglapparna kan man inte ta bort utan att byta ut sidostyckena. El möjligtvis lämna in dem till en sadelmakare som sprättar... :D Nosgrimman är valfri om man vill spänna den som fast el lös beroende på vilket bett man har, syns lite bättre på huvudbilden längre upp.

Tömmarna är ca 18 mm breda men hon som har mini selen har smalare tömmar (jag har ju ponny) så jag antar att de anpassas lite efter storleken på selen?? Jag är iaf jättenöjd med dem och de känns def inte klumpiga/tunga på ngt sätt.

//M

L menar nog Giggdäckel, dör skakelremmen kan röra sig fritt igenom däckeln. Bra när man kör med ena hjulet i diket och skaklarna blir på olika höjd tex. Jag tror inte att ideal har så. Imperial driving har så.

Snoffan, stort tack till dig och dina vackra bilder!

/jenny

Ahha... :idea: Man lär sig nya grejor varje dag! Kanon!:banana:
Ska kolla upp lite närmare hur den ser ut/fungerar så att man vet i framtiden!!

Tack för upplysningen! :)

//M

Jag har en Ideal Harness maraton sele, stl cob till min c-ponny som är 134 cm. Skulle nog kunna ha en stl ponny till honom, men den passar jätte bra och jag har inte behövt göra fler hål. Jag tror oxå att du måste ha stl cob till din D-ponny.

Selen är svart och tömmarna jag fick till är helt i läder, jätte sköna! Selen var lite stel när jag fick den (för en månad sedan). Men nu när jag har använt och smort den så är den smidig. Maratonselen känns riktigt grov och stabil så jag hoppas att den skall hålla länge.

JQCMOQGPQQNRQ.jpg

Här är en bild när min pojkvän provkör Rimbo för första gången, det är i en liten paus på träningen. Jag vet att han inte har hjälm... Men jag har det! Har ännu inga bilder när vi kör ute, så därför är de lite mörka, hoppas ni kan se.

Min tränare sa att jag skulle planera in en tävling i sommar som jag kunde vara med på! Jag blir nervös bara jag tänker på det, men det skall bli kul, även om vi tar maratonhindren i skritt....

//Ella

Oj vad bilden blev liten, har inte riktigt lärt mig det här ännu. Skickar en ny större, hoppas ni ser bättre nu.

//Ella

JQCMOQGPQQNRQ.jpg

Hej!

Ja jag menar giggdäckel :D, där remmen som skakelögglan sitter på, är rörlig, för att kunna anpassa sig efter en enaxlad vagn! Tex om ena hjulet kör ner i en grop, rycker det inte i däckeln på hästen utan remmen "snor runt", altså åker upp på ena sidan o ner på den andra men blir jämt igen då vagnen går rakt.
Det är en sån däckel jag vill undvika då jag kör men tvåaxlad vagn och med lösa skaklar (rör sig var för sig, bara upp o ner) så kan skaklarna hamna i olika höjd med en giggdäckel, har jag hört!

Tack för svar och bilder! :)

Mvh Lisa

Det spelar inte så stor roll om du kör med en giggdäckel till maratonvagn. Det gör nästan alla tävlingskuskar idag, då man vill kunna kombinera selen till flera vagnar. Skakelremmarna glider ganska trögt i däckeln så den lilla förskjutning som kan bli märker inte hästen av om skacklarna sitter i rätt höjd.
/M

Måste vara det samma som en selettdäckel du menar... :idea: Å av min gjord att döma så är det inte en sådan jag har. Såg på stallpolarens sele (inte Ideal) som kan "sno runt" och den gjorden är ju helt lös just för att kunna röra sig. Som sagt, man lär så länge man lever! :banana: Tack för bra information! :)

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Islandshäst Hej, Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Flaekja
·
M
Körning Är totalt novis på detta med körning , men har just skaffat en ponny till barnen som är inkörd, så att även jag har "nytta" av henne :)...
Svar
5
· Visningar
1 230
Senast: mummlan
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 555
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix