Sv: Ponny tävlingssele
Ska försöka svara på era frågor.
De mindre selarna vi har i stallet har helt klart mindre hållare mm än vad jag har (miniselen är grymt sööt!
), cob selen har jag dock inte sett ännu, har inte lyckats vara i stallet samtidigt som hon som har den (hon har precis köpt den).
Jag är inge' proffs och har inte synat en Tärnsjö på nära håll men nog tycker jag att min Ideal sele är snygg å prydlig i detaljer och sömmar. Är oxå nöjd med läderkvalitén så för det priset kan jag verkligen inte klaga på ngt. Fast visst, jag skulle inte gråta om ngn ville kasta en Tärnsjö Novis e dyl efter en.
Lägger in en bild på selen när den precis är uppackad ur kartongen.
Priset för den bruna selen är det samma som för den svarta och för cob ligger det på 5395:- enl B's katalog. Det är längre lev tid på den bruna då de inte har dem på lager. Jag gick in på Ideal Equestrians hemsida (
http://www.idealequestrian.com/) och tittade på vad jag ville ha och ringde sedan B's så tog de hem det. Beställde bla körtäcket som var kanon och sitter som smäck på mitt russ! Man kan oxå beställa en del via Ideal Harness egen "Store on the net" (
http://www.idealharness.com/), ca 7 dagars lev tid utlovas, vet ej om det stämmer el om det blir billigare.
Jag fick lädertömmar till min sele, men de som beställt två svarta nu i höst fick kombinerade läder/tyg med gummi (för bättre grepp antar jag?). Kan inte säga om de senare är bra el dåliga då jag inte kört med dessa men jag är iaf nöjd med mina.
Vad det gäller storlek så provade vi min ponny stl på en islänning som jag tror var ca 135-138 nånstans och då räckte inte gjorden runt. Så Jenny, jag skulle ta en cob om jag var du.
Ang snabbkopplingen jag gjorde så var det Clas Ohlson som fick bli "offer". Priset vart knappt hundralappen st. Kombinerade en skothake och en rak schackel. Bytte dock ut den medföljande skruven i schakeln då den skruvade ur sig själv och jag satt helt plötsligt ute i skogen med min unghäst och en lösdraglina... Inte kul. Satte dit en skurv + en låsmutter på andra sidan och nu håller det som det ska. Frågade på CO ang hållfastheten på alla delarna innan jag köpte dem, en kedja är ju inte starkare än den svagaste länken. Remmarna till sprinten på skothaken gjorde jag av de extra läderbitarna som selen var paketerad i när den kom, man behöver ju kunna lossa den snabbt om olyckan é framme, och för att för att det skulle "matcha" så klippte jag två remsor från dessa bitar. Draglädret (ändarna) blir lite långa fram vid bröstan och jag fick göra nya hål i lädret eftersom snabbkopplingarna förlängde lädrena ca 1 dm på varja sida samt att de ju eg ska gå runt svängeln.
Här är en närbild på kopplingen:
Hoppas att ni fått lite svar på era frågor iaf!
//M