Ponny/Stor häst ?

L

lythien

Jag och min syster ska ev köpa egen häst, men vi funderar på om det är bäst med ponny eller stor häst.
Jag har fyllt 15 i år och har 4 år kvar på ponny, syster fyller 13 och har då 6 år kvar på ponny. Jag är 167 cm, växer inte längre. Syster är kortare och tycker att de flesta storhästar är för stora. Eftersom hästen ska användas till hoppning är det inte så värt att ha en liten häst.
Användningsommrådet kommer vara träning och tävling i mest hoppning men även dressyr.

Min tanke var, eftersom det blir vår första, att köpa en ponny som är tävlad osv som har rutin och senare när ponnyåren är slut köpa en yngre lovande storhäst.

Frågan är då: Tycker ni att ponny eller stor häst verkar mest aktuellt?

Sv: Ponny/Stor häst ?

En stor d-ponny tror jag. Det är bättre om du rider på en häst som är "lite mindre" (jag tror absolut inte du blir för stor på en större d-ponny) än att din syster rider på en häst som hon tycker känns för stor. Jag tycker er tanke om att köpa en rutinerad ponny först verkar smart.

Ponny! Ni båda har många roliga ponny år framför er! (jag ångrar så mycket att jag köpte en häst från början, ponny är så mycket roligare). Dessutom om lillasyster tycker att hästar är för stora så är det inte så mycket att tveka på tycker jag. Du är inte för stor för en d-ponny heller. Låter väldigt smart som du säger att köpa en erfaren ponny först och sen en mer lovande storhäst :) Lycka till!

*skulle vara till trådskaparen*

Tycker att ni ska ha en D-ponny.Du är inte för stor för en sådan och ponnyåren ska man vara rädd om.

Stor häst.
Annars måste ni sälja den tidigare, och det är både synd om ponnyn och synd om er i så fall.

Tack för allas åsikter! Några fler röster/tankar?

Måste, måste man inte. Jag tycker att det är vettigt att köpa en ponny, då en liten storhäst inte är vad de kommer att vilja ha i framtiden.
Den ena flickan kommer ju att vara för liten, och jag vet att jag avskyr att rida för stora hästar :p

Tycker att ni ska ha en D-ponny.Du är inte för stor för en sådan och ponnyåren ska man vara rädd om.

Tycker samma som pinto.....
Jag tycker att ponnyåren é väldigt roliga och jag rider fortfarande ponny även att jag har gått över 30 sträcket....tävlar dock inte pga att jag é lite för gammal men ta vara på dom åren ni kan med ponny....

lycka till och hoppas ni hittar den ponnyn/hästen som passar er :)

Klart ni ska köpa en (D)ponny :)

Din syster är ju fortfarande väldigt ung, och det är ju tråkigt om hon skulle sluta med häst bara för att ni köper en för stor häst.
På 6 år kan det hända mkt. Kanske din syster vill fortsätta rida ponnyn (då kan hon rida som storhäst) eller kanske du vill fortsätta rida ponnyn.
Eftersom du är två år äldre så kommer säkert du hinna skaffa dig en ny egen häst på hennes sista två ponnyår (Om du inte blir överförtjust och vill ha kvar ponnyn :p )

Visst är det bra att tänka på framtiden, men man behöver ju inte överdriva :)
Det kan ju bli så att ni bara om ett år ändrar inriktning och en av er får en annan ponny/häst att rida på, eller att någon av er helt enkelt slutar rida.
Ni är ju båda fortfarande väldigt unga, så vad som helst kan hända innan ni fyller 18(+-) och flyger hemifrån.

Eftersom ni har tävlingsintresse skulle jag absolut satsa på en stor häst och jag tycker även att du till din längd bör ha en stor häst, i annat fall en d-ponny av grov modell (för att svälja lite längd).
Även om ni är lagom för stor d-ponny nu tycker jag att man får tänka lite på ponnyn, synd att den ska behöva flytta runt för att man måste byta upp till större. Lycka till

Köp en större D-ponny! Du är inte förstor och det är mest rättvist för både dig och syrran :)

D-ponny tycker jag! Det beror så klart på hur stor du är i kroppen, men du borde i alla fall inte vara för lång för en större ponny. Jag är lika lång som du och rider en maxad D utan några som helst problem.

Nu vet jag ju inte hur er familjesituation ser ut - det kanske inte alls är aktuellt att i framtiden ha två hästar i hushållet, men OM ni har möjlighet till det senare så kan ju din lillasyster fortsätta rida ponnyn om du vill gå över till storhäst.

Tänker också att det i första hand ska vara roligt att rida och ha hand om sin häst, och om då din lillasyster tycker att det känns lite för stort med stora hästar så är det ju bättre att ha en häst som ni båda kan trivas med. Det vore ju synd om hon skulle gå och känna sig osäker med sin första egna häst menar jag. Bättre då att skaffa en lite mindre kompis som ni båda kan hantera och rida utan att det känns läskigt. Och jag tror säkert att du kan få ut väldigt mycket av och lära dig en massa om ni köper en duktig välutbildad ponny.

Även om ni är lagom för stor d-ponny nu tycker jag att man får tänka lite på ponnyn, synd att den ska behöva flytta runt för att man måste byta upp till större.

Fast dom lär ju inte behöva byta ut ponnyn om de inte växer något enormt mkt.
Och om lillasyster inte växer om storasyster så kan ju åtminstonde hon rida ponnyn i 6 år till (om de ska sälja när de är 18)

Ja, jag läste också texten. Jag tycker ändå att alltför många bara tänker på sig själva och för lite på hästen, även om dom kan tävla ponny ett par år till vore det ju synd att behöva sälja. Men det beror väl på om man sätter hästen eller tävling i första hand, dock kan jag till viss del hålla med om att man inte ska "gå runt i för stora skor".
Alla är olika, men när vi har köpt häst har det varit långsiktiga beslut och inte något som ska vara över inom ett par år.

hmm och hur lång tid ska man se framåt tycker du?I mina ögon så är 6 år ganska lång tid.Sen behöver man ju faktiskt inte sälja ponnyn bara för att man blir 18.Går ju utmärkt att tävla dem bland "stora" hästar.Har själv 3 stycken som gör det pga ryttarens ålder.

Herregud, det lät exakt som om min syster sagt det! ALLT stämmer på oss:eek:

Men jag ("lillasyster") tycker att de verkar bäst med en stor ponny, för det är rätt viktigt att din lillasyster känner sig trygg på hästen :)
Skriv sen om det blev något och vad det blev :D

//Hollister :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar