Ponny/Stor häst ?

Sv: Ponny/Stor häst ?

Ja, sex år en period, men TS är ju femton och har inte alls lika lång tid kvar och vad jag förstår är båda tävlingsintresserade. Vill man tävla sin ponny med stora hästar är det ju jättebra och då är väl en ponny bättre, men vill man inte det är det ju dags att sälja om redan tre år, om nu inte TS gör ett tävlingsuppehåll.

Jag kanske är fel person att diskutera sånt här, för jag är ingen tävlingsmänniska och kommer aldrig att sälja hästarna.

Håller med dej ,jag skulle heller aldrig sälja mina ponnier ,det är därför de får starta bland stora hästar.Inte heller ngn utpräglad tävlingsmänniska men hästarna trivs med att komma ut på banan ibland.

ponny åren är överskattade.. köp en häst från början.

Liten uppdatering: Jag och syster fortsätter argumentera med våra föräldrar, dom ger sig mer och mer!
Just nu är vi mest inne på en ponny som jag känner, stor D (147 cm och högrest).

Ja, precis, det var det jag ville komma till. :) Att inte sälja för sitt egna intresse, men många vill ju tävla med häst i "rätt" kategori för att känna att de har större chans att vinna och byter då hellre upp sig, vilket jag tycker man bör vara försiktig med för det är inte helt lätt att hitta ett nytt bra hem.

Men om jag nu vill ha en läromästare ett par år kan jag vill lika bra ha en i "rätt" kategori? De flesta läromästare är ju ändå ett par år och håller inte för tävling i alla år oavsett om det är ponny eller häst.

Nja skulle väl säga att man har fördel med D-ponny bland stora hästar,de är ju mkt vändbarare.Men nu är det inte därför jag har kvar dem,tävling är bara så att säga lite bonus,de ger så mkt mer varje dag.

Som jag skrev tidigare,tycker def. att ni ska ha en D-ponny.Och de kan visst "hålla" för tävling långt upp i åren.Tänk bara på att kolla hur hög den är eftersom slutmätning kan rivas upp nu för tiden.Inte skoj för dej om det läggs in protest och sen har du en liten stor häst.

Är också lite spänd med slutmätningen med den vi spanat in. Skulle, om vi väljer han, hyra ett år och då hinner han ju slutmätas innan. :)

Kan förtydliga: Läromästare eller den här (7 årig, mycket riden och tävlad ponny).

Då är jag med,om ni har sån tur att ni kan hyra först har ni tur.Brukar säga att det tar minst 6 månader innan man hittar alla knappar.Om det blir den se till att ni skriver ett noga kontrakt bara. Lycka till.

Känner ägaren och vet att de har uthyrning av andra hästar i stallet, så att få hyra honom är nog inga problem.

Ang d-ponny:
En lite äldre välutbildad läromästare med rutin i bagaget är vad jag tycker man bör ha som första häst och speciellt när din syster är så ung. Den kanske är 13-15 år gammal och förhoppningsvis håller den sig frisk och kry så att den kan vara med under bådas ponnyår. När din syster då är 18 är hästen 19-21 år och då är det väl dags för pension ändå kanske..?

De där två åren då din syster fortfarande är i ponnyåldern tror jag inte att det är några som helst problem för dig att hitta en annan häst du kan tävla om tävling är viktigt. Man hinner knyta många kontakter på 4 år med häst, och det är inte säkert ni måste ha två egna hästar för att kunna tävla.

I övrigt så känner jag en familj där man hade 3 hästtokiga döttrar. De var 18, 16 och 12 när de skulle köpa häst och de köpte en välutbildad halvblodsvalack på 155 cm som alla kunde rida trots att ena dottern var jättelång och en annan väldigt liten. Den yngsta sottern tävlade ridskoleponny de första åren de hade hästen och de andra systrarna turades om med den egna.
Han "gick i arv" och alla hann med en tävlingskarriär på honom. Hästen stod kvar hos dem länge, den var 9 år när den köptes och sist jag såg den var det dotter nr 3 som tävlade med den och då var den närmare 20.

Ja, sex år en period, men TS är ju femton och har inte alls lika lång tid kvar och vad jag förstår är båda tävlingsintresserade. Vill man tävla sin ponny med stora hästar är det ju jättebra och då är väl en ponny bättre, men vill man inte det är det ju dags att sälja om redan tre år, om nu inte TS gör ett tävlingsuppehåll.

Jag kanske är fel person att diskutera sånt här, för jag är ingen tävlingsmänniska och kommer aldrig att sälja hästarna.

Fast om 3 år är ts 18 = myndig = får allt köpa en häst själv ;)

Jag tycker personligen det är bättre att sälja en häst än att ha kvar den utan att "använda" den :p

Fast om 3 år är ts 18 = myndig = får allt köpa en häst själv ;)

Jag tycker personligen det är bättre att sälja en häst än att ha kvar den utan att "använda" den :p

Så du tycker det är mer aktuellt med en ponny?

eran fösta tycker jag ska vara d-ponny:D vill man ut och tävla lite tror jag det är roligare med ponny till en början. Jag tycker dom är lättare att lära sig på och man behöver inte hoppa lika högt på tävling.

Ponny helt klart! Ponnyåren är ju de bästa, så satsa på en större d-ponny som alla andra redan har sagt :P Lycka till, ni kommer ha jättekul!

köp en d-ponny, satsa på dina sista ponnyår. Vet flera som köper häst när de skulle passat bättre med ponny, något som många ångrat.
Skulle ni vilja tävla skulle det nog kännas bättre för både dig och din syster att tävla med jämnåriga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar