Ponny som tappar hull

T

Tokmamman

Vi har haft vår ponny nu i drygt 3 månader. Sista månaden tycker jag att hon tappat hull. Hon rids inte mer men det har varit otroligt kallt så jag tror att anledningen ligger där. Hon har inte tappat muskler, bara hull, speciellt bak. Sadeln ligger nu inte heller bra pga detta.

Hon är en liten B-ponny, rids ca 5 dagar i veckan varav 1-2 dagar av en större och duktigare ryttare. All ridning varierad, ridbana ute, i skogen och i ridhus. Hon står 12 h per dag i kuperad hage med kompis.

Då hon kom åt hon 6 kg hö / dag. Jag har ökat till 7,5 kg (ej analyserat) nu då det varit kallt.
Hon får 5 dl betfor (torr), 4 dl havre och 1 dl mineraler.
Ska jag öka havren, byta hö eller ge kraft, fibergi, lusern, eller vad har ni för tips? Vet att det är jättesvårt att säga, men ge de tips ni kan!

Sv: Ponny som tappar hull

Tappar hästen hull, får den för lite energi, den behöver alltså mer energi, eftersom du inte har någon analys vet du ju inte hur mkt hästen får i sig från höt, men det är ju uppenbarligen för lite. Prova att ge olja det har högt energiinnehåll, men är en maxgiva på 0,75-100 g/100 kg häst och utfodringstillfälle och maxdosen per dag är det dubbla!

Hon har 2 vintertäcken ute och hon är regelbundet avmaskad och kollad tänderna på. Just nu bör alla maskar vara stenfrusna efter vi har haft mellan -15 till -25 i snart en månad....
Vilket typ av olja ger man?

Linfröolja är bäst men det går bra med vanlig matolja.Jag tycker du även ska ge henne fri tillgång på hö,är det så kallt så bör dom kunna äta hela tiden om dom vill.

Börja med fri tillgång på hö, iaf ute i hagen när det är så kallt.!

Går hon e ej upp så tillsätt olja. Även Lucerne kan vara bra att ge henne.

Jag är ju själv lite lur på att höet inte har tillräckligt bra näringsvärden, men det är hopplöst att få tag i hö här i norr om man inte ger hösilage. Kan man kompensera detta genom kraftfoder?

Ja, det tycker jag. Själv ger jag gamlingen Krafft Groov för att han ska hålla hullet. Olja är ett mycket bra förslag. Kolla om inte t ex lokalföreningen har någon som är bra på foderrådgivning och kan ge dig lite tips. Jag råkade ut för en som var otroligt bra och gav råd som löste min travarmärrs viktproblem en gång i tiden.

Inte till mig eftersom mina hästar blir sjuka av lucern.:cry:Annars håller jag med dig.

Nu är jag inte helsäker på detta. Men samtidigt så tycker jag att det verkar konstigt om det inte får i sig tillräckligt mkt energi på det den får. Vad är det för ras? ponnyer brukar ju inte vara så otroligt energikrävande precis och energivärdet varierar väl inte hur mkt som helst i grovfoder?
Är du säker på att det är energi som fattas och inte proteiner? Dessutom lär den ju behöva proteiner också om det är ett näringsfattigt foder. Jag hade gett lusern.

Maskarna är väl inte stelfrusna i magen.

Blir alla dina hästar sjuka av lucern? Har hört att det finns hästar som inte tål det men alla låter väl lite konstigt?Vet du varför och på vilket sätt visar det sig?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 835
Senast: Fazeem
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar