Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var läser du hurivida man ska haglompisen vid konstaterad smitta på ena hästen eller ej?
Går bra att ringa SVA och fråga - gratis. Ber man om att bli kopplad till expert på avmaskning häst så blir man det. De svarar även på mail.Var läser du hurivida man ska haglompisen vid konstaterad smitta på ena hästen eller ej?
Jag ser info om att skicka tejpprov och stallsanering. Men inget tydligt om det rekommenderas avmaskning av hagkompisen eller ej.
Blir ju något jobbigt att få återsmitta från en symptomfri häst när man gjort en så omfattande rengöring av stall, rumptvätt osv så jag förstår verkligen frågan.
@Johannna1 om du inte får svar på annat håll brukar det väl finnas en veterinär på Vidilab man kan ringa. Men det samtalet kanske kostar några kronor, vill minnas att det kansle gjorde det.
Ja jag känner att jag helst inte vill avmaska den andra då den inte har några symtom allsBåda gånger jag haft springmask på någon häst (nu senast i våras) så var rekommendationen att bara avmaska den drabbade hästen men hålla koll på de andra.
Jag blev även varnad att springmask kan vara skitsvår att bli av med, men de maskar jag har haft gav sig alla på första försöket och ingen fler häst fick dem.