Ponny med springmask

Johannna1

Trådstartare
Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask
Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska vår andra ponny också som inte verkar vara smittad ?
Vi ska såklart sanera stallet

Var läser du hurivida man ska haglompisen vid konstaterad smitta på ena hästen eller ej?

Jag ser info om att skicka tejpprov och stallsanering. Men inget tydligt om det rekommenderas avmaskning av hagkompisen eller ej.
Blir ju något jobbigt att få återsmitta från en symptomfri häst när man gjort en så omfattande rengöring av stall, rumptvätt osv så jag förstår verkligen frågan.

@Johannna1 om du inte får svar på annat håll brukar det väl finnas en veterinär på Vidilab man kan ringa. Men det samtalet kanske kostar några kronor, vill minnas att det kansle gjorde det.

Var läser du hurivida man ska haglompisen vid konstaterad smitta på ena hästen eller ej?

Jag ser info om att skicka tejpprov och stallsanering. Men inget tydligt om det rekommenderas avmaskning av hagkompisen eller ej.
Blir ju något jobbigt att få återsmitta från en symptomfri häst när man gjort en så omfattande rengöring av stall, rumptvätt osv så jag förstår verkligen frågan.

@Johannna1 om du inte får svar på annat håll brukar det väl finnas en veterinär på Vidilab man kan ringa. Men det samtalet kanske kostar några kronor, vill minnas att det kansle gjorde det.
Går bra att ringa SVA och fråga - gratis. Ber man om att bli kopplad till expert på avmaskning häst så blir man det. De svarar även på mail.

Båda gånger jag haft springmask på någon häst (nu senast i våras) så var rekommendationen att bara avmaska den drabbade hästen men hålla koll på de andra.

Jag blev även varnad att springmask kan vara skitsvår att bli av med, men de maskar jag har haft gav sig alla på första försöket och ingen fler häst fick dem.

Jag avmaskade bara den drabbade och inte hag-/stallkompisen. Rengöringen av boxen var mycket rudimentär då det var mitt i vintern och urebox så det gick inte att rengöra ordentligt. Ingen återsmittning skedde.

Båda gånger jag haft springmask på någon häst (nu senast i våras) så var rekommendationen att bara avmaska den drabbade hästen men hålla koll på de andra.

Jag blev även varnad att springmask kan vara skitsvår att bli av med, men de maskar jag har haft gav sig alla på första försöket och ingen fler häst fick dem.
Ja jag känner att jag helst inte vill avmaska den andra då den inte har några symtom alls

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka