Ponny med springmask

Johannna1

Trådstartare
Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask
Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska vår andra ponny också som inte verkar vara smittad ?
Vi ska såklart sanera stallet

Var läser du hurivida man ska haglompisen vid konstaterad smitta på ena hästen eller ej?

Jag ser info om att skicka tejpprov och stallsanering. Men inget tydligt om det rekommenderas avmaskning av hagkompisen eller ej.
Blir ju något jobbigt att få återsmitta från en symptomfri häst när man gjort en så omfattande rengöring av stall, rumptvätt osv så jag förstår verkligen frågan.

@Johannna1 om du inte får svar på annat håll brukar det väl finnas en veterinär på Vidilab man kan ringa. Men det samtalet kanske kostar några kronor, vill minnas att det kansle gjorde det.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 031
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 397
Senast: Juli0a
·
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 163
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 479
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ytlighet i ett förhållande.
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur