Ponny med kvickdrag, vad göra?

jassica

Trådstartare
I Augusti förra året fick jag överta en 25årig Dponny.

Han har kvickdrag, och får pecnillin mot detta, enligt förra ägaren ska pencillinen ges i fodret de dagar som han låter väldigt i lugnorna.

Hela vintern mådde han jättebra, var bara någon enstaka gång han lät litegrann. Nu på våren var det värre, och enligt förra ägaren är det värst för honom ungefär två veckor innan betet.

Eftersom jag inte ägt honom under sommarhalvåret, hade jag inget annat att gå efter än förra ägarens ord.

Han låter i halsen nästan dagligen, ibland mer och ibland mindre, att det är så konstig sommar med massa regn och fukt gör det inte bättre.

Han får dammfritt hö, som jag ändå vattnar för säkerhetsskull, det är dragit i stallet, då jag har fyra dörrar öppna.

Men nu undrar jag hur "snäll" jag är mot honom egentligen, då jag inte tycker det är något värdigt liv för en ponny att gå och ha det så,s amtidigt är han jättepigg, jag rider honom, och han är jättefräsch, älskar att komma ut på en tur, dock hundrar ju kvickdraget honom, när man galopperar får man ju bara göra det en liten stund, och sen skritta, men han vill så mycket mer, och nästan så han blir ledsen för han itne klarar av det fullt ut.

Vad skulle ni göra? Jag älskar den här sura ponnyn otroligt mycket, och vill hans bästa.

Sv: Ponny med kvickdrag, vad göra?

Att ge penicillin vissa dagar är förkastligt och skapar bara resistensutveckling.

Det finns flera sätt att lindra besvären, luftrörsvidgande medicin och/eller en underhållsdos av cortison. Lång tids behandling med cortison är effektivt men innebär en viss risk för fång. Men å andra sidan överväger du ju redan nu att ta bort hästen varför den risken kanske inte väger så tungt. Prata med en hästvette!
HH .

tidigre ägare, har behandlat med olika mediciner etc, och ponnyn harh aft det här i flera år, vilket kommit till min kännedom för inte så länge sedan, visste jag det innan jag fick honom skulle jag inte ha tagit i mot honom.

Att han sedan faktiskt är 26år och har haft ett långt liv, gör att det känns bättre för honom att få avsluta sitt liv medans han ännu trots omständighetera mår bra.

vad är det för idiotveterinär som har sagt åt dig att ge honom penicillin ibland?? :crazy: har hästen astma så ska den ha astmamedicin, inte penicillin... tex ventipulmin.

Ja, jag vet faktiskt inte, ska precis ringa hästkliniken i stan och rådfråga.

Han har en burk Ventipulimin, och på den står det:

2.5 dosmått två gånger dagligen i tio dagar åt hästen Heighboone.

Detta har han blivit behandlad med, men enligt mig utan någon större effekt.

Ägaren sa att vetrinären sagt åt henne att ge honom utav detta de dagar då det låter värre i halsen.

men jag förstår inte varför man bara ska ge det då och då ibland.

Jag har nu pratat med kliniken, fick prata med en jättetrevlig man, som frågade om ajg visste vad kvickdrag egentligen var, och jag sa då det att det är första hästen ajg har som är sjuk så jag kan i stort sett ingenting om det.

Så han förklarade vad det var osv, och han tyckte det var humanast att låta honom somna in, ochså för att han inte svarar på medicinen han har idag.

Så ponnyn kommer att få flytta till de evigt gröna ängarna.

Vad glad jag blir när man läser om sådana hästägare som du! Om hästar skulle förstå så skulle han vara jätte tacksam mot dig! Lilla ponnyn, han kommer få de så bra nu inga andningssvårigheter :) ..

Styrke kramar till dig som verkligen gör ditt jobb som hästägare:D ! MVH !

Ja, jag vill kunna skänka livsglädje till mina hästar, och själv att de ger mig glädje, men jag ser ingen glädje i att låta honom gå och vara på det här viset. Jag har gjort det jag kan, och släpper nu honom, till ett bättre liv.

Jag har inte hans hästpass här, det är hos min mamma, och jag ska åka ner till henne, i helgen ev, och hämta det, annars ska ajg ner om två veckor, så nu ska han bara få ha det bra.

Jag ska rida en sista tur på honom, på hans favoritväg, och han ska få äta hur mycket han vill från träden längs vägen.

Min fina lilla ponnybus.

28099372.jpg

28099373.jpg

Gud vilken liten sötis. Men du har iallafall försökt det är de som räknas och at du tar detta beslut :). Han kommer få de så mycket bättre på dom evigt gröna ängarna utan några som helst problem:).

Många kramar till dig och ditt lilla busfrö:).
MVH D

Fast Ventipulmin är inte penicillin utan luftrörsvidgande.

För avlivning behöver du inte hästpass ifall inte hästen ska slaktas på slakthus och användas till konsumtion.

fan, nu kommer de dumma tankarna upp.

Tänk om han blir bättre fall jag testar med innaholator? En vän tipsade något jag skulle testa i fall att det blir bättre.

Vad jobbigt det här, när man velar.

Jag har en häst som har luftrörsproblem. Min häst har troligen inte i närheten av de problem du beskriver att din häst har. Förutom att byta stall, förbjuda allt utfodrande med hö och att röra på henne varje dag har jag testat lite olika saker.
Jag fick Ventipulmin till henne men fick ingen effekt alls på det. Efter det provade jag Carrageenalger som det sas var så bra. Det är dyrt sliskigt, luktar/smakar äckligt och gav väldigt liten effekt. Det som hjälper min häst är ett kok på slemlösande örter, men har det gått så långt som kvickdrag så tvivlar jag på att det hjälper.
Känner du att din häst lider så är det absolut bästa att låta den somna in. Exprimentera kan man göra när hästen har problem men inte när den lider.

Under de fem åren som jag hade Hajen har han endast medicinerats med ventipulimin, och det främst när björkarna har blommat som värst eftersom han är känslig mot pollen.
Du visste ju detta när jag lämnade honom hos dej, eftersom mina två alternativ var att antingen ta bort honom då, eller testa att ha honom på lösdrift som sällskapshäst. Vilket han ju oxå har fått vara hos dej.

Jag har fullt förtroende för dig och att du gör det rätta valet för min lille tjockis, och jag är jättetacksam för att han har fått vara hos dig under sin sista tid i livet, men när jag läste detta kändes det som att du tyckte att jag hade lurat dej och det kan jag inte anse att jag gjorde!
1000 tack för att du har tagit hand om min Haj, pussa honom en sista gång från mej! :cry:

Det är inget jag tänker gå in påhär på bukefalos, då detta kan tas mellan dig och mig, men det jag menar är att när jag fick honom, så sade du som du har skrivit här, att han medicinerades när det var som värst med pollen, men i efterhand så har du ju även sagt att det är jobbigt när det är fuktigt ute, och som du sa att gräsblommorna blommar nu osv, det enda rätta hade egentligen varit att jag tagit bort honom när jag fått honom.

Men oftast med såhär gamla hästar, så är det faktiskt så att ägarna ger bort dem då de inte själva kanske inte riktigt klarar av att ta bort dem.

Men men, han får gå kvar tills jag har jämtat hans pass, och under tiden ska jag testa en slemlösande grej, och se hur det funkar.

Senast ändrad:

KL
Jag vill absolut inte ifrågasätta ts beslut att slakta hästen. Men eftersom jag precis blev kontaktad av en orolig hästägare vars häst har pollenallergi och som hade läst denna tråd och tyckte att symptomen var samma som hennes häst och blev jätteorolig för att det egentligen var kvickdrag som ju är en sjukdom där lungorna delvis är förstörda så tänkte jag reda ut begreppen litet. Det kan ju finnas andra trådläsare som blir oroliga.

Vid kvickdrag har lungblåsorna i storre eller mindre omfattning förstörts och bindväv bildats där syret skulle ha hämtats in till blodet. Det kan inte läka eller gå tillbaka precis som KOL på människor.

En häst som är besvärsfri större delen av året och bara får symptom under den period träd och gräs blommar har inte ett utvecklat kvickdrag. Den har allergisk luftvägssjukdom. Det kan däremot utvecklas till kvickdrag.

Min oroliga bekantings häst står på en låg underhållsdos cortison under allergisäsongen och rids och körs helt normalt men får inte tävlas. Aldrig någonsin får den hö HH

Hej, intressant svar! Vetrinären jag pratade med på kliniken igår, beskrev kvickdrag i stort sett som du gör. Men han sa däremot att han tyckte att det inte fanns något att göra, och det bästa var att låta honom få somna in.

Jag har ju aldrig haft vetrinär ute på honom, utan det är förgående ägare som talat om att han har det.

Men igår när jag tog in honom, lät han ingenting, och inte heller imorse när han kom ut. Han låter ju vädligt när det är futkgit ute, och väderomslag, och vi har ahft ihållande regn i ett par dagar, och då har han låtit, och när det regnar så gör sig väl inte pållen påmind? ÄVen på vintern om det blir lite varmare eller fuktigare kan han börja låta, och då finns ju absolut ingen pållen.

Jag står och vet inte vad jag ska göra, nu när han helt plötsligt inte låter alls, och han är fruktansvärd pigg och framåt att rida, och det kan även förgående ägare intyga, då jag tror att det var straxt innan jag fick honom som han bjöd ägarens vän på en åktur när de hoppa elelr hur det låg till.

Han springer och rejsar i hagen, har fått en treårig travare och de har döskoj ihop, och så fort han kommer ut i gången och förstår att han ska ridas så åker öronen framåt. Jag har även lagt på sele och sulky och kört honom, och han var jättepositiv till detta.

Vad ska jag göra:confused: Som det är just nu, så vill jag låta honom gå kvar, har funderat på att testa Nostrilvet elelr vad det heter, åsikter?

Då måste jag fråga dig en sak, som jag undrat över och aldrig fått ett riktigt bra svar på. Hoppas det är okej för TS.

Min häst har luftvägsproblem. Hon blev ganska akut sjuk för 2,5 år sen. Hostade en massa (misstänker att höet inte var bra) och behandlades med Ventipulmin, Fabrol och Hippotrim i flera omgångar innan det värsta gick över. Vet. gick ner i lungorna, hittade en massa slem och konstaterade COPD/Kronisk bronkit. Hon sa även att det var detta som tidigare kallades kvickdrag.
Vi fixade till miljön dvs hon fick hösilage, vi sopade ej inne och hon fick stå på torv. Senare flyttades hon till lösdrift. Resultat: hon kunde hosta ibland i vissa perioder och det rann ofta ur näsan.
Eftersom jag inte ville att hon skulle hosta alls, provade jag att ge ett örtmedel som heter Breathe-Free dagligen och det fungerade otroligt bra. Hon slutade hosta helt, näsan rinner lite fortf. men inte lika mycket. Om det är väldigt fuktig ute eller pollensäsong eller dammig ridbana så kan hon hosta till en gång, men inget mer. Får hon inte B-F så blir hon lite mera hostig, men inte så farligt. Det beror på vädret och årstid. Hon har kunnat äta hö om det är dammfritt och hon går ute, har dock inte provat på länge så vet ej hur det är nu.
Hon har jättebra kondition, inte minsta nedsatt, blir knappt trött även om man ridit länge i högt tempo. Rids och tränas precis som vanligt.

Jag har ju alltid trott att hon har kronisk bronkit. Ja, kroniskt är det ju eftersom det alltid kommer att finnas där. Men jag har fattat det som att kronisk bronkit/kvickdrag/COPD är samma sak och innebär kraftigt försämrad kondition, vilket hon ju inte har.
Betyder det att hon har en kronisk allergisk luftvägssjukdom istället? Hur undviker man att det i så fall utvecklas till kvickdrag? Förutom att man ser till att hon är symptomfri?

Till TS:
Ber så mycket om ursäkt, men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd när HH tog upp samma sak.
Om du tänkte prova nåt innan du ger upp så kan det ju vara idé att testa B-F om vet. tycker det är ok. Kanske inte funkar alls när det är så illa som med din ponny, men man vet ju aldrig. Hoppas det löser sig till det bästa iaf!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 988
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 961
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 904
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar