Ponny med kvickdrag, vad göra?

Sv: Ponny med kvickdrag, vad göra?

.
Betyder det att hon har en kronisk allergisk luftvägssjukdom istället? !

Ja precis. Däremot kan det utvecklas till kvickdrag men måste inte bli ett invalidiserande tillstånd

.Hur undviker man att det i så fall utvecklas till kvickdrag? Förutom att man ser till att hon är symptomfri?

Det är just det som är grejen. Att hålla hästen så symptomfri som möjligt. Ju bättre man kan förebygga och behandla allergin och den återkommande luftrörsinflammationen och likaså infektioner som gärna slår sig ner i slemmiga luftrör desto mindre blir risken att hästen ”sprängs”. Ett gammalt ord för kvickdrag är just sprängd häst. Väldigt träffande egentligen eftersom lungblåsorna faktiskt har sprängts. Det går inte att läka. HH

Sv: Ponny med kvickdrag, vad göra?

Åh, tack för svaret, nu fick jag det lite mer klart för mig:laugh:!
Så då är det väl helt enkelt att fortsätta som jag gör nu; förebygga genom bra miljö och foder, mycket motion och fortsätta stoppa i henne örtmedlet eftersom det ju bevisligen hjälper? Och om hon skulle bli dålig igen självklart ta ut veterinär fort för att sätta in medicin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 988
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 961
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 904
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar