F
Fruentimber
På dett sätt kan väl en sund hund per definition gå några mil i skogen. Men i så fall finns mååånga osunda hundar.
Och alla som kan gillar inte detta t.ex. på grund av väder och vind.
Jag har en kelpie. När vi fjällvandrar, alltså går i lite svårare terräng i flera dagar uppstår flera problem:
1 första och andra dagen orkar hon mer än mig. Följande dagar vill hon vila mer än mig. Vi går 1-2 mil. Hon blir såpass trött att jag planerar turen efter hennes ork och inte min.
trots att jag bär packning.
Promenader hemma runt milen klarar hon lätt!
2 hennes tassar blir utslitna efter 3 dagar på stenigt underlag. De får rosa fläckar och om jag inte stannar alternativt sätter på sko och salva blir det skador på tassarna
3 i svenska fjäll blir hon styggt myggbiten. Jag kunde haft en overall som täcker magen men myggen kommer fortfarande bita henne vid öronens bas där pälsen är tunn.
4 Hon fryser såpass att jag tar med täcke på sommarpromenader om vi ska stanna och pausa under promenaden
5 hon får lätt småskador. Jämfört med mina tidigare hundar. Jag gissar att den tunna pälsen i kombination med hennes livlighet leder till detta.
Hon är frisk och vältränad. Hon har många bra fysiska egenskaper för vandring också.
Kankse OT men lite mer om hur jag tänker att vanliga hundars fysik kan begränsa fjällturer.
Jag ser nog inte riktigt hur det "begränsar" mer än när man själv t ex får skoskav, behöver dra på sig en tjockare tröja eller drabbas av mygg/knott. Vi kanske ser olika på termen "begränsar".