PolyPAds eller fårskinnspad?

milly

Trådstartare
Vilket är bäst om man vill lindra sadel-trycket? En PolyPad eller en fårskinnspad? Eller ska man inte använda någon alls???

jag har en gammal häst som jag skulle vilja skona från onödiga/obehagliga tryck... och/eller få det så bekvämt som möjligt för henne!
För det första ska man givetvis ha en passande sadel, jag vet, men blir det inte ännu bättre om man har en PolyPad eller en fårskinnsvojlock under sadeln??
Det låter så bekvämt! :smirk:

Sv: PolyPAds eller fårskinnspad?

Det låter och ser bekvämt ut. Men om sadeln passar är det absolut inte nödvändigt, då är det bästa för din häst att sadeln är som den är.
En PolyPad (?) är väl mer som ett schabrak undersadeln, medans en fårskinnspad bara "är" en pad, man har schabrak eller vojlock också. :)

Jo, men fårskinnspaden finns också som VOJLOCKAR! :D

Om PolyPad står det:
"Sadelns tryck fördelas så att musklerna kan slappna av och arbeta fritt"

Visst, reklam ska ju låta bra... och för MIG låter det väldigt bra!

Annars tycker jag fårskinnsvojlock låter NATURLIGT bra för hästen...
Den sägs ju också vara VARM på vintern och SVAL på sommaren.

polypad är kanon.. älskar den...hästen åxå, hoppas jag... känner faktiskt skillnad på min kille när jag har vanlig vojlock å när jag har polypad... och sadeln ligger 100% bra på honom med vojlock, har kollat det, . rek. absolut en polupad!!! super!!!

Vi fick rekommendationen nu när vi skulle köpa sadel, om hon tappade muskler till våren så skulle vi köpa en fårskinnspad, för det var det naturligaste.. annars är jag inget för det där med paddar..

Men en PolyPad är väl inte riktigt samma sak som alla dessa sadelpads/underlägg? PolyPaden fungerar ju som en vojlock samtidigt.
Alltså en riktigt SKÖN vojlock/schabrak för hästen!!

Men att välja mellan en sådan eller en fårsinnsvojlock är svårt. Men det lutar nog åt fårskinn ändå... tror jag...

Men om du nu har en passande sadel ska du naturligtvis inte lägga en tjock vojlock eller ett tjockt schabrak under! Då klämmer sadeln.
(Tänk dej själv att du har ett par skor som passar din fot perfekt när du bara har en tunn strumpa. Hur passar de om du tar på ett par raggsockor? :crazy: )

Om du har en sadel som passar häster behöver du överhuvudtaget inte ha något underlag alls. Vojlockar eller schabrak är bara till för att skydda sadeln från hästens svett/smuts!

Paddar och liknande tar man bara till om det finns en anledning, t ex om hästen tillfälligt har tappat muskler och sadeln därför inte passar.

Immer

Själv skulle jag luta på en fårskinnspadd. Efter att ha klämt lite på en polypad så tycker jag inte att den kan fördela trycket lika bra som fårskinn.
Det enda jag är lite fundersam på är hur fräscht fårskinn håller sig; hur ser 10 år gammalt fårskinn ut?

Men om du har en sadel som så gott som passar så är kanske poly-pad bättre eftersom den är så pass mycket tunnare (lägger man tryck på så försvinner ju all luft i fyllningen och den blir jätteplatt; i mitt huvud förstår jag INTE hur detta är tryckfördelande).

Okej!

Det låter verkligen som fårskinn är det bästa. (av dom två iaf)

Immer, tack för din åsikt. Förstår hur du menar... Hmm... Jag kan ändå inte förstå hur en vojlock av fårskinn INTE skulle vara bra? Sen om det är ONÖDIGT är en annan sak.
Vanlig vojlock kontra fårskinnsvojlock så tycker du alltså "vanlig vojlock"...?

Förklara gärna MER, du och alla ni andra! Jag vill bara lära mig!
Inte vill jag heller lägga ut 800spänn på en vojlock om den inte gör någon nytta alls och ännu värre om den "klämmer" på hästen!!!

och förresten, NEJ tyvärr verkar det som min sadel just nu inte är så passande. Har jag fått höra genom bilder här på BUKE och är i full schå att be om hjälp av en sadelmakare... Och en så perfekt passande sadel som möjligt skall hon få!!

Min fårskinnspad är tvättbar, jag kör den i maskinen med specialtvättmedel (antingen för ull eller skinn) och den blir som ny!

Vojlocken är inte till för hästen utan för att skydda sadeln..
Och alla dessa mellan lägg som finns är igentligen rätt skrattretande då hästen inte bör behöva nått i mellan sadel och rygg..Sadeln ska göra allt det som paddarna påstår sig göra :smirk:

Och att lägga padd i mellan hämar mycket av det som sadeln är byggd för att ta hand om...

Det jag mest oponerar mig mot är trycket på tronutskotten (ryggraden)..tunneln under sadeln är till för att avlasta ryggraden..vad händer då om man slägger en padd under? :angel:

Jag säger inget om man vill använda en padd en kort tid ( några veckor) för att hästen fallit ur då man vet att den kommer "växa" i sadeln igen..

Men när det gäller dig har jag svårt att förstå då du skrev i den andra tråden att din häst inte ändrar sig så mycket över ryggen. den blir mest bukig skrev du.vad ska du då med en tjock padd till :confused:

Sätter du på dig raggsockor i ett par skor som sitter perfekt?

Passar sadeln så ger den inget obehagligt tryck så en pad blir då överflödig..

Alla är ju tyvärr inte så kunniga....

jag trodde att det var BEKVÄMT och bra med en sådan vojlock under sadeln.
Hur ska jag kunna veta annat om jag inte FRÅGAR? Det är ju JUST DET jag gör här och nu...

milly skrev:
Immer, tack för din åsikt. Förstår hur du menar... Hmm... Jag kan ändå inte förstå hur en vojlock av fårskinn INTE skulle vara bra? Sen om det är ONÖDIGT är en annan sak.
Vanlig vojlock kontra fårskinnsvojlock så tycker du alltså "vanlig vojlock"...?

Förklara gärna MER, du och alla ni andra! Jag vill bara lära mig!
Inte vill jag heller lägga ut 800spänn på en vojlock om den inte gör någon nytta alls och ännu värre om den "klämmer" på hästen!!!

och förresten, NEJ tyvärr verkar det som min sadel just nu inte är så passande. Har jag fått höra genom bilder här på BUKE och är i full schå att be om hjälp av en sadelmakare... Och en så perfekt passande sadel som möjligt skall hon få!!

qodrofenia har redan förklarat, så jag behöver inte skriva något mer om det. :smirk:

Kul att du är rädd om din häst och att du inser vikten av en passande sadel! Lycka till!

Immer

Tack igen! Även till Godrofenia!!

Nu slipper jag ju köpa en sån, då! End of discussion!

Ser fram emot att få hjälp av sadelmakaren... har försökt leta upp någon bra på gula sidorna...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 641
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Mia_R
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
Tillbaka