Polis skjuter hund i Malmö

Sv: Polis skjuter hund i Malmö

sen just hantering av kamphundar, är så mycket annorlunda mot vanliga hundar.
vi är så mkt mer rädda för kamphundarna än vad vi är mot dom andra raserna!
men hade vi uppfostrat dom på samma sätt så hade problemet inte varit så stort!

Jag skulle vilja påstå att det är för folk uppfostrar kamphundar som andra raser problemet blir så stort.
Väldigt många uppfostrar nämligen inte heller andra raser särskilt bra.

hur vill du då hantera en kamphund? hårdare mer diciplin?
det är ofta så man ser på just uppfostran av kamphundar!

och visst andra hundraser uppfostras kanske inte heller bra alla gånger MEN det finns bra hundägare många är bra.
så jag anser forfarade att man inte ska göra skillnad på kamphund och vanlighund. utan se till individen.
du kan lika lätt knäcka en kamphund men hårt behandling som du kan knäcka en vanlig.

kan man läsa av sin hund och se dom lugnande signalerna så kan hjälpa hunden oberoende på ras att fungera genom att vara en bra och trygg ledare.

Må hända, men de rottweilers jag har stött på har inte varit något annat än trevliga och sunda hundar.;) Men så har de haft bra ägare som har fostrat dem väl också.
Sen kanske de som ras kräver mer av sin ägare än vad vissa andra raser gör för att inte bli en instabil och farlig hund.

Det jag menade i stort är att många hundraser kan bli farliga i fel händer ocg snart kommer det bli ngn ny sorts hund som
kommer få den "farliga" stämpeln på sig. :crazy:

Jag tror att med rätt uppfödare/ägare som vet vad h*n sysslar med så kan nog de flesta hundraser bli trevliga.

Men jag kanske är naiv?:confused:

Tråkigt att behöva säga det, men jag tror att i grund och botten låg resultatet av hundens agerande i ägarens skuld. Brukar vara så i många fall, men visst finns det undantag.
En hund attackerar INTE människor hur som helst, antingen var den sjuk eller så hade den säkerligen blivit uppmuntrad till agressivitet.. av just sin ägare. Det sistnämda tror jag är mer vanligt hos just så kallade "kamphundar".TYVÄRR.

Hunden borde ha avlivats som läget var, men inte på detta klumpiga vis. Detta tjaskiga jagande efter hunden, nja.. i mina ögon såg det hela väldigt oproffsigt ut.. sköts ju hej vilt!:crazy:

Äh, det där är bara kvalificerat BS det med.

Det är ingen fara alls med att låta en s.k kamphund kampa. Dom älskar det, och det är mycket bra att lära hunden HUR den får kampa, loss på kommando etc.

Jag har en Amstaff hane, och jag vet exakt hur hans kamp fungerar. Han älskar att göra det, och får göra det också. Han kampar med bildäck, trasor, kampsnören, bollar.. Allt som han vill leka med typ. Han har fått lära sig att man leker MED människor, alltid slutar om man säger till honom och att man inte slåss med andra hundar.
Inget problem att lära in, och jag skulle aldrig ta ifrån honom nöjet att kampa så som han älskar det. Likaså älskar han att springa fort, fort och leka med andra hundar, vilket han också får göra vid tillfälle.

Han är en alldeles underbar kille, som kan umgås med andra hanhundar utan problem. Så länge ingen annan börjar tjafsa, så leker han gärna med vem som helst. Han är uppfostrad till att vara en bra hund, vilket tidningshundarna inte direkt är. Dom är för övrigt inte ens renrasiga för det mesta, utan det är bara massa mentalt skräp.

Mina "kamphundar" älskar barn mer än livet självt. Min son, några månader äldre än din, älskar Amstaffhanen mest av allt. Dom gör ALLT ihop! Och Benjamin ser till att sonen är säker.. Han lärde sig att gå med hjälp av Benjamin, han står bredvid när han klättrar så att han oftast ramlar på honom istället för det hårda golvet. Dom delar på mat, godis, sängplats och många pussar. Det första sonen säger när han hämtas från dagis är "Voff!" vilket är hundens smeknamn. Och Benjamin står innanför dörren kl 14:40 varje dag och väntar ivrigt på sin "lillebror"..

Fördomar är inte så himla sunt att ha. Du är välkommen att träffa mina monster när du vill, om du någonsin känner för att stöta på riktigt barnälskande hundar. Min Grand Danois är den minst "barnvänliga" i familjen, och han är hur cool som helst med barn. Men han älskar dom inte sådär löjligt mycket som Amstaffen och Staffen.

Digitalkameran 228.jpg

Nej, det sköts inte hej vilt. Alla skotten avfyrades mot hunden. Många skott gick av men det är inte detsamma som att skjuta hej vilt.

Kanske var det ett dåligt ordval "hej vilt", det jag menar är att det kändes som om polismannen som sköt borde lära sig att sikta bättre.. ingår det inte i deras utbildning kanske?
Att avlossa så många skott på så nära håll innan hunden äntligen stupar.. trodde aldrig det skulle ta slut.

Kanske var det ett dåligt ordval "hej vilt", det jag menar är att det kändes som om polismannen som sköt borde lära sig att sikta bättre.. ingår det inte i deras utbildning kanske?
Att avlossa så många skott på så nära håll innan hunden äntligen stupar.. trodde aldrig det skulle ta slut.

Vi vet inte om det första skottet var dödligt. Det är svårt att fyra av ett skott som får djuret att falla ner död knall och fall. Är man inte 100% säker att man kan göra det (och ärligt talat, hur många är det som kan det när de har att göra med en hund de vet attackerar människor?) är det bättre att sätta flera skott så att hunden faktiskt dör så fort som möjligt.

Efter att ha läst den här tråden tror jag inte att folk förstår hur svårt det faktiskt är att sätta ett direkt dödligt skott på rörlig måltavla.

Fast å andra sidan sett, så kan ju inte poliserna ha särskilt höga krav på sin skytteutbildning då.

En militär skyddsvakt måste klara av att träffa ett fyrkantigt mål på 30x30 m, från 50 m avstånd för att bli godkända. Eller ja, så var det åtminstone för några år sedan. Och även kunna skjuta en människoliknanden måltavla på specifika platser i kroppen, på långt avstånd. Vissa saker fanns under rörelse också, men dom kan jag inte.
Varför är då polisen så pass mycket sämre, som är ute bland folk dagligen med sina vapen?

15 skott avlossades, 9 träffade hunden och 6 missade. Polisens kulor är förbjudna att använda i krig enligt FN pga skadan som dom åstadkommer. Tänk om dessa 6 förlupna kulor träffat en människa? Dom är gjorda för att inte tränga igenom målet, utan gå sönder och förstöra så mycket som möjligt inuti istället.

Efter att ha läst den här tråden tror jag inte att folk förstår hur svårt det faktiskt är att sätta ett direkt dödligt skott på rörlig måltavla.

Dessutom verkar de inte förstå faran av en icke-död aggresiv kamphund.

Precis.. för skulle det inte gå att låta en kamphund kampa, hur skulle det då se ut med alla skyddstränade hundar som trots allt finns i landet:p
Det är ingen fara alls med att låta en s.k kamphund kampa. Dom älskar det, och det är mycket bra att lära hunden HUR den får kampa, loss på kommando etc.

:bow::bow:
Inget problem att lära in, och jag skulle aldrig ta ifrån honom nöjet att kampa så som han älskar det.

Fast å andra sidan sett, så kan ju inte poliserna ha särskilt höga krav på sin skytteutbildning då.

En militär skyddsvakt måste klara av att träffa ett fyrkantigt mål på 30x30 m, från 50 m avstånd för att bli godkända. Eller ja, så var det åtminstone för några år sedan. Och även kunna skjuta en människoliknanden måltavla på specifika platser i kroppen, på långt avstånd. Vissa saker fanns under rörelse också, men dom kan jag inte.
Varför är då polisen så pass mycket sämre, som är ute bland folk dagligen med sina vapen?

15 skott avlossades, 9 träffade hunden och 6 missade. Polisens kulor är förbjudna att använda i krig enligt FN pga skadan som dom åstadkommer. Tänk om dessa 6 förlupna kulor träffat en människa? Dom är gjorda för att inte tränga igenom målet, utan gå sönder och förstöra så mycket som möjligt inuti istället.

Jag har ingen aning om vad poliserna behöver kunna klara av i skytteväg och det relevanta i just denna fråga är hur snabbt hunden dör. Kan man inte sätta ett skott som får hunden att falla död knall och fall är det absolut allra bästa för alla parter att sätta fler skott i hunden.

Hade polisen haft hunden på 50 m håll kanske inte lika många skott hade behövts avfyras eftersom faran då inte är lika nära, vad vet jag?

Sedan finns det en viss skillnad på övning och verklighet. Jag tror att väldigt många presterar betydligt bättre under övning än i verkligheten när det verkligen gäller.

Ja, jag håller med om att det är bättre att sätta fler skort så fort som möjligt om inte hunden dör av det första. Jag tycker dock, och lär inte ändra mig, att det är riktigt illa att det ska behöva ta 9 skott innan dom lyckas. Och att deras övriga uppförande också var illa.

Det finns säker händelser som innefattar hundar där polisen lyckats på första skottet, dom inte använt pepparspray etc. Men TS frågade om åsikter i just detta fall, och jag gav min.

Ja, jag håller med om att det är bättre att sätta fler skort så fort som möjligt om inte hunden dör av det första. Jag tycker dock, och lär inte ändra mig, att det är riktigt illa att det ska behöva ta 9 skott innan dom lyckas. Och att deras övriga uppförande också var illa.

Det finns säker händelser som innefattar hundar där polisen lyckats på första skottet, dom inte använt pepparspray etc. Men TS frågade om åsikter i just detta fall, och jag gav min.

Kanske var första kulan även i detta fall dödande, det vet vi inte. Jag tror det är rätt så ovanligt att poliser i sådana här situationer bara avfyrar ett skott, även om de är säkra skyttar. De precis som vi vill ju oftast inte orsaka lidande hos djuret och tar det säkra före det osäkra.

Vi vet inte om det första skottet var dödligt. Det är svårt att fyra av ett skott som får djuret att falla ner död knall och fall. Är man inte 100% säker att man kan göra det (och ärligt talat, hur många är det som kan det när de har att göra med en hund de vet attackerar människor?) är det bättre att sätta flera skott så att hunden faktiskt dör så fort som möjligt.

Nej, vi vet inte om det första skottet var dödligt.

Självklart är det bra att sätta fler än ett skott, men 15 skott på en hund? Jag tycker det talar ganska tydligt för att polisen missade ett antal ggr med att avlossa dödande skott.

För visst var det 15 skott? Eller har jag missuppfattat det hela?

Ja det blev säkert än ännu mindre rörlig måltavla utav pepparsprayen..:angel:

Äsch sak samma, det JAG ville få fram i denna tråd med mitt första inlägg var att det OFTA ligger i ägarens händer när hundar blir så här aggressiva mot människor. Med undantag för att djuret lider av någon form av sjukdom.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 161
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka