Fast jag tror inte man inser exakt hur stort Auschwitz och Birkenau var/är om man inte varit på plats. Och samtidigt hur litet det var. Det ger mycket att vara på plats faktiskt.
Fast det har väl inte undgått någon hur stor förintelsen var? En hel kultur utrotades ju i princip, som var helt invävd i och central för den europeiska kulturen och identiteten. Jiddischland försvann mer eller mindre, det är ju enormt. Hela fascismen har ju gjort massor med Europa, och påverkar fortfarande vad som är möjligt och rimligt att göra i Europa politiskt och kulturellt. Men den påverkan går inte rimligen att se så bra just i Auschwitz, det syns ju bättre i t ex Krakows fd judiska stadsdel.

Sen om själva lägren inte var stora till ytan - det vet man väl också? Fångläger brukar inte vara det. Det är enormt och futtigt på samma gång.

Det borde gå tåg!
I början av nittiotalet var jag en vecka i sopot/gdansk/gdyna och en vecka krakow. Vi besökte även två koncentrationsläger.
Vi åkte tåg eller buss överallt.
Ingen av oss kunde polska men det gick bra att ta sig runt ändå.
Vännen i Polen sa att det går expresståg till Krakow, de tar ca 5 timmar, tar hellre 5 timmar på tåg än 5 timmar i bil, lätt. :p
Vi har inte bestämt något än utan är mer i planeringsstadiet. :)

Fast jag tror inte man inser exakt hur stort Auschwitz och Birkenau var/är om man inte varit på plats. Och samtidigt hur litet det var. Det ger mycket att vara på plats faktiskt.
Ja. Jag var i tonåren och det som påverkade mig mest just kontrasten mellan hur fint och hemskt något kunde vara samtidigt.
Jag hade läst mycket innan, men det går inte riktigt att jämföra.

Just fullständiga insikten om att hemska saker händer mitt ibland oss blev mer påtaglig.
Inte någon annanstans. Inte långt borta. Inte av människor annorlunda än oss. Att solen fortfarande kan skina och fåglar kvittrar där dödande har skett.

Vännen i Polen sa att det går expresståg till Krakow, de tar ca 5 timmar, tar hellre 5 timmar på tåg än 5 timmar i bil, lätt. :p
Vi har inte bestämt något än utan är mer i planeringsstadiet. :)

Även natt tåg om inget har ändrats på 2-3år, vilket va klart skönt efter inte kunnat sova på bussen till Karlskrona elller färjan. Går ju ha hytt på färjan också - skulle jag åka själv nån gång blir det hytt alla dagar i veckan.

Åkte till Krakow med folkhögskola för ca 3års sen b.la besökte Auschwitz. Ställer mig till Skaran att det är klart värt se det efter allt man hört, sett filmer m.m. Jag hade fortfarande svårt ta in vad människan är kapatabel till - men fick mer förståelse för Auschwitz och förintelsen.
Vi besökte även saltgruvorna som ligger i närheten med, som också var en upplevelse att se, samt kolla in Krakow allmänt. :)

Efter den studieresan fick jag mersmak att jag vill tillbaka till Polen på semester. :love:

Även natt tåg om inget har ändrats på 2-3år, vilket va klart skönt efter inte kunnat sova på bussen till Karlskrona elller färjan. Går ju ha hytt på färjan också - skulle jag åka själv nån gång blir det hytt alla dagar i veckan.

Åkte till Krakow med folkhögskola för ca 3års sen b.la besökte Auschwitz. Ställer mig till Skaran att det är klart värt se det efter allt man hört, sett filmer m.m. Jag hade fortfarande svårt ta in vad människan är kapatabel till - men fick mer förståelse för Auschwitz och förintelsen.
Vi besökte även saltgruvorna som ligger i närheten med, som också var en upplevelse att se, samt kolla in Krakow allmänt. :)

Efter den studieresan fick jag mersmak att jag vill tillbaka till Polen på semester. :love:
Ah, helt klart värt att kolla upp. :up:

Ja, jag tror jag också vill besöka för att dels få en uppfattning och som du skriver en förståelse.

Fast jag tänker att om man vill förstå Auschwitz är det inte Auschwitz man ska se, utan dokumentärer och böcker om antisemitism och vilken kapacitet människan har för grymhet under fel förutsättningar. Stanford prison experiment och Milgram, t ex, ger insikt i de psykologiska mekanismerna, och sen finns det massor med litteratur och filmer om eugenik, rasbiologi och europeisk antisemitism som också hjälper en förstå varför. Själva förintelselägren blir ju, tycker jag, mer som att vilja åka och titta på stället där mordet begicks och se likdelarna - visst är det en emotionell upplevelse, men säger egentligen inte så mycket om hur mordet var möjligt.

Det är säkert olika för olika personer, men jag har sett många dokumentärer och läst om förintelsen i skolan. Ändå är det som gjort djupast intryck på mig att se skorstenarna efter barackerna som bara fortsatte och fortsatte ända bort mot fjärran på Auschwitz II. Det gjorde att jag på nåt sätt fattade hur stort och fruktansvärt det var som hände under förintelsen. Kommer nog alltid bära med mig den bilden i huvudet.

Första gången jag var i ett förintelseläger var i samband med en språkresa i Berlin. Många av de tyska ungdomarna vi bodde hos, och som följde med och visade, hade nära släktingar som dött där. Det var oerhört starkt och genomvidrigt. Jag är tacksam för att jag fick se detta som ung. Jag var ung då när det var kris i Sverige på 90-talet, Ny Demokrati och det där och hög arbetslöshet. Jag gick På ett högstadie på landet och många, verkligen många, var nynazister och tjatade om att allt var påhitt. Jag var då rakt inte med på det tåget. Alls. Men visst uttryckte jag en massa fånerier och rasism jag med. Gud förlåte mig. Men så var det. Därför vet jag också vad kunskap om vår historia och framförallt att jag fick se och uppleva gör med en. Det var ett effektivt vaccin. Det finns mer att tillägga om detta men det är väl att gå lite väl OT.

Något år senare var vi tillbaka i Berlin på skolresa. Lika starkt då och då fick alla i klassen se och uppleva.

Nu är det vanligt härikring att alla konfirmander åker till Polen och då även till Auswitch. De får pengar från ngt stipendieställe. Utmärkt.

Åh vad avundsjuk jag blir @RedHyuuga har länge velat besöka Polen och Auschwitz ända sedan jag var ung tonåring.
När jag äntligen får åka ska jag hinna med spa, Auschwitz och provrida hästar på samma semester.

Jag har väl inget att tillföra egentligen men önskar dig en väldigt trevlig resa:D

Åh vad avundsjuk jag blir @RedHyuuga har länge velat besöka Polen och Auschwitz ända sedan jag var ung tonåring.
När jag äntligen får åka ska jag hinna med spa, Auschwitz och provrida hästar på samma semester.

Jag har väl inget att tillföra egentligen men önskar dig en väldigt trevlig resa:D
Tja, får passa på att vidga vyerna lite också. Har en hel del planerat. Ska åka till Grekland någon gång också och så tillbaka till Irland igen. Synd att man inte är gjord av pengar bara. :p

Jag har varit en handfull gånger i olika delar av Polen, och kört både bil och mc där. Min uppfattning är att landet generellt är ett trevligt turistland, med allmänt kostnadsläge fortfarande ett snäpp under hemma - somliga bitar kostar som här och andra betydligt mindre.
Baserat på mina erfarenheter av polsk trafik skulle jag möjligen inte välja landet för en ren bilsemester. Vägstandarden är generellt god, men för att generalisera en aning är trafikbeteende (läs: riskmedvetande, omdöme, hänsyn) inte riktigt på en nivå som känns betryggande. Jag brukar beskriva det som att när man kör, bil eller mc, på landsväg i Sverige använder man kanske 20% av sin mentala kapacitet till att just köra och hantera trafiken medan man ägnar 80% åt att prata med sina passagerare, lyssna på radio, tänka på jobb eller familj etc. I Polen hamnar man lätt på det omvända förhållandet, jag har kastat mig ut i vägrenen vid möten med omkörande fler gånger än jag vill komma ihåg. Det är mer avslappnat att köra i t ex Tjeckien och även Slovakien.
Jag skulle inte direkt avråda någon från att köra i Polen, så illa är det inte, men man bör vara beredd på att snäppa upp sin uppmärksamhet.

Håller inte alls med. Tyckte det var busenkelt faktiskt.

Jag var i Polen med min jobb i somras. Vi flög till Wroclaw och bodde sen i Polanica nära Klodzko (har vår leverantör där som vi besökte). Vi bodde på spahotell och det är som en lugn och skön kurort med restauranger överallt och fin omgivning. Gjorde lite utflykter med ölprovning och kollade in skidorten i närheten som tydligen är väldigt populär vintertid.

Jag åker gärna tillbaka och vill även besöka Auschwitz. Hoppas du får en trevlig resa :)

Jag och syster var i Krakow för 1,5 år sen.
Vi var en heldag i Auschwitz och jag kan säga att oavsett hur många dokumentärer och filmer jag sett om förintelsen blev inget så verkligt som att gå runt där. Fullständigt vidrigt men samtidigt något jag tror varje människa behöver genomgå för att verkligen förstå.

Krakow är en underbar stad med billigt vin, god mat och vackra byggnader. Jag skulle med glädje åka tillbaka igen!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 955
Senast: ptr
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 167
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4