Var i Polen i somras med bil, make och fem ungar. Tog färjan karlskrona-gdynia och bilade sedan en roadtrip genom norra delarna av Polen, forna östtyskland (dåliga vägar bitvis) tyskland, danmark och hem. Gick utmärkt, är inga större skillnader alls att köra. Bränslet är däremot hälften så dyrt som i Sverige och bra mycket billigare än tyskland.
Resans mest bisarra var väl polisjakten vi hamnade i. Helt plötsligt stod där poliser med dragna vapen:eek::nailbiting: och hade spärrat av vägen och viftade alla vidare. Det ställde till det en del för oss. Vår polska är lite dålig (noll kunskap) och vi som valde åka mindre vägar för att se landet och inte motorväg fick åka några varv extra och helt plötsligt utan att vi faktiskt visste om det, så inser vi att vi var på tyska sidan :laugh::D
Vad poliserna sökte efter vet vi inte, men de for runt som illbattingar i ett ganska stort område.

Note: i Polen verkar de ha gott om trafikpoliser, för vid fem tillfällen har de skjutit på oss med laser, så håll koll på hastigheten. På resten av vår resa såg vi knappt till någon representant för lagens långa arm.

Minnesvärd resa. Alla nöjda och det säger inte lite när fyra tonåringar och en tvååring är med på resan. Blev inget koncentrationsläger dock.

Åh, jag tycker att Polen är ett jättetrevligt land. Har varit i Gdansk (ligger bredvid Gdynia) och Krakow. Min upplevelse av Krakow var dock att det var rätt stora klyftor i vad man såg - inne i stan kunde det vara pompiga, vackra byggnader och tio minuter utanför såg det ut precis så som jag föreställer mig att ett nedgånget sovjetkomplex borde se ut. Jag har varit i Auschwitz och det var förstås en sorglig historia (på ett sätt är jag tacksam för att jag bara var 16 när jag var där, för jag tror att det hade tagit ännu hårdare på mig om jag varit där idag).

Det är ju även rätt intressant för även om kläder och sådant kostar lika mycket som det gör för oss, så har de som arbetar i Polen betydligt lägre inkomster. När vi var i Gdansk hade vi turen att kunna möta upp ett par gamla kompisar som levde där och pluggade till läkare, en av dem (med polska föräldrar och modersmålskunskap i polska) berättade för oss att lönen för en AT-läkare i Polen motsvarar 6000 SEK i månaden. Det är ju bara anekdotiskt, men min googling på ämnet visar siffror som ligger någonstans mellan 50-30 % av lönenivån i Sverige.

Var i Krakow för några år sen. Jättetrevlig och mysig stad, billig öl och god mat i rejäla portioner, kan jag sammanfatta det som! Vi käkade middagar inklusive en liter öl för runt 50 spänn per skalle. Boendet, där vi bodde på ett mysigt litet hotell i de gamla judekvarteren, kostade 600 kr. För tre nätter för två personer! Inklusive frukost!

Vi gick till en resebyrå och bokade en heldagstur till Auschwitz och ja, det var ju en deprimerande upplevelse. Nu i efterhand är jag dock glad att ha sett det, för även om jag hade läst om det i skolan fattade jag liksom inte förrän jag sett det.

Jag skulle ju inte åka till Polen bara för att se Auschwitz, det låter makabert och deppigt beyond belief. Krakow däremot är jättefint och väl värt ett besök. Och man kan besöka de judiska kvarteren om man vill fördjupa sig i centraleuropeisk judisk historia. Snarare än att besöka ett förintelseläger då, som mest ger insikt i hur vidriga människor kan bli.
Du har uppenbart redan läst de andra kommentarerna jag skrivit och där finns också förklaringen till varför jag vill åka till Polen - Jag ska träffa och bo hos en kompis och varken hon eller jag har varit i Auschwitz och vill åka dit, varför inte göra det tillsammans, två flugor i en smäll.

Var i Polen i somras med bil, make och fem ungar. Tog färjan karlskrona-gdynia och bilade sedan en roadtrip genom norra delarna av Polen, forna östtyskland (dåliga vägar bitvis) tyskland, danmark och hem. Gick utmärkt, är inga större skillnader alls att köra. Bränslet är däremot hälften så dyrt som i Sverige och bra mycket billigare än tyskland.
Resans mest bisarra var väl polisjakten vi hamnade i. Helt plötsligt stod där poliser med dragna vapen:eek::nailbiting: och hade spärrat av vägen och viftade alla vidare. Det ställde till det en del för oss. Vår polska är lite dålig (noll kunskap) och vi som valde åka mindre vägar för att se landet och inte motorväg fick åka några varv extra och helt plötsligt utan att vi faktiskt visste om det, så inser vi att vi var på tyska sidan :laugh::D
Vad poliserna sökte efter vet vi inte, men de for runt som illbattingar i ett ganska stort område.

Note: i Polen verkar de ha gott om trafikpoliser, för vid fem tillfällen har de skjutit på oss med laser, så håll koll på hastigheten. På resten av vår resa såg vi knappt till någon representant för lagens långa arm.

Minnesvärd resa. Alla nöjda och det säger inte lite när fyra tonåringar och en tvååring är med på resan. Blev inget koncentrationsläger dock.
Jag tror inte jag kommer ta med bilen, vad jag vet finns det bra buss och tågförbindelser mellan Gdansk och Gdynia och det går flyg från Gdansk till Krakow. Kollade lite på Google Maps om man skulle ta bilen till Krakow, det är över 5 timmars bilväg, flyget tar knappt över timmen. :)

Är det någon här som varit i Polen?

Funderar lite på att åka dit, typ en weekend. Vet inte om jag vågar ha med bilen, så den får nog stå kvar i Sverige. Vad har ni för erfarenheter av Polen? Resekostnader? Mat? Boende?

Hur långt in i landet ligger Auschwitz? Om jag inte minns fel ligger det en bit in.

Om man tar med bilen, hur är det med trafikreglerna i Polen? Tänker hur mycket de skiljer sig från våra osv.

Tacksam för svar.
Varför skulle du inte våga ha med bilen? Var i Polen 5 dagar i juli med en splitterny bil uthämtad i maj utan problem. Trafikreglerna är samma som i Sverige (eller ja, typ hela EU, vad tror du skulle skilja?).
Allt är billigare i Polen (nu utgår jag ifrån priserna i Tyskland som redan de är billigare än priserna i Sverige, undantaget bensin som ligger nästan lika). Tanka i Polen, vi fick nästan dubbelt så mycket i tanken för samma peng på polska sidan. Mat, boende andra varor är nästan halva priset så jag passade på att shoppa en del då jag fick pengar över istället för att växla tillbaka till Euro. Var mer ekonomiskt då jag hade tappat pengar på växelkursen.

Åh, jag tycker att Polen är ett jättetrevligt land. Har varit i Gdansk (ligger bredvid Gdynia) och Krakow. Min upplevelse av Krakow var dock att det var rätt stora klyftor i vad man såg - inne i stan kunde det vara pompiga, vackra byggnader och tio minuter utanför såg det ut precis så som jag föreställer mig att ett nedgånget sovjetkomplex borde se ut. Jag har varit i Auschwitz och det var förstås en sorglig historia (på ett sätt är jag tacksam för att jag bara var 16 när jag var där, för jag tror att det hade tagit ännu hårdare på mig om jag varit där idag).

Det är ju även rätt intressant för även om kläder och sådant kostar lika mycket som det gör för oss, så har de som arbetar i Polen betydligt lägre inkomster. När vi var i Gdansk hade vi turen att kunna möta upp ett par gamla kompisar som levde där och pluggade till läkare, en av dem (med polska föräldrar och modersmålskunskap i polska) berättade för oss att lönen för en AT-läkare i Polen motsvarar 6000 SEK i månaden. Det är ju bara anekdotiskt, men min googling på ämnet visar siffror som ligger någonstans mellan 50-30 % av lönenivån i Sverige.
Visst är det en sorglig historia, det är nog en av anledningarna att jag vill åka dit och bevittna det med egna ögon och bättre förstå, svårt att förklara varför.

Att lönerna är sämre det vet jag, då min vän som bor i Gdynia har berättat om sin lön kontra min, men vad vi kom fram till så blir det i slutänden något liknande i och med att det mesta är billigare, skiljde väl lite i slutänden ändå. Tror det kommer bli en bra resa. :)

Var i Krakow för några år sen. Jättetrevlig och mysig stad, billig öl och god mat i rejäla portioner, kan jag sammanfatta det som! Vi käkade middagar inklusive en liter öl för runt 50 spänn per skalle. Boendet, där vi bodde på ett mysigt litet hotell i de gamla judekvarteren, kostade 600 kr. För tre nätter för två personer! Inklusive frukost!

Vi gick till en resebyrå och bokade en heldagstur till Auschwitz och ja, det var ju en deprimerande upplevelse. Nu i efterhand är jag dock glad att ha sett det, för även om jag hade läst om det i skolan fattade jag liksom inte förrän jag sett det.
Det sista stycken du skriver kan jag hålla med om, det där med att man inte riktigt fattar innan man är där, det är nog en av anledningarna att jag vill besöka Auschwitz. Det är många idag som säger att det inte har hänt, troligen på grund av okunskap.

Har jag tur kan jag få bo hos min vän, annars tar jag in på något hotell i närheten. Känns bra att ha en vän, som kan agera tolk om det behövs också. Tänker på annat än just Auschwitz, typ beställa mat eller gå på en pub eller liknande om de inte kan så bra engelska. :p

Varför skulle du inte våga ha med bilen? Var i Polen 5 dagar i juli med en splitterny bil uthämtad i maj utan problem. Trafikreglerna är samma som i Sverige (eller ja, typ hela EU, vad tror du skulle skilja?).
Allt är billigare i Polen (nu utgår jag ifrån priserna i Tyskland som redan de är billigare än priserna i Sverige, undantaget bensin som ligger nästan lika). Tanka i Polen, vi fick nästan dubbelt så mycket i tanken för samma peng på polska sidan. Mat, boende andra varor är nästan halva priset så jag passade på att shoppa en del då jag fick pengar över istället för att växla tillbaka till Euro. Var mer ekonomiskt då jag hade tappat pengar på växelkursen.
Jag vet inte, kanske ligger gamla inpräntade fördomar som spökar. Trafikreglerna brukar skilja sig lite från land till land, kanske inte så mycket men lite och det är bra att kunna dom, men i och med att jag inte tänker ha med mig bilen blir inte det något problem.
Det blir billigare att åka utan bilen. :)

Jag har varit en handfull gånger i olika delar av Polen, och kört både bil och mc där. Min uppfattning är att landet generellt är ett trevligt turistland, med allmänt kostnadsläge fortfarande ett snäpp under hemma - somliga bitar kostar som här och andra betydligt mindre.
Baserat på mina erfarenheter av polsk trafik skulle jag möjligen inte välja landet för en ren bilsemester. Vägstandarden är generellt god, men för att generalisera en aning är trafikbeteende (läs: riskmedvetande, omdöme, hänsyn) inte riktigt på en nivå som känns betryggande. Jag brukar beskriva det som att när man kör, bil eller mc, på landsväg i Sverige använder man kanske 20% av sin mentala kapacitet till att just köra och hantera trafiken medan man ägnar 80% åt att prata med sina passagerare, lyssna på radio, tänka på jobb eller familj etc. I Polen hamnar man lätt på det omvända förhållandet, jag har kastat mig ut i vägrenen vid möten med omkörande fler gånger än jag vill komma ihåg. Det är mer avslappnat att köra i t ex Tjeckien och även Slovakien.
Jag skulle inte direkt avråda någon från att köra i Polen, så illa är det inte, men man bör vara beredd på att snäppa upp sin uppmärksamhet.

Du har uppenbart redan läst de andra kommentarerna jag skrivit och där finns också förklaringen till varför jag vill åka till Polen - Jag ska träffa och bo hos en kompis och varken hon eller jag har varit i Auschwitz och vill åka dit, varför inte göra det tillsammans, två flugor i en smäll.
Ja, men varför? Varför vill du åka till Auschwitz? Att du vill träffa en kompis i Polen förstår jag, men det innebär ju inte med nödvändighet att ni måste till Auschwitz. Något måste det ju vara som gör att av allt som finns att göra och se i Polen är det Auschwitz ni vill se?

Ja, men varför? Varför vill du åka till Auschwitz? Att du vill träffa en kompis i Polen förstår jag, men det innebär ju inte med nödvändighet att ni måste till Auschwitz. Något måste det ju vara som gör att av allt som finns att göra och se i Polen är det Auschwitz ni vill se?
Vad spelar det för roll? :confused: Måste du okeja hennes planer eller vad? Hon måste liksom inte förklara det för dig, särskilt som du knappast verkar fråga för att du är ärligt intresserad.

Det är väl inget konstigt med det? Är väl många som besöker Krakow med enda huvudsyfte att besöka Auschwitz?

Visst är det en sorglig historia, det är nog en av anledningarna att jag vill åka dit och bevittna det med egna ögon och bättre förstå, svårt att förklara varför.

Att lönerna är sämre det vet jag, då min vän som bor i Gdynia har berättat om sin lön kontra min, men vad vi kom fram till så blir det i slutänden något liknande i och med att det mesta är billigare, skiljde väl lite i slutänden ändå. Tror det kommer bli en bra resa. :)
Fast jag tänker att om man vill förstå Auschwitz är det inte Auschwitz man ska se, utan dokumentärer och böcker om antisemitism och vilken kapacitet människan har för grymhet under fel förutsättningar. Stanford prison experiment och Milgram, t ex, ger insikt i de psykologiska mekanismerna, och sen finns det massor med litteratur och filmer om eugenik, rasbiologi och europeisk antisemitism som också hjälper en förstå varför. Själva förintelselägren blir ju, tycker jag, mer som att vilja åka och titta på stället där mordet begicks och se likdelarna - visst är det en emotionell upplevelse, men säger egentligen inte så mycket om hur mordet var möjligt.

Det är väl inget konstigt med det? Är väl många som besöker Krakow med enda huvudsyfte att besöka Auschwitz?
Jag tycker det är konstigt. Att många gör det gör det inte mindre märkligt. Vadan denna fascination med misär och brutalitet, varför vilja se det med egna ögon? För mig är det lite som att vilja ha ett album med människor som blivit misshandlade och sitta och titta på deras skador, bara för att verkligen fördjupa sig i hur grymma människor kan vara mot varandra. Varför vill man göra det?

Alla vet ju hur Auschwitz såg ut och vad som hände där, så det är ju mer att verkligen få se detaljerna på riktigt i så fall. Jag förstår inte riktigt varför man vill göra det.

Jag tror inte jag kommer ta med bilen, vad jag vet finns det bra buss och tågförbindelser mellan Gdansk och Gdynia och det går flyg från Gdansk till Krakow. Kollade lite på Google Maps om man skulle ta bilen till Krakow, det är över 5 timmars bilväg, flyget tar knappt över timmen. :)
Det borde gå tåg!
I början av nittiotalet var jag en vecka i sopot/gdansk/gdyna och en vecka krakow. Vi besökte även två koncentrationsläger.
Vi åkte tåg eller buss överallt.
Ingen av oss kunde polska men det gick bra att ta sig runt ändå.

För att det är en så pass viktig del av vår historia och faktiskt det mest välbevarade som finns kvar som bevis att förintelsen ägt rum? Jag tror det är oerhört viktigt att åka dit och jag vet att de niondeklasser som åkt dit i vår kommun inte har läst alla de böcker du rabblade upp men fått ut mycket av besöket ändå på den fakta de fått i skolan. Vill man lära sig omjudusk historia är det bättre att åka till förintelsemuseet i yad vashem i Jerusalem tror jag, men jag tycker nog att aushwitz är en grej man ska se innan man dör. Men vi tycker tydligen olika där, och jag vill inte kapa tråden mer, eftersom det ändå inte är ts huvudsyfte med resan.

Fast jag tror inte man inser exakt hur stort Auschwitz och Birkenau var/är om man inte varit på plats. Och samtidigt hur litet det var. Det ger mycket att vara på plats faktiskt.

Jag håller med, det är värdefullt att få se det så konkret, se med egna ögon och rent fysiskt ta sin kropp genom platsen. Ens ögon som ser platsen genom samma perspektiv som de som var där.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 955
Senast: ptr
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 167
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4