TheRedLightning

Trådstartare
Är det någon här som varit i Polen?

Funderar lite på att åka dit, typ en weekend. Vet inte om jag vågar ha med bilen, så den får nog stå kvar i Sverige. Vad har ni för erfarenheter av Polen? Resekostnader? Mat? Boende?

Hur långt in i landet ligger Auschwitz? Om jag inte minns fel ligger det en bit in.

Om man tar med bilen, hur är det med trafikreglerna i Polen? Tänker hur mycket de skiljer sig från våra osv.

Tacksam för svar.

Auschwitz ligger vid Krakow, dit går det billigt flyg. Gdansk är annars trevligt och billigt. Har varit på spa där, jag och mannen betalade 2500 med flyg, hotell och spa för ett år sen. Rekommenderas.

Auschwitz ligger vid Krakow, dit går det billigt flyg. Gdansk är annars trevligt och billigt. Har varit på spa där, jag och mannen betalade 2500 med flyg, hotell och spa för ett år sen. Rekommenderas.
Jag hade tänkt ta färjan över, om jag åker. Mormor bor i Karlskrona, kan jag hälsa på henne också och kanske ha bilen hos henne.

Ligger Auschwitz i Krakow eller utanför? Funderar på om det går tåg/buss man kan ta dit eller liknande. :)

Jag har spenderat flest dagar i Gdansk och Warszawa men även besökt bland annat Torun och jag älskar verkligen landet! Maten var billig i mitt tycke och jag tror inte jag lyckades få någonting på tallriken som jag inte gillade. Åt allt ifrån veganmat på något hipsterställe till fancy steak på en dyr restaurang. Boendet var helt okej, skulle rekommendera att försöka få tag på en privatperson som hyr ut sin lägenhet, det var några i sällskapet som gjorde så och jag blev lite avundsjuk!

Jag har spenderat flest dagar i Gdansk och Warszawa men även besökt bland annat Torun och jag älskar verkligen landet! Maten var billig i mitt tycke och jag tror inte jag lyckades få någonting på tallriken som jag inte gillade. Åt allt ifrån veganmat på något hipsterställe till fancy steak på en dyr restaurang. Boendet var helt okej, skulle rekommendera att försöka få tag på en privatperson som hyr ut sin lägenhet, det var några i sällskapet som gjorde så och jag blev lite avundsjuk!
Boendet tror jag att kan lösa, har en kompis som bor i Polen, men inte fel att ha en backup plan. Hur billigt är det där om man jämför med Sverige? :)

Jag hade tänkt ta färjan över, om jag åker. Mormor bor i Karlskrona, kan jag hälsa på henne också och kanske ha bilen hos henne.

Ligger Auschwitz i Krakow eller utanför? Funderar på om det går tåg/buss man kan ta dit eller liknande. :)
Lite utanför men går helt säkert buss där, är ju rätt långt ner i landet Dock. Om jag inte missminner mig är det inte jättelångt från den slovakiska gränsen, har tittat på alternativet att flyga till krakow och hälsa på mannens bror som bor i Slovakien någongång. Färjan är rätt dyr har jag för mig från när jag bodde i trakterna, men spa och hotell är ju fortfarande billigt. Biltrafik vet jag inget om, jag har kört bil i Kairo så jag är inte så stissig över trafiken i Europa ;-)

Boendet tror jag att kan lösa, har en kompis som bor i Polen, men inte fel att ha en backup plan. Hur billigt är det där om man jämför med Sverige? :)
Tänker du på maten? Jag har för mig att jag var borta ungefär tio dagar och gjorde kanske av med.. 1500-2500? Då inkluderar det alltså lunch+middag, fika/kaffe och shopping osv. Frukost ingick i boendet.

Kan även tillägga att ned åkte jag färja Gotland-Fastlandet-Gdansk vilket kostade ungefär lika mycket som att flyga samma sträcka tillbaka. Värt att kolla upp om man inte behöver ha med sig bilen..:mad:

Lite utanför men går helt säkert buss där, är ju rätt långt ner i landet Dock. Om jag inte missminner mig är det inte jättelångt från den slovakiska gränsen, har tittat på alternativet att flyga till krakow och hälsa på mannens bror som bor i Slovakien någongång. Färjan är rätt dyr har jag för mig från när jag bodde i trakterna, men spa och hotell är ju fortfarande billigt. Biltrafik vet jag inget om, jag har kört bil i Kairo så jag är inte så stissig över trafiken i Europa ;-)
Tja, jag tror det blir billigare för mig att ta färjan än att ta flyget, plus tar jag färjan får jag bonusen att kunna hälsa på mormor också. :up:
Kikade på färjekostnaderna allt från 400-700kr, beroende när man åker då med ToR och inget fordon.

Tja, jag tror det blir billigare för mig att ta färjan än att ta flyget, plus tar jag färjan får jag bonusen att kunna hälsa på mormor också. :up:
Kikade på färjekostnaderna allt från 400-700kr, beroende när man åker då med ToR och inget fordon.
Då har de sjunkit i pris, men det var ett tag sedan jag bodde i trakten. Och ja, det beror såklart var man bor och var man ska. Det är billigt i landet i alla fall oavsett.

Då har de sjunkit i pris, men det var ett tag sedan jag bodde i trakten. Och ja, det beror såklart var man bor och var man ska. Det är billigt i landet i alla fall oavsett.
Kan hända, var olika pris också beroende på vilken klass man valde osv. Är förvisso inte riktigt förjust i att åka färja eller flyg, men vad gör man när man vill besöka ett annat land och bilvägen blir lite väl lång. :p

Mat och tjänster, tex taxi, massage osv är billigare än i Sverige. Resten, ex kläder och smink, är precis lika dyrt som hemma. Vi var i Warszawa, mysig stad. Gamla stan är nyuppbyggd, men enl förlaga, och väldigt mysig. Det där tornet i Warszawa man kan åka upp i, är rena turistfällan. Skippa, är mitt råd.

Mat och tjänster, tex taxi, massage osv är billigare än i Sverige. Resten, ex kläder och smink, är precis lika dyrt som hemma. Vi var i Warszawa, mysig stad. Gamla stan är nyuppbyggd, men enl förlaga, och väldigt mysig. Det där tornet i Warszawa man kan åka upp i, är rena turistfällan. Skippa, är mitt råd.
Lugnt, jag ska nog bo hos min kompis. Vi ska åka ner till Auschwitz ihop, 1 timme med flyg eller 5 timmar med tåg. Hon bor i Gdynia. Åker troligen i sommar, så jag kan tajma in min semester och hinner lägga undan lite pengar också. :)

Jag har varit i Krakow! Vacker stad, speciellt på våren. Maten generellt var billig och rätt... stabbig liksom :p
Vi testade också ett par bättre restauranger och de var mkt bra. En middag inkl vin som hemma kostar dryga tusenlappen per person låg på ungefär det halva. Taxi är också billigt.
Vi bodde på ett hotell som var väldigt fräscht och låg bra till. Mkt rimliga hotellpriser.

Vi åkte en dagstur till Auscwitz och bokade då en chaufför som körde oss dit och hem. Det var inte speciellt dyrt alls!

Hade gärna åkt tillbaka, och skulle gärna testa Warszawa :)

Lugnt, jag ska nog bo hos min kompis. Vi ska åka ner till Auschwitz ihop, 1 timme med flyg eller 5 timmar med tåg. Hon bor i Gdynia. Åker troligen i sommar, så jag kan tajma in min semester och hinner lägga undan lite pengar också. :)
Är det viktigt med just Auschwitz?
Annars finns det ett koncentrationsläger som ligger bara några mil från Gdynia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stutthof
(jag var där på skolresa i gymnasiet 1986 och alla elever i åk 9 i vår kommun åker dit på skolresa, för att ha sett det i verkligheten... Äldsta dottern var där i höstas.)

Annars finns det ett koncentrationsläger som ligger bara några mil från Gdynia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stutthof
(jag var där på skolresa i gymnasiet 1986 och alla elever i åk 9 i vår kommun åker dit på skolresa, för att ha sett det i verkligheten... Äldsta dottern var där i höstas.)
Både jag och kompisen har aldrig varit på Auschwitz och det blir lite mer av en lång utflykt med tanke på resetiden osv. :) Sen känns det mer intressant att se Auschwitz i och med att det är så känt/ökänt.

Är det någon här som varit i Polen?

Funderar lite på att åka dit, typ en weekend. Vet inte om jag vågar ha med bilen, så den får nog stå kvar i Sverige. Vad har ni för erfarenheter av Polen? Resekostnader? Mat? Boende?

Hur långt in i landet ligger Auschwitz? Om jag inte minns fel ligger det en bit in.

Om man tar med bilen, hur är det med trafikreglerna i Polen? Tänker hur mycket de skiljer sig från våra osv.

Tacksam för svar.
Jag skulle ju inte åka till Polen bara för att se Auschwitz, det låter makabert och deppigt beyond belief. Krakow däremot är jättefint och väl värt ett besök. Och man kan besöka de judiska kvarteren om man vill fördjupa sig i centraleuropeisk judisk historia. Snarare än att besöka ett förintelseläger då, som mest ger insikt i hur vidriga människor kan bli.

Det som jag tyckte var synd med Stutthof (var där med en vän 2015) var att väldigt lite levnadsberättelser och skildringar var på engelska. Eftersom vi gick utan guide kändes det som att vi gick miste om en del. Men det var en bra introduktionsfilm vi fick se vid ankomst och man kunde åka lokalbuss/landsbuss/vad-det-nu-var dit från Gdansk.

Bara resan dit var intressant, dels utsikten och dels att det inte fanns stoppknappar eller något som sa vad nästa hållplats var, man fick ställa sig i gången och hojta att man skulle av så det var nervöst när vi trodde att vi började närma oss - skulle vi hamna rätt?
Hemvägen var ännu mer intressant när vi inte hittade rätt hållplats utan fick lifta med en buss :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 955
Senast: ptr
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 167
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar