Red_Chili

Trådstartare
För någon månad sedan träffade jag en pointer-tik när jag var ute på promenad.
Hon var verkligen jättefin, och snäll, trevlig och jag blev lite kär i henne. :love:
Har inte kunnat släppa tankarna från henne vilket gör att jag blivit väldigt nyfiken på hur pointern egentligen är.

Nu till min fråga:
Hur är dom i mentaliteten? är det en hundras som måste användas till jakt för att vara glada eller fungerar det att aktivera dem på annat sätt?
Någon här som har erfarenhet av rasen och vill berätta lite? :D
 
Sv: Pointer?

Min mamma har haft en pointer. Och hon sa är det är en helt underbar ras som hon gärna skulle vilja skaffa igen:D
Men det är en väldigt aktiv hund som inte trivs i en lägenhet. Den gillar o jobba.
 
Sv: Pointer?

Pointer skulle jag vilka kalla en extrem jakthund, de ska jaga. De är framavlade att jobba många timmar om dagen på fält och har ingen direkt "sällskapslinje" i aveln.

Jag skulle tro att det inte är lämpligt att ha dem som sällskapshundar.

//E
 
Sv: Pointer?

Ja, här passar ju jag in minst sagt :) har ju avverkat en del pointrar inom familjen. lady_vip har rätt när hon säger att de helt enkelt är avlade för jakt (stående fågelhund) och inget annat, visst, det går säkert att aktivera dem på annat lämpligt sätt, men en pointer ute på fält är en lycklig pointer. De är väldigt trevliga hundar i övrigt, stabila i temperamentet och oftast mycket gosiga. Jag hade utan tvekan fortsatt med den rasen om det vore så att jag var jaktintresserad.

Passar på att kasta in en bild på pointern vi/morfar har nu, Dizze: :love:

DSCN0367.jpg


Kan passa på att säga att jag aldrig träffat en hund i hans like förut, och då har jag ändå träffat på många hundar i mitt liv (kennel). Gladare, mer lättlärd och uppmärksam hund får man leta efter. Han är även helt otroligt kelsjuk och tror sig alldeles för ofta vara i samma lilla format som våra Shih Tzu's... :cool: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pointer?

Vad man ofta glömmer eller inte ser när man möter en hund på prommenad som är jättefin, lugn, snäll, trevlig, lydig......osv. är alla de timmar som läggs/lagts ner på hunden för att få den till den snälla, lugna, trevliga och lydiga vovve den är.

En stående fågelhund kräver sina dressyrtimmar och den kräver sina motionstimmar/jakttimmar. Som tidigare nämnts, den är avlad för att kunna jaga i många timmar/dag. Vilket gör att ofta när man sätter en sådan jakthund som bara sällskapshund så blir det en "problemhund" pga att den inte får sina behov tillgodosedda!
 
Sv: Pointer?

Jag varnar alla som inte ska jaga att skaffa sig en jakthund.
En vältränad stående fågelhund springer under en gladeligen 15-20 mil på en jaktdag och är lika beredd att göra om det dagen efter.
Det visar till en del på vad som hunden kräver för att må bra.

Att se en stående fågelhund jaga i full fart visar dessutom, att det inte går att konstruera någon sysselsättning som hunden älskar lika mycket som jakt.

Skaffa aldrig en jakthund om du inte ska jaga. Det är framför allt inte rätt mot hunden, även om den tycks må bra så är ingenting lika bra som jakt.
 
Sv: Pointer?

Vad man ofta glömmer eller inte ser när man möter en hund på prommenad som är jättefin, lugn, snäll, trevlig, lydig......osv. är alla de timmar som läggs/lagts ner på hunden för att få den till den snälla, lugna, trevliga och lydiga vovve den är.

Det var just därför jag ställde frågan om hur den var ;)
Vet inte speciellt mkt om hundar med jaktinstinkt förutom vinthundar, men efter att ha fått mina tankar bekräftade, att dom behöver få jaga för att vara lyckliga, så får jag helt enkelt inse att jag bara får titta på dem, och skaffa någon annan ras när det väl blir dags för utökning i familjen (som för tillfället består av mig och en saluki) ;)
 
Sv: Pointer?

Åååhh det finns knappt nåt vackrare än en travande Pointer, vilket steg, som en flygande stålfjäder! Hm...lät lite konstigt som beskrivning men det är det första jag tänker på! Men jag känner folk som jagar OCH har Pointern som innesällskapshund, och som säger att mer aktiv jycke får man leta efter, den är INNNNTTTEE gjord för enbart Sällskap och mys!! Njut av dem på avstånd eller börja jaga (varför inte?)!
 
Sv: Pointer?

Eller varför inte en i full galopp på fjället i sök :love:
Så här lyder min storebrors beskrivning av en pointer då han var i 5-årsåldern: "Det är en setter utan hår och med stor hjärna" Tror han syftade på det markerade stopet och breda huvudet när det gäller hjärnan :D
 
Sv: Pointer?

En pointer som står för fågel på fjället! :love:

Fast vissa blir för uppnosiga.
Den vackraste blandrashunden jag sett var blandning mellan den röda settern och pointern. Såg precis ut som en pointer i kroppen men med setterns röda färg! :love:
Gillar inte blandras avel, men denna va :d

//Mimmi
 
Sv: Pointer?

Hade den pointerns hårlag då eller? Har sett en röd pointer på pointerklubbens hemsida tror jag det var... riktigt snygg. Fast den var nog lite ljusare än irländarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 374
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 288
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp