Deimion
Trådstartare
Jag var igår och red min sista tävling för denna termin, en helt ok ritt, långt ifrån den bästa. Det slutade på 64,48% för vår del, men bedömningen gör mig en aning komfunderad. På protokollet står det bland annat: mjuk och bra galoppfattning, poängsatt med en 6:a. I bedömningsskalan står det att ordet bra betyder 8 poäng, och 6:a är godkänt. Lika så med min sits, i protokollet står det: Mycket fin sits, 7:a, medan orden "mycket bra" ger 9 poäng.
Det finns flera exempel i resten av protokollet, där kommentaren överensstämmer med andra poäng, bland annat sista inridningen med kommentaren "rakt". Hur ska man förbättra poängen där? Har fått samma kommentar på ett protokoll förra tävlingen och då fick vi en 8:a, det vi brukar få.
Hur ska man tolka detta protokoll? Har jag en "mycket fin sits" eller bara en "ganska bra sits"? Är det en domare som var generös med kommentarerna, eller en som fastnat i "6-7 träsket"?
Det finns flera exempel i resten av protokollet, där kommentaren överensstämmer med andra poäng, bland annat sista inridningen med kommentaren "rakt". Hur ska man förbättra poängen där? Har fått samma kommentar på ett protokoll förra tävlingen och då fick vi en 8:a, det vi brukar få.
Hur ska man tolka detta protokoll? Har jag en "mycket fin sits" eller bara en "ganska bra sits"? Är det en domare som var generös med kommentarerna, eller en som fastnat i "6-7 träsket"?