Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Deimion

Trådstartare
Jag var igår och red min sista tävling för denna termin, en helt ok ritt, långt ifrån den bästa. Det slutade på 64,48% för vår del, men bedömningen gör mig en aning komfunderad. På protokollet står det bland annat: mjuk och bra galoppfattning, poängsatt med en 6:a. I bedömningsskalan står det att ordet bra betyder 8 poäng, och 6:a är godkänt. Lika så med min sits, i protokollet står det: Mycket fin sits, 7:a, medan orden "mycket bra" ger 9 poäng.

Det finns flera exempel i resten av protokollet, där kommentaren överensstämmer med andra poäng, bland annat sista inridningen med kommentaren "rakt". Hur ska man förbättra poängen där? Har fått samma kommentar på ett protokoll förra tävlingen och då fick vi en 8:a, det vi brukar få.

Hur ska man tolka detta protokoll? Har jag en "mycket fin sits" eller bara en "ganska bra sits"? Är det en domare som var generös med kommentarerna, eller en som fastnat i "6-7 träsket"?

Sv: Poäng och kommetarer, hur hänger de ihop?

Det har är tyvärr inte helt ovanligt - och jag retar mig på det varje gång! Kommentarerna och siffrorna ska stämma överens! Där har du på fötterna om du vill klaga - men gör det omedelbart på tävlingsdagen!

Däremot är det lite annorlunda med de sista siffrorna tyvärr.. De ska spegla helhetsintrycket och innefattar fler moment. Tex sitsen, så måste domaren väga in även inverkan och resultatet av "sitsen" - inte bara om man sitter korrekt. Man kan alltså underförstått fått en 8a på själva sitsen, men fått avdrag om en skänkelvikning har krånglat = 7:a. Likadant är det med gångarterna - de bedömer inte bara hästens grundgång, utan hur den har visat upp dem! Har man missar så dras betyget ned.. Har man totalpoäng på ca 65% så ska man rimligtvis inte ha fått 8or eller 9or "längst ned", utan det ska spegla hela ritten.

Nej, det sistnämnda förstår jag absolut! Som sagt, ingen ritt jag var nöjd med, så förväntade mig inte högre än vad jag fick. Blev bara lite förvånad eftersom att det bara var positivt där nere. " Trevligt uppvisat på välriden ponny, mycket fin sits. Snyggt ekipage!" Ingen form av negativa kommentarer alls och bara positiva kommentarer i programmet "mjukt, lydigt, rund ich fin i formen, rakt, jämn halt osv" Med den sista koeffen blev jag inte förvånad över, en sjua är inte dumt. Som du sa, en ritt på 65% ska inte ha högre. Dumt att ta det som exempel, för det är ju rätt bedömt.

Jag har däremot aldrig varit med om en domare som bara varit positiv, så att säga. Gav inte något form av tips för att nå högre poäng

Ja, det där kan vara förvirrande.

Vilket program var det? En bra galoppfattning behöver ju inte betyda att resten av momenten i bedömningspunkten är bra. Säg att bedömningspunkten består av en hörnpassering + fattning, om hörnpasseringen då är "ganska dålig", men galoppfattningen "bra" blir poängen 6.

En inridning består ju av mer än rakhet: Takt, tempo, övergångar, form m.m.

"Mycket fin sits" betyder ju inte att inverkan är bra.

Men jag förstår dig, det ska vara en balans mellan poäng och kommentarer. Allt under 8 tycker jag ska följas av en kommentar varför man inte fick MER poäng, medan 8 och högre kan följas av en kommentar varför det bedömdes så högt. Men det är ju bara mina åsikter. Det bör ju också vara en balans mellan positiva och negativa kommentarer som ger ett bra utgångsläge för att förbättra prestationen.

Ja, jag vet inte om domarna gör idag som jag blev lärd att de tänker.. Dvs vid början av en bedömningsgrupp, inridning tex, så bestämmer de sig för att "det här ekipaget är 7-mässigt" och sedan drar de poäng vid en miss och lägger på om något blir riktigt bra. Men det kanske har ändrats sedan procenträkningen kom in i bilden?
Om man läser protokollen på det viset så ser man mellan raderna "hur domaren tänkt". Om tex 6 orna är okommenterade så räknar jag med att domaren tycker att ekipaget generellt är 6-mässigt, och man får kommentarer på allt under och över den siffran. Skulle ekipaget vara 5-mässigt, så får man ju positiva kommentarer redan vid siffran 6 och tvärtom om man kan anses vara ett 7-mässigt ekipage.
Kanske de skulle införa ett "sammanfattningsbetyg" som står i början/högst upp så att man lättare förstod kommentarerna..?
Jag har många gånger fått förklara för mina elever att det kan vara skillnad på samma siffror :o Tex om man tränar under många år och tycker att man utvecklas, men inte ser det i resultaten, så kan det bero på just att man missar "på ett annat sätt" än tidigare.
Tänk ett ekipage som låg runt 60% för två år sedan - jag kan se i protokollen att domaren har tyckt att det egentligen kanske bara är 5-mässigt, men har lyckats någorlunda hyfsat (dvs att 6-orna är relativt positivt bedömda). Samma ekipage två år senare, ligger fortfarande kvar på sina 60%, men nu ser man att domaren tycker att det borde vara 7 or - men har missat lite för mycket (6-orna är negativt kommenterade). Egentligen har alltså ekipagets grund utvecklats - men man har missat på helt andra ställen än tidigare. Ofta är det precisionen hos ryttaren som saknas. (Eller tex en ökning som tidigare precis räckte till = (positiv)6, och sedan en ökning som börjar ganska bra men som får en störning eller avmattning blir också = (negativ)6 trots att den egentligen är mycket bättre än den första varianten)
Det är den här skillnaden som gör att man kallar det för 6-träsk, för domaren har små möjligheter att kunna beskriva skillnaden. Detta problem uppstår ju främst i skarven för det godkända resultatet. Det gör också att siffrorna inte räcker till och att det är skillnad på en bra 6:a och en dålig 6:a!
Så läser/tolkar i alla fall jag protokoll!

KL
Jag var för en tid sedan och lyssnade på en dressyrdomare som berättade lite om hur de tänker, och vad de tittar på när de dömer.
En sak som fastnade (och som säkert flera med mig undrat över) var varför poäng och kommentarer ibland inte ser ut att stämma överens - kan ju självklart vara olika anledningar från domare till domare, men den här förklaringen gällde ju protokollen från den här domaren såklart.

H*n sa så här: Om ekipaget gör rätt så bra ifrån sig och får ex.vis en 7:a, så skrev h*n i kommentaren vad man skulle tänka på, och förbättra, för att kunna få en 8:a nästa gång.
Och tvärtom, om det inte gick så bra, och poängen blev t ex en 4:a, då skrev h*n vad som ändå var BRA gjort i den bedömningsgruppen, så kan man åtminstone ta med sig det som var positivt :).

Det är ju bra tänkt, samtidigt, om man inte vet vad det var som var dåligt (en 4a vet man nog, men 5-6) så behöver man ju veta det? får man bara med sig det som var bra då så är man väl helt ovetandes?

Till alla, uppskattar verkligen era inlägg, mycket intressant att läsa!

Det låter logiskt, men en 6:a eller främst 7:a är inte så dåligt, men jag fick bara positiva kommentarer. Jag gjorde tre större missar, taktinslag i upptagningen av skritten samt något för tidigt avbrott från galopplängningen, men vid dessa var det ingen kommetar. Även vissa av de rörelser jag gjorde bra var utan kommentar.

Detta kanske man inte alltid kan skylla på, men ibland kan det också vara skrivaren som missat att skriva färdigt, en ovan och långsam skrivare tex. Säg att du får en 6 då tex på en fattning med kommentaren "lydig fattning" vilket kanske egentligen skulle följts av "men dyker i formen" som skrivaren aldrig fick med. Som sagt detta kan man ju inte alltid skylla på men jag tror att det händer. Sen generellt så är det lite så att en sexa "behöver" domarna inte kommentera, allt under och över ska kommenteras. Självklart ska även missarna dokumenteras, även om domaren vet att ryttaren märkte vad som hände så ska det ju ändå skrivas ned.

Jag blir helt sur på 6 sååå trist poäng. Jag haaatar när man hör domaren när man rider förbi och dom väser ssssssssssssssssssex :rofl:

Har en liten rolig sak som hände mig som passar in här.

Jag och hästen var iväg och tävlade och hon var lite grinig och känslig pga fällning.
Hur som helst gick det ganska bra tills mellangalopp då hon la till luftburna rörelser hela linjen som naturligtvis sabbade poängen eftersom momentet inte var utfört, så egentlig poäng 0-1. Vår poäng på protokollet: 5! Med domarens kommentar " bra försök och förberedelse på sprallig häst, poäng för din fina och följsamma ridning och problemlösning"

Kan ju tycka att det var en överdrivet snäll poäng att sätta då hela momentet förstördes men hon förklarade ju iaf varför och får man pluspoäng tackar man ju och tar emot eller hur? ;)

Vet inte om detta lärs ut men har aldrig hört detta och måste säga att det förklarar en hel del... Borde finnas ngn kurs att gå för de som tävlar dressyr för att vi bättre ska förstå hur domarna tänker och kunna tolka protokollet på ett bättre sätt. Hade nog hjälpt många....

Jag har aldrig tävlat på annat än klubbtävling så vet inte hur det är ute på "riktigt" men jag har ett protokoll som jag finner intressant (domaren är en riktig domare så ingen ridlärare eller annat)

Det är ett skritt och trav program (märke 1)
Jag har på dessa 8 punkter 4 stycken 7or och 4 stycken 6or. Alltså ett godkänt program MEN på de tre sista punkterna (allmänt intryck) så har jag bara 5or vilket gjorde att jag inte red på över 60% fast att jag har godkända poäng på alla moment i programet. Har 3 kommentarer totalt också i programet, 2 av dom är tips på hur jag ska få högre poäng. Och har rakt och fint som positiv kritik och en 7a på det.

Tycker det är intressant hur jag kan rida godkänt på alla moment men icke godkänt på allmänt intryck...

hittade ett annat nu där jag har en 8a och kommentaren "rakt, perfekt uppställd" så hur får man 10 då? om det är perfekt på 8a?

Vet inte om detta lärs ut men har aldrig hört detta och måste säga att det förklarar en hel del... Borde finnas ngn kurs att gå för de som tävlar dressyr för att vi bättre ska förstå hur domarna tänker och kunna tolka protokollet på ett bättre sätt. Hade nog hjälpt många....

Håller med!

Det finns det! Anordnas i distrikten.

Senast för någon vecka sedan hade dressyrdomaren Roger Olsson en clinic om hur domaren dömer och vad de tittar på :)

Vårt distrikt anordnade en sådan kurs där jag var med och red. Vi var 4 st som visade 4 olika program. Så dömer domaren eller något hette den. Vi blev filmade och så fick deltagarna skuggdöma (om jag inte minns fel) och så tittade vi på filmerna och gick igenom moment för moment och så talade domaren om varför hon hade satt ett visst poäng och vad som krävdes för ett bättre.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: tuaphua
·
Äldre Ja nu är vi redan här, vid den sista deltävlingen i Melodifestivalen 2014! På lördag smäller det och det är följande artister som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 458
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025