PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
det kan du fortsätter med bara blanda upp dessa tricks och sånt och låt han leka hur han vill också ibland. Sen varje dag komma med nåt helt nytt han kan göra/lära. Snart komma ni dansa över hela gården!:)

Jag antar att han är mest RB extrovert. Hans personliga gräns går vid 10-20 cm ungefär. Det är helt oki att stå brevid men sträcker jag fram handen så vill han inte vara med längre.
Ska testa Approach and retreat.
Tog det från last tråden...

10-20 cam är ett great start. Då vet vi han är inte Extream iallafall!:banana:

När du ska sträcker ut handen vart ska du till? Mulan, huvud eller manken?

Försök att hitta ett plats det kan var ett ben eller bogen. Vi som människa vill direkt till huvud och nacken men det är kanske för nära för han. För Pors var det frambenen och bogen mötes så länge jag satt på huk. Med tid tog jag hela bogen och fram ben men du kunna glöma halsen eller huvud och även bakdelen för det var det värsta ställen.

Du kan prova att titta bort (sänka huvud så ögonen är gömt) när du ska ta på han för att minska trycket.

Sv: PNH Tjatter...

vi brukar leka i padocken och då går han efter mig ett tag springer efter ett tag
men sen är det något annat som hägrar:rofl:
kastar tennisboll iblan samma där:smirk:
men men
måste skaffa dvd nu;)

knapplån

har en liten undran vart ni hittar denna test ni pratar om?

undrar oxå en sak till...

min uppfattning om renodlad PNH är att man köper en manual eller två och följer den sen i rätt ordning för att det ska bli rätt

nu märker jag att några av er verkar öppna för andra tränare såsom john moore, perry wood mfl.

undrar nu lite hur detta går ihop enligt PNH??

hälsningar från en som undrar lite..:banana:

Hej vår nya undrade vän;)

Charten om det är vad du menar med test kan man hitta på Parellis hemsidan under "Horsenality". Det är fylla i det så kan du vet mer vad det är för typ av häst du har.

Ja, det kan man nästan säger att man köpa en manual och följer efter den. Detta manual du får från Parelli är så tjockt med info att det finns möjlighet att göra dessa övningar utan en tränare och det finns INGEN annan som kommer i närheten av dessa manualer. Det är som man sitter i en riktig lektion med Pat och Linda. När man behöver en tränare så finns de hit och dit och då vet man att alla följer samma filosofi så då vet att du får samma info.

JAG är en PNH'er grund och botten men jag ta andra tränare för att lära mer, jag helst vill bara titta på för jag lära mest av hästen jag får ser många olika horsenalities. Vill har mer erfarenhet. Pat säger själv att man ska lära av olika då får man det bästa och det mesta kunskaper. Det är precis hur Pat lärde sig också, från många olika hästmänniska och han fortfarande gör så.

DVD:erna är jättebra! Level 1 och 2 paketen är en mycket bra grund tycker jag! Ett bra sätt att börja samlingen :angel: för det blir lätt en samling... som CS skrev de är vanebildande :love:!

En Pilatesboll kanske är mer intressant, eller annan boll som är större, brukar gå att hitta billiga på "stormarknader", för hästarna kan bli rätt hårdhänta med dom, bollen vi hade var mystiskt platt en dag...:D

DVD uppdate...

Det är en så stor fil och det är för mycket för min skit data så jag måste lägga det på min external håddisk...som jag kan inte hitta kabeln till mellan den och datan:angel::D Så nu måste jag städa kontotet :cry: för att hitta denna kabeln. Vi har nyligen reoverat huset och allt som var i de andra rum är nu i kontoret, därför tårarna.:cry: Så jag ska dra på mig min bäst PNH smile:D och gräv jag fram det snart!!!

Vem har In A whisper nu, är det Shaka?

Har ni oskå hört att Cesar Milan och Pat ska gör en program tillsammans. :banana: Och ni som har hundar, tycker ni att Cesar är den Pat av hundar? Jag har märkt med några på PNH forum att det finns folk som följer PNH men hänger verkligen inte med den psykologi delen av det. Som att det är svårt att förstår hur man kan anväder psykologi med hästar och hundar i deras egen naturligt språk. Vad tycker ni? Just en fundering sen jag satt och tittade på Cesar i morse och för mig han är lik Pat fast i hundens språk.

Jag tycker så mycket om Pats 8 principer, 7 av dem faller in på nästan allt levande!

2) Don't make or teach assumptions.
3) Communication is mutual.
4) XXXX and humans have responsibilities.
5) Have an attitude of justice.
6) Bodylanguage is universal.
7) XXX teach humans and human teach XXX.
8) Principles, purpose, and time are the tools of teaching.

Att behålla värdigheten på den man interagerar med må det vara häst, annat djur eller folk eller folk är en av de absolut viktigaste och klokaste av filosofi man kan ha :bow:

...och CS alla kommer dit i sin takt ;) Lycka till med letande *skickar ut massor med PNH i riktning mot Dalarna* (PositivNaturligHarmoni) :D

Sv: Re: PNH Tjatter...

*kl*

Får troligtvis snart en ny pålle, en appis på 3 år som blev kastrerad för 2 månader sendan. Så ska bli spännande att se hur
det ska gå :p Han är bara hanterad och haft sadel på sig några ggr. Men ser ut att vara riktigt trevlig. (har bara sett honom på bild) Så ingen som har lusta att låna eller hyra ut parellis Level 1 till mig :p :angel:

Lite bilder på underverket :love:
18764031.jpg

18764033.jpg

18764035.jpg

Re: Sv: PNH Tjatter...

Jag tycker så mycket om Pats 8 principer, 7 av dem faller in på nästan allt levande!

2) Don't make or teach assumptions.
3) Communication is mutual.
4) XXXX and humans have responsibilities.
5) Have an attitude of justice.
6) Bodylanguage is universal.
7) XXX teach humans and human teach XXX.
8) Principles, purpose, and time are the tools of teaching.

Att behålla värdigheten på den man interagerar med må det vara häst, annat djur eller folk eller folk är en av de absolut viktigaste och klokaste av filosofi man kan ha :bow:
Väldigt bra sagt..som vanligt du.

...och CS alla kommer dit i sin takt ;) Lycka till med letande
Nu hängde jag inte med...

De var fina bilde! Tyvärr så behålla jag min L1 jag alltid hitta nåt att jag måste tillbaks till den ibland.

Jag hoppas att allt fungera och du får han hem till dig snart.:D

Jo det är jag som har "In a Whisper". Jag kommer att skicka vidare på måndag - har inte hunnit titta klart än.

Sv: Re: PNH Tjatter...

Är det här alla är nu :D
Varit nere i ett skov så har inte orkart vara ute här på ett tag.

Min dam har blivit så pass säker så att jag kan börja med inkörning. Funderade på hur man kan plocka in PNH i den. Är lite seg så min tankevärksamhet är inte det bästa :angel:.

Någon som kört in Parellistyle?

Måste berätta om något som hände igår. Har tränat min dam att komma i hagen så man slipper hämta henne (känns lite lyxigt att för det mesta inte behöva gå så många meter medans de andra får hämta sina hästar :D). Och igår var jag först in med en saltsten och skulle sedan gå att hämta hennes täcke (brukar bara ha regntäcket med fleece när hon ridits svettig men hon blir blöt och kall på ryggen i dent här snöslasket). Hon undrar vad in i vassen jag sysslar med som går in i hagen och inte väntar på att hon ska komma så hon gnäggar lite lågt och sätter fart direkt. Hon såg så ensam och övergiven ut så jag måste bara vänta tills hon kom.

Har ni oskå hört att Cesar Milan och Pat ska gör en program tillsammans. Och ni som har hundar, tycker ni att Cesar är den Pat av hundar? Jag har märkt med några på PNH forum att det finns folk som följer PNH men hänger verkligen inte med den psykologi delen av det. Som att det är svårt att förstår hur man kan anväder psykologi med hästar och hundar i deras egen naturligt språk. Vad tycker ni? Just en fundering sen jag satt och tittade på Cesar i morse och för mig han är lik Pat fast i hundens språk.
Håller inte med om alla metoder som Ceasar sysslar med men gillar verkligen det som många som tränar hundar missar att man tränar människan i första hand. Har fått mkt inspiration av honom med att jobba med min egen energi. Har en förmåga att bli tense accertive (stavning?) beroende på hur ont jag har men jobbar med det och det funkar lika bra på både hund och häst. Min dam är vissa dagar så känslig att det räcker med att jag rätar på axlarna och tar ett djupt andetag så får jag all hennes koncentration.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker Ceasar är klockren! Helt klart hundarnas Pat :bow:

Jag tycker nog att mycket av Ceasars psykologi-tänk funkar på hästarna också.

Men CS, kan du inte ge mig lite råd angående fölen som jag får hem snart?? :bow:

Idag tränade vi med Skuggi och Baldur i ridhuset, tredje gången för Baldur.
Vi var helt själva, så vi släppte dem lösa och lekte lite at liberty..

Och HUR häftigt var inte det?? :eek::eek::love:

Skuggi brukar vara svårflörtad och inte vilja komma in om jag inte har honom i lina, har han lina så vill han istället helst bara stå nära...

Nu kunde jag skicka dem båda i olika gångarter över hinder osv. Och när jag smög det allra minsta mot hans rumpa vände han upp direkt och kom emot mig! :banana:
Jag backade då bort från honom, bland annat ganska snabbt, och då kommer han kutande :love:
Det funkade även när han var på väg ifrån mig och jag bara såg svansen typ, bara böjde mig lite i siden och kikade till på rumpan så tvärvände han och kom direkt tillbaka till mig :bow:

Jag är så kär i Pat Parelli och alla andra som hjälpt oss in på den här vägen :love:
Jag är inte så lätt att övertyga, men här går vi från klarhet till klarhet hela tiden, så jag måste erkänna... Pat är min gud :bow:

*kl*

va inne på parellis sida och såg att man får 5 extra dvd skivor när man beställer L1, gud vad det kliar i mina fingrar på att beställa nu :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar